|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ערביי ישראל ובחירות 2019

דפוסי ההתנהגות של המגזר החרדי בישראל, דומים במובנים יסודיים אחדים לאלה של המגזר הערבי ויכולים לשמש דוגמה מצויינת עבורו להשתלבות. למשל, ההצטרפות לחיים הפוליטיים הניבה לו יתרונות כלכליים, וכיום מעלה אותו על דרך ההשתלבות בתעסוקה ובהשכלה. אין מניעה שהדבר יתחולל גם במגזר הערבי, אם ינהג באופן דומה - קבלת המדינה והשתלבות בכללי המשחק המקובלים
22/04/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
[צילום: צפיר אביוב/AP]

בבחירות 2019 קיבלו שתי הרשימות הערביות שהתמודדו בסה"כ 10 מנדטים (כ-8.3% מכלל חברי הכנסת),1 ירידה של 3 מנדטים לעומת סיבוב הבחירות הקודם ב-2015. הבחירות האחרונות מתאפיינות גם בירידת אחוז ההשתתפות של הערבים בהצבעה - 49.2% במגזר הערבי והדרוזי יחד, לעומת שיעור הצבעה כללי של 68.5%.2 שתי אינדיקציות אלה מצביעות על המשך אי-מעורבות ערבית מספקת בחיים הפוליטיים, לצד המשך המסורת בה המפלגות הערביות ממקדות את תשומת ליבן בסכסוך הישראלי ערבי ולא בבעיות האזרחיות של המיעוט הערבי. סימנים שונים, כגון: הרחקתם של ח"כים ותיקים דוגמת חנין זועבי וג'מאל זחאלקה ממקומות ראליים ברשימות המועמדים לכנסת3 או ראיונות והתבטאויות של אישי-ציבור דוגמת ראשי רשויות מקומיות, אינטלקטואלים, אנשי חינוך ומנהיגי ציבור, מצביעים על תחילת התפכחות ערבית. מאידך-גיסא, איננו רואים שינוי בדמות הופעתן של רשימות חדשות בעלות אוריינטציה שונה, או הצטרפותן של דמויות חדשות למסגרות הפוליטיות של המגזר.

מיעוט ההשתתפות מוסבר ע"י גורמים ערביים בעיקר בשלוש הנמקות: מחאה על אופי פעילותן של הרשימות הקיימות - פעילות פוליטית רבה במישור שמחוץ למגזר ע"ח הדאגה לענייני המגזר, מחאה על חוק הלאום, ואכזבה מהיקף מימוש הבטחות הממשלה למגזר.

משמעות טיעונים אלה בעיני היא שחרף השינויים שעברו ועוברים ערביי ישראל בהבנתם את מהות זכויות האזרח שלהם ומעמדם מול מוסדות המדינה, הגישה היסודית והחזקה ביותר המתקיימת במגזר היא זו הרואה בהם "מסכנים תלותיים" שמחכים "לאח גדול" שיוציא אותם ממצוקתם. ערביי ישראל למדו שיעורים רבים מהמגזר היהודי, בחלקם שיעורים מתקופת המדינה שבדרך ובחלקם מעידנים מאוחרים יותר. את אחד השעורים החשובים ביותר - "אם אין אני לי, מי לי? ואם לא עכשיו, אימתי?" טרם למדו. המגזר החרדי בישראל יכול היה לשמש להם דוגמה מצויינת בהיבטים אלה, אבל חלקית. הצטרפות חלקים נרחבים ממגזר זה לחיים הפוליטיים, הניבה לו יתרונות רבים, בעיקר כלכליים ויכולה הייתה לעשות זאת גם עבור המגזר הערבי אילו נהג באותו אופן - קבלת המדינה והשתלבות בכללי המשחק.

בכל זאת חייבים להדגיש את ההבדל הקיים בין המגזר "היהודי" החרדי, לבין המגזר הערבי. המגזר החרדי הוא חלק מהעם היהודי, חלק מהרוב היהודי ועל כן שותף לריבונות הלאומית היהודית על ארץ-ישראל. המגזר הערבי איננו חלק מהעם היהודי. מסיבות שונות נמנע או נרתע המגזר החרדי משרות צבאי (חובה חוקית) ומספרי האברכים והנשים שהשתלבו בשוק העבודה, היו קטנים בניגוד למצב הקיים, למשל, בתפוצה האמריקנית. כל עוד היו מגזרים אלה קטנים מספרית, יכולה הייתה המדינה לשאת על גבה את הסרבנות היהודית והפסיביות הערבי. מצב זה משתנה במהירות עקב הסיבות הבאות: עליית רמת החיים הממוצעת של כלל האוכלוסייה וההתפתחות המואצת של המדינה המחייבת להמשיך בכך אם איננו רוצים לפתח פערי רמות חיים הרסניים בין רובדי האוכלוסייה; גידולו הדמוגרפי של המגזר החרדי; הרצון לשלב את המגזר הערבי, כחלק מתהליך מימוש זכויות האזרח, בחיי המדינה ובכלל זה בחיים הכלכליים.

