|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הפוסל במומו הוא פוסל

ההחלטה של בית המשפט העליון - לפסול את מועמדותו של מיכאל בן ארי, עלולה להוביל להגבלת חופש הביטוי ולרוקן את הליברליות מהמשטר בישראל, שבלאו הכי אינו ניחן בפלוריאליזם מיוחד
20/03/2019  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
חיות. לגיטימציה לסתימת פיות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

עוד לפני שאתחיל במאמרי עלי למסור תודה רבה לשתי הרשימות החרדיות בפרלמנט הישראלי - לש"ס ול"יהדות התורה". לא בכול יום מזדמן לי לומר הידד לאלה שאני עימם בפולמוס יומיומי על מראה היהדות ועל התוכן האמיתי של תורת ישראל. אבל ה"שב ואל תעשה" ששתי המפלגות הללו נקטו פרשת הפולמוס על אישורן או פסילתן של רשימות ואישי ימין ושמאל לבחירות הקרובות, היו הפעם באמת הדרך שבה היה צריך לנקוט יהודי חרדי במדינה מבולבלת רעיונית כישראל, ובמיוחד כשהשלטון האמיתי נתון בידי תשעה אנשים שהפכו את מושגי ה"עם" וה"דמוקרטיה" למה שעשו אבירי הקומוניזם במשך כשבעים שנה ברחבי ה"דמוקרטיות העממיות" שלהן.

בלי נסים זאב המתלהם והכהניסטי ובלי מוזס האימפולסיבי והמבולבל הרי שש"ס ו"יהדות התורה" נראות כיום יותר שקולות בכול נושא הימצאותן בין הפטיש הימני למגל השמאלני. בבית המשפט בירושלים - ביום חמישי, בו עמדו מיכאל בן ארי, איתמר בן גביר ורשימת רע"מ-בל"ד על דוכן המועמדים לפסילה, הבנתי טוב יותר את מה שפעם אמר ותבע וולטר הצרפתי: "אינני מסכים לאף מילה מדבריך אך אלחם על טיפת דמי האחרונה כדי שתאמר את כל דברייך". פסילתו של בן ארי והערתה של נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, לכך שרשימת בל"ד מצאה לה "עיר מקלט" בחיקה של רשימת רע"מ, לימדו אותי כי ראשי מערכת המשפט בישראל אינם כלל צועדים בדרכו הליבראלית של הפילוסוף הצרפתי, וולטר.

מדינה בעייתית עם הרכב אוכלוסין מורכב ביותר

ישראל היא מדינה בעייתית בכול האמור לכינויה "דמוקרטית-יהודית". היא נבנתה על-ידי תנועות שמאל אנטי דתיות, בשיתוף "קבוצה דתית" לייט ולכן קשה לאמץ את הטענה כי המושג "יהודי", שבו משתמשים בלשון "ממלכתית", הוא באמת המושג שהועבר למשה רבנו על-ידי הגבורה ביחס ל"מהי יהדות". מנגד, העמדת הרעיון הציוני כתנאי הזדהות הכרחי לשני מיליון אזרחים ערבים ולמספר דומה של יהודים חרדים - שהתורה אצלם קודמת לכול "רעיון לאומי", מעמידה בספק את המונח "דמוקרטית" ככיסוי לכותרת המאפיינת את המדינה הזו. יתרה מכך, עם אומה של כחמישה מיליון ערבים ללא זכויות אזרח ותחת כיבוש - בין הירדן לים, ולמעלה מחמישים שנה, רק מחדדת את סימן השאלה סביב המושג "דמוקרטית".

הבאתם לארץ של מיליוני מהגרים - שלא כולם כלל יהודים, והענקת אזרחות בן לילה עבורם ועם הטבות טובות יותר משאר האזרחים במדינה, הרי שהיא כאילו מוחקת בהינף "טיפקס" אחד את שני המושגים גם יחד: "יהודית ודמוקרטית". ב"צ'ולנט" האתני - שבטי הקיים בישראל, ועם בלבולי המושגים של "דמוקרטיה", "יהדות", "ליברליות" ו"פלוריאליזם" הרי שדבריו של הפילוסוף וולטר הם יותר מהכרחיים כדי שהמדינה הזו תתקיים ללא מחתרות אתניות - פוליטיות ורעיוניות. אבל קרקס הפסילות, החוגג שוב ושוב ברחובותינו ערב כל מערכת בחירות, איננו מוסיף אהדה וכוח לסיסמה של וולטר.

