|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
מולר אתמול ליד הבית הלבן [צילום: קליף אואן, AP] הקרב עובר לקונגרס [צילום: אלכס ברנדון, AP] טראמפ אתמול בפלורידה [צילום: קרולין קסטר, AP]

דוח מולר: לא הייתה קנוניה עם רוסיה; ספק בנושא שיבוש ההליכים

סוף הפרק המשפטי, תחילת הפרק הפוליטי

מבחינתו של דונלד טראמפ, דוח החוקר המיוחד הוא שמונה בסולם של אחת עד עשר. גם אם ניתן יהיה להתווכח בשאלה האם הנשיא שיבש את החקירה בפרשה הרוסית, כעת הדיון יהיה פוליטי לחלוטין. הדמוקרטים לא ירימו ידיים וימשיכו לנגח את טראמפ – למרות שזה עלול לעלות להם ביוקר בבחירות בשנה הבאה, ולמרות שהדבר הנכון הוא להניח את ההכרעה לעם האמריקני
25/03/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
לא הייתה קנוניה בין טראמפ ואנשיו לרוסיה; אין ראיות לשיבוש הליכים
איתמר לוין
התובע המיוחד, רוברט מולר: אנשי הקמפיין לא שיתפו פעולה עם המאמץ הרוסי להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות, למרות שמקורבים לרוסיה פנו אליהם פעמים רבות * מולר לא קבע ממצאים בשאלה האם טראמפ שיבש את החקירה בפרשה * שר המשפטים, ויליאם באר, קובע שאין ראיות להאשים את טראמפ בשיבוש
לרשימה המלאה

בסולם של אחת עד עשר – דוח רוברט מולר, מבחינתו של דונלד טראמפ, הוא שמונה. משום שבסולם של אחת עד חמש, החלק של המעורבות הרוסית הוא חמש; והחלק של שיבוש ההליכים הוא שלוש.

אחרי כמעט שנתיים של חקירה, מאות עדים, אלפי צווים ורבבות מסמכים – וגם 34 כתבי אישום ושורה של הסדרי טיעון – מולר קובע חד-משמעית: טראמפ ואנשיו לא קשרו קשר עם ממשלת רוסיה להשפיע על תוצאות הבחירות ב-2016. הקביעה הזו מהדהדת עוד יותר לנוכח דבריו, ולפיהם היו אליהם אין-ספור פניות של גורמים המקורבים לרוסיה בבקשה ליצור תקשורת ואולי קשר. הם לא התפתו, הם לא כיוונו את הפעילות הרוסית, הם לא ידעו מראש מה הרוסים עומדים לעשות. זהו זיכוי מוחלט וברור, ומן הראוי שהדברים יורידו מעל סדר היום את טענת הקנוניה.

נכון, דונלד טראמפ הבן ופול מנפורט וג'ארד קושניר נפגשו ביוני 2016 עם עורכת דין רוסייה שהציעה מידע מכפיש על הילרי קלינטון – אבל לא יצא מזה כלום, וכנראה לא הוכח שהיא נשלחה בידי הקרמלין. נכון, טראמפ קרא לרוסיה למצוא את 30,000 תכתובות הדוא"ל של קלינטון, שנעלמו לטענתו לאחר שהשתמשה בשרת בלתי מאובטח כאשר הייתה שרת החוץ; ונכון שמבצע הפצחנות הרוסי החל מיד לאחר מכן – אבל מולר כנראה הגיע למסקנה שזה היה לא יותר מאשר צירוף מקרים.

קשרים ושקרים
למה טראמפ האמין לפוטין? [צילום: AP]

אז למה היו לכל כך הרבה אנשים בסביבתו של טראמפ קשרים עם רוסיה ורוסים? ומדוע הם שיקרו עליהם? צריך לראות את הדוח המלא כדי לדעת את התשובות, אך ניתן לשער אותן. היו קשרים, כי לטראמפ היו עסקים לגיטימיים ברוסיה והוא רצה לשפר את היחסים איתה, ואולי גם זה היה צירוף מקרים. הם שיקרו, כי מיד אחרי הבחירות החל גל של פרסומים וחשדות בנוגע לטיבם של קשרים אלו, והם ניסו להרחיק את עצמם מהם.

אז למה טראמפ האמין בפומבי לוולדימיר פוטין, ולא לשירותי המודיעין האמריקניים, כאשר הלה הכחיש את ההתערבות הרוסית? ולמה המדיניות שלו היא בעיקרה פרו-רוסית? על זה בכלל לא בטוח שמולר ענה, כי זה לא היה המנדט שלו. אבל שוב ננסה לנחש את התשובות: או משום שטראמפ באמת סבור שחשוב יותר לשפר את היחסים עם רוסיה, או משום שהוא – ובכן, איך נאמר זאת בעדינות – לא האדם הכי מתוחכם והכי מרוסן בסביבה.

