|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

בדיקות פוליגרף - מה אתם יודעים בנושא <br>

הפוליגרף יקבע עם צ'יקו אדרי יהיה המפכ"ל החדש האם זאת הדרך הנכונה, ואיך מצליח ניצב בתפקיד מפקד מחוז וזקוק לבדיקה לצורך קידום מאחר שהפוליגרף תפס תאוצה גם בארגונים נוספים: צה"ל, שב"כ, מוסד - הגיע העת למיסוד נוהל ממלכתי בנושא, מתי, איך ועד איזה דרג
29/11/2018  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
פער גדול [צילום: פרננדו ורגרה/AP]

בדיקת פוליגרף בנויה על "תגובות" של הנחקר ולא על מחשבתו, רצונותיו, שאיפותיו ועל ידיעתו פרטים מהאירוע. השימוש בפוליגרף כמכשיר מכריע וקובע, ביחד עם בדיקות נוספות והצלבת מידע, קיבל כותרות ראשיות בפרשת אלחנן טננבאום, שהוחזר על-ידי החיזבאללה לישראל ביחד עם שלושת גופות החיילים החטופים מהצפון. כהערת אגב: האסטרטגיה בחקירת טננבאום הייתה שגויה מלכתחילה ולכן גם התוצאה עליה הגיעו בחתימת "עסקת הטיעון" הייתה שגויה ולקויה על פניה.

הפוליגרף הוא כלי עזר חשוב למשטרה, לחוקרי שב"כ או לחוקרים פרטיים, חברות אזרחיות כמו חברות ביטוח, והן משמשות לצורך מיון חשודים, למתן אינדיקציה, גם אם לא חד-משמעית, לגבי מהימנות הנבדק וכתוצאה מכך יש לבדיקה השפעה על כיווני חקירה. יש גם להתחשב במגבלות הבדיקה, כמו גיל הנבדק, בריאותו, מחלותיו, נטילת כדורים, בעיות לב, לחץ דם, השכלה, מנטאליות, עבר פלילי וכו'...

פעם קודמת שנושא הפוליגרף עלה לכותרות היה כאשר סירב היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אליקים רובינשטיין לעבור בדיקה כאחד מתנאי המינוי לתפקיד. למרות שמקובל בדירוג תפקידים מסוים בארגונים שונים לבדוק את האנשים בפוליגרף - או בצורה עונתית או לקראת קידום בדרגה.

אך כמו כל כלי עזר, חשיבותו ויעילותו רק אם הוא מופעל יתרה מזאת, בדיקת פוליגרף בנויה על "תגובות" של הנחקר ולא על מחשבתו, רצונותיו, שאיפותיו ועל ידיעתו פרטים על האירוע. בין תגובות למחשבות יש פער גדול שיכול בבדיקה לפעול לרעת הנחקר. לדוגמא: אדם מגיע לדרגת כעס ומצב נפשי שהוא מאיים ברצח בפגיעה באדם אחר אך לא מבצע זאת. הוא עלול לצאת "דובר שקר" למרות שאחר עשה זאת. מעורבותו הנפשית באירוע או קשריו עם הנרצח, הם המכשילים אותו. המכונה לא נותנת תשובה לרחשי לב, לטעות בעובדה, למחשבה פלילית או להעדר רצון פלילי. המכונה בנויה על תגובות פיזיולוגיות הניתנות לפירוש לא נכון ולא צודק. לדוגמא: אדם ששמע, שראה, או קיבל מידע על ביצוע פשע, כמו שוד, עלול בבדיקה להגיב בצורה חשודה, למרות שלא השתתף או לקח חלק פעיל באירוע.

סטייה סטטיסטית

לא כל אדם יכול לעבור בדיקה, בשל מצבו הבריאותי, הנפשי, תרופות שהוא נוטל או בשל מחלות. הבדיקה המקפת חודרת לעברו של אדם ולפרטיותו ולפעמים לסודותיו הכמוסים והנדחקים שלא קשורים כלל לאירוע ויכולים להשפיע על התוצאות. הכנת אדם כזה לבדיקה או פסילת אפשרות בדיקתו - הם חלק מכישוריו והכשרתו של הבודק.

יתרה מכך, ככל שהאינטליגנציה גבוהה יותר, הנבדק יגיב טוב יותר למכונה. ידוע מבדיקות שבדואים, או שקרים פתולוגיים, או אנאלפבתים, לא מגיבים טוב לבדיקה ועלולים להטעות את המכונה. אם נוסיף לכך את הנתון שיש סטייה סטטיסטית בבדיקות של 8-4% על כל מאה נבדקים נגיע למסקנה שיש להיזהר מאוד עם מכשיר זה. ניתן להביא מספר לא מבוטל של מקרים בהם הפוליגרף תעתע בחוקרים כשעבריינים יצאו דוברי אמת בבדיקה בטענה שהם חפים מפשע, ובשלב מאוחר יותר הודו בבית משפט בביצוע העבירות החמורות, או שאותו אדם נבדק פעמיים במכונות שונות ומגיע לתוצאות שונות.

