בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
שלילת סמכות בג"ץ לבטל החלטה של הכנסת להעניק חסינות
|
הטענה שיש כאן דיקטטורה של בית המשפט שיכול לפסול חוקים לפי האידאולוגיה של השופטים, זה בפועל סתם קשקוש ● ממליץ לכם לקרוא את רשימת 18 החוקים שבג"ץ פסל
|
בג"ץ לא מנהל את מדינת ישראל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
המחקר הכלכלי על הסיבות שמדינות מסוימות נשארות מאחור, מתמקד במוסדות הכלכליים, בעיקר ההגנה על זכויות קניין, ובכלל זה מערכת אכיפת חוק מתפקדת שמספקת ביטחון ואכיפת חוקים, וחשוב לא פחות, מערכת חוקית שמצמצמת את כוחו של השליט לפגוע בציבור באופן שרירותי ומפלה. ממשלות מושחתות, שלא כפופות לחוק, שכוחן אינו מרוסן במערכת משפט עצמאית, כנסת, ובנק מרכזי עצמאי, פוגעות בצמיחה הכלכלית. אני לא רוצה לטעון שישראל תהפוך לרפובליקת בננות ענייה אם ראש הממשלה יצליח לקדם את תוכניותיו להחלשת סמכות בית המשפט (ופגיעה נוספת במערכת אכיפת החוק), אבל הכיוון הוא מאוד בעייתי. פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שבג"ץ פסל, היא לדעתי רק הסחת דעת: ראשית, כל הטענה שיש כאן דיקטטורה של בית המשפט שיכול לפסול חוקים לפי האידאולוגיה של השופטים, זה בפועל סתם קשקוש, ממליץ לכם לקרוא את רשימת 18 החוקים שבג"ץ פסל. לא תגלו שם יותר מידי דברים דרמתיים. בג"ץ לא אסר על הממשלה להקים התנחלויות, בג"ץ לא פסל חוק עונש מוות למחבלים, בג"ץ לא מנהל את מדינת ישראל. לעיתים בג"ץ, בניגוד לרצונו, נאלץ לסתום חור שהממשלה/כנסת מסרבים לטפל. רוב הפסילות סבירות לחלוטין, אפילו מתבקשות (לא אהבתי את כולן, ובפרט אני סבור שבג"ץ טעה בפסילת בית סוהר פרטי, אבל אני מעדיף את המצב הקיים, או המצב הקיים עם תיקון מתון, על רמיסה מוחלטת של היכולת של בג"ץ לפסול חוקים). שנית, הדיון בפסקת ההתגברות (המיועדת לחוקק חוקים שבג"ץ פסל), זו הסחת דעת לחוק אחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכוון לקדם - חוק שישלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב בהחלטות מינהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. כלומר, לשלול מבית המשפט את הסמכות לבטל החלטה של הכנסת להעניק חסינות לשרים, חברי כנסת, ובעיקר לראש הממשלה. חסינות נועדה לאפשר לחבר הכנסת לבצע את עבודתו ללא מורא. למשל: להשתתף בהפגנה לא חוקית, לחסום כניסה של משפחות של אסירים ביטחוניים שבאו לבקר את בני משפחתם בכלא (המקרה של אורן חזן), וכדומה. החסינות בהחלט לא נועדה לאפשר לחברי כנסת לקבל שוחד. לכן אסור לכנסת להעניק חסינות למי שהוחלט להעמידו לדין באשמת שוחד דרך אגב, את המדיניות המוניטרית מנהל בישראל הבנק המרכזי. למה אני לא שומע התרעמות כנגד הדיקטטורה המוניטרית שפועלת, לעתים, כנגד רצון הבוחר? לפי ההיגיון של תומכי פסקת ההתגברות המורחבת, צריך לאפשר לחברי הכנסת לגבור על החלטת הריבית של הבנק המרכזי. ואחרון, לעתים באמת צריך לפסול חוק, אם למשל הוא מפלה בחוסר סבירות על בסיס גזע או מין, ואם למשל נעשה מחטף בפרוצדורה לקויה. מי אם לא בית המשפט העליון יעשה את העבודה? כדאי מאוד להימנע מפגיעה לא מידתית בשלטון החוק בישראל רק בשביל לחלץ את נתניהו מעמידה לדין. [ פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]
|
תאריך:
|
20/05/2019
|
|
|
עודכן:
|
20/05/2019
|
|
עומר מואב
|
שלילת סמכות בג"ץ לבטל החלטה של הכנסת להעניק חסינות
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ה.א
|
20/05/19 12:53
|
|
2
|
|
עמי, ת"א
|
20/05/19 13:29
|
|
3
|
|
עובד 1
|
20/05/19 16:09
|
|
4
|
|
ארי כספי
|
20/05/19 18:52
|
|
דיו רב כבר נשפך על הכוונה האנטי-דמוקרטית להעניק בחוק חסינות לפוליטיקאי שחשוד בעבירות פליליות חמורות ולכל הנושא של חקיקה פרסונלית על-מנת לחלץ עברין-לכאורה מהעמדה לדין, על כן לא ארחיב בנושא זה שהוא עלבון לעקרונות שלטון החוק, לעקרון השוויון בפני החוק ולהגיון הבריא.
|
|
|
כרגע נותר פרקליט אחד - שאסף את החומר ברור שפרקליט אחד לא יכול ולא מסוגל לבדו להתכונן לשימוע בזמן שהוקצב לו, ולכן יבקש ויקבל דחייה רצינית כשיגיע מועד השימוע או במהלכו, ונושא השכר לפרקליטים ייפתר, הצוות כולו יחזור במרץ רב לעניינים
|
|
|
אני לא מדבר על הצוללות, שעוד ניתן לטעון שאין שם כלום (למרות העובדות שמעוררות חשד רציני שנתניהו כן היה מעורב בעסקת שוחד סיבובית גם שם). אני מדבר על העסקה הקואליציונית המתגבשת, שדוברים מטעם הליכוד לא רק שאינם מכחישים אותה הם מצדיקים אותה. העסקה פשוטה: נתניהו ישבש את סדרי העדיפויות הכלכליים, החברתיים, והחוקיים למען השותפות שמייצגות מיעוט בציבור הישראלי ובתמורה יקבל הטבה אישית - חקיקה שתמנע העמדתו לדין.
|
|
|
אני מאמין לראש הממשלה, אלא אם יוכח אחרת בבית המשפט, ש"לא יהיה כלום כי לא היה כלום". דווקא מנקודת מוצא זאת אינני מבין את התנהלותו הציבורית, שמשמעותה משיכת זמן במקום ברור מהיר ומהימן של העובדות. כאזרח אני מצפה מראש הממשלה שיציג במהירות הבזק את העובדות מטעמו ויפריך או לא את ההאשמות נגדו.
|
|
|
הדמגוגיה משתוללת במחוזותינו באין מפריע. חצרני-השמאל מפיצים באדיקות את הסלוגן: "קץ הדמוקרטיה". והם עושים זאת באדיקות רבה, משל היה בו אמת. מבלי למצמץ, הם מתארים מה יבוא עלינו, כביכול, אם חלילה ראש הממשלה לא יעמוד לדין בעת הזאת - אם בכלל יש מקום לכך - אלא רק בתום כהונתו.
|
|
|
|