|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מת כתב הטלוויזיה איתן אורן בגיל 74

היו לא מעט צופים שחיכו מדי שבוע בציפייה דרוכה ובכיליון עיניים לכתבותיו של אורן זכה להערכה רבה גם בקרב חבריו העיתונאיים
13/01/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: צילום מסך: אלי אלון]

בשבוע שעבר הלך לעולמו כתב הטלוויזיה והבמאי איתן אורן שהיה מכתביה הבכירים של הטלוויזיה הישראלית . בן 74 היה במותו. אורן נחשב לאחד מהכתבים המוכשרים שפעלו בטלוויזיה הישראלית ותיעד בכתבותיו באופן ייחודי, נוגע ובעיין רגישה סיפורים חברתיים ואנושיים מרגשים .

איתן נולד בשנת 1944 בשם איתן נודלמן. גדל והתחנך בתל אביב. למד בבית הספר הכרמל ובסוף שנות ה-60 החל ללמוד בחוג ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב. לפרנסתו שילב לימודיו בנגינה באקורדיון ובהוראת והדרכת מוזיקה במוסדות חינוך במתנ"סים ועוד.

תקופה מסוימת היה בשליחות בחו"ל כמורה ומדריך בקהילות בחו"ל. באותה תקופה החל בכתיבת שירים (מילים ולחן). אחד משיריו הוא "שיר הצופים" המשמש עד היום כהמנונה של תנועת "הצופים" ומושר בפי אלפי חניכי התנועה באירועים וטקסים שונים.

מנחה ומורה לשירה בטלוויזיה הלימודית
השתתף בתוכניות

כתבותיו ששודרו לאורך שנים רבות בטלוויזיה תיעד אורן בכישרון ובאופן ייחודי ונוגע סיפורים חברתיים ואנושיים מרגשים ובגובה העיניים
▪ ▪ ▪

בשנות ה-70 השתתף איתן אורן בתוכנית בטלוויזיה הלימודית (לימים הטלוויזיה החינוכית) בשם "רונו שיר" במסגרתה לימד את הצופים מילים של שיר עברי וכיצד לשיר אותו נכון כשהוא מנגן בעצמו באקורדיון (בצורה נהדרת). איתן היה בעל כשרון מוסיקלי וניגן על מספר כלי נגינה ובהם אקורדיון, פסנתר ועוד.

אל הטלוויזיה הישראלית הגיע איתן אורן אי-שם בשנות ה-70. הוא היה כתב לענייני חינוך וכתב לענייני משטרה ופלילים, אולם יותר מכל, זכור אורן בזכות סרטי תעודה וכתבות עומק בנושאים חברתיים ואנושיים שהכין, כתב וביים עבור כמה מתוכניות הדגל של הטלוויזיה הישראלית ובהן "יומן השבוע" (היומן) ששודרה מידי ליל שבת, והתוכנית "מבט שני". תוכניות אלה זכו בזמנו לשיעור צפייה גבוה. בכתבותיו ששודרו לאורך שנים רבות בטלוויזיה תיעד אורן בכישרון ובאופן ייחודי ונוגע סיפורים חברתיים ואנושיים מרגשים ובגובה העיניים.

היו לא מעט צופים שחיכו מדי שבוע בציפייה דרוכה ובכיליון עיניים לכתבותיו של אורן. אורן זכה להערכה רבה גם בקרב חבריו העיתונאיים. העיתונאי ובמאי סרטי התעודה צבי גיל, ממייסדי הטלוויזיה הישראלית מספר לי, כי איתן אורן כבר בהגיעו לטלוויזיה הישראלית היה מהכתבים הבולטים, היוזמים וזכה להערכה מקצועית רבה".

"להיות קצין"
ביטון. זוכר [צילום: ירוחם אחת/האתר הרשמי]

"איתן חשף אותי לתקשורת עוד בצעירותי כשאני די טירון ומבולבל בגיל 20' אך עשה זאת בעדינות' רגישות ועין טובה"
▪ ▪ ▪

אחד מסרטי התעודה הידועים שכתב (תסריט) וביים אורן היה הסרט התיעודי "להיות קצין", שהוקרן בערוץ 1 ב-1991. הסרט עוקב אחר מספר צוערים מתחילת קורס קציני חי"ר ועד להצבתם בתפקידי פיקוד בשטח. הסרט מתחיל בשלב המיון הראשוני של הצוערים, וסוקר את פחדיהם. בהמשך עוקב הסרט אחריהם ביציאות הביתה, בדילמות משפחתיות, ובדילמות חברתיות. הסרט הוקרן פעמים רבות בכנסים ובסמינרים וזכה להצלחה רבה. את שיר הנושא של הסרט "בדרך הזאת לבד" - שיר נפלא לטעמי - כתב (מילים ולחן) במאי הסרט איתן אורן ומבצעת אותו הזמרת סימה עמיאל.

