|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

תרומת הפלמ"ח להקמת המדינה

בשנים 1947-1945, כשהשלטון הבריטי חתר לחנוק את המפעל הציוני, התנכל להתישבות היהודית ומנע עליית יהודים פליטי השואה ארצה, ניהל הפלמ"ח מאבק אקטיבי נגד הבריטים במספר חזיתות
13/05/2019  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
חניכי קורס טייס, חברי פלמ"ח, עומדים במסדר ליד מטוסיהם בבית הספר לטיסה "אווירון" בלוד [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

בבחירות האחרונות נחצו קווים אדומים מצד הימין במאמץ לדה-לגיטימציה של השמאל. השמאל המושמץ כולל גם את השמאל הציוני שתרם תרומה מכרעת במאבק על הקמת המדינה לפני הקמתה ובמלחמת העצמאות. המאמר נועד להחזיר לשמאל הציוני את כבודו המחולל: לולא ארגון הפלמ"ח לא הייתה לנו מדינה.

"אנחנו מגש הכסף, שעליו לך ניתנה מדינת היהודים".

"הנה מוטלות גופותינו

איננו נושמים" (מתוך שיר של חיים גורי)

קטעים נבחרים מתוך אתר הפל"מח

"1.197, לוחמי פלמ"ח נפלו במלחמת העצמאות ובמאבק להקמת המדינה". מתוך 300 בוגרי בית הספר החקלאי ע"ש כדורי, לוחמי פל"מח, נהרגו במאבק למען המדינה 150 בוגרים.

הפלמ"ח (פלוגות המחץ)

"החטיבה המגויסת של ארגון ה"הגנה" שהיה כוח המגן הצבאי של הישוב היהודי המאורגן והתנועה הציונית, עד הקמת המדינה ("צבא המדינה היהודית שבדרך"). ארגון ה"הגנה" עצמו פעל בהסתר מהשלטון הבריטי בארץ, וחבריו היו מתנדבים שהתאמנו במחתרת ובאורח לא-סדיר, בעיקר בשבתות וחגים. מספר מתנדבי ה"הגנה" היה מעל ששים אלף".

"באביב-קיץ 1941 הוקמו במסגרת ארגון ה"הגנה" שש פלוגות מחץ ניידות (פלמ"ח), כעתודה קרבית ארצית ומרחבית, הנכונה לפעולה מיידית. בראשית המלחמה, דצמבר 1947-מרץ 1948, היה הפלמ"ח הכוח הצבאי המגויס הראשון שהיה ערוך ומוכן לפגוש את האויב ולהגן על הישוב היהודי. הוא מנה אז 2,220 לוחמים סדירים ו-900 אנשי-מילואים ("הרזרבה").

"באביב-קיץ 1941 הוקמו במסגרת ארגון ה"הגנה" שש פלוגות מחץ ניידות (פלמ"ח), כעתודה קרבית ארצית ומרחבית, הנכונה לפעולה מיידית. הן מוקמו בגליל ובעמק יזרעאל המזרחיים; בגליל ובעמק יזרעאל המערביים ובאזור חיפה; בשומרון ובשרון; בתל אביב; בדרום הארץ ובירושלים. כמפקד הפלמ"ח נתמנה יצחק שדה. המתנדבים לפלמ"ח עסקו בתחילה באימונים צבאיים בסיסיים".

"באביב-קיץ 1942, בעת מלחמת העולם השנייה, נוכח סכנת הפלישה של צבא גרמניה הנאצית, מכיוון המדבר המערבי ומצרים, נעזר הפלמ"ח בצבא הבריטי שאימן את חבריו ללחימת גרילה בעורף הצבא הגרמני, אם יפלוש, ובהגנה על מרכז הארץ. עוד קודם לכן סייעו אנשי הפלמ"ח לבריטים בכיבוש סוריה ולבנון מידי צרפת של וישי; סירה עם 23 לוחמים יצאה לתקוף את בתי הזיקוק בטריפולי, ולא חזרה".

"במסגרת זו גם הוקמו "המחלקה הגרמנית", "המחלקה הערבית" (המסתערבים) ו"המחלקה הבלקניית", לפעולה בשטחי הכיבוש הגרמני ולסיוע בהצלת יהודים. חלק מלוחמי המחלקה הבלקניית אף צנחו באירופה. במהלך שנת 1944 נוספו שלוש פלוגות לפלמ"ח ונוצרה מסגרת של ארבעה גדודים".

