שלושה סוגי גופים מתוארים בחוק מימון מפלגות, אשר עליהם חלות הוראות שונות בעניין המגבלות, הפיקוח והבקרה על הכספים שגופים מכניסים/מוציאים לצורך פעילות בחירות.
1. גוף המתמודד בפועל בבחירות.
2. גוף הקשור בגוף המתמודד (אך אינו מתמודד בפועל).
3. גוף פעיל בבחירות (אך אינו מתמודד ואינו קשור בגוף מתמודד).
גוף המתמודד בפועל בבחירות
כספיו של גוף המתמודד בפועל בבחירות מבוקרים על-ידי
מבקר המדינה (כמו שאר פעולות הבקרה הכספיות על-פי חוק מימון מפלגות). עיקר האתגרים שהחוק הזה מציב בפני הגופים המתמודדים הוא:
- ניהול כספים על-פי מתווה מאוד הדוק.
- מגבלות שונות על תרומות ומקורות הכנסה של הגוף המתמודד.
- הגבלה על ההוצאות הכוללות של הגוף המתמודד בבחירות.
ניהול בלתי תקין של הכספים, תרומות חריגות וחריגה מההוצאות המיותרות, גוררים עיצומים כספיים ועלולים אף להגיע לכדי עבירה פלילית והעמדה לדין. סמכות ההחלטה על אופי הסנקציות מונחת על כתפי מבקר המדינה אשר בדרך כלל מקבל את הסברי הגופים המתמודדים ומסתפק ברף נמוך של עיצומים כספיים.
גוף הקשור בגוף המתמודד
גוף זה מתואר בחוק כ"גוף הקשור בסיעה". ההוצאות של "גוף הקשור בסיעה" נחשבות כאילו הסיעה הוציאה אותן (ולכן הן מגבילות את גג ההוצאות של הסיעה עצמה), דין התרומות הוא כדין התרומות לסיעה, ובמילים אחרות, עיקר הפעילות הכספית של גוף כזה נחשבת לעניין הכנסות/הוצאות בחירות כאילו היא פעילות כספית של הגוף המתמודד.
המצב הזה הוא פתח לצרות באשר הוא קורא לגופים הקשורים לסיעה להסתיר ולטשטש את הקשרים עם הסיעה, ובכך מתאפשרת הגדלה של הספים התקציביים של הסיעה לבחירות. החוק מגדיר שתי קבוצות מאפיינים מרכזיות לזיהוי "גוף קשור בסיעה". הדרישה בחוק היא לכל או מקצת המאפיינים המקשרים את אותו גוף עם גוף מתמודד אחד ויחיד:
- מאפייני מטרה / פעילות.
- מאפיינים ארגוניים / כספיים.
בחינה של מקרה 15V בבחירות האחרונות, גם לאור דיונים בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-19 מעידה:
- לא הוכח קשר ארגוני בין 15V ובין אף גוף מתמודד.
- המטרה של 15V והקמפיין שלה היו נגד נתניהו ולכן בפועל בעד מקבץ של גופים שהתמודדו ובראשם שני גופים שהתיימרו להחליף את ראש הממשלה כך שלא היה ניתן להצביע על גוף אחד שלטובתו נערך הקמפיין.
אני מאמין שאם נבחן את הפעילות בימים האחרונים של תנועת "דרכנו", שהיא פחות או יותר יורשתה של 15V התמונה היא שונה:
- סביר להניח שלא יימצא גם הפעם קשר אירגוני/כספי בין "דרכנו" ובין אף גוף מתמודד.
- בניגוד ל-15V הרי שניתן לפרש במידה רבה מאוד של ודאות ש "דרכנו" פועלת למען ""כחול לבן"" (אם כי בתשובה כתובה אלי הם הכחישו זאת מכל וכל) וזאת מהסיבות הבאות:
1. הפעם זהו אינו קמפיין נגד אלא קמפיין בעד.
2. המרכז התאחד, ולכן קמפיין המעודד בחירה במרכז, מעודד בפועל הצבעה ל"כחול לבן" - בלבד.
3. המרכז התאחד, ולכן קמפיין המעודד בחירה ב"מאחד", מעודד בפועל הצבעה ל"כחול לבן" - בלבד.
4. הרעיון של בחירה בישראל נראה כלקוח מדף המסרים של מנהיגי "כחול לבן".
5. הצבעים "כחול לבן" של המסר העיקרי בקמפיין.
לטעמי מקבץ כה גדול של סממנים לא מותיר מקום לספק שהמצביע האופייני מבין את תוצרי הקמפיין כקריאה להצביע עבור גנץ וחבריו, ואין זה כלל משנה אם "דרכנו" צודקת בטענתה שהקמפיין הוכן והוכרז לפני האיחוד, כי המבחן הוא מבחן התוצאה על-פי התכנים והמועד של פרסום הקמפיין, בין אם הייתה כוונה מראש לתמוך במישהו ובין אם לאו.
העובדה שדי במקצת המאפיינים מקרבת אותנו לאפשרות המאד סבירה לטעמי, שעם הקמפיין האחרון קישרה עצמה "דרכנו" ל"כחול לבן" באופן העובר את הסף של "גוף קשור בסיעה" וזאת אף בהעדר כל קשר ארגוני/כספי בין "דרכנו" ל"כחול לבן".
גוף פעיל בבחירות
הגדרת גוף פעיל בבחירות נוספה לחוק מימון מפלגות בשנת 2017, על-מנת לסתום פרצה בחוק, אשר איפשרה למשל בבחירות של 2015 ל 15V לשפוך יאמבה כסף לתעמולה נגד נתניהו, ללא כל תקרה וללא כל בקרה כספית של מבקר המדינה.
מאז אותו שינוי חובה על כל אדם או ארגון אף אם אינו מתמודד ואינו קשר למתמודד, אך שופך לרחוב למעלה ממאה אלף שקל כפעילות בחירות, לעמוד בקריטריונים הדוקים של ניהול כספי גודל תרומות ועוד.
האם "בלי איחוד הקול אבוד" הוא גוף פעיל בבחירות? על-פי הסכומים ודאי, הוכרז בטלוויזיה הסכום של מיליון שקל, האם קריאה לאיחוד מפלגות מהווה השפעה על הבחירות ועל תוצאותיהן? לטעמי כן, האם היא נועדה להשפיע על דפוסי הצבעת הבוחר? לטעמי כן. האם הקמפיין נועד להחלפת השלטון? ודאי ודאי, אין בו מסר בעד מפלגה מסוימת אך עיקר המטרה שלו החלפת השלטון, ומועדו בטווח 90 היום מהבחירות מה שהופך אותו לטעמי לפעילות בחירות מובהקת.
מסקנה – לא להיתפס עם המכנסיים למטה.
כל גוף שפועל בבחירות חייב למקם עצמו בנקודה אחת על המשולש. מבחני ההפרדה בין הגופים, חלקם מאוד מובהקים וחלקם תוצאה של איזון ושיקול דעת, מה שברור הוא שבבחירות הנוכחיות שאחד ממוקדיהן המובהקים הוא שחיתות שלטונית. הציבור לא יקבל בדיעבד עבירות בוטות על חוק המימון וראוי שהגופים הפועלים, בייחוד אלה שהשחיתות השלטונית בגרונם, יבחנו עצמם בזכוכית מגדלת אם הם מתעלמים מהמשולש לעיל או שמים עצמם על קדקוד שאינו מתאים למעמדם בפועל, שמא ייתפסו עם המכנסיים למטה, שמא ייתפסו כטובלים ושרץ בידם.