|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

התקשורת האמריקנית (ג')

נמשכים לכוח

דיקן בית הספר לעיתונות באוניברסיטת קולומביה, סטיב קול, מדבר על הפוליטיזציה של התקשורת, תוכניות הלימודים והסטודנטים, ועל עתיד בו חברות הטכנולוגיה הגדולות יתחילו לייצר תוכן
19/02/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
קול. "טוב ולא טוב" [צילום: אוניברסיטת קולומביה]

חמש שנים לפני מותו שהוביל לייסוד הפרס היוקרתי הנושא את שמו, הקים המו"ל ג'וזף פוליצר את בית הספר לעיתונות באוניברסיטת קולומביה. זה היה בשנת 1912, ועד היום זהו בית הספר היחיד מסוגו באוניברסיטאות היוקרה של ארה"ב ("ליגת הקיסוס"), אחד הוותיקים ביותר בעולם ולבטח אחד היוקרתיים שבהם.

מאז יולי 2013 משמש סטיב קול כדיקן בית הספר. עברו המקצועי מפואר וכולל שני פרסי פוליצר. בשנים 2005-1985 עבד בוושינגטון פוסט, פרסם סדרת תחקירים על רשות ניירות הערך האמריקנית, היה הכתב הראשי של העיתון בדרום אסיה, עורך מגזין יום א' שלו ועורך בכיר בעיתון כולו. שנתיים נוספות שימש קול ככתב ניו-יורקר לענייני ביטחון לאומי ומודיעין זר, ולאחר מכן עמד בשנים 2012-2007 בראש New America Foundation – מלכ"ר העוסק בביטחון לאומי, טכנולוגיה, בריאות, מגדר, חינוך, כלכלה ועוד. בנוסף לכל אלו, קול פרסם שמונה ספרים – האחרון שבהם בשנה שעברה, על פעילות ה-CIA באפגניסטן ופקיסטן.

את השיחה עם קול אני פותח באותה בדיחה על מי שמצבו טוב במילה אחת ולא טוב בשתי מילים, ובשאלה מהו מצב התקשורת האמריקנית. "טוב ולא טוב", הוא משיב. "החלק הטוב הוא שממשל טראמפ, דרך ההתקפות שלו על התקשורת והנסיגה מנורמות מקובלות – הימנעות מניגודי עניינים, פרסום דוחות המס – הבהיר את התפקיד החוקתי של התקשורת וגרם לחלק נרחב מהציבור להבין מדוע התקשורת כל כך חשובה.

"היה בלבול לגבי מקומה של התקשורת בעידן הטכנולוגי, ובסוף ממשל אובמה לא היה נדיר לראות סטודנטים כאן תוהים מה יעלה בגורלה. זה לא המצב כעת. היום כולם מבינים מה תפקידה: הטלת אחריות על הממשל ושקיפות. ממשלי ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה היו נקיים משחיתות בצורה יוצאת דופן, בעוד אצל דונלד טראמפ שרים מתפטרים על שימוש פרטי במטוסים ממשלתיים וניגודי עניינים, ולתקשורת היה תפקיד בחשיפה של זה. מספר המנויים לניו-יורק טיימס ולוושינגטון פוסט עלה בצורה דרמטית והקוראים מוכנים לשלם גם תמורת תחקירים ברמה המקומית, כמו חשיפת ההטרדות המיניות בנבחרת ההתעמלות האולימפית".

טראמפ שכנע את תומכיו
"חלק מהקנוניה נגדו" [צילום: רוגליו סוליס, AP]

"הדבר הכי גרוע הוא שה-fake news האמיתיים – לא מה שהנשיא מכנה כך אלא מסעות השנאה, האנטישמיות, ההקצנה, פברוק הסיפורים – משקפים את אובדן השליטה של עיתונאים על מרכולתם. הדומיננטיות של פייסבוק ואתרים אחרים חוללה שינוי ניכר בדרך בה המידע מגיע לציבור"

היינו מצפים שהצד השלילי של התמונה יהיה המצב הכלכלי של התקשורת, אבל קול נשאר בשדה הפוליטי: "הצד הלא-טוב הוא ההצלחה של הנשיא לתאר את התקשורת כפוליטית. הוא שכנע, לפחות את תומכיו, שמקצוע שלא תמיד היה אהוד, הוא חלק מהקנוניה נגדו. 40%-30% מהאמריקנים מאמינים לו בנקודה הזאת".

