|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מתתיהו רוזין -"חלוץ הפזמון העברי"

הזמר והשחקן מתתיהו רוזין, היה בשנות ה-40 בין הזמרים והשחקנים הפופולריים והאהובים בארץ מותו פתע, בגיל 35 בעת סיור הופעות בארצות הברית, קטע קריירה מצליחה ומבטיחה
23/01/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
הצגה בתיאטרון לי לה לו 1949 [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

מתתיהו רוזין היה מהשחקנים והזמרים הפופולריים ביותר בשנות ה-40 של המאה הקודמת וגם בשנותיה הראשונות של המדינה. הוא היה מכוכביה הבולטים של להקת התיאטרון הסטירי "לי- לה-לו", וכיכב גם בלהקת הקברט סמדר שהופיעה לחוף ימה של תל אביב. רוזין הופיע גם בבתי קפה ידועי שם, ובתיאטראות "כל הרוחות" ו"המטאטא".

במלחמת העצמאות "חרש" את הארץ לאורכה ולרוחבה והופיע בהתנדבות במחנות ובמשלטי הצבא. רבים מקרב החילים והלוחמים אז זוכרים את הופעותיו. ב-1 במאי 1950 בעת שהיה בסיור הופעות בארצות הבית, מת פתע והוא בן 35 בלבד. מתתיהו הוא חלק מההיסטוריה של הזמר העברי. עם השנים שמו נשכח כמעט לגמרי. כתבה זו באה לעשות לו כבוד ולספר אודותיו ועל פעלו בזמר העברי.

מתתיהו רוזין - פרקי חייו
נתן אלתרמן. כתב לו מילים [צילום: ארכיון אלתרמן]

הצלחה ותשואות
סביר להניח שהחיילים הבריטים לא ידעו בדיוק על מה הוא שר אך קולו, הקצב המוסיקלי, סגנון שירתו והופעתו, כנראה מצאה חן בעיניהם והוא זכה להצלחה ולתשואות על הופעותיו.

רוזין הכיר את המשורר נתן אלתרמן, וזה האחרון החל לכתוב עבורו פזמונים רבים מהם כמה שהפכו ללהיטים, כמו "מילא", "שיכור".
▪ ▪ ▪

הוא נולד ב-1916 בוורשה בירת פולין, היה חבר בתנועת נוער ציונית. ב-1935 והוא בן 20 לערך, עלה לארץ ישראל. סיפור עלייתו לארץ מעניין וסיפרה אותו רעייתו יטקה רוזין, בראיון לכתב מעריב טוביה כרמל לפני 50 שנה. רצונו של מתתיהו לעלות לארץ היה עז והוא שאף לכך עוד מגיל צעיר ביותר, אך לא היה בהישג ידו אשרת כניסה (סרטיפיקט).

הוא מצא דרך מיוחדת להיכנס לארץ. הוא החל לעבוד כימאי באניית "תל אביב" שהובילה נוסעים בקו טרייסה-חיפה במטרה להסתלק מהאונייה בעת שזו תעגון בנמל חיפה ולעלות לארץ ישראל באופן בלתי לגאלי. שלוש פעמים הגיע לנמל חיפה, בדק אפשרות לרדת מהאונייה ולהסתלק מבלי שוב, אולם בכל פעם דחה זאת.

בפעם הרביעית אזר אומץ ירד מהאונייה ולא חזר אליה עוד. הוא עלה לירושלים, עבד שם כפועל בניין ובהמשך החל לעבוד כאופה בלילות. מתתיהו ניחן בקול יפה וביכולת משחק ותנועה וחיידק השירה והבימה קינן בו. הוא חיפש אפשרויות ובמות להופיע בשירה.

היו אלה ימי סוף שנות ה-30. הוא הצפין לחיפה והופיע שם כזמר וכמנחה בנשפים בכמה בתי קפה חיפאים, ובהם בית קפה "גינתי אור" שברחוב הרצל ו"בקפה כץ" שבשדרות נורדאו בהדר הכרמל. רבים מהבאים לבתי קפה אלה היו ימאים זרים וחיילים בריטים. רוזין הופיע בבתי קפה אלה בשפה העברית. סביר להניח שהחיילים הבריטים לא ידעו בדיוק על מה הוא שר אך קולו, הקצב המוסיקלי, סגנון שירתו והופעתו, כנראה מצאה חן בעיניהם והוא זכה להצלחה ולתשואות על הופעותיו.

