|
מחאה באסיפה של באייר [צילום: מרטין מייסנר, AP]
|
|
|
|
|
זה מעולם לא קרה למנכ"ל של חברה שמניותיה כלולות במדד הדאקס של 30 החברות הגדולות ביותר בבורסת פרנקפורט. 56% מבעלי המניות של ענקית התרופות באייר תמכו בשבוע שעבר (26.4.19) בהצעה לגנות את המנכ"ל ורנר באומן וההנהלה הבכירה. רוב הבוסים הגרמניים יכולים לסמוך על תמיכתם של 90% מבעלי המניות.
אבל לבעלי המניות של באייר יש סיבה טובה לכעוס, אומר אקונומיסט. המניה צנחה ב-40% מאז השתלטה עליה חברת מונסטנו ביוני שעבר, והיא שווה כעת פחות מה-63 מיליארד דולר ששילמה תמורתה ענקית הכימיקלים האמריקנית. מותחי הביקורת טוענים, כי באומן הדביק את באייר הבריאה בסיכונים המשפטיים העצומים של
Roundup, תכשיר הדגל של מונסטנו נגד עשבים שוטים. בחודש אוגוסט פסק בית משפט אמריקני פיצוי של 289 מיליון דולר לחולה סרטן סופני שנחשף לתכשיר, חצי שנה לאחר שחולה אחר קיבל 81 מיליון דולר; מונסטנו ניצבת בפני 13,000 תביעות דומות בטענה שהתכשיר גרם לסרטן.
באייר אינה החברה הגרמנית המובילה היחידה הנתקלת בקשיים בשל עסקיה בארה"ב. פולקסוואגן שילמה עד כה קנסות ופיצויים בסך 30 מיליארד דולר, לאחר שהודתה שזייפה את נתוני פליטת הגזים ב-11 מיליון מכוניות. דויטשה בנק עדיין מלקק את הצלקות מרכישת בנקרס טראסט ב-1999. דיימלר טרם החלימה סופית מההספד בסך 45 מיליארד דולר בעקבות רכישת קרייזלר ב-1998. טיסן-קרופ הפסידה 8 מיליארד אירו בשני מפעלים בצפון אמריקה ובדרומה, וכעת מפצלת את עסקיה כדי למזן את חטיבת המעליות עם התאגיד ההודי טאטה.
האופטימיים מצביעים על חברות גרמניות מצליחות כמו סאפ (תוכנה), אליאנץ (ביטוח), מיוניק-רי (ביטוח משנה), סימנס (הנדסה) ו-BASF (כימיקלים). אפילו פולקסוואן נראית כמי שרוב פרשת "דיגל-גייט" נמצאת מאחוריה. קומליוס באור, מנהל חברת הייעוץ מק'ינזי בגרמניה, אומר שחלק מן הבעיות בעבר היו קשורים לתקשורת לקויה: מנהלים אמריקניים מדברים על נושאים סקסיים כמו טכנולוגיה, בעוד עמיתיהם הגרמניים מדברים על נושאים יבשים כמו מיסים ואסדרה.
יכול להיות – מגיב אקונומיסט. אבל גם החברות הגדולות שנמנעו מפגיעה בשל עסקים בלתי מוצלחים בארה"ב, ניצבות בפני אתגרים. רובן תלויות בייצוא, והן מושפעות מן ההאטה בצמיחה הסינית, ממלחמת התעריפים של ממשל טראמפ ומהברקזיט. בשנה שעברה ירד ב-6.5% הרווח התפעולי של חברות מדד הדאקס, ולמרות שהמדד עלה מאז ינואר – כמו ביתר הבורסות המובילים – השנה הנוכחית עשויה להיות קשה לא פחות. יצרניות רכב וחברות אנרגיה מתכננות להוציא עובדים רבים לפרישה מוקדמת.
האם באומן יצטרף אליהם? זה תלוי בדרך בה תתמודד באייר עם הבעיות המשפטיות. הסכום העצום שנפסק לאותו חולה סרטן כבר הופחת, ובאייר מערערת. חברת דירוג האשראי מודי'ס צופה שההוצאות המשפטיות השנה של באייר יגיעו ל-5 מיליארד דולר, אך מזהירה שאם הסכום יוכפל פי ארבעה – הדירוג שלה עלול להתקרב לזה של אג"ח זבל.