|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

פרשת השבת בהר סיני

לִקְרָאת הַבָּאוֹת

היובל מתרחש אחד ל-50 שנה, דהיינו כל שבע שנות שמיטה בתום כל 49 שנים בשנת ה-50 הנקראת "שנת היובל" הדיון בדבר קיום או קיום שנת היובל העסיק את חכמי ישראל
16/05/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
פרשת הר סיני [צילום אילוסטרציה: דוד כהן/פלאש 90]


תַּם הַפֶּסַח וְחַג הָעַצְמָאוּת וּמְצַפִּים לַבָּאוֹת
סוֹפְרִים יוֹם יוֹם הָעֹמֶר לִקְרָאת הַשָּׁבוּעוֹת
לְקַשֵּר הַיְּצִיאָה לְחֵרוּת עִם קַבָּלַת הַתּוֹרָה
וְרַק בִּזְכוּת קִיּוּם הַשְׁתָּיִם חֵרוּתֶנוּ נִשְׁמְרָה
וְזֶה שֶׁשַׂם יִשְׂרָאֵל בָּעַמִּים לְתִפְאֲרָה

זֹאת הַגְשָׁמָה עַצְמִית שֶׁל הַפְּרָט וְגַם הַכְּלָל
כִי עַל זֹאת נַפְלוּ גִּבּוֹרִים עַל בָּמוֹתֶימוֹ חָלָל
זֹאת לָמַדְנוּ לְמַעַן הָחֵרוּת נוֹטְלִים אַחְרָיוּת
וּמְקַיְמִים חוֹק וּמִשְׁפָּט אֲשֶׁר בַּסֶלַע חָרוּת
זֶה הוּא עִקָרָן שֶׁל תּוֹרָה וְהָגוּת

כִּי נִשְׁמוֹר עַל מוֹרֶשֶׁת אָבוֹת לְאֹרֶךְ שָׁנִים
כִּי לְכַךְ סוֹפְרִים את הָעֹמֶר וְהַיָּמִים מוֹנִים
וְכִי גָּם אַחֲרֵי חַג הָחֵרוּת אֲנַחְנוּ מִתְאַבְּלִים
זאת למַעַן נִזְכּוֹר מָה עוֹלְלָה שִׂנְאַת אָחִים
דְּקַמְצָא וּבַר קַמְצָא וְאָחֶרִים


התנאי לקבל קנין על הארץ שאלוהים התנה

כאשר תגיעו לארץ, אמר הקב"ה לישראל על-ידי משה, אל תראו זאת כמובן מאליו. הארץ שניתנת לכם על יָדִי נועדה כדי להתישב ולהתנחל בה ולא לנטוש אותה לאורך הדורות. וכשם שבני אדם דואגים לעצמם ומשתדלים להיות גם טובים ומועילים, כך צריך להתייחס לארץ אשר הקב"ה מוריש אותה לישראל, שתשאר טובה להועיל לישראל לצמיתות.

לפיכך חזר הכתוב והזכיר שוב את מצות השמיטה, למרות שכבר נאמרה בתורה שנתנה לישראל בסיני, דבר זה מעלה שאלה אצל רש"י ואומר: מה עניין שמיטה אצל הר סיני והלא כל הַמִצְוֹת נאמרו? זאת כדי להדגיש חשיבות מצוה וחשיבות קיומה לקיום עם ישראל על אדמתו. שאם לא תקוים מצות הַשמיטה לא יוכל ישראל ליהנות מפריה. לכן לא די בכיבוש הארץ ולהימצא בה, אלא גם צריך לשמור שתשאר ארץ זבת חלב ודבש ארץ טובה מניבה מזון למחיה לטובת האדם.

לבל יֵרָאֶה הדבר בעיני ישראל כדבר המובן מאליו בקבלו מהקב"ה מתנת חינם. בא הכתוב ללמדנו, כי הארץ נתנה לישראל כדי לקיים המצוות בקשר אותה בא, "הדגש כאן במצות השמיטה" לאמור: דהיינו לתת מנוחה לאדמה כשם שניתנה מנוחה לאדם בשבת, כדי שתיתן פריה ותבואתה, למחית עם ישראל: ושבתה הארץ שבת לה' (כה/ב) בשנה השביעית - היא שנת השמיטה.