מה שקורה, לדברי קול, הוא סוג של מלכוד ונבואה שמגשימה את עצמה: "החולשה הכלכלית והקיטוב הפוליטי יצרו מצב בו לארגוני החדשות יש יותר אסטרטגיה פוליטית. הדרך לעשות כסף היא להביא יותר קוראים שיהיו להוטים לקרוא אותך, וארה"ב מלאה בכאלה. ואז יש לך את פוקס מצד אחד ואת MSNBC מצד שני, ששיפרו את מצבם הכלכלי בכך שהפכו לכלי לקהילות פוליטיות ספציפיות. אני לא חושב שזה מצב בריא, אבל בשלב זה – הוא בלתי ניתן לעצירה". ובמילים אחרות: חלקים בתקשורת הפכו להיות פוליטיים משום שזה מה שמצפים מהם – ואז ניתן לטעון נגדם שהם פוליטיים.

קול לא סיים. "הדבר הכי גרוע הוא שה-fake news האמיתיים – לא מה שהנשיא מכנה כך אלא מסעות השנאה, האנטישמיות, ההקצנה, פברוק הסיפורים – משקפים את אובדן השליטה של עיתונאים על מרכולתם. הדומיננטיות של פייסבוק ואתרים אחרים חוללה שינוי ניכר בדרך בה המידע מגיע לציבור".

רבים טוענים שזה שינוי חיובי: דמוקרטיזציה של השיח הציבורי וביטול המונופול של התקשורת.

"יש לזה היבטים חיוביים שציינת, בדמות פתיחת כיכר העיר שבעבר ניצבו שומרים בכניסה אליה. אבל בכל פעם בה היה שינוי טכנולוגי גדול ששינה את דרך הפצת המידע, הייתה אוטופיה גדולה שהתנפצה לפחות במידה חלקית. למשל: כאשר הומצא הרדיו חשבו שכולם יוכלו לדבר בו, אבל הוא הפך להיות כלי מרכזי גם בתעמולה הנאצית. בדרך כלל, המדיום החדש פתוח בתחילת דרכו, אבל אחר כך עסקים מתמזגים או שהממשלה מאסדרת את התחום – והוא הופך למונופול או לדואופול. כך היה עם הרדיו, הטלוויזיה והקולנוע. כך גם כיום: יש יתרונות לפתיחות ויותר אנשים נשמעים, אבל יש גם זיהום אוויר בדמות שנאה".

קול מטיל את האחריות על חברות הטכנולוגיה הגדולות, שלדבריו אינן מוכנות לשאת באחריות על התכנים העוברים בהן. נכון שמאז בחירות 2016 מופעל עליהן לחץ לשנות גישה זו, אבל "כל המודל העסקי שלהן בנוי על פתיחות, ואין להן רצון או חזון להשתנות". נכון גם שהאיחוד האירופי מגביר את הפיקוח שלו על הרשתות, ושבעבר מגמות אסדרה חצו את האוקיינוס והגיעו לארה"ב (למשל בתחומי המזון ואיכות הסביבה), אבל קול אינו סבור שזה מה שיקרה הפעם, ודאי לא בצורה נרחבת ולבטח לא בשנים הקרובות. הסיבה: התיקון הראשון לחוקה, המבטיח את חופש הביטוי. "יש דאגה דו-מפלגתית מהשפעת המדיה החברתית, ואם הן ירגישו שהפלטפורמות הללו פוגעות בהן – תראה אסדרה של התחום, אבל זה לא יהיה בממשל טראמפ", צופה קול.