בשנת 1939 הצטרף לשחקני להקת תיאטרון סטירי חדש בשם "כל הרוחות" שהוקם בראשית 1939 בתל אביב והחל להציג הצגות באולם "בית העם" בתל אביב ששכן בפינת הרחובות בן יהודה ושלום עליכם. עם חברי להקת שחקני תיאטרון "כל הרוחות" נמנו אמנים כמו זאב ברלינסקי, ברונקה זלצמן, י. היבלום, משה ויס ואחרים. בתום תוכנית אמנותית אחת, פרש מתיאטרון "כל הרוחות" ועבר בתחילת שנות ה-40 לשיר ולשחק בקברט "סמדר" שלחוף תל אביב.

בנוסף הופיע בקפה גינתי-ים ובגן מלון סן רמו, ובמסיבות ונשפים למיניהם. תקופה קצרה אף הופיע בתיאטרון "המטאטא". באותה תקופה הכיר רוזין את המשורר נתן אלתרמן, וזה האחרון החל לכתוב עבורו פזמונים רבים מהם כמה שהפכו ללהיטים, כמו "מילא", "שיכור".

שירים נוספים שביצע רוזין: יום-יומיים, יוסל, מי לימון ומר צלחת, אני רוצה רק להציץ, אמנות הפיוס, על הטיילת, אני מפוזר, ועוד. היו שכינו את מתתיהו רוזין "מוריס שבלייה התל אביבי" שכן הזכיר בסגנון שירתו והופעתו על הבמה, את השחקן וזמר השאנסונים הצרפתי הנודע. רוזין היה רוקד, מפזם, שר. הקהל אהב אותו מאד.

מצטרף לתיאטרון "לי-לה-לו"
חרש את הארץ [צילום: קלוגר זולטן, לע"מ]

לאורך כל תקופת מלחמת העצמאות "חרש" מתתיהו את הארץ לאורכה ולרוחבה והופיע בפני חיילי הצבא בבסיסים, במשלטים, בבתי חולים צבאיים וביישובים בכל רחבי הארץ
▪ ▪ ▪

בשנת 1945 מצטרף מתתיהו רוזין ללהקת התיאטרון הסטירי "לי לה לו", שהוקמה ב-1944 על-ידי האמרגן הידוע משה ואלין. חיש מהר הופך לאחד מכוכביה הבולטים של הלהקה. רוזין מבצע בתיאטרון גם שירים שכתב לו נתן אלתרמן וכן משתתף במערכונים וזוכה לשבחים גם על יכולת המשחק שלו.

תיאטרון "לי-לה-לו" היה תיאטרון מוזיקלי שהעלה הצגות רֶוויוּ - שורת שירים ופזמונים וביניהם קטעי קישור קלים ושילב סאטירה חברתית-פוליטית אקטואלית עם בידור קליל. עם צוות להקת התיאטרון נמנו בנוסף למתתיהו רוזין גם אירנה רוזינסקה, הלנה קיטייביץ ג'ני לוביץ, שושנה דמארי חנה אהרוני, השחקנית ג'טה לוקה, מיכאל גור, יוסף גולנד, אלכסנדר יהלומי ועוד.

עם פרוץ מלחמת העצמאות נסגר תיאטרון "לי-לה-לו", שחקניו ועובדיו נקראו להתגייס. חלקם לשירות צבאי מלא וחלקם לשירות במחת"ר (מחלקת תרבות) מתתיהו רוזין מתייצב בבסיס הקליטה, שאז נקרא "קלט" ובהמלצת משה ולין שהיה קצין תרבות ביחידת מחת"ר (מחלקת תרבות) הוא מועבר לשרת ביחידה זו.

לאורך כל תקופת מלחמת העצמאות "חרש" מתתיהו את הארץ לאורכה ולרוחבה והופיע בפני חיילי הצבא בבסיסים, במשלטים, בבתי חולים צבאיים וביישובים בכל רחבי הארץ. נילווה לרוזין להופעות אלה השחקן והזמר שמואל פישר והם הופיעו גם כצמד. לאחר שחרורו מצה"ל בקיץ 1949 חזר רוזין להופיע ב"לי-לה-לו".

