|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
[צילום: יח"צ]

מסע לשימור והעצמה

30 שנים, עשרות מקומות, אינספור מפגשים בינאישיים עם בני שבטים שעל חלקם לא שמענו הספר הינו מסמך יחיד במינו, שאוצר בתוכו ידע שנרקם ממסעות לאורכו ורוחבו של הגלובוס, אל עומק תרבויות נידחות לצד מסע לנבכי נשמתה של המחברת ועיניה הבוחנות
28/04/2019  |   יפעת שומרוני   |   כתבות   |   תגובות

הספר התרבות והמרחב השבטיים - מסע לשימור והעצמה, מאת חנה יפה, רסלינג הוצאה לאור, עורכי הסדרה: ד"ר יצחק בנימיני ועידן צבעוני, הוא מסמך יחידאי, שמאגד בתוכו פסיפס של תרבויות, של ידע, של סיפורים אנושיים, של אדריכלות, היסטוריה, דתות ונופים ממחוזות שאינם מתויירים בשגרה.

המחברת, מתוך אהבתה הכנה לאדם והעולם, משרטטת מסע חובק ימים ויבשות, ומגישה מסמך אינטימי ובוחן, המתאר את מפגשיה עם מנהגים ומסורות של תרבויות שונות ומרוחקות, שלמרות זאת כה דומות בהתנהלותן. תוך שהיא דוהרת בזמן ובנופים קסומים, משרטטת יפה קווים משותפים ושונים ביחס לארכיטיפים שונים ומעלה סוגיות בדבר כושר השרידות של תרבויות מסוימות.

את הספר התרבות והמרחב השבטיים - מסע לשימור והעצמה, הקדישה חנה לאחיה, חמי (נחמיה) יפה, רופא, בוגר הטכניון, שבתפקידו הצה"לי האחרון, שירת כקצין רפואה זרועי של חיל-האוויר. כמי שהתמחה בתחום הרפואה התעופתית, פעל ללא לאות לשילובן של נשים לקורס טיס. חמי יפה ז"ל, ששימש בין שאר תפקידיו סמנכ"ל בית-החולים רמב"ם, מנהל מחוז צפון של קופת-חולים מכבי. חמי יפה נפטר יומיים לפני הורדתו של הספר לדפוס.

בהיותה אדריכלית נוף וטיילת ותיקה, ומתוך התמחותה בתחומי שימור הסביבה וציוויליזציות ימיות וכמובילת מאבקים סביבתיים רבים, יפה מטילה אור על נושא שיתוף הקהילה בסוגיות הנוגעות לשימור הסביבה. הספר חושף סוגיות שעניינן אינו נחלת הכלל, דוגמת: היות המונגולים מובילים בעולם בתחום שימור היערות והאצלת הסמכות לניהולם לתושבי הקהילה. מאבק אחר שהיא מתארת הוא בין שבטי הלפצ'ה והבוטיה במדינת סיקים בצפון מזרח הודו שהגנו על שטחי הנהרות הקדושים והסובב אותם בהובלת מנהיגיהם השמאנים כמו גם גיוס כספים בקוסטה ריקה לקניית יער על הדיירים המתגוררים בו.

חנה יפה, מחברת הספר: "30 שנה אני מטיילת ברחבי העולם - מתאווה לספק את סקרנותי לגבי תרבויות שונות והאדם שיצר אותן. מסעי החל למעשה כמסע של בריחה, התקדם לעבר מטרה מסוימת ואז החל מתפתח לחקירה פנימית מתמדת. מטרתי המקורית במסעותיי היא לחוות, לחוות. כך קרה שבכל מסע נעלמות מזוודותיי ונפרצות, במיאנמר צילמתי מתחת לאפם של השלטונות חטיפת אנשים מהכיכר הראשית, בווייטנאם שלפה אותי שוטרת מתא השירותים ורצתה לקחת אותי לתחקור ועוד".

חנה מוסיפה: "בחיי היומיום אנו מתייחסים לדברים כמובנים מאליהם. עינינו מתרגלות לסביבה שלנו. במהלך טיוליי צילמתי אתרי תרבות וטבע שהרשימו אותי. אך יותר מכל צילמתי אנשים וילדים, בני שבטים רבים, עמים דוברי שפות. רבים מבני תרבויות אלו עדיין נותרו עבורי מסתוריים ואקזוטיים. הספר, שאני מגדירה אותו כ'ספרות מסע', למרות שהיריעה שלו נפרשת רחב יותר, מיועד לכל אדם סקרן באשר הוא. לא רק לחובבי טיולים ומסעות, אלא לחובבי תרבות. אני רוצה להספיג את הידע שצברתי ובעיקר להעלות בהם הרהורים ומחשבות. למרות היותה חברה שמרנית, בשפה האינדונזית קיימות ארבע מילים שונות המתארות אהבה: המייצגת והבולטת שבהן היא קינטה (cinta) אותה אני רוצה לאחל, מכל הלב, לכולנו".