גב' אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, ושאר חבריה לפורום השיפוט הזה, פעלו ביום החמישי הלה בדרך של השקפה משפטית המעניקה לגיטימציה לסתימת פיות במדינה כה רגישה לכול זעקה, וזאת הם עשו כדי להגיע בחזרה לימים הרעיוניים של "ארץ ישראל היפה והנושנה": כאשר הערבים חיו תחת שלטון צבאי בתחומי ה"קו הירוק", וכאשר עדות המזרח עדיין רוכזו במעברות ואילו החרדים היו מיעוט מבוטל שראשי מפא"י האמינו כי יעברו מן העולם תוך מספר שנים. נכון אומנם שרשימת רע"מ-בל"ד לא נפסלה אבל הדשדוש המיותר במושג "מדינת כל אזרחיה", וציון הטענה - בפי גב' חיות, כי "אם המושג הוא עניין זכויות שוות הריהו נכון אך אם המושג מבקש לשנות את ה"ציווין היהודי" של המדינה הרי שזה דבר אחר", רמזו יותר מרמז כי גם אם אלה שלא הקימו את המפעל הציוני יהיו רוב הרי שהם ימצאו את עצמם מחוץ למשחק הפוליטי.

בקיצור, זו ה"דמוקרטיה האתונאית" - זכויות לאליתה וללא שום קשר לרצון הרוב. הגב' חיות גם טענה כי אם בל"ד לא הייתה ברשימת רע"מ הרי שהיא הייתה מוצאת מחוץ למערכת הבחירות הנוכחית וכי בל"ד מצאה לעצמה "עיר מקלט" ברע"מ. בכך ייחסה השופטת הנכבדה לבל"ד את חיבורה לרע"מ כאמתלה של גנב המתחבא מאחורי גב שומר החוק ולא באמת כפי שהיה, חיבור טכני רק משום אחוז החסימה הגבוה. השופטת חיות התייחסה בזלזול לטענתו של עו"ד חסן ג'ברין, שטען כי בעניין "חוק השבות" הרי שגם החרדים ביקשו לבלטו. היא ניסתה להתחמק מהדיון הבעייתי באמת בחוק אנטי דמוקרטי זה, שלא רק הערבים מתנגדים לו, וטענה כי "החרדים מתנגדים לו מסיבות הפוכות". כמובן זו חצי אמת הגרועה משקר.

לא לחינם מלמלו ראשי רע"מ-בל"ד כי "אנחנו חייבים להגיע לבית המשפט ולהתחנן על זכויותינו הבסיסיות, במצב שלא קיים בשום מדינה דמוקרטית אמיתית". קחו למשל את בלגיה. למעלה משני עשורים קיימת שם מפלגה של אזרחי המדינה ממוצא מרוקאי הדורשים להפוך את שפתם לרשמית ולבטל את הציוויון הבלגי ההיסטורי. מעולם לא עמדה שם השאלה האם להוציא מחוץ לחוק את המפלגה הזו, שבכול מערכת בחירות היא מציגה את מצעה הלה. המרוקאים בבלגיה הם בסה"כ מהגרים ובני מהגרים ואילו הערבים בישראל - לצד החרדים, הם הילידים, אבל בישראל מסתבר שהמהגרים כבר מזמן שולטים ביד רמה עם חוק הגירה חד-צדדי שנקרא "חוק השבות", שאין בינו לבין עניין המושג ההיסטורי "יהודי" דבר וחצי דבר.

בן ארי בחוץ ובן גביר בפנים

מנגד, הרי שכבר לפני יותר משבוע תמהתי כיצד ייתכן שהיועץ המשפטי לממשלה יציע לפסול את מיכאל בן ארי ואילו את איתמר בן גביר הוא הציע לאשר. בן גביר היה מהבעייתים של אנשי כהנא וצולם שוב ושוב כיצד הוא הופך דוכני סדקית ומרכולים בשווקים הערבים של חברון. לפתע האיש האלים הזה הפך לעו"ד "מכופתר" ולמול ההצהרות שייחסו המשפטנים לבן ארי הרי שאלה שיוחסו לבן גביר כאילו ונמחקו מהפרוטוקול. טענתי אז - בחצי בדיחותא, כי יש לקשר את התהייה הזו לטענה שפלט איווט ליברמן על עברו ה"ביטחוני" של בן גביר. כיום אינני שולל עיון רציני בטענתו של ליברמן, שהרי האיש היה שר ביטחון ויודע דברים מסווגים "ביטחונית", מה שאנחנו מנועים מלדעת.

בכול אופן - לנוכח מה שחזו עיני ביום חמישי, קשה לי לעכל את התמונה שעל בן ארי ופרקליט התנפלו שופטי העליון ולא נתנו להם להוציא משפט מסודר מפיהם להגנת בן ארי ואילו לגביר הם העניקו שעה ארוכה של התבטאות, ואף החליפו עימו בדיחות. אבל ממה שאני חושש הוא הרבה יותר חמור מאשר פסילות של מערכת בחירות. אני חושש שבקצב הזה בית המשפט העליון, כמיעוט קטן בלבד, יקבע לחוגים רחבים באוכלוסייה שעליהם לשנות את רעיונותיהם ואם לאו מקומם בכלא. ולנו - כחרדים, יש את החשש הגדול ביותר מכך.