עורכי דין, הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי, יכולים להביא דוגמאות בשפע על טעויות גסות של תוצאות הבדיקות, כגון אדם שטוען שהצד השני חייב לו סכום כסף גדול והשני טוען שהכסף הוחזר, ושניהם יוצאים "דוברי אמת" בבדיקה.

המסקנה היא שלמרות שתוצאות הבדיקות אינן קבילות כראיות בבית משפט פלילי אך קבילות בבית משפט אזרחי בבוררות או בחברות ביטוח אם הם נעשות בהסכמה - הבדיקות הן מכשיר חיוני בידי החוקר המנוסה והמיומן ויש מקום להרחיב השימוש בהן, בתנאי שהבדיקה נשארת במגבלות שפורטו לעיל.

אני סבור שלתפקידים בכירים ורגישים בכל המערכות השלטוניות וכן בתפקידים שיפוטיים ומעין שיפוטיים שיקבעו על-ידי ועדה ציבורית אם במסגרת חוק או הסדר נורמטיבי אחר ניתן יהיה להסתפק בתחקיר בכתב ובעל פה בצירוף תצהיר על אותן שאלות עיקריות שרצו לשאול עליהם בפוליגרף.

תקנות ברורות

הרי איש לא מצפה שראש ממשלה, שר בממשלה, רמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ, יועץ משפטי לממשלה וכיוצא באלו יעברו בדיקת פוליגרף כתנאי לקבלת התפקיד. אך בהחלט יש טעם שעד רמת תפקידים מסוימת, תוך הסדר חוקי, ידרשו בעלי תפקידים לעבור בדיקה - אולם כל הסדר צריך להיעשות בחוכמה ובגבולות מוגדרים מראש.

ובאשר לשימוש בהיפנוזה - גם כאן צריך לנהוג בזהירות ובמקצועיות, שהרי הסכנות שבשימוש בהיפנוזה על נחקר או נבדק על-ידי אדם לא מוסמך ולא מוכשר לתפקיד עלול לגרום לנזקים נפשיים בלתי הפיכים. בשלב זה נבדקת תוכנית לשילוב מהפנטים במשטרה, במסגרת חקירות רגישות ובין היתר ריענון זיכרונם של עדים. דיונים מתקדמים בין הוועדה המייעצת למשרד הבריאות למשרד המשפטים לניסוח תקנות ברורות המתירות באופן כללי לשימוש בהיפנוזה במשטרה נמצאים בשלבים מתקדמים.

יש להבדיל בין חקירות ביטחוניות בהן נעשה מדי פעם שימוש בהיפנוזה לגילוי מצבורי נשק, מקומות מסתור, ריענון שמות חשודים עוזרים מבצעים כשהחקירה מטרתה, הצלת חיי אזרחים וחיילים ולמטרה של ביטחון המדינה כולל ריגול וריגול נגדי.

גם שימוש בהיפנוזה בעבירות אזרחיות, עבירות רכוש מסוימות, תביעות ביטוחיות שבהם נבדקת מהימנות הסיפור שמאחורי התביעות, או ניסיון לאתר רכוש שנעלם, נגנב או אפילו מספרי מכונית שגרמה לתאונה, לתקיפה מינית או חשוד בעבירות ביטחוניות - בכל התחומים האלה, השימוש בהיפנוזה ניתן להסברה ולעיגון בתקנות ואפילו בחקיקה - אך לא כך בתחום הפלילי המובהק.

אם נשווה את ההיפנוזה לשימוש במכונת האמת בה יש איסור בהגשת הממצאים לבית המשפט בשל אי-אמינות של 100% בתוצאות, נגיע לסכנה שבשימוש בהיפנוזה הן על-ידי מומחים לדבר והן על-ידי בעלי כישורים לא מומחים או לא מוכשרים לתפקיד כפי שקורה לא פעם לגבי מומחי מכונות האמת. התוצאה של שימוש בהיפנוזה, יכולה להיות הרסנית לנחקר גם אם הוא יביע את הסכמתו ויחתום על מסמך הסכמה וזאת בשל הסכנה שהדבר עלול להפלילו בניגוד לרצונו ולהביא להרשעתו תוך פגיעה בזכויותיו ובזכות היסודית של "חזקת החפות".

אישיות חלשה

קחו למשל את נושא "ריענון זיכרונם של עדים" באמצעות היפנוזה. המהפנט יכול תוך כדי "הטרנס ההיפנוטי" להציג לנחקר את גרסת המשטרה ובזהירות ובתחכום גם "לשתול" לו עובדות או רמזים מפלילים כנגד עצמו או אחרים איתם שיתף פעולה או היה עד למעשיהם. כמו שיש אנשים, בעלי אופי שונה, חולים נוטלי תרופות למיניהם, שאסור או קשה לבדוק אותם, כך גם לגבי נחקרים בהיפנוזה בעלי אישיות חלשה, ילדותית נלחצת ושבירה.

