בשבוע שעבר הכריז מארק צוקרברג: "העתיד הוא פרטיות". לפרשנית התקשורת של וושינגטון פוסט, מרגרט סליבאן, נאומו בוועידה בעמק הסיליקון בשבוע שעבר גרם להתגלגל מצחוק (ראו קישור). פייסבוק ניצבת בפני למעלה מתריסר חקירות ברחבי העולם על הפרת פרטיות, מאז הקמתה ועד היום, ולכן סליבאן פשוט אינה מאמינה לצוקרברג – וסבורה שאיש אינו צריך להאמין לו.
"בנושא הפרטיות, מה שעושה פייסבוק הוא יותר עניין של יחסי ציבור", אומר משקיע ההון-סיכון רוג'ר מק'נאמי. "הם ניסו ליצור ספין חיובי של משהו שהם עושים מסיבות עסקיות ושהיו עושים בכל מקרה". מהלך הפרטיות של פייסבוק מאחד את אפליקציות המסרים שלה, כך שניתן יהיה למחוק מסרים מהר יותר, להצפין אותם ולתקשר עם קבוצות קטנות יותר. אבל מדובר רק בטלאי, טוענת סליבאן.
ככלות הכל, המודל העסקי של פייסבוק בנוי על ההפך מפרטיות. בעיקרון, הוא מרכז את המידע של המשתמשים, כך שמפרסמים יוכלו לכוון אליהם בצורה יעילה יותר. הליבה של פייסבוק היא מכירת משתמשיה למפרסמים. השינויים הנוכחיים אינם נוגעים בליבה זו – אומר מק'נאמי, שהיה בעבר עוזרו של צוקרברג והפך לאחד ממבקריו הבולטים.
לפייסבוק יש בעיות רבות נוספות. בשל פריסתה העצומה, מן הראוי היה להגדיר אותה כחברת חדשות, על כל האחריות הנגזרת מכך. החברה נקטה צעד בכיוון זה בשבוע שעבר, כאשר סילקה מפיצי שנאה כמו אלכס ג'ונס. היא גם ניצבת בפני קנס של עד 5 מיליארד דולר מצד הרשות הפדרלית לסחר הוגן, בשל השימוש במידע של משתמשיה בידי חברת קיימברידג' אנליטיקה; היא גם תחויב לנקוט צעדים ספציפיים לשמירת פרטיות המשתמשים. אבל מי יהיה קצין הציות הראשי של פייסבוק? עד כמה שהדבר יישמע אבסורדי, זה עשוי להיות לא אחר מאשר מארק צוקרברג, דיווח בשבוע שעבר האתר פוליטיקו.
בעוד המאסדרים הממשלתיים ברחבי העולם מתלבטים כיצד לפעול מול פייסבוק, לסליבאן יש הצעה מי יכול להגן על המשתמשים: הם בעצמם. אפשרות אחת היא פשוט לעזוב את פייסבוק; הזמרת והשחקנית שר והיזם אלון מאסק כבר עשו זאת, כחלק מתנועת #DeleteFacebook. רבים אחרים נטשו גם הם, אבל זה לא מה שישפיע על רשת לה יש 2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, שעדיין מוצאים בה תועלת.
אבל גם מי שנשאר, יכול לעשות רבות כדי להגביל את שאיבת המידע חסרת ההפסק של פייסבוק. אפשר למנוע מאפליקציית הסלולרי שלה לעקוב אחריך ולאחסן את המידע למשך שנים (כן, זה קורה אפילו כאשר אינך משתמש באפליקציה).
טוד הייזלטון מרשת CNBC הציג בשבוע שעבר מדריך מפורט כיצד לעשות זאת. סליבאן ניסתה והצליחה.
מדריך נרחב יותר
לשמירת פרטיות בפייסבוק נמצא באתר Consumer Reports. מי שאינו עוזב את הרשת החברתית, קובעת סליבאן, חייב לנקוט צעדי הגנה אלו – למען עצמו. הממשלות עוד לא הצליחו להחליט מה לעשות עם חבורת הפיראטים הדיגיטליים הזאת, ולא ניתן לסמוך על פייסבוק שתפקח על עצמה.