|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
מימין למעלה: המפקחת דליה הלוי [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שערורייה במשרד החינוך:

הנחיה בלתי תקינה כופה על תלמידי
כיתה א' לימודי ספרות לפני קריאה

המפקחת על הוראת העברית ביסודי חוללה מהפכה בהוראת הקריאה בכיתות א', על-ידי הנחיה חריגה כל המו"לים הוכרחו לכתוב חוברות חדשות מותאמות המפקחת: פעלתי בהתאם להנחיות מנכ"ל המשרד המנכ"ל: "לא מכיר דבר כזה של הכנסת ספרות לכיתה א' וגם לא עולה בדעתי"
24/02/2019  |   איילת פישביין   |   תחקירים   |   תגובות
שמשון שושני [צילום: ששון תירם]

צבי צמרת [צילום: יותם פרום]

זה כחמש שנים שכל תלמידי כיתות א' בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי לומדים לקרוא מספרי לימוד בהם במקביל לשיעורים בקריאה יש שיעורים בספרות. המורים מחויבים מתחילת כיתה א', עוד לפני שהילדים לומדים לקרוא, לחלק את זמן ההוראה בין הוראת קריאה להוראת יצירות ספרות וטקסטים מסוגים שונים. התוצאה, כך אומרים מנהלים מכל רחבי הארץ, עיכוב ענקי ברכישת הקריאה בכיתות א'. מתחקיר News1 עולה שהאחראית למהלך היא המפקחת דליה הלוי - מנהלת תחום דעת עברית בקדם-יסודי וביסודי. שני בכירים מאותה תקופה - מנכ"ל משרד החינוך לשעבר ד"ר שמשון שושני ויו"ר המזכירות הפדגוגית ד"ר צבי צמרת - טוענים שלא הייתה להלוי סמכות להנחות את המערכת ללמד ספרות לפני שהילדים לומדים לקרוא.

ד"ר שושני: "לא מכיר, לא שמעתי"

המהלך הפותח למהפכת הספרות נעשה על-ידי הלוי ב-2011 כשד"ר שמשון שושני כיהן כמנכ"ל משרד החינוך. היא הייתה אז מפקחת לעברית ומונתה לשמש כמפקחת מאשרת של ספרי לימוד בעברית באגף לאישור ספרי לימוד, תפקיד שנחשב לזוטר במשרד החינוך. הלוי כינסה את כל המו"לים של ספרי לימוד הקריאה בכיתות א' חילקה חוזר על חובת הוראת הספרות בכיתה א' והודיעה שלא תאשר את הספרים אם הכותבים לא יכניסו שיעורים בספרות ובלימוד טקסטים אחרים, במקביל להוראת הקריאה החל מתחילת כיתה א'.

היא הסבירה שמטרת המהלך היא להקנות לילדי א' "כשירות ספרותית" ו"כשירות אוריינית" ושבכך היא מיישמת תוכנית לחינוך לשוני שנכתבה בשנת 2003. בהמשך נפגשה הלוי עם כותבי ספרי הלימוד לכיתה א', וידאה ששילבו שיעורים בספרות ופסלה רעיונות פדגוגיים שהועלו על-ידי מומחי קריאה. בין היתר אסרה על הכותבים לשלב בספרים תרגילי מוכנות לקריאה ותרגילים לפיתוח מודעות פונולוגית - בניגוד גמור להמלצות מומחי קריאה.

ד"ר שמשון שושני, שהיה אז בשלהי כהונתו כמנכ"ל משרד החינוך בראשות גדעון סער, הגיב: " לא זוכר דבר כזה של הכנסת ספרות לכיתה א'. לא מכיר דבר כזה, לא שמעתי דבר כזה וזה אפילו לא עולה בדעתי". באשר למהלך של כתיבה מחדש של ספרי לימוד לכיתה א' המכילים ספרות הגיב שושני: "לא יכול להיות דבר כזה שמפקחת מחליטה. לא עושים דבר כזה בלי מפמ"רית, בלי ועדת מקצוע, בלי מזכירות פדגוגית. מנכ"ל לא יכול לשנות נוהל בלי מזכירות פדגוגית. זה לא יכול להיות אחרת. אני לא מאמין שזה סיפור מתקופתי. צריך לשאול את משרד החינוך איפה זה אושר במזכירות הפדגוגית. זה יפה מאוד לזרוק 'המנכ"ל אישר'. המנכ"ל מאשר את מה שאנשי המקצוע מעבירים לו. ואם זה מקרה של מדריכה מחליפה שנתנה לכאלה דברים להיות – זה אומר שהכל אפשרי. תדעי לך, הכל אפשרי".

