|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הדרך לתובנה רצופה עלילות מפתיעות

בני דון יחיא מתגלה לפנינו כמספר טוב, שיודע לשלב את הידע המשפטי בבניית סיפורים, בטוויית עלילות מורכבות
17/01/2019  |   הרצל חקק   |   כתבות   |   תגובות
סיפורים סוחפים [צילום: פריסו גנץ/dpa via AP]

בני דון-יחיא בבית הסופר [צילום: תפארת חקק]

הרי את מחודשת לי

הסיפורים הקצרים של בני דון יחיא הם מלאכת מחשבת. רבים מפרסמים קבצים של סיפורים קצרים, ולא בכולם אתה חש שהכתיבה קולחת, שהדברים הנכתבים סוחפים אותך. כשהיינו ילדים, היינו מגיעים למועדון הנוער, כדי לשמוע את המדריך מספר לנו סיפורים. בתום כל פעולה, ביקש המדריך, שילדים יקומו ויספרו משהו על עצמם, חוויות מחייהם. הרגשנו אז, שאומרים לנו, לא חשוב מה אתם עושים בבית הספר, לא חשוב מה אומרים עליכם בכיתה, מעניין אותנו לדעת איך אתם מספרים סיפור".

בני דון יחיא ידוע כמשפטן, ומי שקורא בקובצי הסיפורים הקצרים שלו, מגלה שמדובר במספר מיומן, להטוטן מלים שיודע להקסים את קוראיו, להפנט אותם בניסוחים מפתיעים, שיש בהם נגלות והרבה נסתרות.

שימו לב לפתיחה של סיפור בקובץ של בני דון יחיא "הרי את מחודשת לי". כך פותח הסיפור: "קובי הגיע אל משרדה של חן בטעות, משום שהוריו הכירו זה את זו בטעות. ואין טעם שתחזרו ותקראו את המשפט הזה שוב, ולא שוב נוסף, כי הוא לא יהיה מובן יותר גם בקריאה השנייה וגם לא בשלישית", עמוד 11.

כך הוא מתאר את הפסיכולוגית חן, גיבורת הסיפור, ושימו לב לשלל ההברקות: "מאחוריה היו תשע שעות עבודה של שיחות עם מטופלים טעוני טענות - כפי אחרים אך בעיקר כלפי עצמם - וטעוני ציפיות שחייהם יתהפכו כציפית של כרית, מן הפנים החוצה".

הפסיכולוגית ממהרת לפגישה עם אמה וממהרת לצאת מן המרפאה, וכאן בעיצומה של סערת נפש, בלחץ זמנים נורא, באה במפתיע השיחה הגורלית.

"מרפאה לבריאות הנפש שלום".

שתיקה של שנייה, ומעֶברו השני של הקו נשמע קול רך.

"סליחה...כנראה שטעיתי במספר"....

מארבע המילים המהוססות עלו נימה של עצב, אכזבה וגם קורטוב של ייאוש.

"אבל אולי בעצם לא", הפתיע אותה הקול. הפעם דימתה לזהות בו שמץ תקווה.

"למה כוונתך"? חן הסתירה היטב את קוצר רוחה".


כמו כל הדיאלוגים בספר, גם דיאלוג זה, צופן בחובו רמזים לקראת ההתפתחויות המפתיעות שתבואנה בעקבותיו.

הפתעות פתאומיות

דיאלוג מלא מסתורין, מלא פערים, וכל זה מכין אותנו למפגש שמתחיל בטעות, והופך להיות סיפור שכל כולו בנוי מחוליות שמחוברות זו לזו, טעות שמסתבכת בטעות. הלקוח הלא קרוא, שנקלע לשיחה בטעות, מבטיח לפסיכולוגית: "אשמח לקבוע פגישה ואספר לך משהו שכמוהו עוד לא שמעת" (עמוד 16).

אמני הסיפור הקצר לימדו אותנו, שהדרך לכבוש את לבו את הקורא, היא לצוד אותו באמצעות מילה מסוימת שחוזרת על עצמה, ואופן ההתחברות של ההקשרים השונים יוצר מתח, יוצר פערים המזמינים ניחושים שונים, מטלטלים את הקורא ממשמעות למשמעות. המילה 'טעות' היא המוטיב המוביל לכל המפנים המפתיעים בסיפור הזה.

סיפור קצר הוא ז'אנר מיוחד במינו: היותו קצר, זה אומר, לתת את הכל בחבילה קומפקטית. סיפור כזה אוהב להתרחש כמו בדרמה הקלאסית באחדות של זמן, מקום ועלילה. בכל רגע אתה חש, שהמספר מכין לך את ההפתעה הבא, ומעל כל אלה: פצצה מתקתקת שתתפוצץ: נקודת שיא, פואנטה.

