|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
אילו תומא-שכטר. "אני זקוק לעזרה" [צילום: יגאל יששכרוב]
איפה הם היום?

המוהיקני האחרון

אילן תומא-שכטר הינו ה"מוהיקני האחרון" ממשפחת הכוהנים של פקיעין העתיקה יש לו חילוקי דעות עם מרגלית זינאתי וההסתדרות הציונית שרוצה לגרשו מפקיעין
08/04/2019  |   יגאל יששכרוב   |   כתבות   |   תגובות
"חצי המוזיאון" בסלון ביתו [צילום: יגאל יששכרוב]


חדר המגורים מהווה "חצי מוזאון"

מעלה מדרגות עתיק יומין מוביל אותי לקומה השנייה בבית ישן עם מרפסת קטנה שבה ערימת בולי עץ המיועדים להסקה בתנור המצוי במרכז הסלון. הבית בן החדר וחצי מצוי במתחם הקרוב לבית הכנסת העתיק בפקיעין העתיקה.

חדר המגורים מהווה "חצי מוזאון": גיליתי בו תמונות מליל סדר שני שהתקיים פה ב-1963, חלון בית יהודי עם מגן דוד, אבני ריחיים וחפצים אחרים. כאן, מתגורר אילן חי דוד תומא-שכטר (שמו הרשמי), בן 61, שהינו ה"מוהיקני האחרון" ממשפחת הכוהנים של פקיעין העתיקה, בניגוד למה שמפורסם כל השנים כאילו מרגלית זינאתי היא היהודייה היחידה בפקיעין...

הוסמך לשמור על ההקדש היהודי בפקיעין
בפקיעין העתיקה מתגוררים תושבי ארבע דתות. נוצרים יהודים, דרוזים ומוסלמים
▪ ▪ ▪

כוהני פקיעין כתבו מסמך כצוואה, המסמיך את אילן לשמור על ההקדש היהודי של פקיעין. מעיין הרשב"י שבמרכז הכפר, הינו רכוש ששייך להקדש היהודי ובנוסף לבית הכנסת ולמקווה - גם שני בתי קברות, שני קברי צדיקים, עצי זית עם אדמה ובלעדיה.

סבו של אילן, יוסף, וסבה של מרגלית זינאתי, מי שמחזיקה את בית הכנסת, הם אחים, "ואני ומרגלית בני דודים מקרבה שניה". הוא מסביר לי.

בפקיעין העתיקה מתגוררים תושבי ארבע דתות. נוצרים יהודים, דרוזים ומוסלמים. מעולם לא היה כאן רצח על-רקע דתי או לאומי.

חכם יוסף כהן תומא מכהן כרב הקהילה ורבה
חכם יוסף כהן-תומא [צילום: יהודה אריאל]

לימוד תורה
רבני טבריה וצפת היו מגיעים לפקיעין לעשות את סדר שני של פסח ונשארים בישוב במשך חודשיים שלושה ללמוד תורה וזאת בשל מזג האוויר הנוח ששרר במקום.

חכם יוסף כהן תומא כיהן כראש הקהילה ורבה, שוחט ומוהל, והיה ידידו האישי של הנשיא לשעבר יצחק בן-צבי שנעזר במחקריו על בסיס הידע של סבי גם לגבי הדרוזים
▪ ▪ ▪

"משפחתנו", מספר לי אילן, "הגיעה לפקיעין והתיישבה בישוב זה מאז חורבן בית המקדש ועד היום. המשפחה נקראה בתחילתה כהן תומא סוליא. בהמשך, קוצץ השם לסולי ועם הזמן השם סולי הושמט ושם המשפחה נותר כהן תומא".

"סבא שלי", הוא מציין, "חכם יוסף כהן תומא שנולד ב-1858 נפטר בגיל 107 בשנת 1965. הוא היה צלול בדעתו ועמד על רגליו עד לרגעיו האחרונים. כשהיה ילד למד תורה בצפת. רבני טבריה וצפת היו מגיעים לפקיעין לעשות את סדר שני של פסח ונשארים בישוב במשך חודשיים שלושה ללמוד תורה וזאת בשל מזג האוויר הנוח ששרר במקום. הם התוודעו לזיכרון הצילומי ולתכונותיו של סבי שהיה ילד וביקשו מאביו רשות ללמדו תורה בצפת. זאב, אחיו של יוסף הילד שכנע את האב להיעתר לבקשת הרבנים כשאמר לו: "את חלקו בעבודת האדמה אני אעשה".

