לפני שנה פורסם פסק דין של שופט בית המשפט השלום בתל אביב השופט
שאול אבינור, בו הושמעה ביקורת קשה על משרד העבודה, המועל בתפקידו עקב היעדר חקיקה מסודרת בנושא הפעלת מנופים. פסק הדין פורסם בחודש מרס 2018, אך שר העבודה היה עסוק בפריימריז ולא בהרמת הכפפה לעיין בפסק הדין המנומק של שופט בית המשפט ולתקן מיד את המעוות. הצעה לדיון בנושא בכנסת ירדה מהר מסדר היום. וזאת כששופט קובע, שאם היו חוקים והיו מיישמים אותם היה ניתן למנוע נפילה מגובה של 50 מטר אל מותו של הפועל אלכסנדר מויסיצ'יקוב.
אין תקן מחייב לגבי גילו של המנוף. חברת אוטובוסים ציבורית תימנע מלהעלות על הכביש אוטובוס, שחגג את יום הולדתו ה-30, למרות שהרכב עובר מבחן רישוי פעם בשנה במוסד הפועל על חוקים ברורים שנקבעו על-ידי רשויות המדינה. בארץ פועלים למעלה מאלף מנופים, שחגגו כבר 50-40 שנות חיים ועבודה. אחרי יום הולדת 40, מנוף יכול להסתובב מעל ראשי עוברים ושבים. אלה מנופים, שמפרקים אותם ומתקינים אותם מחדש בעת המעבר מאתר לאתר. אין כל תקן המחייב בדיקת מבחן רישוי אחרי הפירוק ואחרי ההתקנה מחדש. בתקן האירופי ישנה חובת בדיקת רישוי ממשלתי אחרי כל פירוק ואחרי כל התקנה מחדש.
אין כל הגדרה במשרד העבודה מהי המומחיות הנדרשת לעבודה על עגורן.
אין דרישות מחייבות בנושאי בטיחות, המנוסחות בספר עבודה מחייב בעת פירוק של מנוף, בעת התקנה מחדש ובעת ההפעלה. בתקן האירופי ישנה קביעה, המחייבת בדיקת קרקע עליה יוצב מנוף. ישנה קביעת המרחק מקו מתח חשמלי. אם תקן מחייב כזה היה קיים בישראל היו נמנעות מספר התאונות של מנופאים, שנפלו אל מותם כתוצאה מהתחשמלות, כי המנוף היה קרוב מדי לקווי מתח.
לפני למעלה מארבע שנים, ועד מפעילי עגורן הצריח פנה למשרד העבודה והזהיר מההשלכות של היעדר תקנות והיעדר הכשרות מקצועיות בנושאי פירוק, התקנה והפעלה של מנופים. מסתבר, שמשרד העבודה לא התייחס במשך ארבע שנים לזעקת חברי ועד המנופאים, ואף לא זכה לתשובת המשרד.
אסור לעבור לסדר היום מההתעלמות של שר העבודה,
חיים כץ, מהחובה למנוע את מסע הקטל בענף הבנייה. זו בושה וחרפה שבמשרד העבודה מונחת מחודש מרס 2018 פניית השופט שאול אבינור בו הוא מבקש מהיועצת השפטית של המשרד ומראש מנהל הבטיחות והבריאות לתקן את המעוות.
מצער, שלא הייתה התייחסות למילים הכואבות של כבוד השופט שאול אבינור: "חייהם של מפעילי עגרונים תלויים, פשוטו כמשמעו בהקמה של עגרונים". לא הייתה התייחסות לתמיהה "שבמדינת ישראל אין תעודה שמסמיכה מפרק ומתקין מחדש של עגרונים". כשפועלים פלשתינים ופועלים ממזרח אירופה ומאסיה, פועלים ללא שם, מצאו את מותם בתאונות עבודה חוזרות ונשנות בענף הבנייה, מותם המיותר לא מצא מקום ולא זכה להתייחסות בסדר היום הציבורי. מצער, שהיינו צריכים להגיע להנכחה של ארבע תמונות של פועלי בניין ישראלים, שמתחת לכל תמונה יש שם של עובד שחייו נקטלו, הנושא עולה לסדר היום ולהתייחסות מגומגמת של שר העבודה והרווחה, חיים כץ, שר שחייב ליטול אחריות וללכת הביתה.