מכל מקום, מבחינה משפטית – התיק הזה סגור. לא הייתה קנוניה, לא הייתה עבירה על החוק, ודאי שלא היו פעולות שבמבט מחמיר ניתן לראותן כמתקרבות לבגידה. גם מבחינה פוליטית, טראמפ הוא המנצח הגדול: הוא יחגוג, ובצדק, את המסקנה הזאת של מולר ולא יחמיץ שום הזדמנות כדי לתקוף את יריביו ואת התקשורת.

שאלת היסוד הנפשי
באר. מה ההתלבטות [צילום: חוזה לואיס מגאנה, AP]

באר וסגנו רוד רוזנשטיין עשו את השילוב הכי נוח מבחינת טראמפ: הם התייחסו למעשים במשקפיים של הנשיא, ולכוונה – במשקפיים של החוק הרגיל. במילים אחרות: מאחר שהחוק מצריך יסוד של כוונה פלילית, ומאחר שטראמפ מתנהג בצורה שאצל כל אדם אחר סותרת את קיומה של כוונה כזאת – הם החליטו שאין די ראיות להעמידו לדין

בחלק של שיבוש ההליכים, התמונה מורכבת יותר. מולר החליט שלא להחליט; התמצית של השר ויליאם באר אינה משתפת את הקוראים בהתלבטות של מולר, אך מן ההקשר של הדברים ניתן להסיק, שהשאלה העיקרית הייתה האם ניתן להוכיח כוונה פלילית של טראמפ - היסוד הנפשי הנדרש של העבירה. איש אינו חולק על כך שהוא פיטר את ראש ה-FBI, ג'ים קומי, בעיצומה של החקירה ואמר ל-CNN שהחקירה מילאה תפקיד בהחלטה. איש אינו יכול להכחיש את כמות הציוצים והנאומים בהם תקף את החוקרים והתייחס לנחקרים. איש אינו יכול להעלים את התקפותיו הבוטות על שר המשפטים הקודם, ג'ף סשנס, בנוגע לחקירה.

בהינתן שטראמפ הוא טראמפ, לא היה ברור – מבחינה משפטית – האם מדובר בהתפרצויות זעם או במאמץ מחושב להשפיע על החקירה. כנגד כל ציוץ שממנו ניתן היה לייחס לו שיבוש הליכים, יכולים פרקליטיו של טראמפ להראות שניים שמהם ברור שהוא סתם מוציא קיטור. חוץ מזה, העובדה שהוא ביצע בפרהסיה חלק גדול ממעשי השיבוש לכאורה, שיחקה גם היא לטובתו: מי עושה כאלו דברים באוזני כל העולם?

ניתן לומר, כי האופי הבלתי-שגרתי של טראמפ (ושוב, במילים עדינות) שיחק כאן לטובתו. בין השורות של תקציר באר ניתן להסיק, כי מולר התלבט האם להתייחס לטראמפ כמו לכל חשוד אחר – ואז ברור שמדובר בשיבוש – או שהוא חייב להביא בחשבון את הסגנון שלו, ואז יש לפחות ספק סביר. באר וסגנו רוד רוזנשטיין (איש מקצוע, אשר מינה את מולר, כמעט פוטר בידי טראמפ ועומד ממילא לפרוש) עשו את השילוב הכי נוח מבחינת טראמפ: הם התייחסו למעשים במשקפיים של הנשיא, ולכוונה – במשקפיים של החוק הרגיל. במילים אחרות: מאחר שהחוק מצריך יסוד של כוונה פלילית, ומאחר שטראמפ מתנהג בצורה שאצל כל אדם אחר סותרת את קיומה של כוונה כזאת – הם החליטו שאין די ראיות להעמידו לדין.

חשוב מאוד לזכור, שעבירת השיבוש אינה משהו קל וטכני. עבירה זו הופיעה בכתב האישום שהכין בית הנבחרים נגד ריצ'רד ניקסון ובכתב האישום שהוגש נגד ביל קלינטון. עם זאת, בשני המקרים היא לא הייתה היחידה. כאשר מדובר על העמדה לדין של הנשיא, קיימת שאלה חוקתית כבדה שאליה לא נכנס באר: בהנחה שלא עסקינן בעבירה עליה ניתן להעמידו לדין בפני הסנאט, האם ניתן להעמידו לדין בבית משפט רגיל? החוקה מדברת רק על משפט בקונגרס על בגידה, שוחד או "עבירות חמורות אחרות" – והפרשנות המקובלת אומרת, שכוונתה היא שזו הדרך היחידה בה ניתן להעמידו לדין.

