|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

התקשורת האמריקנית (ד')

נאצי מכוון רובה

העיתון היהודי הוותיק "פורוורד" הפך לאתר אינטרנט בלבד. העורכת הראשית, ג'יין אייזנר, מתארת את עמדותיו ואת העלייה באנטישמיות ומסבירה מתי תמתח ביקורת על ישראל
20/02/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
מערכת פורוורד. מה שנותר מהנדל"ן

ימים אחדים לאחר שביקרתי במערכת העיתון היהודי "פורוורד", לא הרחק מוול סטריט והבורסה של ניו-יורק, נפל דבר: אחרי 122 שנים הוא מפסיק לצאת בדפוס והופך לביטאון דיגיטלי בלבד. מה שהיה יומון הפך לשבועון ולאחר מכן לירחון, אבל גם הוא לא יכול היה למהפכה העוברת על התקשורת המודפסת בעולם כולו ובמיוחד בארה"ב.

"פורוורד" החל להתפרסם ב-1897 כעיתון באידיש עבור המוני המהגרים היהודים שהגיעו לארה"ב ממזרח אירופה. עד לאחר מלחמת העולם השנייה הוא היה העיתון הלא-אנגלי הגדול ביותר בארה"ב, הודפס ברחבי המדינה והרוויח סכומים גדולים, מספרת העורכת הראשית, ג'יין אייזנר. ההכנסות הללו אפשרו למו"ל העיתון - שהוא מלכ"ר - לרכוש בניינים ב-Lower East Side של ניו-יורק, האזור בו שוכנת עד היום המערכת, והוא אפילו הפעיל תחנת רדיו.

הנכסים הללו הם שאפשרו ל"פורוורד" לשרוד בשנים האחרונות, כאשר הם הלכו ונמכרו עד שבשנת 2009 הוא מכר את הנכס האחרון - הבניין בו נמצאים משרדיו - ושכר בו קומה אחת לצרכיו. במקביל, כאמור, הלכה התדירות וירדה, ובעשר שנותיה של אייזנר הופנו מירב המאמצים אל האינטרנט. לדברי אייזנר, לאתר של "פורוורד" יש 1.5 מיליון קוראים בחודש - בארה"ב, קנדה, בריטניה וגם ישראל.

ערב סגירתו של הירחון היו לו 20,000 קוראים בחודש בארה"ב, והעלויות כללו את משלוחו בכמויות קטנות מאוד לקהילות מרוחקות. ההפסדים היו כבדים והסגירה הפכה לבלתי-נמנעת. בשיחתנו לא נתנה אייזנר כל רמז לצעד הדרמטי הצפוי. להפך - היא הסבירה מדוע יש חשיבות בקיומו של מגזין מודפס: "אנשים רוצים להרגיש גם משהו ביד, יש מי שקוראים אותו בשבת ויש סיפורים יותר ארוכים שנוח לקרוא בדפוס. המגזין נותן אפשרות לעשות דברים שלא קשורים לחדשות". אבל כאמור, כעת זוהי נוסטלגיה.

"מבחינה דתית אנחנו הכל"
"אידיאולוגית אנחנו במרכז-שמאל"

"אנחנו כותבים על ארגונים יהודיים ואנשים בעלי עוצמה שעושים דברים בלתי חוקיים או מעוררי תמיהה. בשבוע שעבר כתבנו שבמועצת הקרן הקיימת [בארה"ב] יש אדם שהורשע באי-סדרים כספיים, ויש שאלה האם עליו להיות במועצה כה חשובה; תוך כמה שעות הוא היה בחוץ"

העיתון - אמור מעתה: האתר - מסקר בעיקר את היהדות האמריקנית וגם את ישראל. "אידיאולוגית אנחנו במרכז-שמאל וזה עולה בקנה אחד עם הציבור היהודי בארה"ב. בבחירות האמצע הצביעו 80% מהיהודים לדמוקרטים", אומרת אייזנר. "מבחינה דתית אנחנו הכל: יש כאן שתי עובדות חובשות פאה, יש עובדים לא-יהודים ויש כל מה שבאמצע".

את היחס לישראל היא מכנה במילה "ליברלית" - מה שאנחנו היינו מכנים מרכז-שמאל: האתר משתמש במילה "כיבוש" אבל גם אומר "יהודה ושומרון", ו"הרשות הפלשתינית" ולא "פלשתין". ומהו "טרור"? אייזנר משיבה: "התפישה המקובלת - טילים שעפים לשדרות, יהודים שנרצחים בבית כנסת בפיטסבורג". האתר משתמש בידיעות של סוכנות רויטרס, של סוכנות הידיעות היהודית JTA ושל אתר הארץ באנגלית [שלדעת מבקריו הוא אנטי-ישראלי במיוחד - א.ל], "אבל הרוב חומר מקורי שלנו".