בני דון יחיא הוא גם משפטן, ולרגעים אתה חש, שהוא לובש את גלימת הסניגור המבריק, ונהנה לתת הצגה מחשמלת: הוא הוא במלוא הדרו ניצב לפני חבר המושבעים ושוזר בפניהם סיפור עלילה שירתק אותם, שיוביל אותם לשורת המחץ, לתובנה המפתיעה שרקם במסתרים. כשיֵלכו שבי אחריו, הם יבינו מה משמעות הדברים, מי טוב, מי רע, מה הלקח מכל הסיפור.

שימו לב כיצד המוטיב 'טעות', שהחל בשיחה המקרית בין הלקוח לפסיכולוגית, הופך לתפוח אדמה לוהט שעובר מיד ליד, מסצנה ספרותית אחת לרעותה. הנה כאן בסיפורה של הפסיכולוגית, נפרש סיפורו של הלקוח, ומוטיב זה מקבל ביטוי גם בסיפור שלו, ויש שם מרקחת שמדהימה אותה:

"אבא שלי חייג מספר שגוי וענתה לו בחורה. הוא שאל אותה אם זו רחל, והיא אמרה, הייתי רוצה. הוא שאל למה, והיא ענתה בקול חלומי - כך אבא תמיד הדגיש כששחזר שוב ושוב את הסיפור - שרחל אמנו היא הדמות התנ"כית האהובה עליה ביותר".

הסיפור עובר מנקודה מפתיעה אחת ורץ לנקודה אחרת, ובכל רגע, שבו הפסיכולוגית מחכה לנקודת השיא, היא מבינה שזה לא הסוף. הלקוח הלא קרוא, אומר לה: "חכי, אבל זה עדיין לא הסיפור האמתי", עמוד 25.

סיפור קצר יודע להחזיק את הקורא 'קצר', ובני דון יחיא רב מג: הסיפור מתרחש בזמן קצר, לעתים אנו חשים שמריצים אותנו, שאנו דוהרים אחר המספר בדילוגים קצרי נשימה. כן, ברור לנו, החוטים מובילים להסתבכות, לשיא שיקפיץ אותנו, והשאלה על קצה השפתיים: מתי... מתי תבוא ההתרה?

יש בסיפור במכוון סיפורים שדרכם אנו מאירים את דמות הפסיכולוגית ודמות הלקוח המפתיע, ובין השיטין עלינו לחבר את הדברים אלה לאלה, כדי להבין שמתחת לכל השכבה החיצונית, יש מוטיב מחבר אחד: מוטיב הטעות. שימו לב מה קורה, כאשר מתברר לפסיכולוגית חן, שהלקוח בעל זיכרון פנומנלי למספרים, והנה השאלה הישירה שהיא מפנה אליו, והתובנה שלה כל כך צועקת לשמים: "בוא נחזור לרגע לשאלה, מדוע אדם כמוך, עם מוח מיוחד למספרים, טועה כל כך הרבה פעמים בחיוג".

צירופי המקרים והחיבור של הטעויות אלה הסודות שמאחורי העלילה המטריפה של בני דון יחיא. השם 'חן' לפסיכולוגית נראה די טבעי, למי שזוכר שזה הנוטריקון ביהדות לחכמת נסתר. וראו נא כיצד השאלה חושפת הנסתרות של חן מובילה את העלילה. תשובתו של קובי הלקוח נשמעת מהוססת: "את רוצה להגיד, שאולי זו טעות מכוונת? שאולי בסתר לבי אני מקווה, שהסיפור של הוריי יחזור על עצמו ויתרחש גם אצלי"?... עמוד 30.

לא נמשיך לספר פרטים מסיפור מבריק זה, שכן אנו עלולים להרוס לכם את חוויית הקריאה עצמה.

אנו דוהרים מסיפור לסיפור, ומי שקורא את הספר,- מוצא עצמו קורא אותו בנשימה אחת. הרצף הזה הוא לב הספר: מחרוזת הסיפורים יוצרת תחושה, שסיפור מתכתב עם סיפור: יש דינמיקה מופלאה בין הסיפורים, ודי מוזר לראות, כיצד סיפור נוגע בזנבו של סיפור, ועד כמה יש רוח רפאים בין כולם, רוח שמחברת ובכל זאת יוצרת תחושה של דילוג, קפיצה מהפתעה להפתעה.

מעניין, שנושא הזוגיות והאהבה מלווה את הסיפורים, ובכולם תמצאו רוטב של הומור או קורטוב של אירוניה או ציניות. בין השיטין אנו מקבלים תובנות לגבי כללי המשחק שבינו לבינה, הרהורים על מוסד הנישואין, הגיגים על מאבק המינים הבלתי נגמר.

