|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

פרשת השבוע - ויקרא (המקאם רסט)

מעבדות לחרות

יוצאי מצרים הם רק חלק מצאצאי יעקב שאלוהים אמצם כעמו, אלה הם בני ישראל, בני יעקב אשר בשלב ראשון התגבשו לשבטים ומשבטים לעם
14/03/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
יציאת מצרים [צילום: גוסטב דורה]


מָהוּת הַקָּרְבַּן

וַיִּקְרָא ה' אֶל מֹשֶׁה וְצִוָּהוּ בְּחִבָּה

לְקַיֵּם כֹּל תּוֹרַת הַקָּרְבַּן כִּכְתָּבָהּ

לְלַמֵּד הָעָם שַׁאֵינֶנּוּ שׁוֹמֵעַ הַקּוֹל

שֶׁרַק מֹשֶׁה שׁוֹמֵעַ וְרַק הוּא יָכוֹל

מֹשֶׁה הֶעֱבִיר דְּבַר ה' אֶל אַהֲרֹן

וְאַהֲרֹן עָשָׁה דְּבַר ה' מוּל הָאָרוֹן

וּמֹשֶׁה אָמַר לָעָם ה' אֲלֵיכֶם דִבֵּר

בְּהוֹדִיעוֹ לִי שֶׁהַקָּרְבַּן נוֹעַד לְכַפֵּר

לֹא עוֹד קָרְבָּנוֹת לְאֱלִיל וְלַשָּוְא

רַק לֶאֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הַקָּרְבַּן עַכְשָׁו

כִּי הַקָּרְבַּן אֶמְצָעִי וְאֵינוֹ הַמַּטָּרָה

עַל הַמַּקְרִיב לִרְאוֹת בַּקָּרְבַּן כַּפָּרָה

לֹא בִּכְדִּי נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל אָז שִׁבְּחוּ

אֶת כֹּל אֶלֶּה שֶׁעַבְדּוּ אֶת ה' וְצָלְחוּ

לֵאמוֹר לֹא בְּחֶלֶב אֱלִים ה' רוֹצֶה

בִּתְפִלָּה תַּמָּה וּבְלֵב טָהוֹר יִתְרַצֶּה


העם בהתהוותו בדרכו אל ארץ כנען

יוצאי מצרים הם רק חלק מצאצאי יעקב שאלוהים אמצם כעמו, אלה הם בני ישראל, בני יעקב אשר בשלב ראשון התגבשו לשבטים ומשבטים לעם. ספר שמות מביא את סִפּוּרָם לאחר שפרשה אחרונה של חֻמָּש בראשית מסתים בירידת יעקב וילדיו למצרים. שם חיו בִּרְוָחָה כל עוד יוסף היה חי לזמן קצוב כי אמר לפרעה: לגור בארץ בנו. משמת יוסף וקם מלך חדש על מצרים לא רצה לדעת את יוסף ןהחל לשעבד את בני ישראל, עד שקם משה שגדל בחצר המלכות שנשלח על-ידי אלוהים להתיצב בפני פרעה עם אחיו אהרן לדרוש מפרעה בשם ה' לאמור: "שלח את עמי ויעבדוני". זאת המטרה העיקרית שלשמה שרש שילוח בני ישראל ממצרים. לא כל בני ישראל הואילו לצאת ממצרים רק מיעוטם יצא שנאמר: יצאו "חמושים". אין ביטוי "חמושים" צבאית כלומר חמושים בכלי מלחמה, אלא במשמעות מספרית רק חמישית מכלל בני ישראל יצאו ממצרים, כפי שפרש זאת רש"י, ארבע חמישיות של בני ישראל נשארו בָּמִּצְרִים ונטמעו בַּמִצְרִים. תופעת ההטמעות או ההתבוללות מלוה את ישראל לאורך הדורות, ראינו כי כל "פזורה" שהיה באחת ארצות תבל, ולא שמרה על מצוות התורה ולא על שפת ישראל ומועדיו, נטמעה בעם הארץ. האמירה של משה: שלח את עמי ויעבדוני, לא הייתה כיסוי ליציאה לארץ כנען, הקב"ה התכון לכך "יעבדוהו", כי באין חוק ומשפט (תורה) ושופטים ושוטרים, יש תוהו ובוהו והעם לא ישרוד כעם. לכן החניה הראשונה של ישראל בצאתם ממצרים הייתה מול הר סיני, שעליו נתגלה אלוהים אל משה והטיל עליו השליחות: להוציא בני ישראל מעבדות לחרות ולהופכם לעם השם בקבלם את התורה וסילוק עבודה זרה. המשכן היה הדבר החשוב אחרי קבלת התורה כדי שהעם יעבוד בו את האלוהים מיד כאשר: ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן(פקודי מ/לד). אז העם נכנס לשגרת יום יום. והמשכן נשא על כתפי הלויים ונדד עם העם בדרכו במדבר אל ארץ כנען.