אנו רואים שהספרה "שבע" בתורה מהוה ספרה חשובה, תחילה כאשר הקב"ה בכבודו ובעצמו שבת ביום השביעי בתום הבריאה שנאמר:

וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ: (שמות לא/יז) מכאן רק מי שחי בארץ קֶבַע וּמְקַיֵּם מצווֹת הַשְּׁמִטָּה לכן אלה היושבים קבע בארצות נכר יהיו צדיקים גמורים הם אינם יכולים לקיים הוא גם מקים מצוה זו. הדברים נאמרים למשמע אזני היורדים מן הארץ, אשר ההיטוריה למדה אותנו כי הם יאלצו ביום מן הימים לשוב אליה על כרחם, בדחילו ורחימו.

שבע שביעיות והיובל

היובל מתרחש אחד ל-50 שנה, דהיינו כל שבע שנות שמיטה בתום כל 49 שנים בשנת ה-50 הנקראת "שנת היובל". הדיון בדבר קיום או קיום שנת היובל העסיק את חכמי ישראל. אצל רבים ראו בקיום היובל כאוטופיה ורק בתאוריה ולא ניתנת לישום במציאות. סיבה זו הביאה את חז"ל לשים קושי בקיום היובל בּאָמְרַם, שאין יובל תָּקֵף אלא רק בשעה שעם ישראל על כל שבטיו ימצאו ישובים על אדמתם, וזה למעשה לא נתקים אפילו בימי משה ויהושע כאשר שבטי אָשֶר וְנַפְתָּלִי וְחֲצִי שֶׁבֶט מְנַשֶּׁה ישבו ממזרח לירדן כפי שנזכרה בדבר אלוהים אל משה לאמור כי הארץ המובטחת היא מן הירדן מערבה מכאן ששנת "היובל" לא נתקיימה. לעומת זאת, שנת "השמיטה" קוימה ומקוימת כהלכתה.

ננסה כאן ללמוד פירוש לשוני של המילה "יובל". אנו מוצאים, כי יובל הוא "אַיִל" או "כבש" בעל קרניים שמהם מתקינים את השופר. לכן נאמר שבשנת היובל שנת ה-50 תוקעים בשופר - בקרן האיל: ...ביום הכיפורים תעבירו שופר בכל ארצכם (כה/ט) ובכך מקדשים את שנת ה-50 שנת היובל. נאמר כי שנת היובל נכנסת לתוקפה רק עם הישמע תקיעת השופר במוצאי יום הכיפורים של שנת ה-50.

נעסוק במעשים שיש לעשותם בשנת היובל שנאמר: וקראתם דרור בארץ לכל יֹשְׁבֶיהָ יובל היא תהיה לכם ושבתם איש אל אחזתו איש אל משפחתו תשובו (כה/י). ועוד דבר ינתן למי ששועבד פיזית בגין חובו יקבל "דרור" הוא משתחרר פיזית. היובל מחייב כל אדם מישראל לוותר על זכות שרכש טבין ותקילין, אלא נוכח תאות הרכושנות הקימת בטבע האדם, נראה שישום הויתור על קנינו זה לא מעשי למרות שצו זה מצביע על קיום צדק חברתי בעם ישראל ועל מוסריות תורת ישראל.

קיום מצות היובל תלוי בטוב לב האדם

הרמב"ם נתן ביטוי למצות היובל בּאָמְרוֹ שֶׁנְּתִינַת המעשרות והלקט והשכחה והפאה והפרט והעוללות לעניים בעונת הקציר והאסיף מצביעה על "טיב לבו" של האדם בישראל המקים מצות השמיטה. במילים אחרות, למרות שאלו הן מצוות מן התורה שמצווה כל אדם לקיימן, קיומם תלויים ברצונו של האדם כדאגה לזולת.

הרמב"ם יודע כי היצרים העזים של האדם על קנינו עזים ביותר והוא האדם נדרש להתגבר על יצר הרכושנות, ולגמול טובה לחברו בותרו על רכוש שצבר והוא עושה זאת ביודעו שהסיפוק שיש לאדם בעשותו הטוב, עולה על התועלת החומרית. כל שצריך כדי לקיים את היובל, להרגיל כוחות הנפש של האדם לעשותם. על זה אומר הרמב"ם כי כוחות נפש של האדם הם בין אדם למקום, וזה ההבדל העמוק ביותר בין הגישה הָאֱמוּנִית לבין הגישה הָאֵתִית שאיננה קשורה באמונה. ההבדל בגישות האמונית לעומת הגישה רואה האיתית, מאפשרת למאמין לראות עצמו חייב טובה לזולתו, ואילו בגישה האתית אין אדם מותר לחייב לשלם חובו ובעל החוב איננו חייב לוותר לו על דבר מרכושו שלו.

