|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מושב בית יוסף 1939 [צילום: קלוגר זולטן/לע"מ]

להחזיר את בית יוסף להיסטוריה

בית יוסף, המושב הראשון במסגרת יישובי "חומה ומגדל", הוקם באפריל 1937 והיה השביעי מבין יישובי "חומה ומגדל" עם פרוץ מלחמת העצמאות הותקף והופגז קשה על-ידי צבאות עירק וירדן ונעזב על-ידי מייסדיו סיפורו של המקום
11/03/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

"להחזיר את בית יוסף להיסטוריה" - זהו שמו של יום עיון שנערך (ד' 6.3.19) במושב ירדנה, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והמועצה האזורית עמק המעיינות ובא לספר את סיפורו של מושב בית יוסף שבעמק בית שאן.

בני הדור השני של מייסדי וראשוני בית יוסף התארגנו בשנים האחרונות וטוענים כי סיפורו של הקרב על מושב בית יוסף והדיפת הכח העירקי שניסה לכבוש את המושב ובלימתו, הוא סיפור של גבורה ונחישות מצד חברי ומגיני המושב לא פחות מגבורתם של אנשי קבוצת גשר. בעוד סיפור גבורתם של אנשי קבוצת גשר מוכר, ידוע ומונצח, סיפור גבורתם של מגיני בית יוסף נשכח, לא סופר ונעלם מדפי ההיסטוריה ומהתודעה, ומכאן שמו של יום העיון "להחזיר את בית יוסף להיסטוריה".

בין המרצים ביום העיון הייתה ההיסטוריונית ד"ר רינה רייניץ-אידן, בת לראשוני בית יוסף שסקרה תולדות הקמת "בית יוסף הישנה". מרצה נוסף ביום העיון היה אל"ם גדעון מאירי (ליכטמן) יליד המושב שהרצה על "הקרב על בית יוסף". בין המשתתפים ביום העיון היה גם האלוף (במיל) עמנואל סקל, מי שכיהן כמפקד מפקדת חילות השדה, בעל עיטור העוז במלחמת יום הכיפורים. סקל נולד ב-1940 במושב בית יוסף, בגיל 6 עבר עם משפחתו לחולון. הוא מספר לי כי אביו היה מדריך של ילדים שעלו מסוריה בשנות ה-40 במסגרת "מבצע האלף" ואומצו על-ידי משפחות בבית יוסף. הוריו של אלוף צה"ל נוסף, שהיו בין ראשוני בית יוסף היו אברהם ושרה רובין, הוריו של האלוף דורון רובין.

הרקע להקמת המושב
חומה ומגדל [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

בין ראשוני הישובים שהוקמו במסגרת "חומה ומגדל" (השביעי במספר) היה מושב העובדים בית יוסף, שעלה על הקרקע ב-9 באפריל 1937
▪ ▪ ▪

הגבלות השלטון הבריטי על עליית יהודים לארץ ישראל ועל הקמת ישובים יהודים חדשים ומאורעות תרצ"ו-תרצ"ט (1939-1936) מצד הערבים המריצו את המוסדות הלאומיים להקים ישובים "בן לילה" כדי לקבוע עובדות בשטח. הציוד שהיה דרוש להקמת היישובים, הוכן מראש, וכך התאפשרה הקמה זריזה של כל ישוב. מבצע הקמת הישובים בין לילה ובמשך היום שלאחריו כונה כידוע "חומה ומגדל" ובמסגרתו הוקמו כ-52 ישובים.

בין ראשוני הישובים שהוקמו במסגרת "חומה ומגדל" (השביעי במספר) היה מושב העובדים בית יוסף, שעלה על הקרקע ב-9 באפריל 1937. היה זה המושב הראשון שהוקם במסגרת "חומה ומגדל". בית יוסף הוקם בסמוך לנהר הירדן כחלק משרשרת 'מעוזי גבול' שנמשכה לאורך הירדן מעין גב בצפון ועד לטירת צבי בדרום. המושב הוקם על-ידי חברי ארגוני הצפון א' והצפון ב' ("ארגוני הצפון") ביוזמתה של "תנועת המושבים", על שטח של כ-4,000 דונם שרכשה קק"ל עוד ב-1933 באזור הכפר הערבי ג'בול בנפת ביסאן (בית שאן).