"הדרת הנשים" כמשל

לפני מספר שנים עמד הציבור החרדי בפני הסתה אדירה בעניין "הדרת נשים". למרות שהיהדות החרדית - על נשותיה, נאמנה לחכמי ישראל ולפסיקותיהם, הרי שלפיד, לבני ואחרים עמדו בראש ההסתה הזו כשכול מגמתם לבטל את "עזרת הנשים" בבתי הכנסת ואח"כ להשמיד את ההשקפה היהודית הדתית ולהחליפה בזו הרפורמית והמתבוללת. עם בית משפט עליון "אקטיביסטי" הרי שדרכם למהפך הזה סלולה בהחלט. כך הפכו בעבר דתיים לחילוניים וכך גנבו ילדים ושינו דמוגרפיה. כיום הרוב כבר איננו עדר אומלל כבעבר ולכן רק העמדת שופטי המיעוט מעל הדמוקרטיה תמשיך את הרה סוציאליזציה הזו. במצב הזה יש לפתוח את השורות בפני כל השקפה, בתנאי שדובריה לא ישתמשו באלימות ובטרור, כדי לתת לפלוריאליזם לנצח ולא לתת למיעוט חברתי ואליטיסטי, עם גלימה משפטית שחורה, להמשיך ב"הפרד ומשול", שיטה שבה רודנים לא מעטים השתמשו כדי לפורר את מתנגדיהם. אך לכך דרוש אומץ מלווה בהשקפת עולם רחבה.

אזהרה לערבים ולימין היהודי

הערבים חייבים להבין שפסילתו של בן ארי היא ההתחלה העתידית לפסילת מועמד לוחמני ואמיתי בקרבם. זו הפעם הראשונה שבית המשפט פוסל אדם ולא מפלגה, לא מעט כדי לרמוז למפלגות למדר מתוכן מנהיגים המאיימים על "ארץ ישראל היפה והנושנה". מנגד, אנשי הימין הקיצוני צריכים להבין כי ניסיונם לפסול ערבים הביא לחרב פיפיות נגדם, וכי ימי ההתלהמות והגזענות האגרסיבית של כהנא לא יחזרו עוד לעולם ולכן עליהם להסכים להבעת דעות שונות משלהם אם ברצונם לא להמשיך להיפסל.

על היהדות החרדית להבין כי הבאים בתור ה"פסולים" הם לא רק נציגיהם הפרלמנטרים אלא כל השקפה ורעיון תורתי שחילוני בית המשפט סולדים ממנו. אותם חילוניים בגלימה משפטית שייכים ברובם להשקפה הרפורמית ומשתתפים ב"לימודי התורה" של "רבנים" שהם על גבול הרפורמה והרפורמה ממש. הצעה אחת הייתי לוקח מדבריה של השופטת חיות את ההצעה לבטל את כוחה של ועדת הבחירות, המורכבת מפוליטיקאים, לפסול מועמדים לפרלמנט אך בתנאי שהגוף שיקום במקום זאת לא יהיה רשאי לפסול שום מועמד משום השקפותיו הרעיוניות אלא רק כאלה שאלימות ומעשי בריונות וטרור בכליהם.

תאריך:  20/03/2019   |   עודכן:  20/03/2019
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפוסל במומו הוא פוסל
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חוק
20/03/19 11:50
 
אליהו קאופמן
20/03/19 14:05
2
צורי
20/03/19 17:00
3
סתירות
22/03/19 18:22
 
קורא בעיון
25/03/19 10:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
מדגם מקיף חדש של מכון מסקר נותן ניצחון לליכוד ולגוש הימין, וזאת למרות מחיקתן של שתי מפלגות ימין, שאילו היו הבחירות נערכות היום, לא היו עוברות את אחוז החסימה.
19/03/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
יעקב בן-סעדון לא ישובץ במקום ה-19 ברשימת הליכוד לכנסת ה-21 - קבע סופית בג"ץ, אשר דחה (יום ג', 19.3.19) את עתירתו של בן-סעדון.
19/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, דחה עתירה שהוגשה נגד שידור ראיונות יו"ר כחול לבן, בני גנץ, במהדורות החדשות הערב.
19/03/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
"בממשלה הבאה יהיו קרוב ל-25 חברי כנסת חרדים וחרד״לים- סיבה גדולה לדאגה" - הזהיר
19/03/2019  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
איחוד מפלגות הימין פנו לאקו"ם בבקשה לקבל אישור להשתמש בשירו של יהונתן גפן 'יותר' שילווה את סרטוני המפלגה. ראשי הקמפיין קיבלו מאקו"ם הודעה לפיה בעלי הזכויות לשימוש ביצירה סרב לבקשה.
19/03/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il