חכם יוסף כהן תומא כיהן כראש הקהילה ורבה, שוחט ומוהל, והיה ידידו האישי של הנשיא לשעבר יצחק בן-צבי שנעזר במחקריו על בסיס הידע של סבי גם לגבי הדרוזים. סבי התגורר בחצר בית הכנסת בביתם של אבותיו מדור לדור, והיו בבעלותו שמונה דירות אותן היה משכיר ולפרנסתו גם עבד כפלח באדמות המשפחה שבבעלותה היו מאות דונמים בכפר ובסביבתו.

בין היתר, היה יוצא עם פועלים יהודיים נוספים לעבודה ביקב בזיכרון ובמגדל. היה אהוב על הבריות ועל כל תושבי הכפרים בסביבה. רבים שיחרו לפתחו בבקשם יעוץ והשכנת שלום בין אנשים. כך למשל, כשיולדת עמדה ללדת היו אומרים: 'לכו לצדיק יוסף תומא ותביאו את החגורה שלו שהייתה עבה'. באמצעות חגורתו קשרו את בטנה של היולדת, לחצו עליה ועזרו לה בכך ללדת.

סבתי מזל, ממשפחת נקיבלי, אחת מן המשפחות המכובדות בפקיעין, היא בתו של ברוך נקיבלי שהיה בתקופה מסוימת רב וראש הקהילה בפקיעין, והוא זה ששתל את עץ התות בחצר בית הכנסת בפקיעין שהוקם על שרידי בית מדרש קדום. הסבתא גידלה את ילדי המשפחה: שלושה בנים ושתי בנות. אחת מהן היא אמי נירה, בתו של יוסף כהן תומא.

משפחת שכטר עוברת להתגורר בחדרה
הסטוריה על שייש [צילום: יגאל יששכרוב]

"בילדות היינו מגיעים מחדרה לפקיעין לראות ולבקר את השכנים ולעבד את האדמה. גידלנו חיטה, זיתים, חומוס ופול"
▪ ▪ ▪

נירה, גננת במקצועה, נישאה לעודד שכטר, יליד צפת קצין משטרה, שאותו הכירה במהלך שרותם הצבאי. לפני המרד הערבי בשנת 1938 התגוררו בפקיעין שתים עשרה משפחות יהודיות שבמהלכו עזבו שש מהן האחרונות את פקיעין. משפחת שכטר עברה לגור בחדרה.

לימים, יוסף כהן תומא שהיה, כאמור, בקשר עם יצחק בן צבי ביקש ממנו שידאגו להחזיר את המשפחה לפקיעין אך הדבר לא התממש.

ב-1943 יוסף כהן תומא כותב מכתב ליצחק בן-צבי ששימש באותם ימים כיו"ר הוועד הלאומי בירושלים, בו הוא מציין, שעקב מצבו הכלכלי הדחוק הוא נאלץ למכור את רכושו בחצר בית הכנסת ומבקש ממנו כי יפעל שהרכוש לא יעבור לידיים לא יהודיות. יצחק בן צבי משכנע את המשפחה לא למכור את הרכוש, "ועד היום זה הרכוש שלנו", אומר לי אילן תומא שכטר ומדגיש: "בשביל זה חזרתי לפקיעין לשמור שלא יימכר".

נירה ועודד בנו את ביתם בחדרה. במשפחה נולדו ארבעה ילדים: אילן נולד שני ולו שלוש אחיות נוספות: רונית, ציפי ואורית. "בילדות היינו מגיעים מחדרה לפקיעין לראות ולבקר את השכנים ולעבד את האדמה. גידלנו חיטה, זיתים, חומוס ופול". בתחילת שנות הארבעים שבו לגור בביתם בפקיעין משפחות יהודיות שעזבו כאמור קודם לכן. בין אלה שחזרו הייתה משפחת זינאתי ושלמה נקיבלי שהיה אחראי על בית הכנסת. יוסף זינאתי אביה של מרגלית היה כהן פסול, "חלל" מה שנקרא ביהדות ולכן לא יכול היה לשמש כגבאי בית הכנסת.