השתלבות מחייבת התאמה והשתלבות כלכלית וחברתית וזו מחייבת השכלה, יזמות עסקית, ניידות ופתיחות. אינני רואה סיכוי ששינויים אלה ואחרים יוכלו להתקיים מבלי שערביי ישראל יטלו את גורלם בידם ויפעלו לממש את זכויותיהם ולמצות את יכולותיהם, מבלי להמתין לפעולות "האח הגדול". הממשלה חייבת ליצור את בסיס האפשרויות - חקיקה, תקציבים, תשתיות וכ"ב. האזרחים והרשויות המקומיות צריכים לעשות את השאר.

בפוליטיקה, אין סיכוי ממשי שטוב לב לבדו יפתור את כל הבעיות לכל המגזרים. פוליטיקה היא מאבק כוחות בין אינטרסים על חלקים בעוגה הציבורית, חלקים בכל המובנים - קבלה ונתינה, כאחד.

ה נאמר כאן מטפל במכוון במגזר הערבי, אולם חלק לא מבוטל מהדברים הנכתבים כאן, נוגע למגזר היהודי ובמיוחד למגזר החרדי שבתוכו. בבחירות אלה, דווקא המגזר החרדי הוכיח "בגרות" והתגייסות לשריין לעצמו את חלקו ב"עוגה הלאומית", והגדיל בזכות הדמוגרפיה והאקטיביזם גם את משקלו בכנסת ובממשלה. זכות זו קיימת גם למגזר הערבי, ועליו לגלות יוזמה ולהוכיח עניין ונוכחות. בחירות 2019 חלפו. עד לבחירות הבאות לכנסת ה-22, יכול המגזר וצריך להתעשת ולעצב מחדש את מחשבתו ודפוסי התנהגותו - ולהשתלב! בדמוקרטיה, זו הדרך היחידה.

אני מבקש להתייחס בנפרד לאחת משלוש הסיבות שהוזכרו לעיל כעילה למיעוט ההשתתפות בבחירות 2019 - "חוק הלאום". תגובותיהם של ערביי ישראל של שותפינו הדרוזים ושל חלקים בציבור היהודי לחוק הלאום היו שגויות ובמידה ידועה אפילו פתטיות. בעיני אין זה משנה אם התגובות השגויות נבעו מבלבול או ערבוב מושגים, נרטיב קלוקל או אידאולוגיה הזויה. התוצאה של סוגי הביקורת שהושמעו נגד החוק, הסתכמה בסופו של יום בניסיון לערער על חוק הבא להבהיר ולהסדיר את משמעות ריבונותו של העם היהודי על מולדתו ההיסטורית. תהיה הסיבה לניסיון זה אשר תהיה, הדבר אינו בא בחשבון; ריבונות לאומית אינה ניתנת לחלוקה. לפיכך, אל לערביי ישראל להמשיך בדרך חשיבה זו ובוודאי אל להם לחתור באופן פוליטי או אחר לשנות את חוק הלאום; אין מבחן חשוב מזה, לאפשרות השתלבותם כאזרחים שווי-זכויות במדינה.

על שטחי המנדט הבריטי מ-1920 אמור היה לקום בית לאומי יהודי שבתוכו אמורה הייתה להתקיים נוכחות ערבית שחיה את חייה בשלום ושלווה עם הישות הלאומית היהודית. זו הייתה כוונתה של הצהרת בלפור (1917) שבזכותה קיבלה בריטניה את המנדט על ארץ-ישאל רבתי (108,000 קמ"ר, משני עברי הירדן). בריטניה מעלה באמון שניתן לה וב-1921, הקימה בעבר הירדן המזרחי את האמירות ההאשמית, לימים ממלכת ירדן.4 שטח המנדט חולק בפועל לשתי ישויות טריטוריאליות ירדן (כ-77% מהשטח) וישראל (המחזיקה כיום כ-23% מהשטח); זו המציאות הקיימת בפועל. למציאות זו הגענו לאחר תהפוכות רבות ובכללן מספר מלחמות, ולהערכתי זו גם המציאות שתישאר לשנים רבות. בכל המהלכים המדיניים מול העולם הערבי שמחוץ לגבולות שבשליטת ישראל, ייוצגו ערביי ישראל ע"י ממשלת ישראל. אין דרך אחרת. זו המציאות שעמה חייבים ערביי ישראל להשלים, אם חפצים הם להשתלב.

