|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

פרשת השבוע - אֱמֹר (המקאם סיגא -חוסיני )

הרודף והנרדף

בתורת קורבנות למדים אנו את שאלת הרודף והנרדף בפרשה זו נזכרו: שור או כֶּשֶׂב או עז כי יולד וכו'... (כב/כז) וזה לא במקרה כי מדובר בשלושה סוגי בעלי חיים שאינם נמנים על הרודפים כדי לטרוף בעלי חיים אחרים למחיתם
12/05/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
קורבן [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]


אֱמֹר! אַל תַחֲרִישׁ

בֶּן אָדָם אַחֲרֵי מוֹת קְדוֹשִׁים

שֶׁעַל כַּוָּנָה טוֹבָה הֵם נֶעֱנָשִׁים

הִגִּיעָה הָעֵת לֹא לִהְיוֹת אָדִישׁ

בִּרְאוֹתְךָ עַוֶל אֱמֹר! אַל תַחֲרִיׁש

הַקְּדֻשָּׁה אֵין הִיא נִתֶּנֶת מַעֲנָק

יֵשׁ לַעֲשׂוֹת וְחָדַל מַעֲשֵׂי סְרַק

מָה עִנְיָן שְׁמִטָּה אֶצֶל הַר סִינַי

יש לְשַׁנֵּן זֹאת כָּךְ צִוָּה אֵל שַׁדָּי

שֶׁמַנְהִיג הַדּוֹר יהא אִישׁ מוֹפֶת

לֹא יֵהֵא רַק לוֹקֵחַ עֲלָיו גָּם לָתֵת

כַּךְ נֶאֱמַר אָז בִּתְקוּפַת הַמִּשְכָּן

על מַנְהִיג שֶׁסָרַחַ מְקוֹמוֹ לֹא כָּאן

שֶׁלֹּא יְהֵא בַּגּוּפו וּבְנַּפְשׁוֹ מְאוּם

בְעִקָּר סִרָחוֹן1 בְּהַנְהִיגוֹ יִשְׂרָאֵל


תורת הכהנים היא תורת המנהיגות

פרשת אֱמֹר נועדה להבהיר חשיבות הַכְּהֻנָּה וגם חשיבות הַכֹּהֲנִים. הפרשה מתיחסת בנושא הַכְּהֻנָּה בקשר לבני אהרן שהיו ראשוני הכהנים בימי אביהם אהרן הכהן הגדול. כי הכהנים דאז היו גם מנהיגי העם שמעשיהם מקבילים לשרים של ימינו, ההבדל בינם לבין מנהיגי ימינו, בְּהִבַחֲרַם לתפקיד אז נעשה בצו האלוהים, ולא בבחירה על-ידי העם. לכן תורת הַכֹּהֲנִים היא למעשה תורת המנהיגות בישראל. זה התחיל מיד לאחר יציאת מצרים בעוד ישראל נעים ונדים במדבר. כאן המקום לומר כי שבט לוי ממנו יצאו משה רַבֶּנוּ ואהרן הכהן ובניו וכל הכהונה, לא קיבל נחלה בישראל, הוא קיבל את המנהיגות על עם ישראל, וישראל חויבו לתת משלהם לקיומו, לפיכך בסיום פרשת אמר ובפתיחת פרשת בהר נאמר: כי תבואו אל הארץ שבת לה' שש שנים תזרע שדך וושש שני תזמר כרמת ואספת תבואתה ובשנה השביעית שבת לה' (בהר כה ב, ג). על זה אמר רש"י "מה ענין שמיטה אצל הר סיני" והלא כל המצות נאמרו בסיני בסוף ספר ויקרא כתוב: אלה המצות אשר צוה ה' את משה. אל בני ישראל בהר סיני ולמה אפוא חזר הכתוב כאן על מצות שמטה נאמרה בהר סיני, אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני, אך כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני, אלא זאת כדי ללמוד לדעת שיש צורך לתת חלק מהיבול גם לאלה שאין להם, והכונה לשבט לוי שמתקיים ממה שהציבור נותן הן בקרבנות והן במעשרות. כי על המנהיגים להקדיש עצמן להנהגת העם ולא להיות טרודים בעיבוד האדמה להפקת הכנסה למחיתם. התורה שמה מגבלות על הכהנים שלא הושמו על אחרים בישראל. הכהן ישא אישה בתולה ולא ישא אלמנה וגרושה וחללה זֹנָה. כיון שהכהן צריך לשמור על טהרתו שנאמר: לא יחלל זרעו בעמיו כי אני ה' מקדשו (כא/טו). לפיכך על הכהן לקדש את בני ישראל שאינם כהנים, אף אלה שהן משבט לוי - השבט שממנו באים הכנהנים, ואכן הכהנים מברכים את הקהל בחזרה של העמידה בשחרית יום יום ובמוסף של שבת ושל מועד וראש חדש. על הכהן לשמור על כְּהֻנָּתוֹ לאורך הדורות, לכן כדי שלא יאבד הקשר בינו לבין מקור כהונתו, נהגו הכנהנים לתת סימן לכך בשמות המשפחה שלהם כגון: "אזולי" (או אזולאי) אלה ראשי תיבות של הפסוק המיועד לכהן המצוה עליו כך: "אשה זונה וחללה לא יקח", או השם "כ"ץ" אלה ראשי תיבות של "כהן צדק" או השם "דְוּוֶּיךּ" שפירושו: דו = (שנים) או משנה ל-ךּ (כּהֵן). כל זאת כי צריך לשמור על שושלת הכהנה. כהן שהפר את האיסורים שחלים עליו, מאבד את הַכְּהֻנָּה. התורה אף מחמירה בזאת שנאמר: כל איש אשר יש בו מום לא יקרב איש עִוֵּר או פִּסֵּחַ או חֵרֵשׁ או שָׂרוּעַ, או איש אשר יש בו שבר רגל שבר יד או גבן או דק (פוזל) או תבלול בעינו או גרב או ילפת או מְרוֹחַ אָשֶׁךְ על אלה נאסר להקריב קורבן. והשאלה כהן שנטמא במגע במת למשל האם יכול להטהר, התשובה יכול, אלא רק בּאֶפְרָה של פרה אֲדֻמָּה, כל עוד ואין אפר פרה אדמה לא יִטְהַר.

