|   15:07:40
דלג
  צ'לו רוזנברג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בחירות 2019: מי או מה באמת ניצח

העובדות אינן חשובות. התעמולה הנלוזה של ביבי הצליחה ויש לזכור שהליכוד זכה ב-35 מנדטים, היינו פחות מ-1/3 מכלל המושבים בכנסת
28/04/2019  |   צ'לו רוזנברג   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
אוהבים את נתניהו [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90]

תוצאות הבחירות מונחות בפנינו. אין ערעור על כך שהליכוד בראשות נתניהו ניצחה בבחירות ניצחון ברור ומרשים, לא משום שהליכוד קיבל יותר מנדטים מכחול לבן אלא בגלל השותפות האפשריות. האם יש בכך לקבוע שהימין ניצח? לעניות דעתי, לא. הממשלה לא הורכבה אם כי הסיכויים לכך ודאי גדולים לאור האינטרסים הפוליטיים. ואם באינטרסים פוליטיים עסקינן, אם בהגדרות של ימין ושמאל לפי ההגדרות הקלאסיות, כי אז התמונה היא שונה מאוד. ברור שיקומו מתנגדים וילמדו קטגוריה על דברי. ובכל זאת.

מערכת הבחירות עברה. אין צורך יותר בהשמצות וגידופים. מותר להביט אל המציאות כמות שהיא. "מלחמת הבחירות" התנהלה בין הליכוד וכחול-לבן. הליכוד מתיימרת להיות מפלגת ימין מובהקת. השכם וערב נתניהו אינו שוכח לספר על הקו הימני הביטחוני-מדיני שלו ושל ממשלותיו. קל לי מאוד להוכיח שמה שנתניהו מכנה נחישות ביטחונית-מדינית-ימנית של ממשלותיו עד היום, אינו אלא כסות לימניות המופגנת. דברי ימי ממשלת נתניהו היוצאת מוכיחים זאת בעליל. עוד נחזור להדגמות והמחשות בהמשך.

אל מול הליכוד עמדה מפלגת כחול-לבן. נניח, לצורך הדיון כאן, שדברי נתניהו לפיהם גנץ הוא שמאל, נכונים למרות שאין להם על מה להסתמך. האם משה יעלון הוא שמאל ביטחוני-מדיני? ודאי שלא. הוא אפילו נץ ימני, איש הליכוד שנזרק מתפקידו כשר ביטחון בגלל פרשת הצוללות שגם אליה עוד נחזור בהמשך. האם מי שהיה ראש מערך ההסברה של נתניהו, ד"ר יעוז הנדל, הוא שמאל? ברור לכל שלא. הוא נץ ימני במלוא מובן המילה. נמשיך: האם צבי האוזר שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו הוא איש שמאל ביטחוני-מדיני? רחוק כמזרח ממערב. גם הוא נץ שבניצים מבחינה מדינית-ביטחונית. יבואו "חכמים" ויטענו שלפיד הוא שמאל ברור. מי שמכיר את האידאולוגיה המדינית-כלכלית-ביטחונית של לפיד, יודע שלפיד אינו אלא ימין ברור. ומה עם גבי אשכנזי? לפי אנשי הליכוד, ברור שהוא שמאל. אז זהו, שהוא לא כזה. נא בדקו את התבטאויותיו וראיונותיו ותבינו שהוא רחוק מלהיות שמאל. כן, כן. וכך הלאה והלאה.

אלא שהעובדות אינן חשובות. התעמולה הנלוזה של ביבי הצליחה. ויש לזכור שהליכוד זכה ב-35 מנדטים, היינו פחות מ-1/3 מכלל המושבים בכנסת. מספר המנדטים של כחול-לבן זהה היינו 35 מנדטים. האם אפשר לדבר על "העם בחר בנו"? לא. מה שכן, התוצאות מאפשרות לליכוד להתחיל בהרכבת הקואליציה, זאת בגלל השותפות: ש"ס 8 מנדטים (לא "העם"); יהדות התורה 8 מנדטים (לא כל "העם"); איחוד הימין 5 מנדטים, רחוק מאוד ממה שהיא הייתה שנים רבות ולא "העם". כחלון 4 מנדטים וישראל ביתנו 5 מנדטים. האם יהדות התורה זו מפלגת ימין? מעולם היא לא הייתה אלא מפלגה אינטרסנטית שאפילו אינה מכירה בישראל כמדינה יהודית. כחלון וליברמן ילכו עם נתניהו למרות הקולות שהם משמיעים. רק בסוף השבוע ליברמן כתב במעריב מאמר חריף מאוד נגד החרדים תחת הכותרת "במקום להשכין שלום, העסקנות החרדית מפלגת העם". קראו כי זה חשוב להבין עם מי ליברמן ישב בסוף.