מדוע לא לטפל בחברות כמו פייסבוק וגוגל דרך חוקי ההגבלים העסקיים? הן הרי מונופולים.

"היום הרבה יותר קשה לתבוע מונופולים כל עוד הם לא פוגעים בציבור. קשה לומר שהחברות הללו פוגעות בציבור, כי הן אינן מספקות שירות חיוני והשירות שלהן ניתן בחינם".

200 סטודנטים בשנה
בגלל אור הזרקורים והדימוי הקולנועי

"כולם מבינים שצריך ללמוד את שפת המחשב, כשם שבעבר למדו שפות זרות. זה נכון גם בעיתונות, כי הכוח נמצא באלגוריתמים – איך להפוך גישה למידע לכסף. גם ממשלות משתמשות יותר בטכנולוגיות מידע, למשל במלחמה בפשע, וכעיתונאי אתה חייב להבין איך זה עובד. יש הזדמנות גדולה להיות עיתונאי רב-תחומי – להרים טלפון ולעשות את העבודה הקלאסית, ולהוסיף לזה ידע טכנולוגי שמאפשר למצוא את המידע"

למרות כל הקשיים הללו, קול טוען שאין בעיה למצוא סטודנטים לבית הספר שבראשו הוא עומד. "אנחנו רוצים מספר קטן יחסית של סטודנטים. בשש השנים שלי כאן הורדנו בכוונה את המספר מ-370 ל-300 בשנה. את תוכנית הליבה שלנו, זו שקיימת 100 שנה, אנחנו מנסים לשמור על 200 סטודנטים בשנה". מדי שנה פונים 700-600 מועמדים ולדברי קול מדובר במספר יציב. יוצאות דופן היו השנים 2010-2008, כאשר המשבר הפיננסי הִקשה על מציאת עבודה וצעירים רבים יחסית חשבו שיוכלו למצוא עבודה בתקשורת.

הסטודנטים נמשכים לכוחה של התקשורת ולא לצד הכלכלי שלה, מדגיש קול. תוכנית הלימודים בעיתונות חוקרת מושכת את מספר המועמדים הגדול ביותר, בגלל תחושת השליחות ובגלל אור הזרקורים והדימוי הקולנועי (זוכרים את "כל אנשי הנשיא"?). באופן יוצא דופן, לחלק הזה של התקשורת יש גם יתרון כלכלי:

"בהתחשב בחוסר הוודאות של המקצוע, אם תהיה עיתונאי חוקר – תמיד תהיה מוערך. לעיתונות חוקרת תמיד יהיה ערך מבחינת המו"לים, כי אחת הדרכים שלהם לבלוט היא לעשות עבודה שאחרים לא עושים. אפילו אם אתה כתב בידור, יש דרכים טובות ולא טובות לעשות את זה. אם ידוען נעצר, אתה צריך לדעת מהי המשמעות המשפטית. זוהי עיתונות".

תחומי עניין בולטים נוספים של הסטודנטים הם סרטים דוקומנטריים וניהול ידע. התחום הראשון, מסביר קול, זוכה לפריחה בין היתר בשל השקעות העתק של נטפליקס וחברות אחרות. הדור הנוכחי צורך יותר תקשורת ויזואלית והוא גם מעורב יותר בחברה – וסרטים דוקומנטריים משלבים את השניים.

על תחום הידע אומר קול, כי "כולם מבינים שצריך ללמוד את שפת המחשב, כשם שבעבר למדו שפות זרות. זה נכון גם בעיתונות, כי הכוח נמצא באלגוריתמים – איך להפוך גישה למידע לכסף. גם ממשלות משתמשות יותר בטכנולוגיות מידע, למשל במלחמה בפשע, וכעיתונאי אתה חייב להבין איך זה עובד. יש הזדמנות גדולה להיות עיתונאי רב-תחומי – להרים טלפון ולעשות את העבודה הקלאסית, ולהוסיף לזה ידע טכנולוגי שמאפשר למצוא את המידע".

