|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

יעקב ועשו האמורים בפרשה

לפעמים אין ברירה וכדי לנצח את עשו חייבים לנקוט בדרכים שלו, בדרכי מרמה שפירושה חכמה עמוקה, היכולת להשתמש בטקסיסי היריב כדי להפיל אותו
09/11/2018  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[איור: מתיאס שטומר]

הפסוק הפותח את פרשתנו מתחיל באות ו' המורה על המשך, ו' החיבור (בראשית כה): [יט] וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק. את הפתיח של הפסוק מפרש רש"י: [יט] וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, יעקב ועשיו האמורים בפרשה. והנה בפרשת נוח הפותחת במלים דומות מפרש רש"י: לִמֶּדְךָ שעיקר תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים. בהמשך מסביר רש"י את הכפילות הבולטת בפסוק: יִצְחָק בֶּן-אַבְרָהָם; אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק: לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו, מה עשה הקב"ה - צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם והעידו הכל אברהם הוליד את יצחק. וזהו שכתב כאן יצחק בן אברהם היה שהרי עדות יש שאברהם הוליד את יצחק.

וכאן מתעוררות שתי שאלות לפחות, 1) מהו שורש ההבדל, לדעת רש"י, בין תולדות נוח לתולדות יצחק? 2) ממתי התורה מתייחסת לדבריהם של ליצני הדור? הרי הכלל הוא שמתעלמים וממשיכים הלאה, אז מדוע כאן הקב"ה מתייחס עד שטורח לצור את קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם? כדי להבין את זה צריכים להקשיב לטענה של ליצני הדור שאמרו מאבימלך נתעברה שרה, והרי לאברהם כבר היה בן, ישמעאל, כך שברור שהוא לא היה עקר, אז מה משמעות הרעיון המשונה הזה שלהם? ההסבר הוא שעד אז, גם אם היו צדיקים כמו נוח למשל, לא הייתה המשכיות. התורה מספרת על נוח וקצת גם על צדיקים שקדמו לו, אבל במותם מתה גם צִדקוּתם. אברהם מתחיל מהלך חדש, המשכיות.

את הרעיון הזה התקשו (ועד היום מתקשים) לקבל ליצני הדור והם מעלים השערות שונות ומשונות בדבר השפעות תרבותיות ושורשים תורשתיים זרים ומוזרים לצאצאי אברהם, הכל כדי לא להודות בעובדה ששרשרת הדורות נמשכת מאברהם דרך יצחק ויעקב עד ימינו אלה ועד בכלל. וזהו שורש ההבדל בפירוש של רש"י את המילה "תולדות" בין פרשת נוח לפרשתנו; אצל נוח לא היה המשך ניכר, משמעותי. אדרבה, התורה מספרת על השפל המוסרי שאליו ירד צעיר בניו, לכן "תולדות" מתפרש כמתייחס למעשים טובים שלו עצמו. אצל יצחק היה ניכר שהוא ממשיך בנאמנות את דרכו של אביו, אפילו בצורת הפנים, אבל לא צדקותו מודגשת כאן, אלא ההמשכיות על-ידי צאצאיו.

נמשכים לכיוונים מנוגדים

ואמנם בהמשך הפרשה רואים כיצד יצחק ממשיך את דרכו של אברהם (פרק כו): [יח] וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת-בְּאֵרֹת הַמַּיִם, אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו, וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים, אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם; וַיִּקְרָא לָהֶן, שֵׁמוֹת, כַּשֵּׁמֹת, אֲשֶׁר-קָרָא לָהֶן אָבִיו. ואחרי שהוא משקם את הישן, את המורשת, הוא פונה לפרוץ דרכים חדשות, כיאה לממשיך נאמן: [יט] וַיַּחְפְּרוּ עַבְדֵי-יִצְחָק, בַּנָּחַל; וַיִּמְצְאוּ-שָׁם--בְּאֵר, מַיִם חַיִּים. כי הרי כל דור צריך להתמודד עם האתגרים שמציבה בפניו המציאות המשתנה, מציאות שלפעמים היא מכבידה מאד. ואמנם, הפלשתים גוזלים ממנו את הבאר הראשונה והשנייה ורק בבאר השלישית הוא מגיע אל המנוחה: [כב] וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם, וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת, וְלֹא רָבוּ, עָלֶיהָ; וַיִּקְרָא שְׁמָהּ, רְחֹבוֹת, וַיֹּאמֶר כִּי-עַתָּה הִרְחִיב ה' לָנוּ, וּפָרִינוּ בָאָרֶץ.