לדעת אייזנר, "גם בזה אנחנו מייצגים את רוב הציבור היהודי. אנחנו מפרסמים גם דעות הפוכות; יש לנו דתיים ואנשי ימין שכותבים באופן קבוע, ובמאמרי דעה אנחנו מכסים את כל המרחב. אנחנו מפרסמים גם דעות שאיננו מסכימים איתן, כולל של פלשתינים, אבל זה הערך הייחודי שלנו. אני בעצמי כותבת הרבה: אני מגדירה את עצמי כאשת מרכז, וחושבת למשל שה-BDS הוא בחלקו אנטישמי".

אל תחשבו ש"פורוורד" הוא כתב-עת אינטלקטואלי בלבד. אייזנר גאה בעבודת העיתונאות החוקרת המתנהלת תחת שרביטה. "אנחנו כותבים על ארגונים יהודיים ואנשים בעלי עוצמה שעושים דברים בלתי חוקיים או מעוררי תמיהה. בשבוע שעבר כתבנו שבמועצת הקרן הקיימת [בארה"ב] יש אדם שהורשע באי-סדרים כספיים, ויש שאלה האם עליו להיות במועצה כה חשובה; תוך כמה שעות הוא היה בחוץ.

"בשנה שעברה הייתה לנו סדרת כתבות על שלושה בתי ספר דתיים מודרניים שהעסיקו כמה שנים לפני כן חשוד בפדופיליה. מצאנו אותו בבית אבות בלונג איילנד והוא הודה שהטריד מינית מאות ילדים כאשר היה מנהיג קהילה. היה ניסיון לטייח את זה, אבל הוא ישב בכלא. אומנם עברו הרבה שנים, אבל הווידוי שלו היה חשוב מאוד. אולי אני מיושנת, אבל לדעתי זה בדיוק מה שעיתונות צריכה לעשות".

מסרים אנטישמיים בטוויטר
ההגנה של טראמפ [צילום: אנדרו הרניק, AP]

"טראמפ נושא באחריות רבה ליצירת אווירה בה שנאה כזאת הופכת ליותר ויותר מקובלת. טראמפ איננו אנטישמי; אני בטוחה שהוא אוהב את נכדיו היהודים כמו את נכדיו שאינם יהודים. אבל הוא יצר מהרגע הראשון אווירה של דמוניזציה כלפי קבוצות מסוימות, שמאפשרת מעשים כאלה; ומהרגע שיהודים תומכים באותן קבוצות - הם עצמם הופכים למטרה. הוא לא עשה דבר כדי להפסיק את האווירה הזאת, אלא מעצים אותה"

הנתונים שבידי "פורוורד" מלמדים, כי שליש מקוראיו באינטרנט הם בני פחות מ-35 וכי בני 45-25 הם קבוצת הגולשים הגדולה ביותר. "הם באים כי אנחנו מכסים את תרבות הפופ וכותבים גם על הנושאים שמעסיקים אותם: זהות, אנשים שונים, אכפתיות לגבי ישראל לצד נכונות למתוח עליה ביקורת, אכפתיות לצדק חברתי. אנחנו כותבים גם על ידוענים; ליהודים יש תפקיד עצום בתרבות האמריקנית".

יש עלייה באנטישמיות בארה"ב?

"בהחלט. אני עיתונאית זמן רב ומעולם לא חוויתי אנטישמיות כזאת, מאז הקמפיין של דונלד טראמפ. אני לא אומרת שהוא אחראי לכך, אבל הוא נתן היתר להביע בפומבי שנאה שכזאת. התקופה האינטנסיבית ביותר מבחינת האנטישמיות הייתה סוף 2016 ושנת 2017. רבים מאיתנו קיבלו מסרים אנטישמיים בטוויטר ובדוא"ל, והיו גם מי שקיבלו עלונים הביתה.

"כבר הייתה שנאה כלפי יהודים, אך כאשר שמים את התמונה שלך על תמונה של קורבן שואה שחייל נאצי מכוון אליו את נשקו - זה מדאיג מאוד, גם אם לא חשבתי שמישהו יפרוץ למחרת את הדלת. האנטישמיות הזאת עשתה שימוש נרחב בדימויי שואה. גל השנאה הזה לא היה נגד מה שאתה כותב, כמו שיש לעיתים מכיוון השמאל, אלא נגד מי שאתה.

"טראמפ נושא באחריות רבה ליצירת אווירה בה שנאה כזאת הופכת ליותר ויותר מקובלת. אין דרך אחרת לתאר את מה שאמר אחרי אירועי שרלוטסוויל [שיש אנשים רעים בשני הצדדים - א.ל]. טראמפ איננו אנטישמי; אני בטוחה שהוא אוהב את נכדיו היהודים כמו את נכדיו שאינם יהודים. אבל הוא יצר מהרגע הראשון אווירה של דמוניזציה כלפי קבוצות מסוימות, שמאפשרת מעשים כאלה; ומהרגע שיהודים תומכים באותן קבוצות - הם עצמם הופכים למטרה. הוא לא עשה דבר כדי להפסיק את האווירה הזאת, אלא מעצים אותה".