"בשנים 1947-1945, כשהשלטון הבריטי חתר לחנוק את המפעל הציוני, התנכל להתישבות היהודית ומנע עליית יהודים פליטי השואה ארצה, ניהל הפלמ"ח מאבק אקטיבי נגד הבריטים במספר חזיתות: ארגון עלייה בלתי-לגלית ביבשה - מארצות ערב השכנות וברחבי אירופה - ליווי ופיקוד על רוב אוניות המעפילים עם ניצולי השואה - כ-60 אוניות עם עשרות אלפי מעפילים מכל רחבי אירופה - והורדתם בחופי הארץ למרות ההסגר הבריטי; הגנה וסיוע בהקמת ישובים חדשים למרות ההתנגדות הבריטים; השתתפות בהפגנות המונים; וניהול מאבק אש נגד השלטון האנגלי. הפלמ"ח הפך לזרוע המבצעית העיקרית של ה"הגנה", והיה אחראי מבחינה מבצעית וכספית גם לפעולות שבוצעו על-ידי יחידות אחרות של ה"הגנה". יגאל אלון מונה מפקד הפלמ"ח, תחת פיקוד המטה הכללי של ה"הגנה".

"בהנחיית ההנהגה הלאומית, הוקמה באוקטובר 1945 "תנועת המרי העברי". במסגרתה נטלו לוחמי הפלמ"ח חלק, בין השאר, במבצעי-אש אנטי-בריטיים (לא טרור אישי) הבאים: שחרור המעפילים ממחנה עתלית, פיצוץ מסילות הברזל ב"ליל הרכבות", פיצוץ סירות משמר בנמל יפו, התקפות על תחנות משטרת החופים בגבעת אולגה ובסידני-עלי, פיצוץ תחנת הראדאר על הר הכרמל, התקפות על תחנות המשטרה הניידת הבריטית, הריסת 11 גשרים בגבולות הארץ ("ליל הגשרים") ועוד. פעולות אלה היו צמודות למלחמת ההעפלה וההתיישבות ולמאבק המדיני. בתגובה, נעצרו ב"שבת השחורה" [29 ביוני 1946], רבים מחברי הפלמ"ח במבצע בריטי רחב היקף נגד היישוב ומנהיגיו".

"כאשר על החלטת האו"ם ב-29 בנובמבר 1947, בדבר הקמת מדינה יהודית בחלק מארץ-ישראל, הגיבו הערבים באלימות גוברת, בפגיעה בתחבורה היהודית ובמצור על ירושלים וישובים אחרים, היה הפלמ"ח הכוח הצבאי המגויס הראשון שהיה ערוך ומוכן לפגוש את האויב ולהגן על הישוב היהודי (כ-600,000 נפש). הוא מנה אז 2,220 לוחמים סדירים ו-900 אנשי-מילואים ("הרזרבה"). ארבעת גדודיו נכנסו לפעולה יחד עם 4 גדודים חדשים שהוקמו עם פרוץ הקרבות. הייתה זו תחילתה של מלחמת העצמאות. יחידות הפלמ"ח מלאו אז תפקיד מכריע ואפשרו ל"הגנה" ולמוסדות היישוב להתכונן ולהיערך לקראת פלישה צבאות ערב".

"בראשית המלחמה, דצמבר 1947-מרץ 1948, היו גדודי הפלמ"ח פרושים במרומי הגליל ובעמקים הצפוניים (הגדודים 1, 3), במרחב ירושלים (הגדודים 4, 5, 6) ובמרחבי הנגב (הגדודים 2, 8). הפעילות התמקדה בעיקר בהבטחת הקשר והעזרה ליישובים בודדים ומרוחקים (יחיעם, טירת-צבי, רמות נפתלי, צפת, יישובי הנגב), הגנה על שיירות האספקה לנגב, לירושלים הנצורה והמופגזת, ולגוש-עציון, וכן פעולות יזומות נגד ההתקפות של הכנופיות הערביות".

(הכרזת העצמאות), עברו הכוחות היהודיים למתקפה 1948במאי 15בשלב השני, עד "משולבת במספר גזרות במטרה לפתוח את הדרך לירושלים, להשתלט על הערים עם אוכלוסייה מעורבת, צומתי תחבורה, תחנות משטרה ומחנות צבא, המתפנים עם יציאת בהם פעלו יחידות הפלמ"ח היו, בין השאר, ישראל. המבצעים הבולטים-הבריטים מארץהמערכה על משמר העמק, פריצת הדרך לירושלים והרחבת גבולותיה, כיבוש טבריה, כיבוש חיפה, כיתור יפו, שחרור הגליל העליון, כיבוש צפת ובית שאן, כניעת יפו ושחרור חטיבותהגליל המערבי. בתקופה זו התארגנו גדודי הפלמ"ח במסגרת של שלוש הנגב והנגב", יפתח" ו"הראל".

הלחימה נגד צבאות ערב

"בשלב השלישי, 15 במאי-9 ביולי 1948, נערכו קרבות הבלימה מול צבאות מדינות ערב שפלשו לארץ ישראל:

יחידות מחטיבת "יפתח" פעלו במלכיה נגד הצבא הלבנוני ובעמק הירדן - נגד הצבא הסורי, באזור לטרון (חטיבות "הראל" ו"יפתח") - נגד הלגיון הערבי, העבר-ירדני, בשער הגיא ובירושלים וסביבתה פעלה חטיבת "הראל" נגד הלגיון הערבי ומתנדבים מצרים ועירקים ופרצה את המצור על העיר ושכונותיה.