קול לא נשאר ברמה התיאורטית. "באוניברסיטת קולומביה יש מחלקות מחשבים מצוינות שרוצות לשתף פעולה איתנו, יש לנו תוכניות לתארים כפולים איתן. רבים מהבוגרים בתוכנית הזאת הם עיתונאים, ואחרים מנהלים מוצרים עבור ארגוני חדשות". השנה גם התחיל בית הספר בתוכנית לימודים למי שאינם רוצים תואר מלא במחשבים, והם לומדים נושאים בסיסיים כמו קודים, רשתות ואלגוריתמים כך שיוכלו להיות חלק מצוות עיתונאי.

שילוב של טלוויזיה ודיגיטל
היחיד מסוגו באוניברסיטאות היוקרה

לבסוף אני מבקש מ-קול לנסות ולתאר את התקשורת האמריקנית בעוד 20 שנה. הבעיה הגדולה ביותר, הוא משיב, תהיה של התקשורת המקומית: כיצד לשכנע את הקוראים לשלם תמורת התוכן. "העיתונים הגדולים יהיו פה, אבל אפילו עיתונים בערים גדולות אחרות נמצאים בקשיים. יש סימנים מבטיחים לכך שאמריקנים מוכנים לשלם תמורת מנוי לעיתון דיגיטלי. לבוסטון גלוב יש 100,000 מנויים, אבל זה אזור עשיר ומשכיל".

השינוי הגדול ביותר, ממשיך קול בתחזית מפתיעה, יהיה כניסה של אחד מענקי הטכנולוגיה לתחום התוכן העיתונאי. הוא לא מדבר על אחזקה חצי-פילנטרופית מסוג רכישת הבעלות בוושינגטון פוסט בידי ג'ף בזוס, אלא על פעילות עסקית לכל דבר של החברות עצמן. קול אומר, שתחזיתו נשענת על נסיון העבר: בכל פעם בה מדיה מסוימת התחזקה, נכנסו אליה משקיעים משמעותיים. זה קרה ברדיו, בטלוויזיה, בכבלים, באינטרנט וברשתות החברתיות.

"כל מה שמעצב את פני המדינה – בחירות, מלחמות, ספורט – קורה בתקשורת. אם אתה רוצה ליצור קשר עם האזרחים ולהדק אותו, התקשורת היא הדרך", מסביר קול. הוא צופה שינוי דרמטי במיוחד בטלוויזיה האמריקנית, בה יהיו שינויי בעלות משמעותיים – מהסיבה הכי חשובה אצל האמריקנים: המחיר. הוא יודע זאת היטב מנסיונו האישי:

"רשתות הטלוויזיה ממומנות דרך דמי מנוי בכבלים, שמחיריהם יורדים וימשיכו לרדת. אני שילמתו לטיים-וורנר 270 דולר בחודש תמורת 500 ערוצים שמתוכם ראיתי 40. הפסקתי את זה, אני משתמש באינטרנט של האוניברסיטה ומשלם 40 דולר לחודש תמורת אותם 40 ערוצים שמעניינים אותי. לכן תהיה תנועה בנכסים הללו. לאתר CNN יש 140 מיליון משתמשים ייחודיים, ורבים מהם לא צורכים אותה בטלוויזיה אלא באינטרנט. לכאן ייכנסו ענקי ההיי-טק ויהיה שילוב של טלוויזיה ודיגיטל".

