|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

איש הנדל"ן של השבוע

"שר אוצר חדש יפסיק את מחיר למשתכן"

ברנרד רסקין, העומד בראש חברת תיווך הדירות הגדולה בישראל, מקווה שהבחירות יביאו למינוי שר אוצר חדש, שיסגור את מחיר למשתכן, התוכנית שלדבריו הביאה ותביא לייקור הדירות היכן ולמה עלו המחירים
28/12/2018  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
רסקין. "בתקופת בחירות אומרים לאנשים שהכלכלה במצב טוב, ולכן אולי יקנו יותר דירות" [צילום: יח"צ]

בשעה 11:30 לפני הצהריים, לפני ארבעה ימים (יום ב', 24.12.18), החל ד"ר ברנרד רסקין, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת תיווך הדירות רימקס, לסכם בפני כתבי הנדל"ן, בפגישה בתל אביב, את שנת 2018 בשוק הדירות. באותה שעה ממש, בירושלים, החליטו ראשי הקואליציה להקדים את הבחירות לכנסת ל-9 באפריל. מה הקשר בין שני האירועים? איך ישפיעו הבחירות על השוק?

רסקין: "אינני חושב שתהיה השפעה ישירה על שוק הדירות, אבל תהיה השפעה עקיפה. בתקופת בחירות קיימת הרגשה שיש יותר כסף, שהמצב הכלכלי טוב, ויש לאנשים נטייה לקנות דירות. החשיבות העיקרית של הבחירות אינה באירוע עצמו, אלא בממשלה שתקום לאחר מכן ובמדיניות שלה".

למשל?

רסקין: "האם הממשלה החדשה ושר האוצר החדש ישימו סוף למסלול מחיר למשתכן, שהשפיע לרעה על השוק וגרם להתייקרות הדירות".

שר האוצר כחלון טוען שהמסלול הזה הביא להוזלת דירות.

רסקין: "מחיר למשתכן הוא התערבות ממשלתית מלאכותית בשוק הדירות. מכרו ליזמים מגרשים במחירים זולים ולא ריאליים, וכך הביאו להוזלת הדירות לחלק קטן מהקונים, זוגות צעירים זכאי משרד השיכון. הביקוש לדירות ביתר חלקי השוק ירד. היזמים, שראו זאת, הגיבו בהפחתת התחלות הבנייה. השוק פועל לפי חוקי ביקוש והצע. הולך ונוצר מחסור, והוא יביא לעליית מחירים מסוימת ב-2019".

"הדירות לציבור הרחב התייקרו, ולא הוזלו"

אבל כחלון בכל זאת הוזיל, לדבריו, את הדירות.

רסקין: "זה לא נכון. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קבעה שבתקופת כהונתו של כחלון עלו מחירי הדירות בכמעט 12%. אז אולי הן הוזלו לקבוצה של רוכשי דירות במחיר למשתכן, אבל התייקרו לציבור הרחב".

בכל זאת, מכרו 59,000 דירות מוזלות לזוגות צעירים.

רסקין: "עד היום החלו בבניית 20 אחוז בלבד מכל הדירות שהוגרלו. לכ-31 אלף דירות אין אפילו היתר בנייה. הצעירים חשבו שקנו דירה, אבל עד מהרה מתברר להם שיהיה עליהם לחכות 3 עד 4 שנים. היכן יגורו בינתיים? בלית ברירה הם שוכרים דירות, הביקוש עולה ואיתו דמי השכירות".

"אולי שר אוצר חדש יפסיק את מחיר למשתכן"

למה אתה מקווה?

רסקין: "אולי יבוא שר אוצר חדש, שיפסיק את מסלול מחיר למשתכן, יאפשר ליזמים לחזור ולבנות דירות בהיקף סביר, וכך ירגיע את השוק. בין כה וכה, המלאי הולך ומידלדל. בשבוע הבא תערך הגרלה נוספת של דירות – אולי האחרונה – ומספר הדירות שיוגרלו בה יהיה הקטן ביותר מכל ההגרלות הקודמות".

בשולי דבריו של רסקין יש להעיר: באחרונה, אכן נכשלו מכרזים, בהם גדולים, למכירת מגרשים במסלול מחיר למשתכן. בין היתר, כפי שפרסמנו באחרונה, מכרזים למכירת מגרשים לאלפי דירות בבית שמש, באשקלון, בדימונה, בעכו ובערים אחרות.

האם ב-2018 עלו מחירי הדירות?

רסקין: "רימקס אינה יכולה לענות על שאלה זו. יש לנו תמונות מצב מישובים רבים. אבל נתון כולל יכולה לתת רק הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה" (הלשכה כאמור קבעה שבתקופת כחלון התייקרו הדירות, א.ל.).

"הבדלים בין עיר לעיר, בין שכונה לשכונה"

דוגמאות לעליות מחירים חדות בשנה האחרונה?