בבלימת הצבא המצרי בדרום - אזור אשדוד ועיראק-סואידן, נגבה, כפר דרום, נירים, ניצנים, יד מרדכי - פעלה חטיבת "הנגב" (יחד עם חטיבת ה"הגנה" - "גבעתי").

בשלב המלחמה האחרון - 9 ביולי 1948 עד 10 במרץ 1949- השתתפה חטיבת "יפתח" בכיבוש הערים לוד ורמלה והאזור הכפרי סביב עמק איילון. לאחר מכן, פעלה באזור בית חנון שבדרום. חטיבת "הראל" כבשה כפרים בשפלה ובהרי יהודה, ובאזור ההררי מדרום-מערב לירושלים והרחיבה את הפרוזדור לעיר".

לסיום, הניסיון למחוק את תרומת השמאל הציוני להקמת המדינה זהו ניסיון לשיכתוב וסילוף תולדות המדינה.

תאריך:  13/05/2019   |   עודכן:  14/05/2019
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרומת הפלמ"ח להקמת המדינה
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
13/05/19 17:34
 
אתה צודק חלקית
14/05/19 12:10
 
באום
15/05/19 09:15
 
יהואש רז.
14/05/19 12:36
 
באום
15/05/19 09:23
2
יהלומי
13/05/19 20:33
 
רבקה שפק ליסק
14/05/19 08:27
 
באום
14/05/19 09:18
 
רבקה שפק ליסק
15/05/19 10:11
 
באום
15/05/19 13:50
 
מגיב ותיק
15/05/19 20:44
3
מגיב ותיק
15/05/19 16:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפסח יצאו העבדים בני-ישראל ממצרים. בשבועות קיבלו את התורה. גם אני, את ואתה ניצבנו שם, בעובי קורת-רוח הקהל, כי ניתנה רשות להתפלל עם העבריינים. 40 שנה במדבר חלפו במהירות בזק וכבר מתכננים להקים בית מקדש בירושלים. התורה היא האוכף על כתפינו והבית הוא המתג שבפינו – אלה הוטלו עלינו לנצח. זו תמצית רעיון 'העם הנבחר' שצבע אותנו לעד.
13/05/2019  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
העיתון ההלניסטי הארץ הוא ה"עיתון הנאור" של המדינה בדיוק כמו שאנטיוכוס אפיפנס הרביעי היה ה"מלך הנאור" בתקופת החשמונאים. ה"נאורות" של ה"מודרנה" ההסכלתית היא בעצם הדיקטטורה של כל שאר הנתינים. בדיוק כמו שההלניסטים, בימיו של אנטיוכוס הרביעי, כפו את אליליהם ותרבותם של שאר העמים בשם ה"נאורות" כך עיתון הארץ מצמיח מתוכו מו"לים, עורכים ועיתונאים המרימים אל על כל חידוש של מרידה בהשם וסגידה לתועבות והבלים במגרת ה"פלוריאליזם" המקודש להם, עד שזה מגיע ליהדות ואז הם הופכים לחיות אנטישמיות ממש. מה שמותר לשבט האפריקני הנחות ביותר ואוכל האדם אסור ליהדות. מה שאסור לכפות על כל קבוצה אתנית ודתית מותר לכפות באלימות נגד דת ישראל. האנטיוכוס התורן של עיתון הארץ בימים אלה הוא העורך של העיתון הזה ושמו אלוף בן.
13/05/2019  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בכל סבב עם חמאס והג'יהאד בעזה מתכנסים באולפנים הפרשנים, המומחים, הפורשים מצה"ל והמוסד ומביאים את הבשורה על-פי הפרשנות, איך לפתור את בעיית עזה
13/05/2019  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
אין ספק שמערכת כיפת ברזל מרגיעה וקשה לדמיין את עצמנו בלעדיה. היא מורידה את מפלס החרדה ומצילה חיים. אין מי שלא ירצה סוללה שכזו באזור מגוריו בשעה של מתקפת טילים. אך כשבוחנים את העניין לעומק, דווקא מערכת זו מונעת את ההכרעה במלחמה המתמשכת ביננו לבין אויבנו, ומאפשרת את מתקפת הטילים החוזרת על עצמה כל כמה חודשים.
13/05/2019  |  עמוס שנער  |   מאמרים
ברכישה או במכירה של דירה, עולה לעיתים השאלה האם הנישום זכאי להקלה בתשלום מס רכישה או לפטור מס שבח בגין "דירת מגורים יחידה". בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין, הרוכש זכות במקרקעין חייב בתשלום מס רכישה, אלא שישנם מצבים ספציפיים בהם יוטל מס מופחת, ואחד מהם הוא רכישת דירת מגורים יחידה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il