השתתף בטקסים ועצרות עם
רוזין השתתף באירוע "בנשק ההומור והסטירה" שנערך באמפיתיאטרון חיפה מטעם ההסתדרות הכללית בחיפה יחד עימו השתתפו באירוע יעקב טימן, רפאל קלצקין, וקלרה אימס
▪ ▪ ▪

מלבד הופעותיו בתיאטראות ובבתי הקפה, הופיע מתתיהו רוזין בקטעי שירה, קריאה והנחיה בטקסים אירועים ועצרות. ליקטתי מארכיוני עיתונים ישנים כמה מאירועים מסוג זה בו הופיע רוזין: בליל שבת 6 באפריל 1946 הופיע רוזין בחלק האמנותי של אירוע "עיתון לעם" שנערך בפתח תקוה.

ב-20.6.47 השתתף רוזין באירוע "בנשק ההומור והסטירה" שנערך באמפיתיאטרון חיפה מטעם ההסתדרות הכללית בחיפה. יחד עימו השתתפו באירוע יעקב טימן, רפאל קלצקין, וקלרה אימס. ביום רביעי 12 בנובמבר 1947 השתתף רוזין בחלק האמנותי ב"מסיבת חברות על כוס תה" שנערכה בבית ההסתדרות הציונים הכללים ברחוב המלך ג'ורג' 33 בתל אביב, והרשימה ארוכה.

יוצא לסיור הופעות בארצות הברית
מנסים את מזלם בחו"ל [צילום: בואינג]

חברי הקבוצה, להוציא את אלכסנדר יהלומי, שהופיע והסתדר פחות או יותר, חיו בתנאי דוחק ואף עוני מחפיר
▪ ▪ ▪

בתחילת שנת 1950 יצא מתתיהו רוזין לסיבוב הופעות בן שלושה חודשים בארצות הברית יחד עם קבוצת אמנים שכללה את השחקנית והזמרת מינה ברן, השחקן אלכסנדר יהלומי והעיתונאי והסופר יוסף שמעון גולדשטיין. הקבוצה הוזמנה לסיור הופעות בארצות הברית על-ידי אמרגן יהודי מניו-יורק שביקר בארץ. חברי הקבוצה האמינו כי יוכלו להשתכר סכומי כסף נכבדים אולם המציאות טפחה על פניהם.

בתחילה הופיעו רוזין ומינה ברן בתיאטרון האידי "נאשיונל טיאטר" בניו-יורק עם מערכונים מחיי ההווי הארץ. הצגת הבכורה החגיגית זכתה לתשבחות, אולם כעבור כחודש נסגר התיאטרון, חברי הקבוצה, להוציא את אלכסנדר יהלומי, שהופיע והסתדר פחות או יותר, חיו בתנאי דוחק ואף עוני מחפיר. נרמז כי כי רוזין ביקש לחזור ארצה מספר שבועות לאחר שהגיע לארצות הברית, אולם המצב החומרי היה כה קשה שלא היה בידו לרכוש כרטיס נסיעה חזרה לארץ.

מותו והלוויתו
בהגיע מסע ההלוויה ליד אולם "ישה חפץ"-אולם הבית של תיאטרון "לי-לה-לו" ברחוב סמטת-השואבה בתל אביב, הספידו חברו של המנוח שמואל פישר שפרץ בבכי ולא הצליח לסיים את הספדו
▪ ▪ ▪

ביום ב' 1 במאי 1950, חש מתתיהו ברע וניגש לרופא שהתגורר בסביבה. הרופא זימנו לחדרו ועוד לפני שהחל לבדקו התמוטט מתתיהו צנח ונפל. הרופא נאלץ לקבוע את מותו. ככל הנראה מת מהתקף לב. יהיו שיאמרו כי מת משברון לב. מותו הפתאומי הפתיע והיכה בהלם את ידידיו ומכריו. מעולם לא התלונן על בעיה רפואית כלשהי ונחשב לאדם בריא ונמרץ.

ארונו של רוזין הגיע בשעת לילה באונייה "תל אביב", אותה אונייה באמצעותה עלה ארצה ב-1935. שחקני "לי-לה לו" ומשלחת של אגודת האמנים יצאו לחיפה כדי לקבל את הארון עם גופת חברם.

הלוויתו נערכה ביום ו' 9.6.50 בהשתתפות אמנים, שחקני ועובדי "לי-לה- לולו", עובדי ושחקני תיאטראות אחרים ורבים מידידיו. מסע ההלוויה יצא מבית החולים העירוני הדסה.