רסקין: "המגמה הכללית היא של התייקרות בשיעורים מתונים, אבל יש חריגים לכאן ולכאן. ניקח כדוגמה דירות 4 חדרים, שהן חלק גדול מסך הביקוש. בנהריה ירדו המחירים ב-11%, ובעכו עלו ב-3%. בכרמיאל התייקרו הדירות ב-5% ויותר. הערים אינן רחוקות זו מזו, אז מדוע ההבדלים במחיר ובמגמה? כי בעיר מסוימת יש עודף דירות, ובעיר אחרת מחסור. זה משתנה אפילו משכונה לשכונה באותה עיר. ויש הבדלים ברורים במגמה. כל ישוב והבעיות או היתרונות שלו".

אפשר בכל זאת לראות מגמה כללית?

רסקין: "כן. עליות מחירים ניכרות בערים מרוחקות יחסית, ויציבות או אף הוזלות קלות במרכז. למשל, בחדרה התייקרו דירות 4 חדרים ב-7%, אבל בנתניה הוזלו ב-2%. בפתח תקוה נשארו מחירי הדירות ללא שינוי, בגלל הצע גדול של דירות חדשות. ברעננה ובכפר סבא נרשמו ירידות מחירים קלות - 2% עד 3%.

2.5 מיליון שקל לדירה בת"א

מה קורה בתל אביב?

רסקין: "המחירים בתוכנית ל' נשארו ללא שינוי, במרכז העיר, שם הביקוש לדירות גדול מאוד, עלו מחירי דירות 3 חדרים ב-4%. בדרום מזרח העיר יכולים הקונים להשיג דירות במחירים נמוכים יחסית, כ-2 עד 2.5 מיליון שקל לדירה, והדבר הביא לביקוש גובר ולעליית מחירים של 6% לדירות 4 חדרים. הוא הדין בערים סמוכות לתל אביב, כמו רמת גן, חולון וראשון לציון".

איך נראה השוק בערים מבוקשות כמו מודיעין וגדרה?

רסקין: "מחירי הדירות במודיעין התייצבו, כי יש הצע גדול של דירות חדשות ויד שנייה, והשוק ער. בגדרה נרשמו עליות מחירים של עד 10% בדירות 3 חדרים. כללית, גדרה היא אחת הערים שהקונים 'גילו' בשנה האחרונה, והביקוש טוב".

מה קורה בנגב?

רסקין: "דירות 3 חדרים בבאר שבע התייקרו ב-8%, אך דירות 4 חדרים התייקרו רק ב-2% מחירי הפנטהאוזים נשארו ללא שינוי. בשדרות, השקט היחסי הביא לביקוש טוב ולעליית מחירים של עד 8% בדירות 4 חדרים, פשוט מפני שהן זולות יחסית, 600 עד 800 אלף שקל בלבד".

רסקין (62), יליד זימבאבואה, היגר בצעירותו לארצות הברית. בגיל 27 קיבל תואר דוקטור בניתוח מערכות חברתיות מאוניברסיטת וורטון, פנסילבניה. אגב, בשנים 1966 עד 1968 למד שם דונלד טראמפ. עם סיום לימודיו, עלה רסקין לארץ עם משפחתו, כולל שלושת ילדיו. הוא הרצה 6 שנים בנושאי כלכלה באוניברסיטת בר-אילן. במקביל עבד בקבוצת הנדל"ן גירון, והיה חבר בצוות שבנה את מיזם ממילא בירושלים.

השותף השקט: ג'ון שליט

ב-1993 יסד ברנרד רסקין את רימקס-ישראל, כיום החברה הגדולה ביותר לתיווך דירות יד שנייה, עם 110 סניפים ו-1,200 סוכנים, ברוקרים ומשווקי דירות. החברה ועובדיה משווקים "רק" דירות יד שנייה, שהן כ-75 אחוז מכלל העסקות בדירות. רסקין הוא המנכ"ל ובעל 70 אחוז מהמניות. לצדו שותף אוסטרלי שקט, ששמו אינו ידוע לציבור: איש העסקים ג'ון שליט, המחזיק את 30 האחוזים הנותרים בחברה. לעתים תכופות טס רסקין לאוסטרליה, גם כדי להיפגש עם בני משפחה וגם לפגישות עבודה עם השותף.

רימקס-ישראל היא הזכיינית בישראל של חברת תיווך אמריקנית-בינלאומית גדולה בשם זה. נסיעות אחרות שלו הן לאירופה, כדי להיפגש עם בכירי החברה העולמית ולקבל מידע, וגם עצות והצעות לשיווק.