אלה מועדי ה' אשר תקראו אתם במועדם כל המועדים

הלא המועדים ידועים, הם שלושה חג המצות חג השבועות וחג הַסֻּכּוּת וביניהם ראש השנה לבריאת העולם להבדיל מראש השנה לעם ישראל המצין היות בני ישראל לעם, ויום הַכִּפּוּרִים, שבו עושה האדם חשבון נפש, כנהג אדם בחיי יום יום, מגיש דיון וחשבון לרשות בעיקר על פעולותיו הכנסותיו והוצאותיו. הפסוק: "מועדי ה' אשר תקראו אותם" מופיע בפרשה זו שלוש פעמים (כג/ב) (כג/ד) (כג/לז) תשומת לבנו מופנית למלה "אותם" אשר בְשָׁלֹשׁ הַפַּעֲמִים כתובה בְחָסֶר בלי האות ו כחולם אֹתָם ולא אוֹתָם, לכן ניתן לקרוא זאת "אַתֶּם" כרמז ל-"אַתֶּם" תקראו אותם אזי הם מוֹעֲדָי ואם לאו אינם מוֹעֲדָי. לאדם מישראל המקים את מצוות התורה כי הוא גם מקים את המועדים במועדם. בכך מקדש אחרים ומתקדש הוא בהם. למעשה קביעת מועדי ה' הוא מעשה חשוב ביותר. על זה נאמר: יום ליום יביע אמר ולילה ללילה יחוה דעת. אין אֹמֶר ואין דברים בלי נשמע קולם (תהלים יט/ג,ד). ההלכה קובעת: בין בזמנן ובין שלא-בזמנן ובלבד שזה נעשה לפי קביעתכם אַתֶּם, לדעת כי המועדים אים בשמים, הם מתקימים על ידינו כאן על האדמה. מכאן שיש חשיבות רבה בקביעת המועדים על ידינו-על-ידי חכמים מומחים לדבר בדרך של חישוב שמאושר על-ידי בית דין מוסמך ובכך מקימים את הכתוב שאנחנו קובעים את מועדי ה'. חכמי ישראל אנשי ההלכה ומורה ההוראה הם שקובעים את המועדים ולפיהם אנו הולכים ולא כל אדם קובע מועד לעצמו. בנוסח הירושלמי נאמר: אתם - אפילו טועים אתם - אפילו אנוסים אתם אפילו שוגגים כל זאת משום שענין קדּוּשׁ הָחֹדש וקביעת המועדים לא נקבעים כי לאותו יום קדושה, אלא מפני שאנחנו מקדשים את היום והמועד, קביעתנו עושה אותו יום קדוש מכאן אנו מתיחסים גם ל-ה' באייר כיום מועד כמו חג החנכה ופורים . כל אדם מישראל חייב לקרוא את המועד ולחגוג אותו שנאמר: אלה מועדי ה' אשר תקראו אַתֶם אוֹתָם במועדם.