תאריך:  19/02/2019   |   עודכן:  19/02/2019
איתמר לוין, ניו-יורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נמשכים לכוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
20/02/19 07:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדצמבר 1917 כובשים האנגלים, בפיקודו של גנרל אדמונד אלנבי, את הארץ מידי האימפריה העות'מנית, ששלטה כאן ארבע מאות שנים. בריטניה קיבלה את המנדט על ארץ ישראל ב-1920, כדי להכשיר את הארץ להקמת "בית לאומי יהודי" על-פי המתווה הרשום בהצהרת בלפור. כניסת הבריטים לארץ לוּותה באופוריה בקרב הקהילה היהודית בעולם, ובעיקר בירושלים. הופעת נציב עליון בארץ יצרה ציפיות כמעט משיחיות, כשהגיע לכאן נציב ראשון שהוא יהודי: סר הרברט סמואל. הוא מגדיל לעשות, בהגיעו ערב שבת ממקום משכנו באוגוסטה ויקטוריה להתאכסן במלון אמדורסקי בכיכר עומאר חטאב בשער יפו. בבוקר שבת, הוא יוצא אל בית כנסת "החורבה". שטיח אדום נפרש אז לאורך רחוב הפטריארכיה הארמנית. הנציב קורא בתום פרשת "ואתחנן" את ההפטרה "נחמו נחמו עמי". ציבור המתפללים התרגש עד דמעות לשמוע נציב בריטי יהודי עומד על תיבת התפילה ומתפלל בעברית.
18/02/2019  |  בלפור חקק  |   כתבות
נתונים חדשים של בזק מראים, כי 80% מהישראלים קונים ברשת. זה כבר לא עניין של צעירים, אלא פתרון יעיל, נוח וחסכוני, המשמש ישראלים מגיל נוער ועד לגיל השלישי. ישראלים קונים הכל באינטרנט: בגדים, אוכל, פריטים לבית, צעצועים, גאדג'טים, נופש, מכשירי חשמל ואפילו תכשיטים.
18/02/2019  |  ליאור לוי  |   כתבות
מאז התערבותה המוצלחת של רוסיה במערכת הפוליטית האמריקנית באמצעות מתקפת סייבר ולוחמת מידע (שתילת חדשות כזב והפצת תוכן מסית ומפלג באמצעות מדיה חברתית), וניסיונה הפחות-מוצלח להשפיע באופן דומה על הבחירות בצרפת, מתקיים דיבור נרחב על טרולים, בוטים, פייק ניוז ופצחנים בהקשר של מערכות בחירות, ועל ניסיונות להטיית השיח הציבורי ושינוי התודעה של הבוחרים. למרות ההצלחה שאמצעים אלו נוחלים, ועל אף העובדה שהם כבשו את הדמיון הציבורי, אין להסיק שהשיטות המסורתיות להשפעה על המערכת הפוליטית במדינה מדינה זרה נעלמו. הן אולי יצאו מהאופנה, אך עדיין ישנן מדינות שמיטיבות לנצלן, ובהצלחה לא מבוטלת.
18/02/2019  |  יונתן אריאל  |   כתבות
המחזה "מלאכים באמריקה" העולה בבית צבי, נכתב על-ידי טוני קושניר היהודי-אמריקני, וזכה להצלחה בעולם כולו, ואף לסידרת טלוויזיה עם אל פאצ׳ינו ומריל סטריפ. הנושא שלה - תחילת הפצת האיידס שגרמה למוות מאז שני דיילים הביאו מאפריקה את הווירוס שמוצאו מקופים, אל קנדה וארה"ב בשל עבודתם. הווירוס עובר במגע בין שניים על-ידי העברת נוזלי גוף. מקרי המוות הרבים אילצו רבים לצאת מהארון, ולנסות להישאר בחיים, מה שלא צלח בתחילת הדרך. כיום, ה"קוקטייל" הניתן לחולי המחלה הקטלנית, שומר עליהם בחיים, גם אם הם נשאים.
18/02/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לפני 102 שנה הלך לעולמו המו"ל ג'וזף פוליצר, ובצוואתו הותיר חלק ניכר מהונו ליצירת פרס הנושא את שמו. למעשה מדובר ב-21 פרסים: 20 פרסים על הצטיינות בעיתונות, ספרות ומוזיקה (15,000 דולר כל אחד) ופרס על שירות לציבור (מדליית זהב). זהו הפרס היוקרתי ביותר בתחומים אלו, ובמיוחד בעיתונות. אולי תופתעו לשמוע, ששיאנית הזכייה בפרס העיתונות היא צלמת - קרול גוזי.
18/02/2019  |  איתמר לוין, ניו-יורק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il