חנה יפה, אדריכלית נוף, דוקטורנטית בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. בעלת תואר שני במנהל משאבי טבע וסביבה, ובתולדות ציוויליזציות ימיות עתיקות. טיילת ותיקה ברחבי העולם, עוסקת בשימור הסובב הטבעי, שותפה למאבקים סביבתיים רבים. זוכת פרס קרוון לתכנון "פארק הגשרים" בנשר. בין שאר הפרויקטים בהם היא שותפה: אדריכלית חבל הצפון בקק"ל, פארק ז'בוטינסקי בשוני, טיילת העמקים נצרת עילית, פארק גאולוגי קריית שמונה, אתר ממרא - הר שאול בגלבוע, שימור ושיקום משמר הירדן, דרדרה, גן הברון בראש פינה, פארק המעיין במטולה, עין פוריה, סיירות וטיילות אגמון החולה, רחבת הנצחה לזכר חללי השואה בשדרות ורבים אחרים. יפה מרצה בכנסים מקצועיים מובילים ומאמריה ראו אור בכתבי עת מקצועיים מובילים ברחבי העולם.

פרק מתוך הספר: התרבות והמרחב השבטיים
תעלומת קווי נסקה (Nazca/Nasca) בפרו והגיאוגליפים באמזונס
▪ ▪ ▪

תעלומה מהגדולות בעולם אופפת מאות קמ"ר במדבריות דרום פרו. התעלומה קשורה לתרבות מסתורית שעקבותיה אבדו זה מכבר... תרבות הנסקה (Nazca/Nasca)

בשנת 2004 גילתה הארכיאולוגית כריסטינה קונלי (Christina Conlee) תגלית חשובה בקבר קדום - גופה נטולת ראש בתנוחת ישיבה. זו הייתה הזדמנות לשחזר את חייו ומותו של אדם שחי בתקופה שבה חנטו ראשים בטכניקה יוצאת דופן. שרידי הגולגולת שנמצאו במקום הצביעו על כך שהמוות אירע זמן קצר לפני טקס החניטה או אפילו אחריו.

הכד הקרמי שנחשף בצמוד לשלד פתר את תעלומת זהותם של אנשי נסקה. דמותם של לוויתן קטלן, עכביש וקוף מנהר האמזונס הסמוך הופיעו תחילה על כדים קרמיים ובהמשך בצורות גאומטריות ענקיות במדבר, הקשורות זו בזו בקווים אדירי ממדים היוצרים מבוכים שמספרם אינו ידוע עד ימינו אלה. מיקומם מצביע על דורות שעמלו במשך יותר מ-800 שנה על יצירתם. מדוע הוקמו? לאיזה צורך?
מהשרידים מצטייר עם יוצא דופן, שידע להפוך את אדמת המדבר לאדמה פורייה באמצעות מערכות השקיה מתקדמות ובניו הקימו מקדשי ענק לקבורת מתיהם הנערצים: מדוע השאירו עשרות ראשים קבורים מתחת לקרקע? מה דחף אותם להותיר אחריהם את קווי נסקה? מדוע העלו קורבנות אדם?

המרחב כולל 1,500 גיאוגליפים (גיאוגליף הוא מוטיב או תרשים גדול הנוצר על הקרקע בעזרת סידור אבנים או גילוי אדמה מתחת למצע ) שמופו ונועדו להצביע לכיוונם של פסגות מסוימות או מקורות מים. תיחום הקווים שסומנו באבנים ונוקו הגן עליהם מפני רוחות המדבר ושימר אותם במשך מאות שנים. תיארוכם מוכיח כי הם השתנו לאורך השנים. הראשונים שבהם עוצבו בדמות בעלי חיים ודמויות אלים, והמאוחרים יותר גדולים יותר בממדיהם ובעלי צורות הנדסיות מורכבות יותר. המערכת האקולוגית במרחב זה מאופיינת בלס - סחופת של קרקעות המעידה על אקלים לח בעבר, שככל הנראה אפיין את הנוף לפני כעשרת אלפים שנה - מרחב ירוק ואידיאלי לציידים ־ לקטים קדומים. כשהפציעה תרבות הנסקה בשנת 100 לפנה"ס שוב התייבשה קרקע זו והפכה למדברית, ותושבי נסקה התמודדו עם מחסור במים שהשפיע על יבוליהם ובריאותם.

אקלים קיצוני זה דרבן אותם לפתח המצאות חדשות ולקיים טקסים קיצוניים הקשורים באמונתם ובתלותם באלים שבכוחם האמינו.
הבצורת המשיכה לתעתע בבני הנסקה, אך בערך בשנת 400 לספירה הם גילו את הסוד התת־קרקעי שסייע לקיומם - מערכת של 3,000 בורות מים שנמצאה בעומק רב מתחת לפני הקרקע, שאליה יצרו שביל גישה ספירלי הנתמך בטרסות אבן נמוכות. הבורות התת־ קרקעיים נקראו פוקיוס, והם אפשרו לדיירי לכפרי הנסקה לשלוט בגורלם.