גם כאשר מגיע צו הרחקה לאחד הגברים - אנו נסחפים לסיפור שבו יש קומדיה של טעויות בין דוד ליהונתן, וכמובן אותו מוטיב של טעות: "בבת אחת נסגרה הדלת על דוד, ואולי היה זה יונתן, מותירה אותו בחדר המדרגות האפל וחושך על פני תאום. ובעוד כף ידו מגששת ארח מתג האור, פתחה טלי את הדלת וקראה אחריו: "ואני בטוחה שיום אחד תצליח סוף-סוף לראות את ההומור שבקטע", עמוד 192.

גם מקריאה חפוזה של הקטע הזה, ובלי לספר את כל השתלשלות האירועים, אפשר לראות את המאפיינים המיוחדים של הכתיבה בקובץ זה: הביטוי 'חושך על פני תאום', חיפוש ההומור גם ברגעים המביכים. מוטיב הדמויות הכפולות, מצטרף למוטיב הטעות וההטעיה, ונמצא אותו גם בסיפור 'בובת חייטים'. התחזות והצגה כפולה - מובילות לפואנטה מצמררת, עמוד 166.

בין הדיאלוגים השנונים מצליח בני דון יחיא לשלב תובנות על אמנות הסיפור עצמה. הנה דוגמה מובהקת: "כדאי שתתחיל לחפש קשר רציני שיעניק לך ולבת זוגך חוויות חדשות וייחודיות משלכם. ואולי בפעם הבאה תבוא לספר לי סיפור שאתה עוד לא שמעת...".

"את יודעת, מה פול אוסטר כתב? סיפורים קורים למי שמסוגל לספר אותם"
, עמוד 35.

משחק, הצגה והתחזות

סיפורים רבים נשענים על מוטיב הכפילות, צמדי דמויות, התחזות. כפי שבסיפור הראשון בקובץ, שבו הצליח בני דון יחיא, לכרוך את דמות רחל המסופרת לרחל המקראית, ולהסתייע במדרשים שונים, גם בסיפור זה, נמצא ניסיון לקחת את גיבורי הסיפור דוד ויונתן התאומים, ולעמת אותם בצורה הומוריסטית עם תאומים במקרא. בין לבין אנו עדים לדומה ולשונה, יעקב ועשו שונאים זה את זה, והתאומים בסיפורו אוהבים זה את זה - ומה פלא שזכו לשם דוד ויונתן. אהבת המקרא בלבו של בני דון יחיא מעשירה את הסיפורים, ומי שירצה, ימצא דרך לספרו של בני דון יחיא על פרשת השבוע 'מסביב לשולחן'.

בסיפור 'הוכחות חותכות' יש מאבק בין איש עסקים לאשתו, הדורשת ממנו גט, וכאן מצליח המספר לשתול רגעים של משחק והצגה, במאבק על השגת ראיות חותכות. דליה דורשת גט ונעזרת בחברתה כדי לגרום לבעל להיכנס למריבה אלימה. ברגע שהוא עוזב, הן מחמיאות זו לזו על כושר המשחק: "קלטתי אותך מעמידה פנים כאילו שאת בוכה, אבל ידעתי שאת צוחקת וכמעט הדבקת אותי גם". עמוד 128.

מי שמחזיק מעמד עד סוף הסיפור מגלה פואנטה מדהימה, שבה שוב חוזר מוטיב המשחק והעמדת הפנים. היוצרות מתהפכות, שם עמוד 139.

סיפורי הזוגיות כוללים כמובן גם סיפור על זוג שנאבק על משמורת הילד: האב חילוני, האם חרדית, הילד מיטלטל מצד לצד - והנקמה לא מאחרת לבוא. לסיפור מתלווה כמוטו מימרה שאומרת הכול: "מי שמחפש נקמה, כדאי שיחפור שני קברים, אחד עבור עצמו".

גיבוריו של בני דון יחיא מנסים לחפש את אושרם, גם כאשר הם סובבים בין שברים, בין מצבים סבוכים. לעתים האמת מתפוצצת להם בפנים. אילנית, אשתו של יניב, מגלה את סודותיו, את המאהבות שעמן קיים קשרים, והכול מתפוצץ. התובנות של יניב ממריאות להגיגים פילוסופיים: "הוא ניסה להעלות חיוך אמתי על שפתיו, אך ידע כמוה, כי עיניה הנוצצות של אילנית ילוו אותו כצל אפל, אשר יזכיר לו עוד זמן את השבר שחולל. "מה שלא ירפא האושר, לא תרפא שום תרופה" פלש לראשו משפט של גרסייה מרקס, שאילנית ציטטה באוזניו פעמים אחדות. האם האושר עכשיו לא יתגלה כאכזב" (עמוד 88).

שלמות ושברים

הסיפורים סוחפים אותנו לסיפורי זוגיות שונים, ובכל פעם אנו רואים, שהגענו לסוג מסוים של חיבור, של הרמוניה, אבל תמיד יש שריד לשברים, ניסיון ללמוד מהם, גם מן הטעויות.