בסתיו 1935 עלתה על הקרקע קבוצת חלוץ שמנתה כששה מחברי "ארגון הצפון" ובמשך כשנה עיבדו שטחים אלה כשהם מתגוררים באוהל ועימם זוג פרידות ומחרשה. עם פרוץ מאורעות "המרד הערבי הגדול" (1939-1936) נוצר חשש שמאחר שחברי הקבוצה מתגוררים באוהל הם אינם יכולים להתגונן כראוי מפני הפורעים הערבים ולכן רשויות הביטחון פקדו עליהם להתפנות.

העלייה על הקרקע
רכבת העמק

מספרים כי ניגש לנוסעים בעת הנסיעה וסיפר להם בהתלהבות על העלייה לקרקע של הישוב החדש "בית יוסף"
▪ ▪ ▪

ההכנות וההתארגנות לעליה לקרקע של בית יוסף נעשו בקבוצת גשר-דלהמיה, בסיוע מאות חברים מקיבוצי ויישובי עמק הירדן וכן ממשקי גוש חרוד: עין חרוד, תל-יוסף, גבע, בית אלפא וכפר יחזקאל. ביום העלייה לקרקע כאמור ב-9 באפריל 1937 כ"ח ניסן תרצ"ז יצאו מגשר משאיות ועליהן הציוד הדרוש להקמת ישוב "חומה ומגדל".

אברהם הרצפלד שהיה אז מראשי "המרכז החקלאי" וליווה מקרוב את העלייה לקרקע של בית יוסף מספר: "השטח היה מלא קוצים ודרדרים בגובה קומת האדם נאלצנו איפה לגייס כמה מאות אנשים ולאחר שסיימנו את ההכנות העלינו על מכוניות משא את כל הציוד הדרוש, קירות החומה, הכלים הדרושים למילוי החומה, וביחוד המגדל שהיה בו מלאכת מחשבת וגם עבודה מורכבת.

עם אור שחר הוקמו החומה והמגדל". זמן קצר לאחר העלייה לקרקע הגיע הרצפלד ומלוויו מאנשי ומוסדות ההתיישבות החקלאית ברכבת העמק למושב החדש, ומספרים כי ניגש לנוסעים בעת הנסיעה וסיפר להם בהתלהבות על העלייה לקרקע של הישוב החדש "בית יוסף".

רכבת העמק מחיפה לצמח עצרה ביום הקמת בית יוסף לראשונה בסמוך למושב ובכך נחנכה למעשה "תחנת בית יוסף". המושב נקרא על שמו של יוסף אהרונוביץ' מראשי מפלגת "הפועל הצעיר", עיתונאי, ומנהיג ציוני. המנהל הראשון של "בנק הפועלים". בעלה של הסופרת דבורה בארון שנפטר כשבועיים לפני העלייה לקרקע.

בית יוסף בשנותיו הראשונות
אחד משיאי ההתנכלות מצד הערבים למושב בית יוסף אירע ב-19 ביולי 1938 כאשר כנופיית פורעים שהגיע מכיוון ירדן תקפה ביריות קבוצת חברי המושב שעבדו בשדות
▪ ▪ ▪

המושב תוכנן בצורת משושה על-ידי האדריכל הידוע רייכרד קאופמן, מי שתכנן ישובים רבים ברחבי הארץ ובהם נהלל, כפר יהושע ועוד רבים. חלק מהמתגוררים במושב החדש היו נוטרים (גפירים) מצוידים בנשק שפעלו במסגרת המשטרה הבריטית וביוזמת הסוכנות היהודית בהגנה על היישובים היהודיים.

החיים במושב החדש בשנותיו הראשונות היו קשים. הישוב היה מבודד ומוקף בשבטים ערביים עוינים. תנאי האקלים והחום הכבד השורר באזור לא הקלו עם המתיישבים ואם לא די בכך מידי פעם ירו ערבי הסביבה יריות לעבר המושב מכיוון נהר הירדן. כך למשל ביום ראשון 26 בספטמבר 1937 מדווח עיתון דבר: "אמש ב-2:30 נורות 3 יריות על בית יוסף. היריות באו ממרחק 300 מטרים מצד ירדן".

אחד משיאי ההתנכלות מצד הערבים למושב בית יוסף אירע ב-19 ביולי 1938 כאשר כנופיית פורעים שהגיע מכיוון ירדן תקפה ביריות קבוצת חברי המושב שעבדו בשדות. קבוצת נוטרים שבאה לעזרתם ירו לעבר התוקפים. בחילופי היריות נהרג קורפורל הנוטרים פסח טקאץ' ונקבר בשייח אבריק בן 25 היה בנפלו. וכן נפצעו שלושה יוהכין באסטר, ישראל מאירסון ומרדכי צפוני אחד מחברי הכנופיה הערבית נהרג ואחדים נפצעו.