יוצא איפא שמפלגות הימין האידיאולוגי השותפות של הליכוד, איחוד הימין קטנה בצורה משמעותית ביותר לאחר שהימין החדש נזרק לכל הרוחות. כחלון בקושי עבר את אחוז החסימה לאחר שמפלגתו הייתה הפתעת הבחירות הקודמות, והן לא ממש מייצגות את "העם". אמת, בשיטה הפרלמנטרית הישראלית לליכוד יהיה, ככל הנראה רוב. כחול-לבן לא תצליח להרכיב קואליציה, ככל הנראה, כי המפלגות החרדיות הסמוכות לשולחן הליכוד והנהנות ממנעמים שמעולם לא קיבלו ובלבד שנתניהו יהיה ראש ממשלה, לא תהיינה מוכנות להסתכן.

מה כן ניצח בבחירות הללו? הנה רשימת מכולת קצרה:

· השנאה והגזענות של הליכוד ורוב בוחריו ניצחו ובגדול. כל ניתוח אוביקטיבי אינו יכול ליישב את הסתירה בין מצבם הכלכלי והביטחוני של תושבי הפריפריה שהוא גרוע עשרות מונים מזה של אחרים, עם ההצבעה לליכוד. הרי אין כל הסבר הגיוני המסוגל להבין את תושבי הדרום בישובים בהם לליכוד יש רוב מוחץ, שחוטפים טילים ללא סוף, חייהם אינם חיים, ילדיהם חיים מעכשיו לעכשיו, מצבם הכלכלי קשה למדי, ולמרות זאת הם ממשיכים להצביע למי ש-40 שנים מושלים בישראל, לליכוד. גם אם יהפכו ויהפכו, גם אם יסבירו לנו שאין כל מתאם בין דפוסי ההצבעה השבטיים בקרב רוב עדות המזרח בפריפריה, ולא רק, לבין הליכוד, זה לא יעזור.

צריך לומר בריש גלי: שנאת מרבית היהודים המזרחיים לממסד הישן האשכנזי, אפילו לאשכנזים ככל, היא בלתי נדלית. בדקו את המחקרים הסוציולוגיים העוסקים בדפוסי ההצבעה ותבינו שהשנאה הזו של מרבית בני עדות המזרח לאשכנזים והממסד של השנים הראשונות של המדינה היא איומה. הליכוד זה המפלט, זו הנקמה שלהם, למרות שבראש הליכוד מעולם לא עמד בן עדות המזרח. נתניהו, וגם אלה שלפניו, ניצלו את השנאה היוקדת הזו לעשיית הון פוליטי, והצליחו.

לא אידאולוגיה של א"י השלמה, לא ההתנחלויות, לא המצב הכלכלי והחברתי עניינו את מרבית מצביעי הליכוד אלא השנאה הבלתי מוגבלת. דור אחר דור, השנאה הזו עברה בירושה. אחד המגיבים ברשתות חברתיו טען שגם אם היו מעמידים בראש הליכוד את היטלר, הוא ובני שבטו היו מצביעים לליכוד. חלק נכבד מאוד משרי הליכוד והח"כים בכנסת האחרונה לא הסתירו את השנאה הזו, את גזענותם וסלידתם מהאשכנזים ומה שהם מייצגים.

· רמיסת שלטון החוק, הרס המוסדות הדמוקרטיים והניסיון להשליט כאן משטר פשיסטי לעילא ולעילא. אם התחזיות תתממשנה, הקואליציה העתידית לקום בעוד זמן תעשה הכל כדי למלט את נתניהו מלעמוד למשפט אם יחליט היועמ"ש בכל זאת לתבוע את אותו, כמובן לאחר השימוע. חקיקת חוק מיוחד, חוק החסינות, נמצא במרכז המהלך הפוליטי. אם זה יקרה, זה סימן לקריסת הדמוקרטיה הישראלית. אין צורך להאמין לי.

