|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

"במכלול הנסיבות"

נסיון פוטש - בחינם

שני עורכי דין, בעלי אג'נדה פוליטית מובהקת נגד נתניהו, ביקשו מבג"ץ להתערב בתוצאות הבחירות ולמנוע מנתניהו את הרכבת הממשלה. הם נדחו על-הסף - אך לא חויבו בהוצאות. בג"ץ שוב מאותת שהוא רוצה עתירות כאלו, שמאפשרות להתערב גם במקומות שאינם מתפקידו
23/04/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
אכן, הכל שפיט [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

דומה שכותב שורות אלו אינו צריך להוכיח את עמדתו כנגד התנועה לאיכות השלטון ועל עו"ד אליעד שרגא; היא נכתבה בגלוי שוב ושוב, והיא ממש אינה חיובית - בלשון המעטה. והנה מצאנו שני עורכי דין שהם גרועים עוד יותר משרגא: שחר בן-מאיר ויובל יועז. אחרי שבית המשפט העליון יצר את שרגא, הוא כעת מגדל את בן-מאיר ויועז - ודומה שמאותה סיבה: הם מאפשרים לו להיכנס לכל מקום, כולל מקומות כאלו שאינם מעניינו.

כיצד בג"ץ יצר ומשמר את שרגא? בכך שהוא אינו מטיל עליו הוצאות גם כאשר מדובר בעתירות סרק מובהקות, שכל מטרתן לקבל פרסומת אישית לו ולתנועתו. וזה בדיוק מה שהוא עושה כעת עם בן-מאיר ויועז. ולמה הם גרועים יותר מאשר שרגא? משום שלזכותו של שרגא יש לומר, במלוא הרצינות, שאיננו יודעים מהן דעותיו הפוליטיות; הוא עותר נגד כולם. מטבע הדברים, מאחר שבעשור האחרון הממשלה היא של הימין, רוב העתירות הן נגדה; אך שרגא והתנועה באמת אינם עושים אבחנות פוליטיות.

לעומת זאת, לבן-מאיר ויועז (בשם "התנועה לטוהר המידות") יש יעד אחד ויחיד: בנימין נתניהו. הם עותרים נגדו ללא הרף, ובעיקר בעתירות סרק שברור שיידחו על-הסף. ייתכן שהמניע של שרגא הוא קידום אישי; המניע של בן-מאיר ויועז הוא לבטח פוליטי מובהק. ייתכן ששרגא משתמש בבג"ץ כדי לקדם את עצמו - וזה פסול; בן-מאיר ויועז רוצים בבירור שבג"ץ יהפוך לכלי פוליטי - וזה מסוכן. הנזק שייגרם למדינה בכלל ולבית המשפט בפרט אם השופטים יהיו מקדמי המכירות של שרגא, הוא כאין וכאפס לעומת הנזק אם הם יהפכו למכשיר פוליטי של בן-מאיר ויועז.

או בורים או לא-ישרים

שופטי בית המשפט העליון יודעים שזה מה שבן-מאיר ויועז מנסים לעשות - אך אינם מחייבים אותם בהוצאות. פשפשתי בזכרוני ולא מצאתי אפילו מקרה אחד בו השניים הללו - ביחד ולחוד - חויבו לשלם אפילו אגורה אחת על השחתת הזמן השיפוטי, ששופטי העליון שבים ומזכירים לנו כמה הוא יקר. שופטי העליון שבים וטוענים שהם כורעים תחת הנטל - וזה נכון - אך הם לא משתמשים בכלי היעיל ביותר שברשותם: הטלת הוצאות משמעותיות.

ראו את פסק הדין מהיום (יום ג', 23.4.19) של השופט עופר גרוסקופף, בהסכמת השופטים דפנה ברק-ארז ויוסף אלרון. בן-מאיר ויועז עתרו נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, בטענה שכתב החשדות נגדו הופך את החלטתו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לבלתי סבירה באופן קיצוני. העתירה הזאת כל-כך מופרכת, עד שהחלטנו שלא לסקר אותה כאשר הוגשה; אנחנו לא ניתן פרסומת חינם לניצול לרעה של הליכים משפטיים.

ואכן, בג"ץ דחה אותה על-הסף, בלי לבקש אפילו את תשובתם של נתניהו, המדינה, הליכוד והכנסת. "נקודת המוצא להכרעתנו היא שעל ההתערבות בשיקול דעתו של הנשיא במילוי תפקידיו להיות מצומצמת מאוד, על-רקע מעמדו הייחודי והסמליות המיוחדת הגלומה
במוסד הנשיאות והעומד בראשו", מזכיר גרוסקופף לשני עורכי הדין, אשר היו מספיק בורים כדי לא לדעת זאת, או מספיק לא-ישרים כדי להתעלם מכך.