כאשר מדברים על טראמפ והיהודים, עולים כמובן מותיהם של איוונקה טראמפ וג'ארד קושניר. אייזנר לא מתלהבת מהם, בלשון המעטה: "לרוב האנשים לא משנה שהם יהודים. הם מהווים סיבה משמעותית מבחינתם של היהודים שתומכים בטראמפ, מתוך הנחה שיש להם אוזן קשבת אצלו. ג'ארד ואיוונקה פתוחים לשמוע מנהיגים שמסכימים איתם, גם אם אינם מייצגים את רוב יהודי ארה"ב. למשל: אנשי אגודת ישראל היו בין הראשונים שנפגשו איתם ועם שרת החינוך, לסלי דה-בוס. ג'ארד ואיוונקה הם ההגנה של טראמפ מפני טענות לאנטישמיות".


"אצטרך לחשוב על הכל"
ביקורת על נתניהו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ביסודו של דבר, "פורוורד" הוא כלי תקשורת חילוני - למרות שכאמור אייזנר מתגאה בריבוי הדעות המתפרסמות בו - והדבר בא לידי ביטוי ביחסי ישראל והתפוצות. כאשר מדברים על נושא זה, תראו מה עולה מיד. "יש לנו זכות וחובה למתוח ביקורת על ישראל, אבל לא באותה מידה של מי שחי בה, משלם מיסים ומשרת בצבא. מה שאני מנסה לעשות, הוא למתוח ביקורת על פעולות של הממשלה הנוגעות ליהדות ארה"ב.

"תמכתי מאוד בפשרה במתווה הכותל ומתחתי ביקורת קשה על בנימין נתניהו כאשר נסוג ממנו, כי הוא נוגע בעיקר ליהדות התפוצות והפשרה הייתה עם מנהיגים מארה"ב. אם אתם חושבים שזה רק נושא ישראלי, אני אקרא לא לבקר בישראל ולחשוב מחדש על יחסינו. אומרים לנו שחובתנו כיהודים לתמוך בישראל בפוליטיקה, בכסף, בשליחת ילדינו אליה - אבל עכשיו אתם אומרים לי שאין לי מה לומר בנוגע לאתר החשוב ביותר ליהדות? אם זה המצב, אצטרך לחשוב על הכל".

חזרה לתקשורת ול"פורוורד" עצמו. היכן מצוי עתידו? "העתיד שלנו הוא להבין טוב יותר את קוראינו ולתת להם סיפורים מקוריים ודעות לא יוכלו להשיג במקום אחר, לעזור להם לפקוח עין על מנהיגי העם היהודי ולוודא שהם מתנהגים בצורה ראויה ושקופה", משיבה אייזנר.

תאריך:  20/02/2019   |   עודכן:  20/02/2019
איתמר לוין, ניו-יורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נאצי מכוון רובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה מיכאל
21/02/19 01:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ויליאם גיבסון, המחזאי האמריקני יליד 1948, מוכר לרבים בשל מחזהו "עושת הנפלאות" על חייה של הלן קלר. מחזהו "נדנדה בשניים" עלה בברודווי 750 פעם בכיכובם של אן בנקרופט ורוברט מיצ׳אם. בסרט מ-1962 על-פי המחזה, כיכבה שירלי מקליין. את דמויות הגבר והאישה בהצגה החדשה בתיאטרון הקאמרי ממלאים הזוג במציאות, השחקנים אולה שור סלקטר ומיכה סלקטר.
19/02/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
רבי משה הדרשן, היה רב, דרשן, מפרש ומחבר צרפתי מהראשונים בן המחצית הראשונה של המאה ה-11, תושב העיר נרבונה שבפרובאנס. הוא התפרסם ביצירתיותו בתחומי המדרש והאגדה. בין תלמידיו נמנה רבי נתן מרומי בעל "הערוך", והבן שלו רבי יהודה הדרשן.
19/02/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
"מישהו לרוץ איתו", המבוסס על ספרו הנודע של דויד גרוסמן, העולה עתה בבית צבי ברמת גן, הוא מחזה המעניק לצופים חוויה תיאטרלית מרגשת ומענגת. מפגן של צליל וקצב, וסיפור על התבגרות, אהבה ומלחמה בסמים.
19/02/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
התבוננות בשיריו של המשורר יעקב יעקב, מאז ראשית כתיבתו, מגלה שהמשורר עוסק בשאלות של זהות אישית ובוחן את שורשיו ואת משפחתו. יש חטיבה גדולה של שירי אהבה, שירים שבינו לבֵינה. ומה שצד את תשׂומת לבי בכתיבה שלו על נשים, היא הכתיבה על אִמו ועל בִּתו. בכתיבתו יש הערצה של המין הנשי, גם במישור המשפחתי: האם, הבת.
19/02/2019  |  בלפור חקק  |   כתבות
מסכתות, ציצית, תפילין מזוזה - העותק הפרטי של הגר"ח קנייבסקי עם תיקונים והגהות בכתב ידו. הפריט הנדיר מוצע כעת למכירה פומבית בבית המכירות "גנזים" בירושלים.
19/02/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אל מול המרור הרב והבלתי נתפס ניצבת החרוסת, החרוסת של אבא, מתוקה, טעימה, מנחמת    החרוסת של הרוח היהודית-ישראלית שניעורה, הרוח המדהימה של הערבות ההדדית
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il