דעת הרמב"ם שההבדל בין שתי הגישות הוא טוּב לב האדם. לעיתים עושה הטוב מקבל רעה תחת טובה. ויש פתגם ערבי מתאים לכך שזה לשונו:, אַלְבִּי עָלָא וָלָדִי וּאַלְבְ וָלָדִי עַל חָגַ'ר - قلبي على ولدي وقلب ولدي على الحجر (תרגום מילולי לִבִּי עַל בְּנִי וְלֶב בְּנִי עַל הָאֶבֶן) כלומר, בעוד האדם דואג לחברו או לקרוב לליבו, אותו חבר שזוכה לחסד חברו שם ליבו לב אבן ודואג רק לעצמו (נוהג ככפוי טובה).

הלל הזקן שידע את נפש האדם ואת אנוכיותו, נהג בדרך מעשית למשל כדי לעודד מתן הלוואות לזקוק להן הוא הלל הביא לעולם אה ה"פרוזבול" מלה ביונית שפירושה: "למסור ל". כלומר, המלווה בעל החוב מוסר את שטר החוב לבית הדין באמרו להם: "מוסר אני לכם כל חוב שיש לי שֶׁאֶגְבֶּנּוּ כל זמן שארצה", לא תונו איש את עמיתו. (כה/יז) ובתום שנת היובל בית הדין מחזיר לו את שטר החוב כי דין יובל לא חל על בתי הדין. ובכך הוסיפו בני אדם לתת הלוואות שלא נשמטים ביובל ובכך גם חיי המסחר התקימו כסדרם. על כגון זה אמר הנביא ירמיהו (נא/ה) לֹא אַלְמָן יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה מֵאֱלֹהָיו מֵה' צְבָאוֹת להביע בכך שעדיין יש בעם ישראל אנשים מוכשרים ודגולים היכולים לסייע לעם בעת צרה ולהרים קרנו בגויים בְּבָטְחֵנוּ בְּצוּר יִשְׂרָאֵל לאמור:

לֹא אַלְמָן יִשְׂרָאֵל ורק בֶּאֱלֹהִים מִבְטָחוֹ
צְבָאוֹ כּוֹחוֹ בְּמָתְנָיו לִנְגּוֹף צָר וּלְהַכְרִיעוֹ
כִּי סִבַּת הַנַּכְּבָּה-הֶאָסוֹן כִּי מֵאֵן וְּנִכְשַׁל
וּכֶכֹל שֶׁיַּתְמִיד לְמָאֵן סִמָּן שֶׁטֶּרֶם בָּשַׁל

וְאָנוּ נוֹסִיף לְהָקִים תַּשְתִּית עַל אַדְנֵי פָּז
וְעל חֹק וּמִשְׁפָּט וְעַל צֶדֶק לְאָט לֹא נֶחֱפַּז
וְלֹא יִמָּצֵא אִישׁ שֶׁיֹאמַר אָנִי וְאַפְסִי עוֹד
בְּבָטְחֶנוּ בְּצוּר יִשְׂרָאֵל עַמֶּנו לָעָד יִשְׂרוֹד

נָשִׂים יָד בְּיָד נַתְמִיד לִשְׁמוֹר עַל אַחְדּוּת
כִּי זֶה סוֹד כּוֹחַ עֲמִידָתֶּנוּ בַּדֶּרֶךְ לָחֵרוּת
כִּי דָּרַךְ כּוֹכָב מֵיַעֲקֹב וְקַם שֶׁבֶט מְיִשְרָאֵל
כִּי שַׂמְנוּ מִבְטָחֵנוּ בִּזְכוּתֶנוּ וּבְעֶזְרַת הָאֵל
וְלֹא יֶרַךְ לְבָבֶנוּ וּבָא לְיִשְׂרָאֵל גּוֹאֵל

הֲרֵי עוֹד דְּבָרִים שֶׁנִּכְתְּבוּ בְּעִתָּם וְטוֹב שׁוּב לְהַזְכִּירָם

הַתּוּשִׁיָּה חִיּוּנית
לְבִטּוּל סִרְבּוּל
בְּעֶזְרַת הַיְּוָנִית
נוֹלָד פְּרוֹזְבּוּל
שֶׁאִפְשֵׁר לְהַלְווֹת
וְחוֹב לִשְׁמוֹט
וּלְהַחְזִיר חוֹבוֹת
וְהָאָרֶץ תְשְׁקוֹט.