תקראו באתר זה את טורו של איתמר לוין, "שוק בצלאל". הכנסת תהפוך לעיר מקלט של עבריינים פליליים. היתכנות גבוהה מאוד. סמוטריץ' ומרבית חבריו אינם בוחלים בשום אמצעי כדי להשיג את מטרתם: סיפוח כל יהודה ושומרון, ואולי כל עזה. עבור זאת הם מוכנים להפוך את הכנסת לעיר מקלט. לחרדים גם אין בעיה וגם לא לשותפות האחרות. זו תוצאה נוראה של הבחירות הללו.

· הטיעון שהעם אמר את דברו בבחירות, לכן אין להעמיד לדין את ראש הממשלה, אם יוחלט על כך, בלתי קבילה בשום דמוקרטיה. בחירות אינן המרכיב היחידי ולא המרכזי של משטר דמוקרטי. שלטון החוק, הפרדת הרשויות, וכד' אינם פחות חשובים מהבחירות החופשיות. אני מאמין באמונה שלמה שהקושרים להרוס את המוסדות החשובים של הדמוקרטיה, לא יצליחו במזימתם. אם היועמ"ש יחליט, לאחר השימוע, להעמיד את נתניהו לדין, הוא יועמד ושום מהלך לסיכול לא יצליח.

· נושא השלום עם הערבים לא על הפרק. מה שכן הוא על הפרק הוא מה עושים במצב הנתון: האם הולכים לסיפוח מיליונים נוספים של ערבים או שמא מחפשים דרך אחרת שתמנע כינונה של מדינה דו-לאומי או המשך המצב הביטחוני הקשה? הממשלה חדשה שתקום עלולה להביא עלינו אסון של מדינה דו-לאומית או שלטון ישראלי על מיליוני ערבים שונאי ישראל. יש המאמינים שניתן לאייד אותם, לגרש אותם, או להחזיקם ללא מעמד אזרחי. זו שטות ואיוולת.

· מתברר שרוב הבוחרים החליטו לוותר על היותה של ישראל דמוקרטית. זה מפריע להם מה שבג"ץ עושה, מה שהיועמ"ש עושה, מה שהתקשורת עושה, מה שמבקר המדינה עושה, מה שהאופוזיציה עושה. כל אלה הם הבלמים המוכרים בכל המדינות הדמוקרטיות. מרבית הישראלים בחרו לוותר על כך.

בחירות 2019 יזכרו בתולדות ישראל כבחירות הרות גורל, ויש שיאמרו הרות אסון עבור החברה. הדהירה אל מה שהיה בתקופת בית ראשון ותקופת בית שני, כשהזויים ומשיחיים הובילו את העם לחידלון, עלול לקרות גם עתה. חילוקי דעות מותרים ואפילו הכרחיים במדינה דמוקרטית. הרס הדמוקרטיה בשם "הרוב בחרתנו" אינו מתקבל על הדעת.

הבהרה: מזה תקופה ארוכה לא פרסמתי טורים באכסנייה מכובדת זו וגם לא במקומות אחרים. הייתי עסוק בדברים חשובים אחרים שלא אפשרו לי להתפנות לכתיבה. עתה אני מקווה לחזור לקצב כתיבה רגיל. אני מודע שיש שישמחו ויש שיתאכזבו מהחזרה. אם מישהו חשב שבגלל השמצות וגידופים רבים, אברח כמוג לב, אזי שהוא טעה טעות מרה. הייתה זו תקופה מאוד אינטנסיבית של עבודה מאומצת שלא הותירה לי זמן לכתיבת טורים. זה הכל.

תאריך:  28/04/2019   |   עודכן:  28/04/2019
צ'לו רוזנברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בחירות 2019: מי או מה באמת ניצח
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
28/04/19 13:01
2
עובד 1
29/04/19 00:02
3
משה דב
29/04/19 11:10
4
ה.א
29/04/19 12:12
5
הגוי..
29/04/19 12:38
 
אמנון111
1/05/19 11:39
6
צרצר
29/04/19 12:52
 
יהיה?
29/04/19 22:55
 
ב,ל
30/04/19 23:27
 
ממש ממש
1/05/19 16:42
7
אני מזרחי גאה
29/04/19 19:09
8
יאיר ל
29/04/19 19:32
9
ב .ל
30/04/19 00:22
 