לכל סיפור יודע המספר להצמיד פתגם יפה, ואסיים באחד הפתגמים המבריקים, שמאיר כמה מסיפוריו: "למדתי מהטעויות שלי ועכשיו אני בטוח, שאני מסוגל לחזור עליהן בדייקנות".

בני דון יחיא מתגלה לפנינו כמספר טוב, שיודע לשלב את הידע המשפטי בבניית סיפורים, בטוויית עלילות מורכבות. כפרקליט שהתמחה בגישור בין זוגות, הוא רוקח מכל זה עלילות מפתיעות. עד כה יצאו לאור כמה קובצי סיפורים, והקורא זוכה לסיפורים המסופרים בכישרון רב, בשפה קולחת:

בני דון יחיא יודע לבנות דרמה מוצלחת: כבר בשלב האקספוזיציה אנו מקבלים תמרורי פתיחה לגבי כיוון העלילה, מהר מאוד אנו נקלעים לסבך, והמספר אכן יודע לרקום את המפנה המפתיע ולהוביל להתרה. אכן הכותרת נכונה, אלה סיפורי הפתעה זוגיים. ההנאה מובטחת.

קובץ סיפורים של בני דון יחיא, 'הרי את מחודשת לי', הוצאת כינרת זמורה ביתן, 2018, 192 עמודים.
תאריך:  17/01/2019   |   עודכן:  17/01/2019
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדרך לתובנה רצופה עלילות מפתיעות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במערבו של קיבוץ שפיים בשרון מאחרי במת אמפיתיאטרון שפיים, שוכנת, נחבאת משהו - עמדת הגנה (עמדת הביטחון) שהוקמה ב-1937 ושימשה את חברי שפיים ואנשי "ההגנה" בהגנה על המקום והאזור. מזה שנים לא מעטות נמצאת העמדה במצב מוזנח ועזוב ומוקפת-מוסתרת בצמחיה גבוהה.
17/01/2019  |  אלי אלון  |   כתבות
לאורך הדורות תמיד נכספו יהודים לעלות לארץ ישראל, אל המולדת. לא פעם קרו אסונות, שבמהלך הדרך אל הארץ, העולים קיפחו את חייהם. כך אירע למעפילים ממרוקו שחלמו להגיע אל מדינת ישראל, כדי לחיות במדינת היהודים. בכ"ג בטבת תשכ"א (10 בינואר 1961) יצאה ספינת אגוז מחוף אל-חוסימה שבצפון מרוקו לכיוון נמל גיברלטר. על הסיפון היו 44 מעפילים: גברים, נשים וטף. הם התכוונו להגיע מגיברלטר למדינת ישראל. המעפילים כולם נקלעו לסערה עזה, והספינה טבעה.
17/01/2019  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
הפרופסור אילנה גוזס, שחוגגת בקרוב 70, גדלה בירושלים של שנות ה-50 במשפחה מוותיקי היישוב. אביה שהיה עבורה דמות לחיקוי, שימש כמהנדס הראשי של 'חרות' בירושלים ולימים המהנדס הראשי של 'חרות' בכל הארץ. אמה הייתה מזכירתו של ראש הממשלה דאז משה שרת. בילדותה הייתה גוזס חברה בתנועת הצופים ובצבא שירתה בהיאחזות הנח"ל בסיני,("השיר האלמותי נכתב לאחר שעזבנו את ההיאחזות").
17/01/2019  |  שרון מגנזי  |   כתבות
בימים אלה ועד 17 למרץ, 2019, ניתן לבקר ברטרוספקטיבה של הצייר הבלגי הסימבוליסטי פרנן קנופף, בפטי פאלה בפריז. תערוכה נדירה זו מקבצת כמאה עבודות של הצייר, החרט והפסל המיסתורי, המשקפות את האסתטיקה המורכבת של האמן המיוחד וממקמות אותו בתקופתו, סוף המאה, ליד בני דורו, ציירים וסופרים, גוסטב קלימט, גוסטב מורו, פרנץ פון שטוק, ג'יימס אבוט מקניל ויסלר, גבריאל דנטה רוסטי ואחותו קריסטינה, אמיל וררן, ז'ורז' רודנבך, ז'וזף פלדן, ז'אן לורן, גרגואר לה רואה ועוד.
17/01/2019  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
סביר להניח שכמה גורמים - מן הסתם פוליטיקאים מן הימין - יקפצו כמוצאי שלל רב על החשד לשוחד במינוי שופטת, וידרשו לשנות את שיטת בחירת השופטים. אי-אפשר לשחד את כל חברי ועדת החוקה של הכנסת, ובוודאי שלא את כל חברי הכנסת - יטענו. נכון, אבל לא רלוונטי.
17/01/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il