שיבוש הליכים נתפס בעבר כ"עבירה חמורה", אך כאמור – בשני המקרים בהם הוא נכלל בכתב אישום בקונגרס, הוא בא לצידן של עבירות אחרות. כלל לא בטוח שכאשר השיבוש ניצב בפני עצמו, ניתן להעמיד לדין עליו את הנשיא בפני הקונגרס. לפיכך, מבחינה חוקתית היה כאן מכשול כפול: האם שיבוש מצדיק העמדה לדין בסנאט, ואם לא – האם ניתן להגישו לבית משפט רגיל. אם באר היה מוצא שיש ראיות לשיבוש, הייתה ארה"ב נכנסת למאבק פוליטי ומשפטי ממושך.

הדמוקרטים לא ייכנעו
משפטו של אנדרו ג'ונסון [ציור: תאודור דייוויס]

אבל אל תהיו בטוחים שהמאבק הזה נמנע. הדמוקרטים ודאי מאוכזבים מממצאי מולר, אך הם לא ייכנעו כל כך מהר. הם ידרשו לראות במהירות את הדוח המלא ויתמקדו בפרק העוסק בשיבוש הליכים. תיאורטית, הם יכולים לכל הפחות להגיש כתב אישום נגד טראמפ: יש להם רוב בבית הנבחרים, שהוא המגיש את האישומים. אך אין ספק שהם ייכשלו בסנאט, בו דרוש רוב של שני שלישים כדי להרשיע ולהדיח את הנשיא – ולרפובליקנים יש בו רוב של 53 מול 47. בהינתן הספק המשמעותי העולה מתוך הדוח, אין להם שמץ של סיכוי להעביר לצידם 20 רפובליקנים.

שלושה נשיאים אמריקנים ניצבו עד היום בפני תהליך ההעמדה לדין בקונגרס (impeachment; התרגום הנכון הוא "העמדה לדין" ולא "הדחה" כפי שנוטים לומר אצלנו): אנדרו ג'ונסון חמק מהדחה בשל מחסור בקול אחד (1868), ריצ'רד ניקסון הקדים והתפטר (1974), ביל קלינטון זוכה בסנאט (1998). עם כל ההבדלים בין ההליכים הללו, הלקח המרכזי מהם הוא שהליך זה חייב להתבסס על קונצנזוס פוליטי וציבורי רחב, ועל עבירות ברורות הקשורות להתנהגותו של הנשיא בזמן נשיאותו. אם הדמוקרטים ילמדו את ההיסטוריה, הם לא ינסו להעמיד לדין את טראמפ.

השאלות כעת יפסיקו להיות משפטיות ויהיו פוליטיות לחלוטין, משום שה-impeachment הוא הליך פוליטי לחלוטין (נקודה למחשבה למי שמקנא בשיטה האמריקנית: שם פוליטיקאים, ולא שופטים, הם החורצים את דינו של הנשיא). נכון, יש עוד לא מעט חקירות נגד טראמפ ואנשיו - החל מניהול עסקיו וכלה במימון השבעתו – אך כולן יחדיו אינן מתקרבות למשקל ולמשמעות של החקירות שניהל מולר, ואף אחת מהן לא מדגדגת את התנאים הדרושים להעמדה לדין בקונגרס. לכן, הזירה המרכזית תהיה שדרות פנסילבניה – בין הבית הלבן לבין הקונגרס.

כולם ייצאו ניזוקים
שהבוחר יחליט בעוד 19 חודש [צילום: נתי הרניק, AP]

הדמוקרטים הבהירו, לאחר שניצחו בנובמבר שעבר בבחירות לבית הנבחרים, שמטרתם הראשונה במעלה איננה למשול או לקדם את ענייניה של ארה"ב, אלא למרר את חייו של טראמפ ולטרפד את יוזמותיו. בהלך רוח שכזה, קשה לצפות מהם שיוותרו על המעט שדוח מולר נותן להם

הדמוקרטים יצטרכו להחליט מה עדיף להם מבחינה פוליטית לקראת הבחירות בנובמבר 2020 – בעוד 19 חודשים בלבד. האם ניהול קרבות נגד טראמפ רק יחזק אותו מול בסיס הבוחרים שלו – שיקבל כעת דחיפה עצומה וחיזוק לטענות בדבר רדיפה תקשורתית ואובססיה פוליטית? או שמא העלאת הטענות נגד הנשיא תסייע ליריבו הדמוקרטי במדינות המפתח? האם הליך הדחה שיסתיים בתבוסה בסנאט יצייר את טראמפ כנרדף ואת הדמוקרטים כרודפים, ויעלה להם בקולות גם בבחירות לקונגרס? או שמא הם ייראו כמי שמנהלים מאבק ללא חת מול נשיא עבריין?

