|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

טורונטו: שוק הכשרות נפתח לתחרות

הקהילה היהודית בטורונטו הולכת וגדלה ועימה הצורך למזון כשר לצד מועצת הכשרות הוותיקה של טורונטו ניכרת מגמה של חדירת גורמים נוספים המעניקים אישורי כשרות למהדרין למסעדות ולבתי קפה; שעתה היפה של יהדות טורונטו הפורחת והפלורליסטית
02/06/2007  |   יהונתן דחוח הלוי   |   חדשות   |   תגובות
בני קפלן מבעלי קונדיטוריה גולדשטיין: פת ישראל כשרה למהדרין

מיכל ומלקולם נפסקי: הכשרות למהדרין חשובה בעינינו

עידן יוסף
הרבנות מאיימת לשלול כשרות מאל על

הקהילות היהודיות בגולה שמרו על יהדותן וייחודן במשך אלפי שנות הגלות בזכות השמירה על המסורת והיהדות ושמירה על המחיצות התרבותיות והאמוניות כחלק מהמאבק בהתבוללות ואובדן הזהות היהודית. כשרות המזון הייתה ועודנה אחד הביטויים המרכזיים לאותה מסורת יהודית הנלחמת על נשמת אפה מול השפע של העולם המודרני המתפתח המספק מגוון עצום של פיתויים בשלל טעמים וניחוחות.

שוק הכשרות מגלגל 500 מיליון דולר

השגשוג הכלכלי והתרבותי לא פסח גם על הקהילות היהודיות האורתודוכסיות בקנדה בכלל ובטורונטו בפרט. בטורונטו הוקמה לפני כחמישים שנה "מועצת הכשרות", ארגון ללא כוונת רווח המאגד תחת כנפיו שני גופים: ועד מנהל בו חברים נציגים מהקהילה ובתי הכנסת ו"ועד הכשרות הרבני" של הקהילה האורתודוכסית. מועצת הכשרות היא הארגון האחראי על מתן ההכשר COR למפעלים, חנויות מסעדות ומוצרי מזון. סימון הכשרות COR צבר מוניטין רב בעשורים האחרונים. הוא ניתן ללמעלה מ-500 בתי עסק בתחום המזון ויותר מ-45,000 מוצרים נושאים את תו הכשרות המיוחל הפותח את הדלת לשוק הצרכנים האורתודוכסי הגדול. תעשיית המזון הכשר מגלגלת 500 מיליון דולר בשנה, והדרישה למוצרים הכשרים רק הולכת וגדלה גם ברשתות המזון שאינן פונות רק למגזר היהודי.

"מועצת הכשרות" בטורונטו שמה לה ליעד עליון לקדם את שמירת הכשרות בקרב הקהילה היהודית ע"פ הוראות "השולחן הערוך" באמצעות סימון מוצרי מזון כשרים, מתן שירותי השגחה, עידוד היצור והשימוש במוצרי מזון כשרים ושירותי הכשרות, חיזוק המודעות אצל הצרכנים בנוגע לשימוש במוצרים כשרים ועידכון שוטף של הציבור היהודי בנוגע להכשרי הכשרות הניתנים לחברות ולמוצרי מזון.

"מזון לא כשר פוגע בנשמת היהודי"

לכשרות המזון ביהדות עקרונות יסוד הכוללים הקפדה על אכילת בעלי חיים כשרים בלבד, שחיטה על-פי ההלכה של בעלי החיים הכשרים, הכשרת בשר לאכילה (הוצאת הדם וחלקים אסורים באכילה), הפרדה בין מאכלי בשר ומאכלי חלב, איסור שתיית יין נסך (שיד גוי הייתה בו או שמשמש לעבודה זרה) ובחג הפסח שמירה על כשרות החג (הוצאת החמץ). יש המקפידים על אכילת בשר חלק (גלאט), חלב ישראל (החליבה בהשגחה יהודית) ופת ישראל (עשייתה בידי יהודים). בתורה נמנו 32 בעלי חיים האסורים באכילה ובתורה שבעל פה נוספה עליהם רשימה של 24 עופות טמאים. מן היצורים החיים במים, נחשבים לטריפה כל הדגים שאין להם סנפירים וקשקשים וכן כל הסרטנים והרכיכות. חרקים אסורים באכילה, אף שיש המתירים אכילת ארבה.