רודף או נרדף ה' יבקש נרדף

בתורת קורבנות למדים אנו את שאלת הרודף והנרדף. בפרשה זו נזכרו: שור או כֶּשֶׂב או עז כי יולד וכו'... (כב/כז) וזה לא במקרה כי מדובר בשלושה סוגי בעלי חיים שאינם נמנים על הרודפים כדי לטרוף בעלי חיים אחרים למחיתם. חיות אלו נמנות על "הנרדפים" על-ידי חיות טרף אחרות. יוסי בן זמרה בדברו על הקרבנות אמר: שור נרדף מפני הארי, עז נרדפת מפני נמר, כבש נרדף מפני זאב, מכאן שאין להקריב לפני ה' מן הרודפים אלא מן הנרדפים, כי רק הנרדף קרוב אצל אלוהים ומרחיק לכת בכך גם אם צדיק רודף רשע. שנאמר: והאלוהים יבקש את-נרדף (קהלת ג/טו) אפילו כאשר צדיק רודף צדיק אלוהים יבקש את הצדיק להצילו וירדוף את הרודף. אותו דין לגבי רשע רודף צדיק יבקש את הנרדף להצילו. ונאמר גם כי גם כאשר רשע רודף רשע, אלוהים יבקש את נרדף (קהלת ג/טו). האם גם כאשר צדיק רודף רשע אלוהים יבקש את נרדף? כאן יש קשי כי נאמר גם: בנפול אויבך אל תשמח. וצבאנו מקפיד לא להמית מחבל שמתמסר ומביאו לדין ולא גוזר דינו במשפט שדה. זו רמת המוסר הדרושה והנובעת מתורתנו, אף על-פי שהיא איננה הולכת בד-בבד עם רגשי הנקם הטמונים באדם. למרות דברי מוסר אלה לפיו נוהג צבאנו ועמנו אנו מואשמים בפגיעה בחפים מפשע.

זאת מפי שטבעם של שונאי ישראל לעות את האמת, כפי שהפתגם אומר:"הכני והתאונן והשיגני והתלונן".

המשמעות שהייתה לקורבן בעתו

בזמן שבו בני ישראל יכלו להקריב קרבנות לאלוהים והיו מְצֻוִּים לעשות כן, היה זה מנהגו של עולם. בעוד העמים האליליים הקריבו קרבן לפסל, לחיה, לאדם או לתמונה, ישראל עשו זאת לבורא עולם כפי שנצטוו לעשות בתורה שקבלו במעמד הר סיני. הקורבנות נחלקו לקרבנות תמידים ולקורבנות לפי נושא או לפי ארוע, וזאת כאות תודה לאלוהים על הצלת מקריב הקורבן מצרה, או לשם כפרה או לקים נדר שנדר ועוד שורה של ארועים שנקבע להם קורבן. עולה מזה כי הקורבן מהוה ביטוי מצד האדם כלפי אלוהים על שבא לעזרו או על שנסלח לו על חטא שחטא או כפרה על עולה שעשה לזולתו, כמעין הבעת חרטה, לכן חשוב שמקריב הקורבן יקריב משלו ומרכושו וּמִמָּמוֹנוֹ ממה שהקב"ה נתן לו בדעת ובבלי דעת כמו שנאמר: כי ממך הכל ומידך נתנו לך (דבה"י א' כט/יד) כל קרבן שמקורו בגזלה או בְעֹשֶׁק הזולת או ממקור מפוקפק, איננו מתקבל. מאז שחרב בית המקדש, אין מקריבים קורבנות, לכן אנו אומרים יום יום בתפילה שיהא שיח שפתותינו חשוב וּמְקֻבַּל, כאילו הקרבנו את הקורבן במועדו וישראל במעמדו שנאמר: קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה' אִמְרוּ אֵלָיו תִּשָּׂא עָוֹן וְקַח טוֹב וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ: (הושעידג). וְלַקָּמִים עלינו לכלותינו מצפון וממערב מפעם לפעם נאמר להם ביום עצמאותנו דברים אלה:

הִנֶּה עָמַדְנוּ אֶל מוּל אוֹיֶב הַמְבַקֵּשׁ לְהַכְחִידֵנוּ

לִמַּדְנוּהוּ לֶקַח בְּעוֹד יָדָיו בַּמַּעַל בַּעֲשִיַת טוֹב יָדֵינוּ

לֹא נָפַל וְלֹא יִפּוֹל רוּחֶנוּ כִּי הוּא אֵיתָן כְּתָמִיד

חַג עַצְמָאוּתֶנוּ שֶׁבַּפֶּתַח כְּאֶלֶף עֵדִים עַל כַּךְ יֵָעִיד

כִּי תָּמִיד מְבַקְשֵׁי נַפְשֶׁנוּ מבני עָרָב וּמְאֶרֶץ סְפָרָד

הֶמָּה אַבְדּוּ לָעָד וְעַמֶּנוּ לַמְרוֹת הֱיוֹתוֹ בָּדָד סָרַד

וְלַדָּנִים אוֹתָנוּ לְכַף חוֹבָה יָבִינו בִּרְבוֹת הַיָּמִים

כַּאֲשֶׁר יַעֲמִידוּם בִּמְקוֹם עָמְדֶנוּ יְשַלְּמוּ בְּדָמִים

וְיִלְמְדוּ שֶׁסוֹפֵג הַמַּלְקוֹת אֵינוֹ כְּמִי שֶׁמּוֹנֶה אוֹתָן

וְכִי אָנַחְנוּ לֹא נִטּוֹשׁ אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲדוֹניה לָנוּ נָתַן נוֹסִיף לְהִלָּחֵם עֲלֶיהָ וְתִמְצָאוּנוּ תָּמִיד כָּאן
2


הערות

1. לשון רש"י סירחון = חטא


2. פתגם ערבי האומר: מוּשׁ מִתְּ'ל אִלִי בְּיָאכּוֹל אִל עָצָא מִתְ'ל אל בִּעִדָּהּ مش متل الي بياًكل العصا متل الي بعدًه.

תאריך:  12/05/2019   |   עודכן:  12/05/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כעשור הזמין אותי חבר לביתו בכדי לצפות יחדיו במשחק כדורגל. עם החבר היו קשרים טובים וידידותיים למרות שוני בינינו, גם בכל הנוגע להשקפת עולם פוליטית וגם באשר לזיקתנו ליהדות ולאמונה. יש לציין (ובהמשך יתברר מדוע) שהחבר אדם נבון ומשכיל, אדם אמיד המנהל שגרת חיים שלווה. החבר הזה אינו אדם מתלהם, הוא שוחר תרבות, בעל הרגלים קבועים, עוסק בספורט ובעל נכונות לעזור לחברים. החבר אינו איש חומרני וחי בצניעות.
12/05/2019  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בשנים האחרונות אנו עדים שוב ושוב למלחמה מקוטעת ("סבבים" בשפת המכבסה) מול האויב שתפש את המקומות שמהם גורשו היהודים, לקול מצהלותיהם של לא מעט מתושבי "חוטף עזה" המשלמים את מחיר ההרפתקה ההיא
12/05/2019  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
אם מביטים היטב למציאות הפוליטית לאחר הבחירות האחרונות, הרי ניתן לראות את סימני הדיקטטורה ההולכת ונבנית בישראל. הם ברורים, הם גלויים לעין, הם חלק ממצע של מפלגת השלטון ומפלגות הקואליציה. הקואליציה המסתמנת תהיה אנטי-דמוקרטית בעליל. הסימן הראשון והמדאיג ביותר לקריסה צפויה של הדמוקרטיה הישראלית הם אותם התקפות נוראיות כלפי כל שמורי הסף אשר בדמוקרטיות בעולם יש להם תפקיד מאוד ברור: לשמור על עקרונות הדמוקרטיה מפני ניסיונות של בעלי שררה להשתלט על המדינה בצורה דמוקרטית ולאחר מכן להפוך אותה לבלתי דמוקרטית בעליל. בהמשך עוד נחזור לסוגיה זו. הסימן הבולט השני המאפיין את המשטרים הטוטליטריים הוא הסגידה למנהיג. לשון אחרת, פולחן האישיות הופך לכלי המרכזי בטיפוח דמותו, פעילותו ועליונותו של המנהיג. נתניהו ומשפחתו הפכו לגורם אנושי המתעלה לדרגה של אלוהים, של משיח. הקואליציה המסתמנת מורכבת, יותר מאי-פעם, ממפלגות המייצגות את הסגידה האלוהית, המשיחית. זו האידאולוגיה שלהן, לכן השגת מטרותיהן על-ידי קבלת כל דבר שהן חפצות בו מידי נתניהו, הופכים אותו לאל, למשיח עבורן.
12/05/2019  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אנו חוגגים בימים אלה 71 שנים לעצמאות ישראל. מדינת-ישראל היא הפרויקט ההירואי של הציונות, שחיפשה במשך כמה עשרות שנים מענה ל"בעיית היהודים" אחרי קרוב ל-2000 שנות גלות. הסתבר ליהודים החושבים בעם היהודי, שבכל המקומות בהם שהו בני-העם "כאורחים" של עמים אחרים במדינותיהם, נאלצו הם במוקדם או במאוחר לשלם מחיר כבד מאוד על האירוח; ובדרך כלל היה זה מחיר בדם ובדמים תרתי משמע.
12/05/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
לא ייתכן שחשבון נפש מוצדק, שיש לנו עם אסלם קיצוני בתקופה הנוכחית, יהיה בעוכרי האמת המדעית, לה אנו חייבים בעת הגשת ספר היסטוריה לתלמידינו במערכת החינוך בישראל.
12/05/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il