שצריך
30/04/19 08:34
10
שמואל א'
30/04/19 06:23
 
באותם
30/04/19 11:03
11
נחום שחף
30/04/19 18:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
מסע הבחירות הצורם שעברנו היה רצוף בהאשמות אישיות מקוממות. הבחירות היו בעיקר משאל עם על עתידו הפוליטי של בנימין נתניהו. אישיותו ובעיותיו המשפטיות היו במוקד ההתקפות של אלו אשר לא רצו לראותו ממשיך כראש הממשלה, ולאו-דווקא המדיניות שהנהיג.
27/04/2019  |  אפרים ענבר  |   כתבות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצח בבחירות, אך המלחמה הגדולה עוד לפניו. בעיות רבות ניצבות לפתחו. בתקופה הקרובה הוא יצטרך לקבל הכרעות קשות, הן בתחום המשפטי, הן בתחום הפוליטי והן בתחום המדיני. נעמוד להלן על כמה מהבעיות הבוערות.
27/04/2019  |  יואב יצחק  |   מאמרים
אינני מבין מדוע הקואליציה המתגבשת מקדישה כל-כך הרבה תשומת לב לוועדה לבחירת שופטים. על-פי חישובי, רק שלושה שופטים יגיעו לגיל 70 במהלך ארבעת השנים הקרובות. ואם הממשלה תישאר על-כנה במשך כל התקופה הזאת, היא תוכל להיות מעורבת בבחירה של מחליפיהם. אלא שהדברים קצת יותר מסובכים. אחד מהשופטים שיגיעו לגמלאות יהיה ג'ורג' קרא - ולפי המקובל בשנים האחרונות מי שיחליף אותו יהיה שופט ערבי. וככל שאני מבין זה יהיה השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל אביב. ואם יורשה לי, זה יהיה מינוי מצוין.
התלונות המתחסדות נגד הפעלת מצלמות ומסרטות בקלפיות, נובעות מהרצון להמשיך במעשי הזיוף. האיסור שהטיל השופט מלצר על הפעלת המסרטות הללו, היה כשלעצמו לא-חוקי ולא-סביר, שכן הצילום וההסרטה לא היוו עבירה על שום חוק. לא הייתה זו פגיעה בפרטיות, כי העובדה שפלוני מצביע בבחירות אינה סוד שחשיפתו פוגעת בפרטיות המצביע, והיא גלויה לכל הרואה אותו עומד בתור ונכנס לחדר הקלפי. הצילום וההסרטה גם לא היוו הפרת חוק הבחירות, שכן כל אדם שהשתתף אי-פעם בהצבעה בבחירות יודע שברוב המקרים אי-אפשר לראות שום חלק מגופו של המצביע, כאשר הוא עומד לפני ערימת הפתקים שבתא ההצבעה ובוחר את הפתק כרצונו, ולבטח אין כל אפשרות לראות מהו הפתק שבחר, משום שהפתק מוכנס על-ידו למעטפה אטומה, שהוא לוקח עימו ומשלשלה מיד לתיבת הקלפי. בשום שלב אין אפשרות לדעת בעד איזו רשימה האיש הצביע, ובכך מובטחת חשאיות ההצבעה.
25/04/2019  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בתום ספירת הקולות בבחירות 2019, התברר שאחוז הקולות הכשרים מכלל בעלי זכות ההצבעה בבחירות אלה עמד על 68.2%, כ-4.2% פחות מבבחירות 2015. אני מניח שהכל מבינים שהשתתפות רחבה בבחירות מעידה על בגרות אזרחית והבנת משמעותה של דמוקרטיה. לטעמי, השתתפות פעילה חשובה לא פחות מעצם התוצאה, משום שהתוצאה זמנית (עד לבחירות הבאות) והשתתפות פעילה היא חלק מתרבות אזרחית של דמוקרטיה בריאה.
25/04/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (א)  /  מי ומי  
"רף חדש בקרע הערבי-ישראלי"  /  איציק וולף
יו"ר ועדת הבחירות דורש חקירת זיופים  /  איציק וולף
לשכת נתניהו לא מצליחה לקבוע עם כחלון  /  איציק וולף
נסיון פוטש - בחינם  /  איתמר לוין
רצון הבוחרים  /  זוהר בן-אשר
ערביי ישראל ובחירות 2019   /  רפי לאופרט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il