"אינה מתיישבת עם הליך הבחירות"

והוא ממשיך: "סמכות הנשיא בה עסקינן מהווה חלק מהליך הבחירות הדמוקרטי, שתכליתו מימוש רצון הבוחר. סעיף 7(א) לחוק יסוד: הממשלה אומנם אינו מגדיר מהם הקריטריונים לפיהם יחליט נשיא המדינה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, אך עצם החובה להתייעץ עם נציגי הסיעות מלמדת כי השיקול המרכזי האמור להנחות את הנשיא הוא סיכוייו של אותו חבר כנסת להרכיב ממשלה, לאור תוצאות הבחירות.

"... בשים לב לאופי הסמכות בה עסקינן, העתירה שלפנינו אינה מגלה כל עילה להתערב בהחלטתו של נשיא המדינה. אין חולק כי הנשיא קיים אחר הוראות החוק, נפגש עם ראשי הסיעות, הפעיל את שיקול דעתו, והטיל את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שסבר כי סיכוייו להרכיב את הממשלה הם הגבוהים ביותר. בכך מימש כהלכה את הסמכות שניתנה לו, ולא ראינו לא טעם ולא סיבה כי נתערב בה".

ועכשיו שימו לב למשפטים הבאים (ההדגשה היא שלנו): "הלכה למעשה, עמדת העותרים היא שעל נשיא המדינה הייתה מוטלת חובה להתעלם מתוצאות הבחירות, ומהמלצות ראשי הסיעות, ולקבוע כי מר בנימין נתניהו פסול מלשמש כראש ממשלה בשל כתב החשדות החמור התלוי נגדו. עמדה זו של העותרים לא ניתן לקבל: היא אינה תואמת את אופיו של מוסד הנשיאות (שהוא ממלכתי וא-פוליטי במהותו); היא אינה מתיישבת עם תפקידו של נשיא המדינה בהליך הרכבת הממשלה (המתמקד באיתור חבר הכנסת שהוא בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכבת ממשלה).

"היא אינה עולה בקנה אחד עם המידע על-פיו נדרש נשיא המדינה לגבש את הכרעתו (עמדות הסיעות השונות ביחס למועמד עליו הן ממליצות לשמש כראש הממשלה); היא אינה מתיישבת עם הליך הבחירות הדמוקרטי אשר סמכות הנשיא מהווה חלק אינטגרלי ממנו (במסגרתו נבחרו חברי הכנסת ה-21, ובכללם מר בנימין נתניהו). בקיצור - היא בגדר עירוב מין בשאינו מינו. בשל-כך, האסמכתאות שהובאו על-ידי העותרים שונות באופן מהותי מן הנושא שלפנינו ומן השיקולים הרלוונטיים להכרעה בו".

מה אומר גרוסקופף? שבן-מאיר ויועז מבקשים מבג"ץ להתערב בהליך הדמוקרטי ולהפוך את תוצאות הבחירות, או במילים אחרות: לבצע פוטש נגד רצון הבוחר. ועוד הוא אומר, שהעתירה שלהם כל-כך רשלנית או זדונית, עד שאין שום קשר בין האסמכתאות המופיעות בה לבין הסעד המבוקש.

ואחרי כל זה, "משלא התבקשה תשובה ובמכלול הנסיבות אין צו להוצאות". וכאן קופץ ובצדק הבן התם: מה זאת? או מוטב: מה זאת?! באו אליכם שני פעילים פוליטיים, הגישו עתירה חסרת כל יסוד, ביקשו מכם להתערב בתוצאות הבחירות - קודש הקדשים של ההליך הדמוקרטי - ועשו זאת בצורה משפטית שאין לה ידיים ורגליים, וזה לא עולה להם אפילו אגורה?! הזמן שלכם לא שווה כלום, בעיצומו של החג? אין צורך בהרתעה?

לא רוצים להרתיע

אז זהו - שלדעת בג"ץ אין צורך בהרתעה. בג"ץ אינו מחייב עותרים כאלו בהוצאות, משום שהם-הם המאפשרים לו להתערב בהליכים פוליטיים מובהקים. בלי עותרים כאלו, בג"ץ חסר אונים - שהרי תפקידו רק לפסוק בעתירות שמובאות לפניו. בלי עותרים כאלו, לא יהיה לו מה לומר על גיוס החרדים ועל מתווה הגז ועל המינוי של אריה דרעי ועל עוד ועוד נושאים ציבוריים-פוליטיים.

זהו הצד ההרסני של תופעת "העותר הציבורי". שיהיה ברור: חשוב שיהיו עותרים כאלו, משום שלפעמים יש פעולות שלטוניות חמורות שאין אדם ספציפי שנפגע מהן, אלא פגיעתן היא בציבור כולו וחיוני שבית המשפט יתערב. אבל מה שאמור היה להיות סדק צר כחוד המחט בזכות העמידה, הפך לפתח שסוסים וקרונות נכנסים בו. וזה משום שבג"ץ אינו מרתיע את העותרים גם כאשר מניעיהם פסולים ועתירותיהם פגומות.

