"לחקור את החוקרים!" – עשויה להיות קריאת הקרב של קמפיין
דונלד טראמפ בשנה הבאה, על משקל "להכניס אותה לכלא!" נגד
הילרי קלינטון ב-2016. המטרה: לטעון שה-FBI ניהל מעקב אחרי הקמפיין באותה מערכת בחירות, ולהסיט את תשומת הלב מדוח מולר על ממצאיו הבעייתיים שלא לומר החמורים.
טראמפ מסתמך כעת על דבריו של שר המשפטים בממשלו, ויליאם באר, ולפיהם הבולשת אכן ניהלה מעקב אחרי אישים בקמפיין שלו. לדברים אלו אין כל הוכחה והם נתפסים כתיאוריית קונספירציה, אבל הם הופכים למרכזיים בעצרות הבחירות שטראמפ כבר מנהל, כותב וושינגטון פוסט. הוא ואנשיו קוראים בפומבי לפתוח בחקירה פלילית נגד אנשי בולשת לשעבר, משתמשים בביטוי "ספייגייט" לגיוס תרומות ואפילו מוכרים חולצות קמפיין הנושאות כתובות ברוח זו.
למעשה, מה שעשה ה-FBI היה לבדוק האם לקמפיין היו קשרים לרוסיה. הוא התמקד בבחינת קשריו של
קרטר פייג', שהיה יועץ לענייני חוץ בקמפיין טראמפ, עם אישים רוסים. המעקב, שכלל האזנות סתר, בוצע בסוף 2016 ובתחילת 2017, כולל אחרי שפייג' עזב את הקמפיין ובאישור של מספר שופטים.
טראמפ מציג זאת כניסיון מצד ממשל אובמה למנוע את היבחרו, ואומר ש"לדעתי זה סיפור יותר גדול מאשר ווטרגייט". לאחר שהתנהגותו-שלו הייתה הנושא לחקירה הפלילית שניהל
רוברט מולר – שהשאיר פתוחה את השאלה האם הנשיא שיבש הליכים – רוצה טראמפ לשנות את הנושא ולהתמקד בטענותיו להפרת חוק בידי סוכנות האכיפה החשובה ביותר בארה"ב. הדמוקרטים מצידם מותחים ביקורת על באר, אומרים שטענותיו הן חסרות אחריות ומאשימים את טראמפ בניסיון להתחמק מממצאיו של מולר.
המבקר הפנימי הראשי של משרד המשפטים, מייקל הורוביץ, בודק את נושא החקירה הרוסית, כולל ההאזנות לפייג', ובאר אמר שהוא מצפה שהבדיקה תושלם החודש או בחודש הבא. בשבוע שעבר הודיע טראמפ, כי בקרוב יסיר את החיסיון מעל מסמכים הנוגעים לצווי ההאזנה לפייג', "ועוד הרבה דברים".
אנשי קמפיין טראמפ ובני בריתו אומרים, מדווח הפוסט, כי ההתמקדות בשורשי החקירה הרוסית מאפשרת לטראמפ להציג את עצמו כקורבן אל מול החקירות שממשיכים לנהל נגדו הדמוקרטים בבית הנבחרים. יו"ר ועדת המשפטים בסנאט, הרפובליקני לינדזי גרהאם – בדרך כלל מתומכיו המובהקים של טראמפ – הודיע שבכוונתו לחקור את החקירה של הקמפיין. "כאשר דוח מולר יונח הצידה, וזה יקרה בקרוב, הוועדה תבדוק כיצד כל זה החל", אמר בשבוע שעבר.
דוח מולר אומר, כי חקירת ה-FBI החלה לאחר שממשלה זרה התריעה בפני פקידים אמריקנים על קיומו של מאמץ רוסי לסייע לבחירתו של טראמפ על-ידי פרסום מסמכים שיזיקו לקלינטון, כפי שכידוע אכן נעשה. הדוח גם מתאר את הקשרים הרבים שהיו בין אישים בקמפיין טראמפ לבין אישים ברוסיה, אם כי קובע שלא הייתה קשירת קשר בין הצדדים.
לדברי הפוסט, בעלי בריתו של טראמפ סבורים שיש דווקא תועלת פוליטית בהמשך השיח על הפרשה הרוסית, שכן כאמור הדבר מאפשר לנשיא להציג את עצמו כקורבן של כוחות רבי עוצמה דוגמת הבולשת. רובם אינם מזכירים, כי הבולשת לא חשפה עד אחרי הבחירות את עובדת ניהול החקירה, בעוד היא דיברה בהרחבה במהלך הקמפיין על החקירה נגד השימוש שעשתה קלינטון בשרת מחשב פרטי בעת שהייתה שרת החוץ.
נכון לעכשיו, הטקטיקה הזאת מצליחה – לפחות במישור הכספי. קמפיין טראמפ גייס מיליון דולר בתוך יומיים לאחר פרסום דוח מולר בחודש שעבר, וביממה שלאחר הגשתו לקונגרס זינקו התרומות ב-250%. הקמפיין גם החל למכור חולצות עם מוטיב הריגול, כולל אחת המציגה את
ברק אובמה חובש משקפי ריגול בעודו מסתתר בתוך חלקת שיחים.