ד"ר צבי צמרת, יו"ר המזכירות הפדגוגית לשעבר, מסר שהעברת הנהלים לכותבי ספרי הלימוד נעשתה בתקופה בה התכונן לפרישה. לדבריו "חד-משמעית לא היה דבר כזה להכניס הוראת ספרות לכיתה א' לפני שמסיימים הוראת קריאה. אני לא מכיר דבר כזה".

הלוי מסרה באמצעות דוברות משרד החינוך כי פעלה "על-פי החלטת המנכ"ל דאז ד"ר שמשון שושני וכפי שנקבע בחוזר המנכ"ל לאישור ספרי לימוד". הלוי הוסיפה: כי "מהלך הכתיבה והאישור של ספרי הלימוד התבצע באופן מסודר על-פי תבחינים שנקבעו על-ידי ועדה מקצועית".

התנועה לאיכות השלטון הודיעה בעקבות חשיפת News1 כי תפנה למשרד החינוך לקבל את הפרוטוקולים של המזכירות הפדגוגית והוראות מנכ"ל לתקופה הנדונה.

השופט פסק פיצויים למו"ל שאישור תוכניתה עוכב

דליה הלוי מכהנת כיום בתפקיד מפקחת ראשית לעברית בקדם-יסודי וביסודי. היא מונתה לתפקיד זה ב-2014. לפני כן הייתה חלק מצוות הפיקוח על הוראת העברית במזכירות הפדגוגית. ושימשה כמפקחת על הוראת עברית בחינוך הקדם-יסודי והיסודי. התמחותה היא בתחום החינוך הלשוני אך לא בהוראת קריאה.

בתפקידה כמאשרת ספרי הלימוד בכיתה א' היא התערבה בתהליך הכתיבה, נפגשה עם הכותבים, פסלה תרגילים שלא נראו לה ואפילו איורים שלא נראו לה, ועיכבה אישור ספרי לימוד למשך תקופה שנה לאחר שמעריכים מקצועיים אישרו את הספרים. לטענת הלוי, היה לה גיבוי לכך ממנכ"ל המשרד דאז ומאנשי המקצוע. הלוי ומשרד החינוך לא המציאו בפני News1 אסמכתות לטענה זו.

ד"ר צבי צמרת מאשר שבתקופה הרלוונטית הוא והמנכ"ל שושני עשו שינוי בנוהל אישור ספרים, אך לא אישרו צעדים מהסוג שהלוי ביצעה. צמרת: "לא התכוונו להטיל צנזורה או ליצור מצב שאיש משרד החינוך יזרוק לטמיון את כל מה שהמעריכים עשו. כוונתנו הייתה שלמפמ"ר תהיה אפשרות להעיר על נקודות פרובלמטיות בלבד ולהעביר את ההחלטה אלי, או אל המנכ"ל שהיה אז שושני. לא התכוונו לתת למפמ"ר סמכות לפסול אלא למקד. לא יכול היה לקרות אצלי עיכוב אישור אחרי מעריכים במשך שנה. לא אצלי. משרד החינוך מפעיל רגולציה לפעמים בטיפשות ולפעמים בצורה לא מתקבלת על הדעת".

