|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ביקורת "האם יש מקקים בישראל?" בקאמרי

המקקים של אלוני

מחזהו האחרון של גדול המחזאים בישראל - ניסים אלוני, "האם יש בישראל מקקים"? זוכה לבימוי (מרט פרחומובסקי) ומשחק וירטואוזיים במסגרת "פסטיבל הסתיו" בתיאטרון הקאמרי. מחזה גרנדיוזי הלופת אותך בגרונך
05/12/2018  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
רודיה , דן שפירא ומרט, מחזיקים בצילום של אלוני [צילום: ז'ראר אלון]

ניסים אלוני (1926-1998) שמבקר התיאטרון המיתולוגי ד"ר חיים גמזו הכתירו כגדול המחזאים הישראלים, הצליח באחת לטאטא את שאר המחזאים הישראלים של דור הפלמ"ח כשיצק במחזותיו את הרוח הישראלית שמקורה מאז נוצר עם ישראל ועד שהתחדש בארצו שוב. כושר הדמיון המופלא שלו, השפעת גדולי התרבות מאז הקלאסיקנים ועד לדורנו עליו, נסכו בדמויות שברא שילוב של כל האלמנטים היוצרים מחזה שהוא אלמותי. מחזותיו לא היו זמניים, לא מקומיים בלבד, ואפילו ב"צוענים של יפו" (שכלל לא היו קימים כאן אז), המציא מדמיונו קהילות ותרבויות שמקורן אירופי, ולא רק מקומי. כשרונו למזג ליריות ודרמה עזה, הלשון שכתב בה שכיום אפשר רק לחלום עליה - הניבו מחזות שהיו להצלחה אדירה, ולעיתים גם לאכזבה, מקהל שלא ידע להפליג בדמיון כמוהו.

יתרונו הגדול של אלוני היה בהיותו וירטואוז. את טקסט מחזותיו היה משנה כל הזמן, גם בעת החזרות. אצלו היצירה לא הייתה לעולם גמורה. מה שמזכיר את ברנרדו ברטולוצ׳י, הבימאי האיטלקי שנפטר בשבוע שעבר, שלא התחשב אף פעם בטקסט המקורי, ונהג להכניס שינויים ללא הרף; כמו גם בבחירת השחקנים. במקום השחקנית המיועדת דומניק סנדה, שכיכבה בסרטו "הקונפורמיסט", בחר לשבץ בחורה צעירה, לא שחקנית, שהכיר במסיבה ערב טרום תחילת הצילומים - מריה שניידר, ו-הופ, כך נוצר "הטנגו האחרון בפאריס" שלו.

כך אלוני, שמסכת חייו המורכבים הייתה כה סוערת ועשירה, שהשאירה את חותמה בצורת הדימויים הרבים המצויים במילים, בשמות, ובהוראות העיצוב. כך בהצגה המופלאה שעלתה בקפה תיאטרון הקאמרי במסגרת "פסטיבל הסתיו", מפעל שיש לברך עליו את מנהלי הקאמרי ואת מנהל הפסטיבל גור קורן. גם בהצגה זו כה רבים הרמזים, הביקורת על כל נגעי החברה האנושית כאן ובכל מקום, כך שההצגה מקבלת מעמד אוניברסלי ולא שייכת לזמן מסוים בלבד. כך מחזאי מצליח להפוך לנכס תרבותי - מבלי להיעזר בקביים של העלבות אישיות פוליטיות, ועם התייחסות מעל כל הפרטים הזמניים. מה גם, שהוא מתייחס במחזהו "האם יש מקקים בישראל"? הן ליהדות, הן לנצרות והן לאיסלאם.

המחזה רווי סיטואציות המדגדגות את בלוטות הצחוק, וביטויים שממש שייכים לשפה הבלעדית שלו, אותה השריש בעברית שלנו תוך כתיבת התוכניות ל"גשש החיוור". הסיפור הוא על להקת שחקנים, מה שמאפשר ליצור "הצגה בתוך הצגה" כפי ששייקספיר נהג, להציג את המשיח היהודי, ישו הנצלב ומחבל ערבי. הלהקה מציגה את הויה דולורוזה, דרך היסורים, של העם היהודי, כולל שפע של דמויות מכל הדתות. את דמויות שני הרוצחים שתכננו פיגוע, שמזכירים את מחזהו "נפוליאון חי שאו מת", לא ניתן היה לאבחן סופית אם הם יהודים או ערבים. בקיצור - ממש שמח.