אם שופטי העליון מבקשים להבין מדוע יש כזה מתקפה עליהם, מדוע הממשלה הבאה עלולה לצאת למאבק נגדם - שיתחילו מפסקי דין כמו זה של היום. לא מספיק להימנע מהתערבות במקום בו היא אינה נחוצה ואף אינה חוקית; חשוב ביותר להבהיר דרך הכיס, שיש נושאים שאפילו לא צריכים לעבור את דלת הכניסה לבית המשפט העליון. כל עוד השופטים אינם עושים זאת, הם מראים שלדעתם אכן הכל שפיט ושלתפיסתם אכן יש מקום להביא בפניהם כל דבר. וכאשר בית המשפט מתפשט בצורה כזאת אל עבר סמכויותיהן של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת - בל יתפלא אם הללו יענו באותה מטבע.
בג"ץ 2848/19, שחר בן-מאיר ואח' נ' בנימין נתניהו ואח' / פס"ד
דחייה על הסף של עתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו

תאריך:  23/04/2019   |   עודכן:  23/04/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נסיון פוטש - בחינם
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
7_7_7.
23/04/19 20:26
2
רואה נכוחה
23/04/19 20:55
3
עובד 1
23/04/19 21:14
4
לא לגיטימי
23/04/19 21:29
5
אבי כהן
23/04/19 21:39
6
יצחק מאלקנה
23/04/19 21:41
7
אקטואלי
23/04/19 23:21
8
סנטה קלאוס
24/04/19 04:57
 
שפרירית
26/04/19 15:17
 
שפרירית
26/04/19 15:24
 
שפרירית
26/04/19 16:11
 
שפרירית
26/04/19 16:11
9
מאמר מדוייק ונכון
24/04/19 05:41
10
משה דב
24/04/19 07:26
 
חיון
24/04/19 08:29
11
אברהם 101010
24/04/19 07:40
12
הבה נזכור
24/04/19 08:08
13
נ. וייסמן
24/04/19 13:22
14
יאיר ל
27/04/19 22:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דוחה את הפרשנות שהשמיעו אמנון אברמוביץ' וגיא פלג, לפיה למינוי יריב לוין כשר משפטים תהיה השפעה על מידת העונש בכלא שיוטל על בנימין נתניהו.
14/04/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
איך מצליחים להיות ילדותיים ומפחידים בעת ובעונה אחת? רשימת איחוד מפלגות הימין הצליחה אמש (יום א', 31.3.19), בתגובתה על החלטת בג"ץ שלא לאשר את קידומו של איתמר בן-גביר ברשימה: "זו הפעם האחרונה שבג"ץ מחליט עלינו. אחרי הבחירות אנחנו נחליט על בג"ץ".
01/04/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
נכון שמוגזם לצפות מפוליטיקאים ליושר אינטלקטואלי, בפרט ערב בחירות. ובכל זאת חייבים לומר: איילת שקד הציגה (יום ב', 18.3.19) תמונה חלקית ואף מעוותת ב"מהפכת 100 הימים שלה" שלה למערכת המשפט – והתעלמה ממחדליה-שלה בארבע השנים האחרונות.
18/03/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
תגידו, יכול להיות שכל המהומה סביב הבחירות מיותרת? שלא ממש משנה את מי נבחר בעוד חמישה שבועות, כי השלטון האמיתי מצוי במקומות אחרים לגמרי? שחברי הכנסת והשרים בכל מקרה יהיו כפופים לפקידיהם וליועציהם המשפטיים? משום שזהו הרושם הברור המתקבל משני פסקי דין שפרסם היום (יום 4.3.19) בג"ץ. ולצידו התפרסם עוד פסק דין, המגלה שיש מקרים שבהם אפילו חוות הדעת המקצועית עשויה להידחק - אם שופט חושב אחרת.
04/03/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
עמותה המפעילה בתל אביב בית ספר השיטה האנתרופוסופית לא תקבל מן העירייה מבנה לפעילותו והוא לא ייקלט במערכת החינוך הממלכתית. כך קובע (יום ד', 20.2.19) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג.
20/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (א)  /  מי ומי  
מחלוקת בעליון על נוקשות במכרזים  /  איתמר לוין
מחלוקת בעליון על הדרך לפרש חוק  /  
בימ"ש השלום זיכה: "הסעיף אינו חוקתי"  /  איתמר לוין
שנה היסטורית לעליון בארה"ב?  /  איתמר לוין
הסהר של חלם  /  איילת שקד
אקטיביזם שיפוטי נוסח הודו  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il