משה כנביא וכמנהיג בקש לסים תפקידו

לאחר שמשה הוציא את בני ישראל ממצרים פנה אל הקב"ה ואמר כלשון "מדרש רבא" בלשון בני אדם פשוטה, את התפקיד שהטלת עלי מלאתי: הוצאתי את ישראל ממצרים, קרעתי להם את הים, הורדתי להם את המן, הגזתי להם את השלו, העליתי להם את הבאר, והנה העמדתי להם את המשכן, הם מוקפים ענני כבוד, מה יש לי עוד לעשות. אמר לו הקב"ה חַיֵּיךָ, מלאכה רבה יש עוד לעשות, ללמדם טומאה וטהרה, ללמדם הקרבת הקורבנות, ללמדם חק ומשפט, לקיים סדר והתנהגות ראויה וטהרה ואמונה צרופה, ולעבוד את השם באמונה. ובראש ובראשונה לשמור על טֹהַר הַמִדּוֹת ונקיון כפיים ולקיים את החוק בהכנעה והעיקר לטעת בהם אהבה זה לזה. על מדות אלו מיוסד עולמו של הקב"ה, ואכן עדין הדרך ארוכה כל עוד ולא הושגה מטרה זו. דהיינו תיקון הָאֻמָּה, תיקון החברה, ואפילו תיקון העולם. אשר לקורבנות הם אינם אלא ביטוי לרצון האדם לעמוד במבחן האלוהים לתקן דרכיו ללכת בדרך הישר, ככל שסטה ממנה בשגגה, וביחוד שלא יוסיף לשלוח ידו במעל, אף לא למראית עין. זאת יעשה האדם בעשית תשובה כאשר יודה בינו לבין עצמו בחטאיו בלבבו, כדי שלא יחשוש מגילוי קלונו ברבים. זאת עיקר התבונה והי עיקר האמונה, כך האדם מישראל עושה רצון הקב"ה. הקב"ה אמר למשה עוד רבה הדרך, העם נמצא בראשיתה, לפניו יש מהמורות שעליו לדלג מעליהן לבל ימעד ויפול באחת מהן. לא בכדי הפרשה פותחת ב-וידבר אליו (אל משה) לאמר: (א/א) יש מדרש הלכה "ספרא" המתיחס לאמירה "לאמור" שקובע כי אלה, דִּבְרֵי כִּבּוּשִׁין מכאן שהקב"ה לא דבר אל משה עצמו אלא דבר אל ישראל דרך משה. התנא אומר כי לא בכדי נאמר: משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע (פרקי אבות א) מכאן שכל משקיבל משה - מסר. לא היה דבר שקבל ולא מסר. על המנהיג לא לראות עצמו עִקַּר, אלא העם עִקַּר. כפי שבטא זאת הרמב"ם באמרו: לא קם בישראל כמשה עוד נביא ומביט את תמונתו.