התפתחות המושב
מקור פרנסה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הרפת הייתה מקור פרנסה עיקרי של חלק ניכר ממשפחות המתיישבים
▪ ▪ ▪

למרות הקשיים, הבידוד, האקלים החם והמצב הביטחוני הלא שקט, התפתח מושב בית יוסף בצורה יפה ובמהירות רבה יחסית. נחפרו 3 בארות מים, הוכשרו שדות רחבי ידיים של גידולים חקלאיים וכבר באוקטובר 1938 הושלמה בניית 16 בתי קבע והחלו להגיע משפחות עם ילדים ולהקים משקים. תוך שנים ספורות פרח המושב, והפך לישוב מן המניין. לכל משק ניתנו פרה, תרנגולות והוקצה שטח אדמה להקמת גן ירק ומשק מעורב.

בשנת 1940 מנה הישוב כ-40 משפחות. שטחי הפלחה השתרעו על כמה מאות דונמים ועובדו במשותף על-ידי חברי המושב ובין השאר גודל בהם: עגבניות, מלפפונים, חיטה מספא לבעלי חיים תפוחי אדמה, תירס ועוד. הרפת הייתה מקור פרנסה עיקרי של חלק ניכר ממשפחות המתיישבים. חלק מתוצרת החלב שווקה ל"תנובה". בשנת את פעילות המושב ניהל ועד אגודה שיתופית.

"בית הביטחון" - בבית יוסף
[צילום: אלי אלון]

בתמונה:
חזית קדמית בית הביטחון מושב בית יוסף.

אחד מילדי בית יוסף זוכר ויודע לספר כי מבנה המגדל מעל "בית אהרנוביץ" אכלס בזמנו את הנשק החוקי של הכפר
▪ ▪ ▪

ב-28 במאי 1938 במלאת שנה לעליית מושב בית יוסף על הקרקע הונחה אבן פינה ל"בית התרבות והביטחון" ע"ש יוסף אהרנוביץ'. בטקס הנחת אבן הפינה נשאו דברים אברהם הרצפלד, דב הוז א.ברדוני, דוד רמז יעקב אורי ושמואל דיין. החב' יצחק הודה בשם חברי המשק למברכים והבטיח אחת, "לא נזוז מהמפעל בו החלנו". את מגילת היסוד קרא ישראל טייאצר חבר בית יוסף, ולאחר שנחתמה בידי המוזמנים הונחה ביסוד הבית.

בנייתו הושלמה בראשית שנות ה-40 ובמאי 1942 במלאת 5 שנים למושב נחנך בטקס חגיגי. בית התרבות הביטחון "בית אהרנוביץ'" הוא בין 2 קומות, גדול בולט מרשים, ונבנה בטון מזויין. זהו "בית ביטחון" מהגדולים בארץ באותה תקופה אם לא הגדול שבהם. אורך הבית 42 מטרים ורוחבו כ 9.60 מ'. מעל קומתו השנייה נמצא מגדל גבוה שנועד לתצפית על הסביבה ולהתריע על בא מטוסי או כוחות אויב מתקרבים וכן שימש ליצירת קשר עם ישובים באזור.

אחד מילדי בית יוסף זוכר ויודע לספר כי מבנה המגדל מעל "בית אהרנוביץ" אכלס בזמנו את הנשק החוקי של הכפר (כמה רובים, כמה סטנים, מכונת ירייה מיושנת וכמות מזערית של תחמושת..). אין לי אישור ואסמכתא לכך.

"בית אהרונוביץ'" שימש כ"בית עם" של בית יוסף והיווה מרכז חיי התרבות והקהילה במקום. בקומתו הראשונה שכנו גן הילדים ובית הספר היסודי שכל ילדי הכפר הלכו אליו. בבניין זה, ערכו גם את המסיבות של אירועי וחגי הכפר ושכנו בו ספריה וחדר קריאה. בקומה העליונה שכנו משרדי המזכירות, הנהלת החשבונות, חדר ישיבות הוועד ועוד. לאחר קום המדינה פעלה בקומה התחתונה צרכנייה וכן מרפאה. על גג הבניין הוקרן פעם בשבוע סרט לתושבי הישוב. במתחם חצר "בית הביטחון", כ-20 מטרים צפונית לו, היה מאגר מים, מעין בריכת מים שבו נהגו ילדי ונערי הישוב להשתכשך ולצנן מעט את החום הכבד השורר באזור.