קידום מתחרה

במסגרת סמכותה לאישור ספרי לימוד, עיכבה הלוי את אישור ליט"ף, של נירה אלטלף, אחת התוכניות היותר פופולריות להוראת קריאה במערכת, ונתנה אישור מהיר ל"מפתח הקסם" של מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) תוכנית לליט"ף. להלוי הייתה הכרות מוקדמת עם מט"ח היות שעבדה יחד עם נעמי לימור, היועצת הפדגוגית של תוכניות קריאה של מט"ח, בכתיבת פרקים לתוכנית הלימודים לחינוך לשוני. נעמי לימור שימשה כיועצת "מפתח הקסם" שנכתבה בהתאם להנחיותיה של הלוי וקיבלה ממנה אישור מהיר. כבר בשנת 2013 אושרה "מפתח הקסם" ובכל קיבלה יתרון עצום מול המתחרה העיקרית שלה ליט"ף, שאת אישורה עיכבה הלוי עד לסוף שנת הלימודים 2014 בטענה שעל אלטלף "לטייב" את התוכנית.

עיכוב האישור בידי הלוי נעשה על-אף שכבר באפריל 2013 הודיעו שני מעריכים שנבחרו על-ידי משרד החינוך שתוכנית ליט"ף עומדת בדרישות ושיש לאשרה. להערכה זו אף הצטרפה מפקחת מטעם החינוך הממלכתי-דתי. הלוי לא הסכימה; ובשלב זה, בניגוד לנוהל המקובל. התערבה והודיעה לאלטלף שעליה לערוך שורה של תיקונים בטרם תאושר תוכניתה. אלטלף תיקנה, אבל אז מצאה הלוי שיש לערוך תיקונים נוספים. במשך שנה התהליך חזר על עצמו. אלטלף תיקנה והלוי מצאה צורך בעוד תיקונים.

רק באפריל 2014, שנה אחרי שהחלה "לטייב" את ליטף, אישרה הלוי את התוכנית ואז נתקלה אלטלף בסחבת נוספת מצדה של יואלה טרם נבון, המנהלת היוצאת של האגף לאישור ספרי לימוד. רק בסוף יוני 2014 כשרוב בתי הספר כבר שלחו להורים את רשימות הספרים לשנה הבא, פרסם האגף לתוכניות לימודים את ליטף כתוכנית מאושרת שתואמת את תוכנית הלימודים החדשה. אלטלף עתרה נגד משרד החינוך על העיכוב ושופט בית משפט השלום בירושלים אלעזר נחלון, פסק לה ב-4 באפריל 2017 פיצויים בסכום של 176 אלף שקל.

בתגובה על השאלה מדוע עיכב משרד החינוך את אישור ספריה של נירה אלטלף נמסר ממשרד החינוך: "אין מדובר בעיכוב אלא בתהליך תקין שהתנהל על-פי הנחיית המנכ"ל. הגורם אשר אחראי לאישור ספרי לימוד הוא מפמ"ר המקצוע או מי מטעמו. חוות הדעת של המעריכים מהווה שלב אחד בתוך תהליך הבדיקה של הספר לקראת העברתו אל המפמ"ר. דליה הלוי אישרה את הספר מיד לאחר שתוקנו כל ההערות שעלו בתהליך העבודה עם אלטלף".

עוד נמסר ממשרד החינוך כי לא היה כל פסול בקשריה של הלוי ליועצת הפדגוגית של מט"ח נעמי לימור ושלא ניתנה העדפה לתוכנית "מפתח הקסם", שהיא הייתה היועצת הפדגוגית שלה: "דליה הלוי נוהגת להיפגש עם כותבי ספרים שמבקשים להתייעץ במסגרת הכתיבה והאישור של הספר. כחלק מתפישה זו נפגשה עם כותבים מהוצאות שונות על-פי בקשתם, וביניהם גם כותבי "מפתח הקסם". דליה הלוי ומומחיות מטעמה נפגשו עם הכותבת נירה אלטלף כמה וכמה פעמים, דנו איתה על התיקונים שנדרשו בספר, יעצו לה על-פי בקשתה והגיעו איתה להסכמות לגבי הנדרש לקראת האישור (היו לפחות 3 מפגשים)".