חילוקי דעות עם משפחת זינאתי
מרגלית זינאתי מספרת הסטוריה [צילום: יגאל יששכרוב]

אילן היה רוצה להדריך תיירים, אך הדבר אינו ניתן לו
▪ ▪ ▪

בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת מרגלית זינאתי ואביה יוסף משתלטים על בית הכנסת העתיק.

"היום מצבי מאוד קשה" אומר לי בעצב אילן ומבהיר: "נציגי ההסתדרות הציונית בחרו במשפחת זינאתי (כהן פסול) והחליטו שהיא מייצגת את יהודי פקיעין. ביני לבין משפחת זינאתי קיימים חילוקי דעות בהקשר לנוכחות בפקיעין. אין לי כוונה להילחם במרגלית, אני רוצה לעזור לה, אבל אנשים מבחוץ, שאינם שייכים למשפחה, מטעם ההסתדרות הציונית, כגוף ממלכתי, מנצלים את תמימותה וחוסר הבנתה בהמשכת הרציפות של הישוב היהודי בפקיעין העתיקה. הם מנסים להשתלט על הרכוש שלנו ולגרש אותי מפקיעין.

כך למשל, ההסתדרות הציונית השקיעה במקום 8 מיליון שקלים ומביאה לכאן בני נוער וצעירים מכל העולם ומהארץ וממנה עובדים בבית משפחת זינאתי". אילן היה רוצה להדריך תיירים, אך הדבר אינו ניתן לו, בתוך כך גם מונעים ממנו להתפלל בבית הכנסת. כך למשל, כשרצה להפוך את המחסן שבקומה הראשונה של ביתו למוזאון קטן שיסיע לו בפרנסה - סורב בתקיפות. "אני זקוק לעזרה", הוא זועק.

גם עמותת "השומר החדש", השומרת על רכוש יהודי בכפרים ערביים ועוזרת ליהודים, מתעלמת ממנו בגלל שמחרימים אותו.

נפצע בתאונת דרכים
בתום שרותו הצבאי הוא עובר להתגורר באופירה שבסיני ואחרי פינויה חוזר להתגורר בחדרה, והופך לאיש עסקים
▪ ▪ ▪

אילן תומא-שכטר נולד בחדרה ולומד בבית הספר המקומי "אחד העם". הצטיינותו בלימודים וציוניו הגבוהים מרשימה את מוריו "אבל המשמעת מבחינת המורים הייתה בעייתית. סבלתי מהפרעות קשב וריכוז כפי שאני מבין היום". בהיותו בן חמש וחצי הוא זוכר את ליל סדר שני שנערך בפקיעין ב-1963: "התרשמתי מאוד מהתכנסותם של השכנים הדרוזים והנוצרים שחיבקו את דודיי ונישקו את ידו של סבי וביקשו ממנו ברכה. אני זוכר שניגשתי לסבי, משכתי בדש חולצתו ואמרתי לו: סבא כשאגדל אחזור לפקיעין לשמור על אדמתנו ולעבדה.

סבי יוסף הניח ידו על ראשי, בירך אותי ואמר לי: אם תעלה לפקיעין תבוא עם לב לבן. במרוצת השנים הבנתי את כוונתו, שגם אם עושים לך רע יש לך אפשרות להחזיר ואתה לא מחזיר. זה אחד הדברים שלמדתי ממנו מה זה התאפקות. וזה מה שמחזק אותי להתמודד מול הקשיים הנוכחיים וחוסר אונים מול ממסד וציונות שאינה מובנת לי"...

את לימודיו התיכוניים מסיים אילן באורט נתניה. בתום שרותו הצבאי הוא עובר להתגורר באופירה שבסיני ואחרי פינויה חוזר להתגורר בחדרה, והופך לאיש עסקים. בין היתר הוא משמש גם כנהג של מנכ"ל משרד ממשלתי. במהלך שירותו במילואים בעודו רוכב על אופנוע הוא נפצע בתאונת דרכים ומוכר כנכה צה"ל.

חזרה לפקיעין העתיקה ב-1993
סמטה בפקיעין העתיקה [צילום: יגאל יששכרוב]

ב-1996 הוא מכיר צעירה יהודיה ממנה נולד לו בן והיום לצערו, יש ביניהם נתק מוחלט
▪ ▪ ▪

ב-1993 חוזר אילן לפקיעין העתיקה במטרה להמשיך את מורשת הכוהנים ולשמור על ההקדש היהודי ועל שלש חלקות אדמתו ולגדל בהם זיתים. הוא מקבל אישור לא פורמלי, להתגורר כאן בבית שנרכש על-ידי הסוכנות היהודית והקרן הקיימת לישראל מבני הכפר, מאדם בשם פלטי, איש קרן הקיימת בחיפה, "ולהישאר בבית שאני גר בו היום".