במאי 1937 כחודש לאחר העלייה לקרקע של בית יוסף ובמלאת 30 יום למותו של יוסף אהרונוביץ' נפתח בצריף במושב בית יוסף שזה עתה הוקם "חדר יוסף אהרנוביץ'", שכלל את תמונתו, שולחן עבודתו וכלי כתיבה וכמה כונניות ספרים גדושות ספרים, מתנת משפחתו, אשתו הסופרת דבורה בארון ובתה ציפורה.

בטקס חנוכת "חדר אהרונוביץ'" בבית יוסף השתתפו ארתור רופין, י.וילקונסקי, אברהם הרצפלד, לוי שקולניק (לוי אשכול) שמואל דיין, ישראל בצר, צבי יהודה, יוסף שפרינצק, י. סידנליק-חבר בית יוסף. דוד זכאי נשא דברים בשם דבורה וציפורה בארון ש"לא יכלו להגיע לטקס".

בהמשך, לאחר ש"בית הביטחון" הושלם, הועבר "חדר אהרונוביץ' לשם. מעניין היכן הוא נמצא כיום. סיירתי בימים אלה ב"בית אהרונוביץ'". המבנה קיים עד היום ונמצא במצב מוזנח ומתפורר. אתה משפשף עיניים בתימהון ושואל איך נותנים כל הגופים הקשורים בעניין, למבנה בעל ערך היסטורי מסוג זה, להישאר במשך שנים כה רבות במצבו המוזנח והמתפורר.

בית יוסף במלחמת העצמאות
עמדות בטון [צילום: לע"מ]

פגיעות קשות
הקרב על בית יוסף נמשך מספר ימים. האויב פגע קשה במבנים במושב אך לא הצליח לכבוש אותו.

"כל רגע של הפוגה נוצל להגשת מים ואוכל לבעלי החיים, לא פעם נאלצנו להפסיק את החליבה באמצע, כשזמזומי האווירונים נשמעו הולכים ומתקרבים"
▪ ▪ ▪

10 שנים לאחר העלייה לקרקע היה דומה כי הישוב בית יוסף עולה על דרך המלך, הגידולים בשדות המושב הצליחו והניבו יבולים נאים ואיכותיים. במאי 1948 התגוררו בכפר 147 תושבים. בכפר התנהלו חיי חברה ותרבות, קיימו בית ספר מלא כולל תיכון, עד שבאה מלחמת העצמאות וקטעה את התנופה.

בליל 16-15 במאי 1948, לאחר שנתקבלו הידיעות על כוונה לתקוף את הכפר על-ידי הצבא העירקי, פונו הנשים והילדים לכפר יחזקאל. הגברים נשארו במושב. זמן קצר לאחר שהוכרזה המדינה נכנס כוח עירקי שכלל כ-4 גדודים מלווה בסיוע אווירי לגזרת אזור עמק הירדן ואזור צפון עמק בית שאן.

המושב היה כמעט ללא גידור. סביב לו הוקמו 5-6 עמדות בטון (חלק מהם קיימות עד היום א.א). במספר מקומות היה גידור רופף. כמות הנשק שהועמדה לרשות מגיני המושב הייתה דלה יחסית לעזרתו של יעקב אברמוביץ'. הגיע לסייע בהגנת המושב אורי גלבוע איש הגנה מנוסה מכפר יחזקאל.

במוצאי שבת 15 במאי 1948 נורו לעבר המושב, כך דווח בעיתונות דאז, שני פגזי תותח. למחרת יום ראשון, 16, למאי, המטיר הצבא העירקי שנעזר בצבא הירדני מטחי פגזים לעבר המושב בלווי הפצצה כבדה מהאוויר של מטוסים שזרקו פצצות לעבר בתים ומשקים. ההפצצות וההפגזות על המושב נמשכו מספר ימים. למרבה המזל לא היו פגיעות בנפש אולם נגרמו נזקים כבדים לבתים. מכון המים של המושב שליד נהר הירדן ניזוק קשה וניזוק קשה גם "בית הביטחון" שהיה בשל גודלו ובולטותו בשטח יעד הפצצה מועדף על טייסי המטוסים העירקים.