אופן השתתפותם בבחירות בישראל הוא אחד הביטויים המובהקים לגבי השאלה אם מפנימים ומשלימים הם עם האמור לעיל. על עניין ההשתלבות לא כדאי להם לוותר, משום שבלעדיה יוותרו תמיד נטע זר ואף גם עוין במדינה.

הערות

1. שיעור האוכלוסייה הערבית בקרב אוכלוסיית ישראל הוא כ-21%.
2. שיעור ההשתתפות במגזר היהודי היה כ-74%.
3. על-רקע הפרובוקציות והעימותים החריפים, הבוטים והמתמידים שלהם עם הרוב היהודי ועם נשיאות הכנסת, תוך הפרעות למהלכה התקין של המליאה. (ראה רשימת מועמדי רע"מ-בל"ד, לכנסת ה- 21, בדוח וועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה- 21.
4. באותן שנים הייתה בריטניה מעצמה עולמית מובילה וכפתה בפועל את החלטתה על חבר הלאומים, שהיה המוסד שהעניק לה את המנדט על ארץ-ישראל, כאמור להלן, למטרה שהוגדרה בהצרת בלפור.

תאריך:  22/04/2019   |   עודכן:  22/04/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערביי ישראל ובחירות 2019
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
22/04/19 18:33
 
רפי לאופרט
23/04/19 06:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
אז היו בחירות, הוצאנו עשרות מיליוני שקלים ואולי יותר מכך, על תעמולה שכל מטרתה הטלת רפש באחר. מסע בחירות שבו ה"אני" במרכז. אם היינו לוקחים ברצינות את מה שנאמר שם הייתה פורצת מלחמת אזרחים בין הימין לשמאל. נראה שאזרחי ישראל מפוקחים יותר ממנהיגיהם בנקודה זו. האזרחים אומנם ממושמעים, לא אוהבים שינוי, אבל מוכנים להכיר בעובדה שמה שהיה הוא מה שיהיה.
22/04/2019  |  מיכאל מירו  |   מאמרים
הרשימות הערביות שנבחרו לכנסת ה-21 - חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד - ומרכז עדאלה טוענים, כי פניית יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, בדרישה לחקירה פלילית של זיופים בקלפיות היא "חציית רף חדש בקרע שבין הציבור הערבי למדינה".
21/04/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת העליון השופט חנן מלצר, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, בבקשה כי יורו על פתיחה בחקירה פלילית בשורה של מקרים שבהם עלה חשד לזיופים בקלפיות.
21/04/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - טרדנים, לא יהיו טנקיסטיות, המפסיד, שטנה ושלושה שבועות בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל - רבי יהושע (ראש השנה, דף י', עמוד ב') חג שמח וכשר
21/04/2019  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
תוצאות הבחירות איכזבו רבים בכלי התקשורת ובמערכת המשפטית. בנימין נתניהו ניצח, ובגדול. החשבון אינו רק כמה מנדטים קיבלו שתי הרשימות הגדולות - 35 לליכוד, 35 לכחול לבן. החשבון האמיתי הוא כל אותם קולות שהצביעו עבור מפלגות גוש הימין (ש"ס, יהדות התורה, איחוד מפלגות הימין, ישראל ביתנו, כולנו, הימין החדש), בתוך כוונה, ומראש, שראשי אותן מפלגות ימליצו על נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה.
20/04/2019  |  יואב יצחק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (א)  /  מי ומי  
לשכת נתניהו לא מצליחה לקבוע עם כחלון  /  איציק וולף
"אפעל כשליח העם על כל חלקיו"  /  איציק וולף
"מקווה שתוקם ממשלה גדולה ויציבה"  /  מירב ארד
יש משהו מפחיד  /  ד"ר חיים משגב
שיטת סקרים או זירת שקרים   /  עמי דור-און
ביבי כמשל  /  גלעד קדומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il