מה שברור הוא, שהזירה הפוליטית האמריקנית תרעש ותגעש. גם ככה ארה"ב מקוטבת כפי שלא הייתה מעולם, גם ככה הדמוקרטים בטוחים שטראמפ גנב את הבחירות, גם ככה הרפובליקנים משוכנעים שהקנוניה היחידה היא מצד התקשורת וה-deep state (הממסד הוושינגטוני) נגד טראמפ. פוליטיקאים לא מצטיינים בקשר הדוק אל העובדות והמציאות, והחקירות והשימועים בבית הנבחרים הדמוקרטי יימשכו – ואולי אף ביתר שאת – למרות הממצאים של מולר.

אם הדמוקרטים היו פועלים בראש צלול, ייתכן שהם היו נוצרים את האש ושומרים את התחמושת למערכת הבחירות. במקום לפמפם עכשיו במשך חודשים את השאלה האם טראמפ שיבש או לא שיבש את ההליכים – מתוך ידיעה שאפילו תשובה חיובית לא תוביל להדחתו – אולי מוטב להם להזכיר לבוחרים את סימני השאלה בסמוך להליכתם לקלפי. אבל הדמוקרטים הבהירו, לאחר שניצחו בנובמבר שעבר בבחירות לבית הנבחרים, שמטרתם הראשונה במעלה איננה למשול או לקדם את ענייניה של ארה"ב, אלא למרר את חייו של טראמפ ולטרפד את יוזמותיו. בהלך רוח שכזה, קשה לצפות מהם שיוותרו על המעט שדוח מולר נותן להם.

טראמפ הוא אדם ונשיא מספיק בעייתי, ואין צורך להדגים זאת. אבל ההכרעה האם הוא ראוי לשמש כנשיא, צריכה כעת להינתן לעם האמריקני – וכאמור, לא צריך לחכות עוד הרבה זמן: 19 חודשים. ממילא הליכים בקונגרס יימשכו חודשים ארוכים, ואולי אף ייגררו עד לבחירות. התיק על הקנוניה עם רוסיה נסגר מחוסר אשמה, התיק על שיבוש ההליכים נסגר מחוסר ראיות. חוץ מכמה פוליטיקאים בוושינגטון, כולם – בארה"ב ומחוצה לה – ייצאו ניזוקים מהמשך העיסוק בפרשה.

תאריך:  25/03/2019   |   עודכן:  25/03/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוף הפרק המשפטי, תחילת הפרק הפוליטי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באבל?
25/03/19 10:05
2
סטטיסטיקאי
25/03/19 23:31
3
ישראל בר-ניר
26/03/19 06:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
  • ג'ו ליברמן, שהיה אחד מבכירי הדמוקרטים בסנאט ומועמד מפלגתו לתפקיד סגן הנשיא בשנת 2000, היה מידידיו הקרובים של ג'ון מקיין - מבכירי הרפובליקנים בסנאט ומועמד מפלגתו לנשיאות ב-2008. במאמר בוושינגטון פוסט הוא הגיב על התקפותיו של הנשיא דונלד טראמפ על מקיין המנוח. הדברים נכתבו בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריהם.

24/03/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שופטים פדרליים פסקו 63 פעמים נגד ממשל טראמפ – שיעור גבוה במיוחד של תבוסות לממשל, אשר פגעו בחלק ניכר מסדר היום בנושאי איכות הסביבה, ההגירה ועוד. כך בדק ומצא וושינגטון פוסט. השופטים קבעו שוב ושוב, כי הממשל הפר נורמות שלטוניות, הציג הסברים בלתי מספקים לפעולותיו ונמנע מקבלת תגובות הציבור כאשר הדבר נדרש.
24/03/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סיום החקירה בפרשה הרוסית, גם אם דונלד טראמפ ייצא ממנה ללא המלצה להעמדה לדין, אינו סוף הצרות המשפטיות של נשיא ארה"ב. וושינגטון פוסט סוקר את התיקים העיקריים שעודם תלויים ועומדים ויכולים לסבך אותו.
24/03/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צפוי להטיל את הווטו הראשון של נשיאותו, לאחר ששני בתי הקונגרס החליטו לבטל את מצב החרום עליו הכריז כדי לממן את בניית החומה בגבול מקסיקו.
14/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הגיש אמש (יום ב', 11.3.19) לקונגרס את הצעת התקציב שלו לשנת 2019/20, בסך 4.7 טריליון דולר. במרכז ההצעה: קיצוץ בתקציבי הפנים והגדלה של תקציבי הביטחון והחומה בגבול מקסיקו. התקציב צפוי לעבור שינויים משמעותיים בהליך החקיקה, אך בינתיים מצביעה הת'ר לונג בוושינגטון פוסט על עיקריו.
12/03/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il