עו"ד רבים שנתקלו בתופעות ובממצאים של "מכונת אמת" יכולים לספר אנקדוטות רבות על תעלולי המכונה בהם השקרן יצא דובר אמת ולהפך, בהם אותו אדם יצא בשתי בדיקות שונות גם דובר שקר וגם דובר אמת - ובמקרים שבהם דובר האמת - התוודה לאחר זמן ואף הודה באשמה במשפט ונדון למאסר. להערכתי, דבר זה יכול לקרות גם בשלבים של הפנוט.

מסקנה: מומחים הוזהרו בכלים המסוכנים שבידיכם ואל תנסו לקצר דרך ולחפש פתרונות קלים למשפט הפלילי בו מדובר בחיי אדם, גורלות אישיים ושל משפחות, ילדים וזכויות פרט שיש להיזהר בהגנתם.

אין זה אומר שאי-אפשר להסתמך ולהיעזר בכלים המודרניים לחקירות וקידומם, כל עוד זה נעשה במיומנות בזהירות הראויה ועל-ידי אנשים מקצועיים באותם תחומים שיש בהם עזרה לאיש ולחקירה או לביטחון המדינה, אך לדעתי אסור לתת לגיטימציה לממצאים היפנוטיים בבית המשפט לא בתקנות לא בחקיקה, מחשש מעיוות דין לא מודע או אפילו בתום לב - ולהשאיר ההכרעה הסופית - בידי האדם ולא המכונה.

הערה לסיום:

בארה"ב ידוע ולפעמים במקרים בודדים אף מופעל, "המבחן המשולש", לאמור: פוליגרף, היפנוזה, זריקת אמת. מבחן זה לא קיבל הכרה רשמית, מסובך, מסוכן ולא כדאי לשאוף לאמצו בארץ.


הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  29/11/2018   |   עודכן:  29/11/2018
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדיקות פוליגרף - מה אתם יודעים בנושא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
30/11/18 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם בעבר פרויקטים של התחדשות עירונית לא היו על סדר יומן של הרשויות המקומיות, שרובן ראו בפרויקטים שכאלה הפסדיים מבחינתן, הרי שבמערכת הבחירות המונציפאלית האחרונה ניכר היה ביתר שאת שיותר ויותר מועמדים לראשי עיר מבינים את החשיבות שבקידום פרויקטים מעין אלה, אשר מעבר לשדרוג התשתיות הקיימות מבטיחות לתושבים איכות חיים טובה יותר.
29/11/2018  |  ראם רצון  |   מאמרים
האם הפרובוקציה שגדעון לוי מעורר בכתבתו "התסביך של השמאל - רצח רבין ושנאת נתניהו" (הארץ 25.11) תצליח לדרבן את השמאל הציוני לגבש "דרך חלופית נועזת"? האם השימוש במילים "שנאה" ו"תסביך" יצליח להעמיד את השמאל הציוני על "טעותו"? אני רואה בכך פרובוקציה גרידא, שחצתה הפעם קו אדום.
29/11/2018  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
המלחמה הבאה צפויה להיות קשה מאוד בלשון המעטה. אלפי טילים ורקטות יעופו כאן מכל עבר לכל עבר וירסקו מכל הבא ליד. אולי מערכות ההגנה יצליחו להגן חלקית על תשתיות ובסיסים צבאיים, אך אזרחים ייוותרו ללא הגנה. ממ"דים לא יספקו הגנה נגד טילי ענק. הדרך היחידה למניעת קטסטרופה היא מכה מקדימה שתשמיד ככל האפשר טילים ומשגרים בשעה הראשונה.
29/11/2018  |  אהרון שחר  |   מאמרים
את שמה של ירושלים כולם נושאים בגרון ניחר, אבל מציאות מרה מורה, שמנווטי המדינות בישראל נושאים את שם העיר ירושלים לשווא. ירושלים היא עיר הבירה היחידה בעולם המערבי המדורגת בין ערים עניות ביותר בארצה - במקרה שלנו באשכול ה-2 מתוך 10.
29/11/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הולך ומתקרב המועד שבו לא יוכל עוד המלצר במסעדה ליהנות מן התשר האישי, באשר זה ייכלל החל בראשית השנה האזרחית החדשה בתשר של כלל המלצרים המשרתים עימו במסעדה. אלא שכבר עתה נאלץ לא אחת נותן השירות במסעדה להיקרע בין בעליה לבין הלקוח שאותו הוא משרת, והתוצאה פשוט עגומה. נוצר מצב אבסורדי כאשר לא אחת נמנע ממנו או השכר המגיע לו עבור עבודתו, וזאת בשל התשר המופקד בידיו, או שלחלופין נמנע ממנו התשר עצמו, שבו מתעקש בעליו להחזיק.
29/11/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il