אבל עיקר העניין בפרשה, כמו שאומר לנו רש"י, הוא המתח שבין יעקב ועשו. זה מתחיל בכך שכבר בהריון האמא מרגישה שמשהו לא טוב קורה (פרק כה): [כב] וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים, בְּקִרְבָּהּ, וַתֹּאמֶר אִם-כֵּן, לָמָּה זֶּה אָנֹכִי; וַתֵּלֶךְ, לִדְרֹשׁ אֶת-ה'. פתאום היא גילתה שמתרוצצות בקרבה שתי מגמות הפוכות, מצד אחד משיכה עזה לקדושה ומצד שני משיכה מדאיגה לצד השני. הקב"ה מגלה לה: [כג] וַיֹּאמֶר ה' לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר. אצל יצחק, כמו אצל אברהם, לא נתגלתה שום משיכה לכיוון השלילי אבל המצב הזה לא הולך להימשך בצאצאים שלהם. להפך, תמיד תהיה להם מלחמה פנימית בין הדרך של עשו ובין הדרך של יעקב.

המאבק בין דרכו של עשו לדרכו של יעקב מגיע לשיא בסיפור הברכות; יצחק מבקש לברך את עשו בתקווה שכך, בדרך הקירוב, יצליח להחזיר אותו בתשובה, אבל רבקה מכירה את החומר טוב ממנו והיא מסובבת את הדברים כך שיעקב הוא שיזכה בברכות. ולכאורה, מדוע לא פנתה ליצחק ודרשה שיברך את יעקב במקום את עשו? מדוע פנתה עם יעקב לדרך המרמה? אלא שלפעמים אין ברירה וכדי לנצח את עשו חייבים לנקוט בדרכים שלו, בדרכי מרמה שפירושה חכמה עמוקה, היכולת להשתמש בטקסיסי היריב כדי להפיל אותו. וזה מה שאנחנו אמורים ללמוד מפרשת השבוע שלנו; טבעי שנמשכים לכיוונים שליליים כאלה ואחרים, אבל דרכו של יעקב היא שתנצח וזה תלוי בנו.

תאריך:  09/11/2018   |   עודכן:  09/11/2018
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - טיסה אחרונה, יריבות בין-מפלגתית, רכלן ושילוט חודש טוב
08/11/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בתוכנית חדשות הבוקר בערוץ עשר ב-7.11 הופיע דני רופ ושידר שביעות רצון מעצמו ומרדידותו, שחיוכה כיסה את המרקע. הוא דיבר בנחרצות רבה על ספר, שהודה כי לא קרא וחתם בנימה מזלזלת לגבי אפשרות לשביתה לנוכח תופעה קשה של תאונות עבודה בענף הבנייה.
08/11/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בניגוד לתובנה המקובלת, תוצאות בחירות נובמבר 2018 - לכל 435 מושבי בית הנבחרים ושליש (35) מושבי הסנאט - אינן מהוות תבוסה לנשיא טראמפ.
08/11/2018  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
ראש השב"כ נדב ארגמן הופיע ב-6 בנובמבר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת שם מסר סקירה ביטחונית על המצב בשטחים. ארגמן התייחס בהרחבה למצב בשטחי הגדה ותיאר אותו כ"מציאות מאוד מורכבת, יש שקט יחסי מעל פני השטח אבל הוא מתעתע והשטח רוחש ומבעבע מאוד".
08/11/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בשולי הכותרות: אפרת מכירים? - אגדה של אגודה שילוב אתיופים בקהילה ולקינוח התשובה הדמוגרפית
08/11/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il