וכך מתאר אחד מחברי המושב את האווירה בבית יוסף בעת ההפגזות עליו: "כל רגע של הפוגה נוצל להגשת מים ואוכל לבעלי החיים. לא פעם נאלצנו להפסיק את החליבה באמצע, כשזמזומי האווירונים נשמעו הולכים ומתקרבים ולרוץ לעבר תעלה קרובה ולהמתין... בימים הבאים הגדיל האויב את עצמת האש שוב במהלך היום חגו שוב ושוב מעל המושב אווירונים וזרקו פצצות לעבר בתים ומשקים.

ביום ה' 20 במאי החלו להתקרב מצד צפון למושב עדי כדי מרחק קטן מהגדר מספר משוריינים תחת חיפוי אש חזקה מתותחים ומכונות ירייה כבדות מגיני הישוב ירו לעברם והצליחו להדוף אותם ולמנוע כניסתם למושב. הקרב על בית יוסף נמשך מספר ימים. האויב פגע קשה במבנים במושב אך לא הצליח לכבוש אותו.

בעלייה לכאוכב אל-האווא גבעה מערבית לבית יוסף ארב כוח אנשי גולני לחיילי כוח עירקי שטיפסו על ההר והרג בהם עשרות מטווח קצר העירקים המופתעים נסו על נפשם בצורה לא מאורגנת חזרה לירדן. בלימת הפולש העירקי בסיוע מגיני בית יוסף מנעה קרוב לוודאי התקדמות של הצבא העירקי לכיוון עמק יזרעאל וחיפה ועוד.

בית יוסף לאחר מלחמת העצמאות
[צילום: אלי אלון]

בתמונה:
מצודת שמירה בית יוסף

מייסדי וראשוני בית יוסף שנטשו אותו טענו כי המוסדות המיישבים לא גילו נכונות מספקת לסייע להם בשיקום הריסות המושב כתוצאה מהפצצות והפגזות אויב ב-1948
▪ ▪ ▪

בשוך קרבות מלחמת העצמאות לא חזרו רוב רובם של מייסדי בית יוסף שעזבו את המושב עם משפחותיהם להתגורר בו. שש משפחות מהם הצטרפו למושב בוסתן הגליל שבין עכו ונהריה. אחרים עברו להתגורר בנהריה ובמקומות נוספים ברחבי הארץ. רק מיעוט קטן ביותר מקרב מייסדי וראשוני בית יוסף חזרו לאחר המלחמה לבתיהם במושב וגם הם עזבו את המושב כעבור זמן מה למקומות אחרים.

מייסדי וראשוני בית יוסף שנטשו אותו טענו כי המוסדות המיישבים לא גילו נכונות מספקת לסייע להם בשיקום הריסות המושב כתוצאה מהפצצות והפגזות אויב ב-1948 וכי כל הפרות, שהיו עיקר מקור פרנסתם, ובעלי חיים האחרים שהיו בבעלותם במושב "פוזרו" במהלך הקרבות בין קיבוצי עמק בית שאן ועמק יזרעאל וקשה לאתרם למוצאן ולהחזירם לבעליהם. היו מבין מייסדי וראשוני בית יוסף שפתחו לאחר עזיבתם את בית יוסף "דף חדש" עיסוק אחר, עבודה חדשה והדבר יצר קושי בחזרה למושב.

בשנים 1948 - 1953, נכנסו לבתים שנטשו המייסדים עולים חדשים ששרתו בצה"ל במהלך מלחמת העצמאות, ולאחר השחרור קיבלו בית וחלקת אדמה בבית יוסף אנשי גח"ל. בהמשך הגיעו קבוצות עולים מרומניה, פולניה ועוד אולם רובם ככולם לא החזיקו מעמד ונטשו. למושב הגיעה בתחילת שנות ה-50 גם קבוצת "סובוטניקים", מרוסיה, אולם גם הם לא החזיקו מעמד וחלקם היגר לקנדה.

וכך מתאר א. צבי גבעון בכתבה בעיתון הצפה (7.12.1952) את ה"סובוטניקים" שהתיישבו במושב בית יוסף: "אל המושב הגיעו גם מספר משפחות של סובוטניקים מרוסיה "שחשבו למצא בהתיישבות העובדת את מילוי משאת נפשם. הניסיון לא הצליח וחלק מהם עזבו את הארץ והיגרו לקנדה. התנהגותם היא מוזרה ביותר אין הם משתמשים בעזרה הרפואית הניתנת להם על-ידי קופת חולים. הם מונעים מעצמם את ביקור הרופא בביתם וולדותיהם מסרבות לנסוע לבית החולים. הם היחידים במושב שאינם עושים כל מלאכה בשבת".