הקרבת קורבנות לכפר על חטאים

אפשר לאמר כי כמעט כל הפרשה עוסקת בקרבנות שנועדו לכפר על חטאת וחשוב שנתיחס למשמעות קָרְבַּן-חַטָּאת. קרבן זה נועד לכפר על חטא שנעשה על-ידי אדם בשגגה, לפי זה הקורבן איננו מכפר על כל חטא שנעשה על-ידי אדם במזיד. שלמזיד אין קורבן לא מכפר בעדו ו"ירחץ בניקיון כפיו". החוא במזיד חייב לתקן את עצמו בשינוי אורח חייו, את התנהגותו שהביאה אותו לידי חטא במזיד. החוטא במזיד עליו לחזור בתשובה שלמה, כלומר להפטר ממעשים שהביאו לידי חטא. חוטא כזה חיב להכנס למסגרת מיוחדת בה יעשה חשבון נפש ושם בלבו יראת השם. עד כאן מדובר בעמך ישראל אדם מן המנין, לא כן כשמדובר במנהיגי העם. הפרשה מיחדת דבריה על קורבנות אנשי השררה בראש ובראשונה על הכהן הגדול המקביל לראש המדינה או לראש ממשלה של ימינו, אחריהם זקני העדה, שהם מקבילים לחברי הכנסת של ימינו והמנהיגות הדתית הרוחנית שהם הרבנים, החכמים ותלמידי חכמים. התורה מכירה בתופעת המנהיג החוטא, ולה מיחסת חשיבות רבה, כי המנהיג נבחר ומשמש דוגמה לעמו. לא בכדי נאמר שדין המנהיג אינו כדינו של "עַמְךָ". כי הציבור בלא יודעין מוסיף לשאת פני מנהיג חַטָּא בהתעלמו מחטאיו, לא כן הקב"ה שאינו נושא פני גדול ומנהיג, שנאמר: אם הכהן המשיח (כלומר נמשח להיות כהן גדול) יחטא... והביא את הפר אל פתח אהל מועד, ואם כל עדת ישראל ישגו ...והקריבו פר בן בקר לחטאת. מכאן שאצל הקב"ה (הַדַּיָּן או השופט), אין משוא פנים אף אם המנהיג מלא חכמה ובעל השפעה ומקובל בפני עולם ומלואו, לא נסלח לו אם חטא בזדון. ידוע כי המנהיגים נוטים לחטוא יותר מן האדם הפשוט כי סבורים הם שמגיע להם יותר. ויש מאמר חריף ביותר בקשר לכך שאומר: כיוון שאדם בא לידי גדולה, מיד בא לידי חטא. והרמב"ם מטעים זאת בפרוש משנה מפרקי אבות: "ואל תתודע לרשות" (פרק א/י) כפי שזה מובא במסכת סנהדרין: "כיוון שאדם נעשה ראש מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (דף-קג) וכך אמר גם בעל הטורים: בקשר למינוי הלויים (במדבר א/נ) "אין אדם נעשה שוטר מלמטה אלא אם כן נעשה רשע מלמעלה" זה מלמד כשהאדם מגיע למנהיגות הפיתויים גדולים מאלה שהאדם הרגיל נתקל בהם, על המנהיג להתנהג במשנה זהירות, לא רק בְּ"יֵעֲשׂוּ" אלא גם בְּ"יֵרָאוּ ועתה לקראת פורים נוסיף עוד ונאמר לעמנו, לקראת מבחן: כי היו דברים מעולם, עלינו לישר דרך ולזקוף קומה ולא לכרוע לשווא ברך. נחזק את האחדות, כך תשמר עצמאותנו בדרך לחרות.

קָרָאנוּ כִּי כֹּל חוֹטֵא עַל חֶטְאוֹ יָכוֹל לְכַפֵּר

אִם חָטָא הוּא בְּשׁוֹגֶג וְאִם רַק אֱמֶת יְסַפֵּר

ה' בּוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב וְּדָבָר מִמֶּנּוּ לֹא נֶעֱלַם

הָיָה זֶה הֶדְיוֹט אוֹ בַּעַל שְׂרָרָה מוּרַם מֶעָם

הוּא בֶּן חָלוֹף כְּכֹל הָאָדָם

יָמִים בָּאִים וְנֹאמַר עַל הַנִּסִּים שֶׁעָשָׂה לָנוּ

מִיָּד רְשָׁעִים בִּידֵי צַדִיקִים אֱלֹהִים הִצִּילָנוּ

עַל כַּך אַמְרוּ חֲכָמֵינו ז"ל וְזֶה שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה

אִם נְיַשֵּׁר דֶּרֶךְ הוּא יַָצִּילֵנוּ כִּבְשׁוּשָׁן הַבִּירָה

וְיָרִים קֶרֶן יִשְרָאֵל לְתִפְאֲרָה

כִּי הַשֵּם עוֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן וְהוּא לָנוּ חוֹמָה וּמָגֶן

יַפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל אָ מֵ ן

תאריך:  14/03/2019   |   עודכן:  14/03/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אינני בעד התערבות בתהליכים הנגזרים מטבע האדם, מה עוד אם תהליכים אלה הינם אישיים ומקורם באופי האינדיוודואלי שלנו. אני בטוח שהאדם יודע לשמור על עצמו וראוי למשימה יותר מהחברה. החברה יכולה לתרום לאינדיבידואל בשיטת החינוך אך לא בשיטת האיסור. אני חושב שאנשים מתים מהשמנת יתר הרבה יותר מאלה שמתו ממנת יתר. תארו לכם אילו היה חוק שמגביל את המאכלים המשמינים וקובע קנס או מאסר לעובר על זאת. ייתכן מאוד כי בתקופה הראשונה חוקים כאלה ישאו פרי ויורידו את מספר האנשים השמנים, אבל מצד שני יפַתחו את תכונת 'המרובעוּת' באדם, כושר ההחלטה האישית שלנו יצטמק ונהפוך במהירות לרובוטים שומרי חוק, בעוד המרדנים שבתוכנו המבקשים לתת דרור לעצמאות המחשבתית שלהם יהפכו לפושעים בפוטנציה.
14/03/2019  |  אלברט שבות  |   מאמרים
משברון מאוד מוזר מתרחש ביהדות החרדית. כמו בכול מערכת בחירות הרי שגם במערכת הבחירות הקרובה - לפרלמנט הישראלי, מזנקים כמה חרדים תימהוניים ומנסים את מזלם בהשתלבות במפה הפוליטית שמחוץ לפסיפס החרדי הצפוף והנעול הרמטית על-ידי עסקנים ותיקים, שלא רק מונעים מאחרים השתלבות בפוליטיקה החרדית אלא שגם מפעילים רבנים דרך סיסמת "גדולי הדור" כדי להנציח את עצמם עד דלא ידע. הסיפור הזה אומנם תפח מאז תחילת שנות התשעים של המאה העשרים אבל כבר קודם לכן נבטו ניצני המרידה במוסכמות הדוגמטיות של ההרמטיות הפוליטית החרדית.
14/03/2019  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
לא צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין, כי הכתובת כתובה כבר מזמן על הקיר. ישראל, כמה נורא לגלות, היא מדינה שבלשון המעטה כלל אינה מפרגנת לחיי תושביה. ביד חופשית היא מעניקה רישיון לכל מבקש, ללא פיקוח הולם, כדי להרוג איש את רעהו לצורך חיסול חשבונות אישיים, מאפשרת למשאיות לנוע על הכביש כשהן אינן אטומות כלל בכל צידיהן, ובכך מסכנות בעליל מכוניות החולפות לצידן, מחנות חפצים כבדים הנושרים מהן תוך כדי נסיעה, ונותנת גם דרור לרולטה רוסית בכבישי הדמים למיניהם, ובראשם כביש הערבה, הידוע זה מכבר לשימצה.
14/03/2019  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הקביעות כי בגין לא היה מתקבל היום לליכוד, ועוד כהנה וכהנה קביעות לגבי התנהגותו האפשרית של בגין, ואפילו של ז'בוטינסקי, הן מרתקות ומעוררות למחשבה עמוקה. הבעיה היא שהן לקוחות מעולם המתים, ולי לצערי אין עימו שום קשר. עולם החיים אולי יותר משעמם, אבל איתו לפחות יש לנו קשר והוא גם מגיב. למשל, המציאות שהתהוותה בשנה האחרונה בעוטף רצועת עזה והאתגרים שהחמאס הציב בפנינו. זהו נושא ביטחוני עכשווי מהמעלה הראשונה שכל ממשלה שתיבחר תצטרך מיידית להתייחס אליו. זה לא איום כבד, אבל זהו קוץ בעכוזה של המדינה. בשנה האחרונה, ממשלת ישראל, בתמיכה חזקה של צה"ל, נקטה באסטרטגיה מגננתית תגובתית זהירה ביותר, שלדעתי לא השכילה לתת תשובה הולמת לאתגר שהציב החמאס, ובוודאי לא להגן כראוי על שטחה הריבוני בעוטף עזה ועל האוכלוסייה האזרחית שבו.
14/03/2019  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים

14/03/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il