ממט"ח נמסר: "תוכנית מפתח הקסם של מטח יצאה לאור ב--2007 ובשנת 2013 עברה עריכה מחודשת לשילוב של יצירות ספרות בתוך ספר הלימוד. בספטמבר 2018 עודכנה התוכנית והיא כוללת מענה מודגש לאתגר ההטרוגניות בכיתה א׳. כמו בכל ספר לימוד, האישור הסופי לתוכנית המעודכנת ניתן ע"י מפמ"ר המקצוע, אחרי הערכת מומחים. יצוין כי מטח פועל בקביעות מול כל המפ"מרים במשרד החינוך בפרויקטים שונים".

נירה אלטלף סירבה להגיב ואמרה: "החלטת השופט מדברת בעד עצמה".

תאריך:  24/02/2019   |   עודכן:  25/02/2019
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנחיה בלתי תקינה כופה על תלמידי כיתה א' לימודי ספרות לפני קריאה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טוס טוס
24/02/19 21:14
2
זה עולמנו - עצוב
25/02/19 08:08
3
מחנכת
25/02/19 17:05
4
ה.
28/02/19 09:28
5
זהבי
4/03/19 18:05
 
ירדנה
6/03/19 11:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התנהלות תמוהה בסוגיית משלוח ההודעות לעיתונות של מד"א בשבת, עליה דיווחנו בכתבות הקודמות בסדרה [ראו משמאל], הגיעה דווקא מכיוונו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. ליצמן, הנמנה עם חסידות גור הידועה במאבקיה העקביים למען השבת, בחר שלא להשמיע קול מחאה נגד משלוח ההודעות בשבת, זאת למרות שמד"א פועל תחת משרד הבריאות עליו מופקד סגן השר ליצמן.
22/02/2019  |  עידן יוסף  |   תחקירים
פקודה של שמעון אבידן איש "השומר הצעיר" ליוסף טבנקין איש הקיבוץ המאוחד, לעשות שמות באנשי צבא ההצלה. טבנקין פירש זאת כלגיטימציה להשמיד כפרים ערביים; תקרית עם הצבא הבריטי; פלוגת חיים פוזננסקי עולה לקריית ענבים; טבנקין חושש לתקוף יחידות מצבא ההצלה; מטוסי שירות האוויר של ארגון ההגנה הפציצו את יחידות צבא ההצלה ממערב לירושלים; תכנון שיירת נחשון השלישית ופקודה שהתפרשה כאישור להשמיד כפרים
22/02/2019  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
המתיחות בין ארגוני ההצלה החרדיים של מד"א לצמרת הארגון מסרבת לשכוך, ומתחת לשטח רוחשת כלבה המאיימת להתפרץ. את תוצאותיו של הר-געש שכזה קשה לשער, אך הטיפול האיטי והזהיר בנושא הרגיש, בהליכה על קצות האצבעות, מעיד על רצון בשני הצדדים להנמיך את הלהבות.
18/02/2019  |  עידן יוסף  |   תחקירים
דרמה של ממש מתרחשת בימים אלה במערכת היחסים שבין ארגון מגן דוד אדום לציבור החרדי. מצד אחד נעשה ניסיון לפתור את המחלוקת מחוץ לזרקורי התקשורת ולהנמיך את הלהבות, אך ייתכן שזה רק עניין של זמן עד שהזעם העצור יתפרץ.
17/02/2019  |  עידן יוסף  |   תחקירים
חילוקי דעות בין היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, ובין בכירי הפרקליטות ובראשם פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד ליאת בן-ארי, הם שעיכבו בשבועות האחרונים את ההכרעה הסופית של היועמ"ש בתיק 4000 (עסקת בזק-יס). כך נודע ל-News1. עיקרם: האם יש מקום להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין עבירת שוחד (כהצעת ניצן ובן-ארי), וכן נגד החשודים העיקריים האחרים ובראשם שאול אלוביץ', או להסתפק באישום בגין מרמה והפרת אמונים נגד נתניהו (כעמדתו של מנדלבליט).
16/02/2019  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il