|
17 שעות בשבוע [צילום: קתי ויליאמס, AP]
|
|
|
|
|
השר הממונה על בתי הספר במשרד החינוך הבריטי, ניק גיב, קורא לאסור על תלמידים להשתמש בטלפונים ניידים, בנימוק שהם פוגעים בצורה משמעותית ביכולת הריכוז שלהם. הוא גם סבור, כי על הממשלה לפרסם הנחיות להורים לשם הגבלת זמן המסך של הילדים, משום ששימוש במסכים בשעות הלילה מפחית את שעות השינה ופוגע גם הוא ביכולת הלימודית.
העיתון טיימס מציין, כי יש אין-ספור ראיות לפגיעת הטלפונים הניידים בהתפתחותם של ילדים ובבריאותם הנפשית. משרד החינוך הכין טיוטה של קווים מנחים, ולפיהם יהיה על בתי הספר להסביר לתלמידים את ההשפעות השליליות של שימוש אינטנסיבי במכשירים ואת היתרונות שבצמצום השימוש גם מחוץ לשעות הלימודים. לדברי גיב, המורים צריכים לקבוע את הכיוון בכך שיאסרו לחלוטין שימוש בניידים בבתי הספר.
כמעט בכל בתי הספר בבריטניה יש כללים שנועדו לפקח על השימוש בניידים – החל מאיסור מוחלט וכלה באיסור על השימוש בהם בשיעורים או בהפסקות. מחקר שנערך בשנת 2015 העלה, כי איסור מוחלט מעלה ב-6% את ההישגים הלימודיים. השיעורים בנוגע לשימוש הנכון בניידים יהיו חלק משינוי כולל בתוכני הלימודים בתחומי החברה, הרווחה והכלכלה – אשר לא עודכנה מאז שנת 2000.
תלמידי בתי הספר היסודיים ילמדו, כי הטלפון הנייד עלול לשמש מתחזים וגם כיצד לדווח על תוכן פוגעני. תלמידי חטיבות הביניים יוזהרו מפני סכנות הפורנוגרפיה ומפני שיתוף של תמונות ומידע מסוכנים. בתי הספר ככלל יודרכו לשים לב לכך, שמבחינת צעירים רבים – ההבדל בין העולם הווירטואלי לבין העולם המציאותי הוא פחות חד מאשר מבחינתם של מבוגרים. השינויים ייכנסו לתוקף מחייב בספטמבר 2020, אם כי משרד החינוך מעודד את בתי הספר להפעיל אותם כבר בסתיו הקרוב.
עם זאת, מציין טיימס, אגודת מנהלי בתי הספר מזהירה, כי איסור מוחלט על הניידים יגרום יותר נזק מאשר תועלת, שכן הוא יוריד אותם למחתרת וכך יקרה קשה יותר לאתר את הבעיות הנקודתיות. "בתי ספר פועלים כדי להכין צעירים לעולם החיצוני, ונותנים להם את המודעות והדרכים לפקח בצורה אחראית על השימוש שהם עושים במסכים ולהתמודד עם היבטים שליליים או בעייתיים בהם הם נתקלים", אומרת האגודה.
אגודת רופאי הילדים המלכותית המליצה בחודש שעבר להרחיק ילדים מן המסכים שעה לפני לכתם לישון, וקראה להורים לתת דוגמה אישית בכיוון זה. מחקר נפרד מצא, כי בני נוער (ובמיוחד בנות) המבלים שעות ארוכות במדיה החברתית, חשופים כפליים לתסמינים של דיכאון. מחקר שנערך לאחרונה העלה, כי ילדים בריטים בני 15-12 מבלים למעלה מ-20 שעות בשבוע באינטרנט ועוד 17 שעות בטלפון הנייד. שני שלישים מבני 15-5 משתמשים בטלפון הנייד בבית, וחלקם אמרו שפגישות פנים אל פנים עם חבריהם דורשות מאמץ רב מדי ולכן הם מעדיפים לצרוך תכנים און ליין.
טיימס אומר, כי קשה לבחון בצורה מדעית את ההשפעות ארוכות הטווח של הטלפונים הניידים, שכן אין זה פשוט להצביע על הקשר בין השימוש לבין תוצאותיו, ואין טווח מספיק לבצע בדיקות שכאלה. בנוסף לכך, בילוי זמן און ליין כולל, למשל, גם את עריכת עמודי ויקיפדיה על שאלת שלוויז-הולשטיין – וגם בריונות בסנאפצ'ט. לדעת העיתון, לא מדובר בסוגיה שהמדע יכול לפתור, אלא בכזו שהמענה עליה יינתן בידי מי שמכירים בצורה הטובה ביותר את הילדים – הוריהם ומוריהם.