הרב יצחק קרצנר (Yitzchok Kerzner), יו"ר ועד הרבנים, מסביר את חשיבות השמירה על הכשרות. התורה, אומר הרב קרצנר, שעוסקת בעיקר ביסודות המוסריים, האתיים והפיזיים של העם היהודי, מגדירה את הקווים המנחים לאכילת בעלי חיים ומוצרי מזון מן הטבע. לדוגמה, בין החיות הכשרות למאכל אין כאלה המוגדרות "חיות טרף". לדבריו, המאכלים האסורים משפיעים לשלילה על הנשמה, ולכן הם לא יכולים להיות "מזון רוחני" עבור יהודים. סוגיית הכשרות הפכה להיות מורכבת יותר, הוא מציין, ככל שטכנולוגית המזון התפתחה והייצור היה לתעשייתי והמוני. האתגר של מועצת הכשרות היה ללמוד ולהכיר היטב את תהליך ייצור המזון על כל שלביו ופרטיו, לשלול כל אפשרות לשימוש במרכיבים שאינם כשרים במזון ולוודא שאמצעי הייצור של המזון הכשר אינם משמשים לייצור או אחסנה של מזון לא כשר.

אתר האינטרנט של מועצת הכשרות של טורונטו מציין, כי ברחבי העולם קיימים כ-400 אישורי כשרות שונים. ההמלצה היא לבחור בהכשר אורתודוכסי בהתאם לאמונה של כל אדם ולזרם הדתי אליו הוא משתייך. בפרק השאלות והתשובות ניתן הסבר לסתירה לכאורה בכשרות הניתנת לאותו מוצר במדינות שונות. מוצר מסוים הנמכר בארה"ב יכול לקבל אישור כשרות של OU, ואילו בקנדה אותו מוצר לא יקבל תו כשרות. הסיבה לכך נעוצה במקום בו מיוצר המוצר ובסוגיית השגחת הכשרות במפעל. לדוגמה חטיף קיט קט מיוצר בארה"ב ע"י חברת Hershey Foods Corporation ויש לו פיקוח הלכתי ולכן הוא נחשב כשר. לעומת זאת, בקנדה החטיף מיוצר ע"י חברת Cadbury Schweppes שאין לה כשרות, כיוון שמקור הרכיבים הגולמיים שונה, על אף שתהליך הייצור והרכב המוצר זהה לחלוטין.

תהליך קבלת כשרות

קבלת כשרות אינה חותמת גומי. מועצת הכשרות של טורונטו קבעה תהליך מסודר מרגע הגשת הבקשה ועד מתן האישור שנועד להבטיח, שבעל העסק אכן ממלא אחר הוראות הכשרות ככתבן וכלשונן והוא משלם את האגרה בהתאם לגודלו של העסק ומורכבות ההשגחה. התהליך כולל את השלבים הבאים:

א. פנייה ראשונית - הגשת בקשה פרטים על החברה, המפעל, המוצרים והמרכיבים של המזון. הבקשה ניתנת להורדה באתר האינטרנט של מועצת הכשרות בכתובת הבאה: cor.ca/en/11582

ב. בחינת הבקשה - הבקשה עוברת לבחינת מתאם רבני הבודק את המידע ויוצר קשר עם החברה כדי לארגן ביקור פיקוח ראשוני במקום לצורך הערכת הדרישות לאישור הכשרות.