כל דמות במחזה מאפשרת לשחקנים לאלתר ולהביע את עצמם בצורה כה חופשית, כפי שלא ניתנה להם מעולם עד היום. כך מאירים את הבמה בזוהר משחקם הנפלא אוהד שחר שהמונולוג שלו הוא עוד שיא ענק בקריירה שלו, ערן שראל כמנהל הלהקה, גד קינר כנאצי לשעבר, שכה משכנע בפציעתו מקרב סטלינגרד, רודייה קוסלובסקי שמבטאו הגרמני כה מדויק, אבי טרמין כיהודי מזוקן המיועד להיות המשיח, דנה מיינרט ממש נהדרת כ"מוד", רעייתו של המחבל הערבי (רועי אסף במיבטא ערבי מושלם וקסם אישי). היא פתיינית סקסית הכובשת כל אחד סביב אצבעה הקטנה. לך תזכור שהיא הייתה אנה פרנק מושלמת עד לאחרונה. כך גם רותי אסרסאי כאחת מהזונות במינכן, עסיסית כדבאי. בר פלד החמוד כ-קרל היינץ, דן שפירא כ-לוט, כוכב הלהקה בעל שני הגבנונים, מאוד כנה ונוגע ללב עם כאבי הגב שגורמים לו לפרוש מהלהקה סובבת העולם. עזרא דגן עם קסם הפנטומימה שלו, מעשיר את הבמה בדמותו, מלאת החן וההומור. רבקה׳לה מיכאלי הייתה המלכה אליזבת מלאת הוד והדר, ונפנוף ידה המכוסה כפפה, הכה נאמן למקור - יישאר לנצח בזכרון הקולקטיבי.

מלכות וזונות, יהודים, ערבים ונוצרים - כולם חוגגים בכפיפה אחת על הבמה בהצגה נפלאה זו. כל זה לא היה יכול להיווצר לולא הבימוי הווירטואוזי של מרט פרחומובסקי, העיבוד שהוא ודורי פרנס עיבדו כדרפט האחרון של המחזה, המשחק החופשי ממעצורים של כל הקאסט, המוזיקה המקורית של בועז שחור. כל זאת, חרף הבמה הצרה והקטנה, שמדגישה עד כמה ראוי המחזה לעלות על במה גדולה, בה השחקנים לא יזדקקו להלך בין הקהל ומאחוריו, ובה הגרנדיוזיות והדמיון של ניסים אלוני יזכו לקבל את ההולם אותם.הצגה שחשוב להעלותה לפני כל אוהבי התיאטרון המשובח.

תאריך:  05/12/2018   |   עודכן:  05/12/2018
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי הסקר של אתר ביקורת הסרטים "עגבניות רקובות" (rotten tomatoes) המבקרים נתנו לסרט 99% והקהל 93%. כלומר, דרוג גבוה, וכדאי להבין למה.
עשייתו בתחום באר שבע ובנגב תבורי סיכם בגאווה את 16 השנים ששירת כמפקד המחוז ותחנת באר-שבע תוך שימת דגש על השתתפות בפיתוח הנגב, קליטת העולים, הגשת סיוע בריאותי, הגנה מפני מסתננים, מתן שירותי ייעוץ בתחום הדיור, המשפחה, רכישת השפה ועוד
04/12/2018  |  חנינא פורת  |   כתבות
  • יועץ: נותן עצות, מסייע בדבר עצה.
04/12/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
פרופסור משנה גליה מעיין נולדה בפתח תקוה ולה עוד שני אחים. היא גדלה עם אבא חקלאי רוב חייו ואימא שרטטת בניין במקצועה. הוריה, אנשי עבודה אינטליגנטיים שתמיד קראו המון, עסקו בעיקר בפרנסת המשפחה, אך עם זאת דאגו להנחיל לילדיהם את חשיבות הקריאה, הלימוד והידע.
03/12/2018  |  שרון מגנזי  |   כתבות
הסיפור שכתב המחזאי הכה מוכשר עמית גור כה מקורי, נועז בחדירתו ללב כל הדמויות, מציב בפני הצופים שאלה גורלית, בלתי רגילה, שאינה מתרחשת בחיי היומיום. האם אישה שהגיעה לפנסיה מוקדמת בגיל 58, ומצפה להולדת נכדה הראשון מבתה, ולצאצא נוסף מבנה ומבן זוגו - האם היא יכולה מבחינה הגיונית ללדת תינוק? מה שאכן קרה. ונס כזה כבר מוכר מההיסטוריה הרפואית כשאשה בת 62 ילדה באיטליה תינוק.
03/12/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il