המתים המיוחסים נקברו באתרים מיוחדים שנקראו קואצ'י והיו מעין פירמידות שאליהם הגיעו המאמינים להעלות קורבנות אדם. אתרי הקואצ'י היו קרובים מאוד לציורי הגיאוגליפים ונערכו בהם כמו גם בתחומי הגיאוגליפים טקסי דת זהים. בתצורות טרפז רבות נמצאו תלוליות מוגבהות על הקווים, אך במפתיע התחוור שאינם קברים.
פירוש המילה קואצ'י - חלל סגור, ונסקה - חלל פתוח. הקווים שימשו, אם כן, למטרות פולחן. בחפירות שנערכו באחרונה נמצאו תשורות פולחניות - שרידי כלים ומיני מזונות, שעליהם תצורות המזכירות את התצורות בנסקה. בקואצ'י נמצאו ראשים ערופים של אנשים שהועלו כקורבנות.

הגיאוגליפים היו מקדשים פתוחים, אך הממצא החשוב ביותר הוא צדף של שדרנית. הצדפים מקושרים לגשם ומים. מדוע לשאת צדפים במדבר לוהט על-מנת לקוברם? ככל הנראה, הצדפים היו חלק מטקסי תחינה לגשמי ברכה ולפריון. באזור זה, המועד לבצורת קיצונית, הגיאוגליפים נוצרו כבמות לטקסים דתיים שנושאם מים וחיים. ניפוץ המנחות העניק לטקס משמעות של ברית עם האלים.

עולמם של בני נסקה נתמך על-ידי האמונה באלים וההקרבה עבורם לרווחת הקהילה. בשנת 700 חברת נסקה קרסה, ובהיעדר מנהיגות חזקה פלש לאזורם שבט חזק בשם לורי והשתלט על המרחב. תרבות הנסקה נעלמה.

כיום ברור כי ייעודם של קווי נסקה היה מקדשים פתוחים לתפילה למים והישרדות, אך הפאזל רחוק מפתרונו, ובשנים האחרונות מתגלים בכל שנה גיאוגליפים חדשים. קווי נסקה העצומים בגודלם, הייחודיים בצורותיהם והנידחים ימשיכו לסקרן את התרבות האנושית עוד שנים רבות. דינן של תעלומות רבות שנים שהאדם מתקשה "לשחררן."

[צילום: יח"צ]
369 עמ'. מחיר: 94 שקלים
תאריך:  28/04/2019   |   עודכן:  28/04/2019
יפעת שומרוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון הבריאות העולמי פרסם הודעה בדבר איסור חשיפה של תינוקות עד גיל שנה לכל סוג של מדיה ומסכים, בטענה כי קיים בכך סיכון לפגיעה קוגניטיבית ובעיית השמנה שנמצאת בעלייה חדה באוכלוסייה.
28/04/2019  |  חנה אלונים  |   כתבות
המורה הגדול סטורן עומד להיכנס לנסיגה השבוע למשך החודשים הקרובים. תקופה מאתגרת ומלמדת עומדת בפנינו בגלל הימצאות כוכב סטורן שנחשב למורה הגדול והמאתגר לפני נסיגה. בשבוע הקרוב יגיע הכוכב סטורן המוכר גם בשמו הנוסף שבתאי, למעלה בה ייעצר ויתחיל במסעו האיטי אחורה.
28/04/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
איך זה יכול לקרות בארה"ב? כיצד ייתכן שהקהילה היהודית הגדולה ביותר בתפוצות והשנייה בגודלה בעולם, סופגת בתוך חצי שנה שני פיגועים קטלניים בבתי כנסת בעיצומן של התפילות? מה קרה למיליוני יהודים, רבים מהם בעלי השפעה וממון, שלפתע הם צריכים לחשוש לחייהם?
28/04/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
מסע הבחירות הצורם שעברנו היה רצוף בהאשמות אישיות מקוממות. הבחירות היו בעיקר משאל עם על עתידו הפוליטי של בנימין נתניהו. אישיותו ובעיותיו המשפטיות היו במוקד ההתקפות של אלו אשר לא רצו לראותו ממשיך כראש הממשלה, ולאו-דווקא המדיניות שהנהיג.
27/04/2019  |  אפרים ענבר  |   כתבות
בהחלטה אמיצה, הכריז ממשל טראמפ על משמרות המהפכה של אירן כארגון טרור זר. הכרזה זו עושה צדק היסטורי, כיוון שלאורך השנים מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, העניקו משמרות המהפכה את חסותם למליציות וארגוני טרור מגוונים, שיעים וסונים כאחד, שביצעו פיגועים רבים נגד יעדים מערביים, ישראלים וסוניים, בהתאם לאמונתם של ראשי המשטר האירני, לפיה הטרור מהווה כלי אפקטיבי לקידום מדיניות החוץ של אירן.
27/04/2019  |  ד"ר יוסי מנשרוף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il