ג. קביעת נהלים - דיון בהשתתפות המתאם הרבני והצוות הרבני הבכיר לקביעת שיעור האגרה שתיגבה מבעל העסק עבור תעודת הכשרות והנהלים המחייבים ההכרחיים להענקת תעודת הכשרות.

ד. טיוטת חוזה - לאחר הערכת המוצרים, המרכיבים והציוד, מוציאה מועצת הכשרות טיוטת חוזה ובה מוגדרים תנאי הכשרות. ההסכם מגדיר את הדרישות ואת ההתחייבויות של שני הצדדים וכולל את הרשימה של המוצרים הכשרים.

ה. מכתב כשרות - לאחר שהחברה חתמה על ההסכם ושילמה את האגרה היא מקבלת את אישור הכשרות המיוחל הנושא את סמל ה- COR.

ו. השגחה בעסק - ביקורות שגרתיות או עיתיות של בית העסק מתקיימות ע"י המשגיחים על-מנת לפקח על העמידה בתנאי החוזה.

ז. אישור מוצר חדש - השגת אישור על מוצרים חדשים או ביצוע שינוי בכשרות של מוצרים קיימים מחייב ליצירת קשר מחדש עם המתאם הרבני לצורך הנפקת אישור מתאים.

ח. פרסום הכשרות - אתר האינטרנט של מועצת הכשרות מפרסם דרך קבע את אישורי הכשרות וכן את המקרים בהם מוסרת הכשרות מבעלי עסקים.

התחרות פוקדת גם את תחום הכשרות

מועצת הכשרות של טורונטו הינה הגוף המרכזי וכמעט בלעדי המעניק אישורי כשרות. בתקופה האחרונה מסתמן שינוי עם כניסת גורמים רבניים אורתודוכסיים נוספים המספקים אישורי כשרות ושירותי השגחה ופיקוח העומדים בכללים המחמירים של ההלכה. מסעדת Bagel Haven בפלאזה בצומת באטרסט וסטילס קיבלה מזה מספר חודשים אישור כשרות למהדרין בפיקוח של הרב משה רפאל הלוי (Rabbi Moshe Rafael Halevy). מיכל נפסקי (Michal Nefsky) השותפה לבעלה בניהול המסעדה מספרת השבוע ל'שלום טורונטו', כי המסעדה עברה הכשר יסודי המאפשר לה כיום לפנות לכל קהלי היעד בקהילה היהודית וגם המחמירים שבהם. משגיחי הכשרות, היא מציינת, שוהים דרך קבע במסעדה ומפקחים מקרוב על תהליך הייצור של המזון החל מקבלת חומרי הגלם וכלה בשבירת הביצים לבישול. כל המוצרים המשמשים להכנת המאכלים נרכשים רק מחברות שיש להן אישור COR וללקוחות ניתנת גם אפשרות להוסיף לקפה קרם מחלב ישראל.

הכשר דומה למהדרין קיבלה גם קונדיטוריית גולדשטיין ב-390 סטילס מערב. בשיחה עם 'שלום טורונטו' גאה בני קפלן מבעלי הקונדיטוריה להציג את חומרי הגלם לעוגות וללחם הנאפה במקום. מיכלים גדולים של תמצית פירות, שוקולד ועוד והכול ייבוא מישראל ובהשגת הרב לנדא. ההפרדה בין הפרווה לחלבי מוחלטת, ובמקום עובד המשגיח שאינו עוזב את הקונדיטוריה בכל שלבי הכנת המאפים. בעניין הכשרות מדגיש בני, כי כל מוצרי המאפה אצלו הינם פת ישראל למהדרין והפיקוח מחמיר במיוחד. להקפדה על הכשרות שורשים משפחתיים עמוקים. אביו של בני היה דיין ואימו היא נצר לרש"י, גדול פרשני המקרא. מסעדת גולדן צ'ופסטיק, בפלאזה של סטילס ובאטרסט, מציגה בחזיתה אישור כשרות של הרב דוד נברו (CMD) והרב משה רפאל הלוי.