גָּם אָנוּ מְצֻוִּים
לִלְמוֹד מֵקַדְמוֹנֵינוּ
לִהְיוֹת חֲכָמִים
לְקַיֵּם מְדִינָתֶנוּ
בְחוֹק וּבְהָלָכָה
לִשְׁמוֹר נַפְשׁוֹתֵינוּ
וְלִחְיוֹת בִּגְלָלָה
לְהָקֵל וּלְהַחֲמִיר
בְּעֵת וּבְעוֹנָה אָחַת
לְהַתִּיר וּלְהַזְהִיר
וְלִלְמוֹד בְּנַחַת
אֵיךְ לִחְיוֹת יַחַד.

תאריך:  16/05/2019   |   עודכן:  16/05/2019
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשות הדיבור ל"פנינה" האווילית החדשה של יאיר בן בנימין ושרה נתניהו על העיר תל אביב, שלדעתו היא "מורכבת משיכונים קומוניסטיים מתפוררים, שאתם מגדירים משום מה בניינים לשימור וכך מונעים פינוי-בינוי שלהם למגדלים, שיפתרו בעיות מחסור בדיור בעיר".
16/05/2019  |  איתן קלינסקי   |   מאמרים
בשלב כזה או אחר בחיינו, כולנו חוסכים כסף למטרות שונות. חלקנו פועלים נכון וחוסכים ליום סגריר, כולנו אמורים לחסוך לפנסיה כדי שבזקנתנו לא ניאלץ לרדת ברמת החיים, וחלקנו חוסכים עבור ילדינו כדי להבטיח את עתידם. החיסכון שלנו הוא גם החרות והעצמאות הכלכלית הפרטית שלנו, זו שאמורה לשחרר אותנו מהסביבה הדינאמית, מגורמים סביבתיים, מאירועים לא צפויים. זו שתבטיח לנו עתיד כלכלי טוב יותר ותאפשר לנו לחיות ברמת החיים שאנחנו רוצים, וגם ליהנות.
16/05/2019  |  צבי וינר  |   מאמרים
זה לא מאמר על הנושא האירני או בעיית רצועת עזה. זהו מאמר על הנושא שנאה. ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל צעדנו, אני ואישתי, ברחובות הישוב שבי ציון שמצפון לעכו, כשלפתע נתקלו עינינו בשלט המורה לעבר בית העלמין המקומי. ובשלט נאמר שבבית עלמין זה קבורים שבעה לוחמים של אצ"ל שנהרגו בפריצה לכלא עכו במאי 1947. השלט הסביר, כי הבריטים ניסו להעביר לקבורה את השבעה בישובי הסביבה (של עכו) היהודיים, אך נתקלו בסירוב. הישוב היחידי שהסכים לקבור את חללי אצ"ל היה שבי ציון. מיהרנו לבית העלמין ובדרך הקצרה עוד הספקתי ללמוד כי היו לאצ"ל 9 הרוגים בפריצה.
16/05/2019  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
אקדים ואומר: אני בטוח שהדברים שלהלן יפלו על אוזניים ערלות. רבים מאוד בחברה הישראלית, וודאי קוראים נאמנים של אתר זה, לא זו בלבד שלא יקבלו את התיאורים, אלא ידחו אותן על הסף. לא שלטון החוק, לא התוצאות הנוראיות של החקיקה העומדת בפתח, מעניינת את אלה, אלא הצדקת השנאה היוקדת, החולנית, המבוססת על מיתוסים ותו לא על מה שקרה בשנות ה-50 ו-60. כל ניסיון לשנות את הדחף ואת התחושות הללו, נועד לכישלון. הנקמה היא העיקר, וייקוב הדין את ההר.
16/05/2019  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ביקורת קשה נמתחת בימים אלו על רשות בריאות הציבור הבריטית ה-PHE, המהווה את זרוע הביצוע של משרד הבריאות בבריטניה, שפרסמה בעבר דוח תמיכה בסיגריות אלקטרוניות והציגה אותן כפחות מזיקות כביכול ב-95%. ה-PHE מואשמת עתה בהעלמת עין והתעלמות מראיות מצטברות על-ידי אנשי רפואה מובילים.
15/05/2019  |  נאוה עינבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עדנה ויג
עדנה ויג
המשורר הרצל חקק היה בן כשנתיים בעלייתו לארץ, אך הוא מתאר בשיר את העלייה    הוא זוכר את כל שאירע    הם הגיעו מעירק "מבבל בהסתר" לפרס "לארצה של המלכה אסתר"
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il