ב-1996 הוא מכיר צעירה יהודיה ממנה נולד לו בן והיום לצערו, יש ביניהם נתק מוחלט.

בשל נכותו - בריאותו אינה במיטבה. כנכה צה"ל אילן נמנה על קבוצת אנשים הנקראת "פרלמנט רימונים" הנפגשת בנהריה מדי יום ששי, ומקיימת גם פעילויות חברתיות.

"החברים, הוא מדגיש, תומכים זה בזה, דבר שנותן לי הרגשה טובה ואני ממשיך לשרוד. אנחנו למעשה העדות החיה לנוכחות יהודית ברציפות בארץ ישראל וכואב לי שמוחקים את הזהות שלי, אבל לעומת זאת ההסתדרות הציונית משתמשת בזהות ההיסטורית שלי ושל המשפחה לצרכיה השונים...".

מעלה המדרגות העתיק אל ביתו של אילן שכטר [צילום: יגאל יששכרוב]
עם בולי העץ להסקת התנור במרפס ביתו [צילום: יגאל יששכרוב]
עם חלק מהממצאים העתיקים שאסף [צילום: יגאל יששכרוב]
ליל סדר שני ב-1963 בבית הכנסת העתיק בפקיעין [צילום: יהודה אריאל]
הסמכת הכהנים לשמירת ההקדש היהודי [צילום: יגאל יששכרוב]
המעיין בגרעין הכפר הינו הקדש יהודי [צילום: יגאל יששכרוב]
קבוצת תיירים מבקרת בבית הכנסת העתיק של פקיעין ב-2018 [צילום: יגאל יששכרוב]
רחוב הראשי של פקיעין העתיקה [צילום: יגאל יששכרוב]
רחוב בפקיעין העתיקה [צילום: יגאל יששכרוב]
תאריך:  08/04/2019   |   עודכן:  08/04/2019
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המוהיקני האחרון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילן חי דוד תומא
8/04/19 23:44
2
אוריתי
9/04/19 12:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימויו הרגיש והנוגע של עידו רוזנברג, מתחיל בתמונת הסוף: הנער, יוסי, מציג את הדמויות של המחזה שכבר אינן בחיים כי נהרגו, בהן הוריו, אחיו, סבתו ועוד. ומיד הוא עובר להתחלה. הימים ימי הקרב המכריע את מלחמת העולם השנייה באל עלמיין, במדבר ממערב למצרים. התחושה השוררת בארץ ישראל היא שהקץ קרב, וכולם מתכוננים לעזוב את ביתם ולהתרכז בחיפה, שם יילחמו על נפשם עד הסוף.
07/04/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
דקה לפני שאנחנו הולכים לבחירות, ניתחתי את אופיים האמיתי של ראשי המפלגות לאלה שעדיין מהססים, כדי שאפשר יהיה להתרשם מהנטייה הטבעית שלהם, לפני שנחליט באופן סופי.
07/04/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בשנים האחרונות צמחו משמרות המהפכה האיסלאמית האירניות ובלטו במומחיותם בכל הקשור ללוחמה באמצעות ארגוני פרוקסי ופעילות צבאית בלתי סדירה במזרח התיכון. תחילה בלבנון, ואז בסוריה, בעירק, בתימן ובשטחי יהודה ושומרון, הפגינו משמרות המהפכה האירניות וחילות המשלוח שלהם, כוח קודס, יכולות מרשימות בהקמה, ארגון, הכשרה, מימון ופריסה של מיליציות פרוקסי, בעיקר שיעיות, לצורך קידום המטרות האירניות.
07/04/2019  |  ד"ר יונתן ספייר  |   כתבות
"אחד פלוס אחת" היא הצגה המורכבת מפכים קטנים במערכת יחסים של בני זוג העוברים לגור ביחד. ההצגה, העולה בתיאטרון הספרייה ברמת גן, מיסודו של בית צבי, היא קצבית וקולחת, מצחיקה וגם מרגשת.
07/04/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
על ספרו החדש של בנימין יסעור: האוחז באמת הבניין, מסע בדרך לא סלולה
07/04/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il