טיפים בנושא כשרות

מועצת הכשרות של טורונטו מפרסמת הנחיות כיצד לשמור על הכשרות בטיפול בירקות ובפירות:

תות שדה - יש לחתוך את העלה הירוק עם חתיכה דקה של התות ולאחר מכן לשטוף ביסודיות את כל התות בסבון ובמים זורמים.

פטרוזיליה מסולסלת - אסורה באכילה בגלל הקושי לגלות הימצאות של חרקים קטנים בין העלים.

תרד - יש לבחור אך ורק עלים חלקים הנוחים לשטיפה ולבדיקה. יש להפריד כל עלה לשטוף משני הצדדים בסבון ובמים זורמים.

כללי הבדיקה - עלים יש לבדוק משני צדיהם בעין ובמישוש לשם איתור בליטות העשויות להעיד על הימצאות תולעים. הבדיקה צריכה להתבצע מעל שולחן אור.

ירקות קפואים - מותרים רק אם אין בהם ירקות הדורשים בדיקה יסודית.

פירות קפואים - מותרים למעט אוכמניות ופטל.

תאריך:  02/06/2007   |   עודכן:  02/06/2007
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טורונטו: שוק הכשרות נפתח לתחרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מפגינים נגד כינוס שמונה המדינות המתועשות, ה-G-8, בגרמניה, תקפו אחר-הצהריים (שבת, 2.6.07) שוטרים במהלך מצעד בהשתתפות עשרות אלפי בני אדם בעיר רוסטוק שבדרום המדינה. דווח על 100 שוטרים פצועים, אחדים מהם במצב קשה. 13,000 שוטרים מאבטחים את ההפגנה.
02/06/2007  |  הילה רפופורט  |   חדשות
מלחמת המודיעין בין ישראל לרשות הפלשתינית נמשכת במלוא עוזה. מנגנוני הביטחון הפלשתינים ברמאללה טוענים, כי הצליחו לא מכבר לחשוף רשת ריגול ישראלית שהופעלה על-ידי שירות הביטחון הכללי. גורם ביטחוני בכיר ציין, כי מפעילי הרשת הישראלים עשו שימוש בנקודות החיכוך עם הפלשתינים כדוגמת מעברי הגבול ומשרדי המנהל האזרחי כבסיס לגיוס סוכנים והפעלתם לצורך איסוף מידע על הצד הפלשתיני.
02/06/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליזה רייס, הודיע (שבת, 2.6.07) כי ארצות הברית לא מתכננת לפתוח במלחמה נגד אירן. לדבריה, ממשל הנשיא בוש ימשיך לקדם את האפיק הדיפלומטי בניסיון להשיג פתרון לסוגיית הגרעין האירני. לדבריה, סגן הנשיא האמריקני ריצ'רד צ'ייני - שאמר בחודש שעבר כי ארה"ב תפעל למנוע מאירן השגת נשק גרעיני - שותף אף הוא למדיניות הממשל.
02/06/2007  |  הילה רפופוט  |   חדשות
צבא לבנון מבצע כעת (שבת, 2.6.07) פריצה למחנה הפליטים הפלשתיני נהר אל-בארד, הסמוך לטריפולי שבצפון לבנון. במחנה מתבצרים חמושי ארגון הטרור "פתח אל-איסלאם", הפועל בהשראת אל-קאעידה. 17 הרוגים, חמישה מתוכם חיילים, בקרבות בין הצדדים ביממה האחרונה.
02/06/2007  |  הילה רפופורט  |   חדשות
הפלשתינים מדווחים כי כוח של צה"ל ירה ופגע הערב (מוצ"ש, 2.6.07) בפלשתיני חמוש בשכם. מדובר צה"ל נמסר כי חיילים זיהו חמוש שנשא נשק ארוך בשכם. הכוח פתח לעברו באש וזוהתה פגיעה.
02/06/2007  |  הילה רפופורט  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il