בראש תהלוכת האבל צעדו שחקני "לי לה לו" ואמני תיאטראות אחרים כשהם עונדים סרטים שחורים על דשי בגדיהם. בראש התהלוכה צעדו שני השחקנים יוסף גולנד ואלכסנדר גרנובסקי כשהם נושאים בידיהם זרי פרחים. הארון עטוף שחורים ודגל הלאום נישא על טנדר.

מול "בית ברנר" בתל אביב הספיד את המנוח ד"ר שור מזכיר אגודת האמנים בישראל. בהגיע מסע ההלוויה ליד אולם "ישה חפץ"-אולם הבית של תיאטרון "לי-לה-לו" ברחוב סמטת-השואבה בתל אביב, הספידו חברו של המנוח שמואל פישר שפרץ בבכי ולא הצליח לסיים את הספדו.

ליד בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי אמר גיסו של המנוח קדיש והזמר אברהם וילקומירסקי, נשא את תפילה האשכבה. הארון הובא לבית העלמין בנחלת יצחק. ליד הקבר הפתוח הספידו שחקן הבימה רפאל קלצקין בשם כל האמנים בישראל.

מתתיהו רוזין הותיר אחריו אישה ייטקה ותינוק בן שנה וחצי ושמו אברהם. על מצבת קברו נכתב: "מתתיהו יעקב רוזין בן-ישראל משה, אמן הבמה, חלוץ הפזמון העברי".

תאריך:  23/01/2019   |   עודכן:  23/01/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתתיהו רוזין -"חלוץ הפזמון העברי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רצוני להמליץ על ספר ספר חדש חשוב ומעניין, פרי עטו של שלמה ראם, מייסד המושב די-זהב, בסיני. די-זהב היה מושב שיתופי שעלה לקרקע ב-13 בספטמבר 1971 על-ידי גרעין של 13 צעירים ישראלים בחופו המזרחי של חצי האי סיני, 150 ק"מ דרומית לאילת ו-90 ק"מ צפונית לשארם א-שייח', בקרבת מגורי השבטים הבדואים אל-מוזינה וא-תראבין.
23/01/2019  |  עזרא מורד  |   כתבות
פרשה נספחת ל"תיק 4000" היא נושא כניסת בזק לשוק סיטונאי עם הטלפוניה שלה. הנושא הזה זכה לכמה סבבי התייחסות. לאחרונה, לאור הטלת הקנס הענק (מעל ל-11 מיליון ש"ח) על בזק, הפעלתי "לחץ מסיבי מתון" על צמרת משרד התקשורת לפרסם את הפרוטוקול של הדיון בעניין הקנס ע"י "הוועדה המייעצת", שנדרש על-פי חוק. בין היתר, פרסמתי בנושא 3 מאמרים וגם שלחתי תלונות ליועץ המשפטי לממשלה, לנש"מ ולמבקר המדינה (כאן), בדרישה להשעות מתפקידם את ראשי משרד התקשורת, בגלל שהם מסתירים את הפרוטוקול הזה בניגוד לחוק.
23/01/2019  |  אבי וייס  |   כתבות
בימים אלה בהם חוגג מזל דלי, את יום ההולדת, מומלץ לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים, או שלא, לשאר המזלות.
22/01/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
ישראל של 2019 היא מדינה שבה אזרחים מורשעים, נקנסים ונכלאים על סמך ראיות מפוקפקות ואף מפוברקות. וזה קורה, כי יש לנו עסק עם משטרה חובבנית, רשלנית ועבריינית; עם פרקליטות שבראשה עומד שקרן פתולוגי; ועם משטרה ופרקליטות שבהן אין מחיר אישי להתנהגות פסולה ופלילית.
21/01/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
תמימה יודלביץ נולדה בשנת 1892 בעיר לידא בפלך וילנא שבפולין לשלמה ולמרים (פרידה) יודלביץ. הוריה היו דתיים אדוקים. בנערותה הייתה חברה בתנועת "אגודת הנוער הציוני". כבר מנעוריה גילתה משיכה למשחק והופעה בפני קהל והשתתפה בהצגות ילדים. מספרים שאת נטייתה והכשרון למשחק ירשה מאביה. תפקידה הראשון הגדול, תפקיד של אם, היה בהצגת חובבים; "המלך ליר היהודי" של המחזאי יעקב גורדין בשפת האידיש.
21/01/2019  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il