עולי כורדיסטן מתיישבים בבית יוסף
ב-1960 פקד את מושב בית יוסף משבר כלכלי חמור. היבולים לא צלחו ומתיישבים נקלעו לקשיים חמורים
▪ ▪ ▪

בשנים 1952 - 1954 הגיעו למושב בית יוסף בהדרגה עולים מעירק ומכורדיסטן שעלו שנתיים-שלוש קודם לכן ארצה. הם הגיעו מירושלים, מעפולה, מרמלה ומיקנעם והתיישבו במסגרת המפעל ההסתדרותי "מן העיר אל הכפר".

במוצאי חג העצמאות 1950 נערך בבית יוסף "חגיגת בר מצווה" למושב. אז פתח י.יצחקי בתביעה להגדיל את הכפר עד 100 יחידות, כדרך משקית וביטחונית דחופה. את ברכת המרכז החקלאי הביאו י.שפירא וס.שורש.

ב-1960 פקד את מושב בית יוסף משבר כלכלי חמור. היבולים לא צלחו ומתיישבים נקלעו לקשיים חמורים. ביוני 1960 פתחו 60 בתי אב במושב בית יוסף בשביתה לאחר שלדבריהם "הגיעו ממש על סף הרעב" והאשימו במצב זה את המוסדות האחראים. התושבים גירשו את המדריכים והפסיקו את עבודתם במשקיהם.

השביתה נמשכה מספר שבועות ביוני-יולי 1960 והתושבים הפגינו במקומות שונים בארץ. הייתה זו אולי השביתה הראשונה של חברי מושב המשביתים מושב שלם. לבסוף לאחר פגישה עם מנהל המחלקה להתיישבות של הסוכנות ד"ר רענן וייץ סוכם שיקבלו הלוואות בתנאים נוחים ועזרה כלכלית למשקים חלשים.

במאי 1962 נפגשו בחיפה ותיקי מושב בית יוסף לחוג 25 שנות עליתם לאדמת ג'בול שבעמק בית שאן (בית יוסף), כך דיווח צבי אילן בעיתון למרחב 16.5.62 בגליונו בכתבתו על מושב בית יוסף. במפגש השתתפו מורים, גננות ואנשי ציבור שעבדו במושב והעלו זיכרונות מאותם ימים.

בשנות 50 ה-60 וגם במהלך תקופת במלחמת ההתשה סבל מושב בית יוסף מהתקפות טרור מצד אנשי פדאיון מסתננים ובהמשך מצד מחבלי ארגוני טרור כמו פאתח ואחרים שחדרו מירדן או הפגיזו את הישוב. כיום מתגוררים בו כ-450 -500 תושבים.

תאריך:  11/03/2019   |   עודכן:  11/03/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להחזיר את בית יוסף להיסטוריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמעון גת
11/03/19 19:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים האחרונים נחשף כתב יד לא ידוע של ספר "התניא" ממהדורה ראשונה, שקדמה לדפוס. עד כה היו מוכרים רק תשעה כתבי יד שקדמו למהדורת הדפוס (שמכונים "מהדורה קמא"), אבל כתב היד העשירי שנחשף לא היה מוכר וקיימים בו שינויים שלא היו ידועים עד כה ולא הודפסו מעולם.
11/03/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
יואל פרידמן, פעיל חברתי, "איש הג'נטים", גבאי בית הכנסת "הרמה" בגבעתיים, מזה 30 שנה - מעודד דיאלוג בין חילוניים לדתיים
11/03/2019  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
קריאה במאמר המציג את הזווית הבדואית בסכסוך היהודי-ערבי בנגב בשנות הארבעים הבריטים גילו אהדה לשבטים הפורעים כתוצאה מהאינטרס שלהם באזור
10/03/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות
כוכב התקשורת מרקורי נמצא בנסיגה במזל דגים ויימצא שם עד לתאריך 29.3.19. המזלות שיחושו בצורה החזקה ביותר את השפעת הכוכב יהיו המזלות הבאים: דגים, בתולה, תאומים, קשת, מאזניים ואריה. שאר המזלות יחושו בכך דרך קירבה לאנשים אחרים, אך לא באופן אישי מדי.
10/03/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה מזה עשר שנים. זה אומר, שבמשך עשר שנים רצופות הוא האדם החזק ביותר בישראל. לא מדובר במנהיג שולי של מפלגה קטנה. לבוא ולהציג אותו כקורבן - זה פשוט מגוחך.
10/03/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il