אחד מהקצינים שהשתתף בסרט היה מיכאל ביטון' לימים ראש המועצה המקומית ירוחם. בפוסט שהעלה ושיתף בפיסבוק לאחר שנודע לו על מותו של איתן אורן, כותב ביטון: "איתן חשף אותי לתקשורת עוד בצעירותי כשאני די טירון ומבולבל בגיל 20' אך עשה זאת בעדינות' רגישות ועין טובה. נפגשנו כמה פעמים אך לא זכיתי להודות לו על שהנציח את הוריי. איתן העניק לי את תיעוד הוuידאו האיכותי והיחיד של הורי האהובים מסעודה ואליהו ביטון - ההנצחה החיה היחידה שלהם בסרט". איתן סבל בשנותיו האחרונות ואני לא ראיתיו לצערי. אלך להלוויה ביום ראשון להוקיר ולהודות לגיבור תרבות אשר היה ביננו ולהודות על העין הטובה והמעמיקה שלו שליוותה אותי בגיל כל כך צעיר".

"הן אפשר"
ישראל גוריון [צילום: שוש מיימון]

בכול נקודה ממתינים לו מגיבורי אותם ימים, יחד עם זמר או זמרת השרים בפניו את השיר המקושר למקום
▪ ▪ ▪

סרט תיעודי מרגש נוסף של איתן אורן היה, "הן אפשר" - עם חיים חפר בשביל הזיכרונות-הסיפורים שמאחורי השירים שכתב חיים חפר במלחמת העצמאות. בסרט, ששודר במסגרת התוכנית "מבט שני" בטלוויזיה הישראלית, מלווה הבמאי איתן אורן את המשורר חיים חפר למקומות שעליהם כתב את השירים המפורסמים כמו: "הן אפשר", "היו זמנים", "יצאנו אט", "רותי", דודו" ועוד.

בסרט מספר חפר אודות הרקע לכתיבת השירים ועובר עם הבמאי במקומות עליהם נכתבו השירים. הם מסיירים במצודת כוח בנבי-יושע, בחוף קיסריה, בבית הקברות בקריית-ענבים ובמקומות נוספים. חיים חפר מספר על הקשר שלו לאותם מקומות ואישים, אליהם התחבר במיוחד.

בכול נקודה ממתינים לו מגיבורי אותם ימים, יחד עם זמר או זמרת השרים בפניו את השיר המקושר למקום. למשל: השיר "דודו" מושר מפי ישראל גוריון, ליד האנדרטה במצודת כוח. או "רותי" המושר בחוף קיסריה. בין המשתתפים:, ישראל גוריון, דיתה פרח, גיל אלדמע, מרינה מקסמיליאן בלומין, אברהם אדן, לוליק, אחינועם ניני ועוד.

לקחי לטרון
שרון חולץ על-ידי אחד הלוחמים, ופונה לקבלת טיפול רפואי, ושרד את הפציעה רק בקושי
▪ ▪ ▪

אחד מסרטיו התיעודיים של איתן אורן היה "לקחי לטרון"' ששודר בטלוויזיה הישראלית ועסק בקרב בלטרון ב-1948 במלחמת העצמאות, בו נפצע אריק שרון ששירת אז כמפקד מחלקה בחטיבת אלכסנדרוני. שרון חולץ על-ידי אחד הלוחמים, ופונה לקבלת טיפול רפואי, ושרד את הפציעה רק בקושי. כוחותינו הופתעו ממארב של כוחות הלגיון הירדני. רבים מלוחמינו נהרגו בקרב זה. הסרט בוחן כיצד עיצב והשפיע קרב כושל זה על אריאל שרון, חייו, דרכו וחשיבתו הצבאית.

סערת טקס ההשבעה לארגון אי"ל
אבישי רביב [צילום: פלאש 90]

לאחר שנחשפו קשריו של אבישי רביב עם השב"כ ונטען כי רביב שימש סוכן השב"כ, הוטחה ביקורת קשה כנגד איתן אורן ורשות השידור
▪ ▪ ▪

בספטמבר 1995, חודשים ספורים לפני רצח יצחק רבין, שודרה בטלוויזיה הישראלית כתבה של איתן אורן על טקס השבעה של חברים חדשים לארגון אי"ל שבה נראים צעירים עומדים סמוך לקברו של לוחם הלח"י אליהו חכים בהר הרצל, ובהדרכת והנחית מנהיגם אבישי רביב נשבעים לארגון אי"ל כשאקדח צמוד לחזם ומצהירים שאם יהיה צורך יהרגו גם יהודים.