השבוע, לאחר הקדמת הבחירות, מסכם רסקין את הצפוי בחודשים הקרובים: "יזמים ימנעו מכניסה למיזמים מסוימים, כי לא יידעו מה תהיה המדיניות הכלכלית ואילו חוקים חדשים יחוקקו, למשל בנושא מיסוי, העשויים לסייע או להפריע לענף הנדל"ן והדירות. ההערכה שלי היא שיהיה מצב של 'נחכה ונראה'. בכל זאת, מדובר בשלושה חודשים בלבד".

תאריך:  28/12/2018   |   עודכן:  28/12/2018
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"שר אוצר חדש יפסיק את מחיר למשתכן"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רמי 48 לוד
28/12/18 12:52
2
אורי... .
28/12/18 17:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מגבלות הכוח של נשיא ארה"ב המשותף לפוטין ולארדואן נתניהו יגיע לכלא בגלל האובססיה שלו לתקשורת מתי עניין פנימי הופך לעניין עולמי הסיבה להשתלטות המשפטנים על חיינו הנזק העצום של עקרון הקדמת הבחירות
28/12/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
קשה שלא לתהות על ההבדל בין השבח וההלל המורעף בעולם הקולנוע הישראלי על סרטי מתח, לבין הגישה הסתמית שמעניקים לספרי מתח במקומותינו, אף כאשר מדובר באותה עלילה בדיוק. אסביר במה העניין ואחר כך אתמקד ב"הפיתוי של ברוריה" מאת אברהם קושניר.
27/12/2018  |  תרצה הכטר  |   כתבות
יהושע סובול, במאי, מחזאי ועכשיו גם משורר, מוקיע את המילים הנזרקות לחלל האוויר באימפולסיביות, ללא ביקורתיות וללא מחשבה מוקדמת. לכזה משתייכות האמירות המשפילות באתרי הרשת השונים. מאידך-גיסא, סובול מודה כי "משהו בשפה מכשיל אותנו". בפרדוכס בולט הוא משתמש בשפה הכתובה על גבי נייר כדי להצהיר שמילים "לא פוגעות [במטרה] פגיעה ישירה" והדיבור אינו מסוגל לבטא את הדברים עצמם (מתוך שירו "שערה במקום הפשע", בתערוכה באוניברסיטה הפתוחה, רעננה).
כשצפינו בנעורינו בהצגת "הנערים שבחבורה" בלונדון, הייתה זו הפעם הראשונה שהתוודענו ויזואלית למושג הומואים. הייתה זו הצגה ייחודית, ראשונית ונוגעת ללב כל. מאז ואחרי כן הצליחו מחזות נוספים להאיר את עיני הסטרייטים על בעית מחלת האיידס שהתפשטה בגלל יחסי הגברים עם בני זוג רבים וללא אמצעי הגנה. המוות שהפיל רבבות, פתח את עיני הציבור בכללותו לבעיה, וגרם להתייחסות שלילית מאוד לנושא יחסי המין בין גברים. כיום, כשהבעיה נפתרה ברובה, ועם הפתיחות בקהל כלפי נושא זה, תוך שינוי המצב החוקי של ההומואים, שפעם נידונו למאסר והגלייה עקב נטייתם, הצגה זו מחזירה אותנו לפרק העגום בהיסטוריה שהמוות היה חלק כאוב ובלתי נפרד ממנו.
27/12/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בחודש דצמבר 2018, חוגגת רומניה 100 שנה, מאז שמדינה קטנטונת במזרח אירופה, בת 8 מיליון אזרחים, הפכה לאחר הסכם ורסאי, למדינה גדולה עם 18 מיליון אזרחים, מתוכם 800,000 יהודים, הקהילה היהודית הרביעית בגודלה בעולם. לרגל האירוע, חמישה נציגים של התרבות הרומנית בחרו ב-11 אנשי מדע ותרבות, שמקורם ברומניה ושהיגרו למדינות שונות בתבל, אשר הגיעו להישגים בינלאומיים ופעילותם הביאה לקידום היחסים התרבותיים והמדעיים בין המדינה אליה הגרו לבין רומניה. בין 11 אנשי המדע והתרבות שנבחרו נכלל גם הח"מ. ב-7 לדצמבר 2018, בגאלה "חגיגות מאה שנה" שנערכה בבוקרשט ניתנה לי, אזרח מדינת ישראל, תעודת הוקרה ופרס כספי בסך 2,000 אירו. המדינות האחרות מהן נבחרו אנשי מדע ותרבות היו גרמניה, רוסיה, הולנד, מולדובה, יוון וצרפת. אני רואה בפרס שקיבלתי הערכה כנה להישגים של מדינת ישראל, כפי שהשתקפו בקריירה שלי, יותר מאשר להישגיי האישיים. הוא גם מדרבן אותי לספר את הסיפור הבא.
27/12/2018  |  פרופ' ג'אן אשכנזי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שכבר מעל לחצי שנה שכחו השרים בממשלת ישראל את המחויבות הגדולה שיש לנו כעם יהודי למימוש המצווה של פדיון שבויים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il