הכתבה עוררה סערה ציבורית והזדעזעות נרחבת. לאחר שנחשפו קשריו של אבישי רביב עם השב"כ ונטען כי רביב שימש סוכן השב"כ, הוטחה ביקורת קשה כנגד איתן אורן ורשות השידור, הם הואשמו ששיתפו פעולה עם השב"כ וכי שידרו את הטקס על-אף שידעו כי הוא פיקטיבי ומבוים. אורן דחה טענות והאשמות אלו.

גם לאחר שפרש לגמלאות אי-שם בתחילת שנות ה-2000 המשיך איתן להפיק ולביים סרטי תעודה.

הלוויתו של איתן אורן התקיימה ביום א' (13.01.19), בבית עלמין ירקון.

תאריך:  13/01/2019   |   עודכן:  13/01/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מת כתב הטלוויזיה איתן אורן בגיל 74
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
15/01/19 06:32
 
קורא ותיק
16/01/19 09:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מופע הבידור והזמר המשובח "מרוב אהבה", ערב שירים ומערכונים של יוסי בנאי, שוב חוזר והפעם בתיאטרון הספרייה ברמת גן, מיסודו של בית צבי. נבחרת של שחקנים, בוגרי בית צבי, מגישה פנינה מוזיקלית המשובצת במיטב היצירה השנונה והאהובה של מי שנחשב לאחד מחשובי האמנים והיוצרים הישראלים. עידו רוזנברג הופקד על הבימוי והעריכה והתוצאה היא ערב מרגש, נוסטלגי ובעיקר שזור בנעימות המוכרות ובמילים החמות והייחודיות, שאותן ביצע או כתב יוסי בנאי.
13/01/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
המון קולות נשמעים בשבועיים האחרונים סביב החוק המיועד לתת פקטור לנכשלים בבחינות לשכת עורכי הדין, כך שציון המעבר בשלוש השנים האחרונות יהיה 50 במקום 65. תרשו לי לומר במלוא הענווה, שיש לי יתרון אחד על הרוב המכריע של אותם דוברים: אני רואה, קורא ושומע מדי יום את משמעות הצפתו של מקצוע עריכת הדין במי שאינם ראויים להצטרף לשורותיו. ואני אומר לכם: המצב איום ונורא גם כך, וחוק הפקטור יהפוך אותו לעוד יותר איום ונורא - על חשבון כל אחד מאיתנו בנפרד ועל חשבון כולנו יחדיו.
13/01/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
70 שנה "למבצע יואב" וחלקה של חטיבת "יפתח" בו מפקד חזית הדרום הכריע - קודם באר שבע ואחר כך עזה
13/01/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות
דנה סמדר, לביא כהן ורענן אלוני עשו היסטוריה בענף הנדל"ן של ישראל. יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, אישרה לשותפות - לא חברה - בבעלותם, בשם ארנו נדלן, להנפיק אגרות חוב בבורסה, ולהשתמש בכסף לא כדי לבנות או לייצר, אלא כדי להלוות אותו ליזמי נדל"ן הזקוקים למזומנים. זו שותפות ראשונה, אך כנראה לא אחרונה, הנהנית מההקלה של יו"ר הרשות.
11/01/2019  |  אלעזר לוין  |   כתבות
החודש, השפעת ההיבט בין הכוכבים יופיטר ונפטון תהיה קדימון לשנה הקרובה. אופי הכוכבים האלה מציג פסיביות, התחמקות מעימותים או מתחים. אנשים יעדיפו לברוח ממצבים שידרשו מהם התחייבות או אחריות. המבנה הזה יקשה על תהליכים שיזרמו "חלק" ובלי בעיות. ההסברים שנקבל, מאנשים הקרובים לנו בעבודה וחוגים חברתיים, ויתכן גם במשפחה המורחבת, לא תמיד יהיו אמינים, לעיתים בגלל הצורך להתגונן. גם אנשים מכובדים ככל שיהיו, שיש להם השפעה על דעת הקהל, לדוגמה, כלכלנים, אנשי רוח ודת, פוליטיקאים וכמובן אנשי התקשורת בכל המישורים, עלולים להשמיע לנו שמועות מזויפות, חלקן רק רכילות חסרת בסיס, או ידיעות כוזבות או "מהונדסות" בחדשות. כן, השילוב של היופיטר במנעד המתוח לנפטון הם אלה שמומחים ביצירת חדשות הכזב (ה"פייק ניוז"). כמובן, שרק חלק מהן יתאמו להגדרה ולא כולן. הבעיה תהיה של אלה ששומעים, האם הם ידעו מה האמת ואיפה הכזב?
11/01/2019  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il