|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

פרשת השבוע בחקותי (המקאם נהוונד)

ה' יהיה אלוהי ישראל רק בקימם את מצוותיו ככתוב בתורה כי יש בקיום מצוות התורה כדי לשמור על נקיון כפיים ולעשות למען העם במסירות נפש, מבלי לצפות לתמורה
23/05/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
קיום מצוות [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]


מַבְטִיחַ וּמְקַיֵּם

אֱלֹהֵי הַשָּׁמָיִם מַבְטִיחַ לְיִשְׂרָאֵל לֵאמוֹר

אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ אֲנִי עֲלֵיכֶם אֶשְׁמוֹר

אֵין סִבָּה שֶׁבְּגִינָה יְהֵא נָכוֹן חֹק לְסַלֵּף

הֲרֵי הָחוֹק נוֹעַד אֶת דְּמוּת הָעָם לְשַׁקֵּף

כֹּל מַעֲשֶׂה וּשְכָרוֹ בְּצִדּוֹ ולְיִשְׂרָאֵל יִחְדּוֹ

וְהַגֶּר הַגַּר פֹּה בְּשָׁלוֹם יֵהֵא שְׂכָרוֹ בְּצִדּוֹ

וְאִם לֹא יְקֻיְמוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים כְּלְשׁוֹנָם

יִהְיוּ הַחַטָּאִים מְשַׁלְּמִים עַל כִּשְׁלוֹנָם

לְפִיכַךְ אָמַר הָאֵל הֱוֵה מַבְטִיחַ וּמְקַיֵּם

דַּע אֵיךְ הִתְחַלְתָּ לְמַעַן תֵּדַע אֵיךְ לסַיֵּם

לֹא בִּכְדִּי צִוָּה אוֹתָנוּ הָאֵל לָלֶכֶת בְּחֻקָּתוֹ

כִּי הַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה כְּמוֹ בִּכְתָב תּוֹרָתוֹ


נאמר אם בחקתי תלכו ואותם תשמרו

אמנם משה נתן תורה לישראל שקבל אותה מסיני אבל בקש שהעם ידע כי ההלכה ניתנה במעמד מתן תורה ואיננה פחותה מתקפה מן התורה שבכתב. יותר מזה ניתן לומר כי כדי לקים התורה שבכתב, הכתובה וחקוקה ואין לשנות בה קוצו של יוד, דרוש שתהיה גם תורה שבעל-פה יצירתם של חכמי ישראל שמקורה בלימוד ובבאור התורה שבכתב. לכן קבעו חכמינו ז"ל את "ההלכה" אשר לפיה "ללכת" בחיי יום-יום. המשתמע מן האמור כי צריך ללמוד ולבאר את התורה שבכתב ולתת תקף להלכה כמו החוק הכתוב המחיב כל אדם לקימו. לא פעם דובר "התנאי הכפול" לפיו נקבעה הדרך לקיים הסכם או ברית שנכרתה בין הצדדים ונקבע גם מה יהיה אם לא מקמים את התנאי הכפול. כמובן התנאי צריך להיות תנאי שניתן לביצוע או מותר בביצוע בדרך המקובלת בהסכמים בין צדדים להסכם כגון במקרקעין יאמר שם כך: היה ותשלם לי תמורת הקרקע לפי כך וכך שקלים תהא הקרקע קנינך, ברם היה ולא תשלם לי את תמורת הקרקע כך וכך שקלים, לא תהא הקרקע קנינך. בפרשת בחוקותי, מדובר בברית שבין הקב"ה לישראל שם נאמר: אם בחקתי תלכו וְנָתַתִּי גִּשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ.(כו/ג,ד) אך אִם בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ ואת מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתַי לְהַפְרְכֶם אֶת בְּרִיתִי אזי רע ומר יהיה גורלכם: וזרעתם לריק זרעכם ואכלוהו אויביכם ... ושברתי גְאוֹן עֻזְּכֶם... ולא תתן ארצכם את יבולה ועץ השדה לא יתן פריו (כו/יט). ידוע מקדמת דנא כי בני אדם אינם אוהבים כבלים בפרשם חוק ומשפט בראותם שיש דבר מה כובל. או יש עוֹל, הנטייה הרעה של האדם "לפרוק עול", באופן שכל אדם הטוב בעינו יעשה. הרמב"ם אומר כי התנאי הכפול צריך להיות ביצועי. כגון אם אדם מארס לו אישה באמרו לה בפני שני עדים: הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל בתנאי שתעשי מעשה אסור מן התורה, לא טוב הדבר, כי בדיני חוזים המתחייב מקים את אשר התחייב לקים, גם אם אסור לעשותו כדי לתת תוקף קיומי להסכם.

והתהלכתי בתוככם

ה' יהיה אלוהי ישראל רק בקימם את מצוותיו ככתוב בתורה. כי יש בקיום מצוות התורה כדי לשמור על נקיון כפיים ולעשות למען העם במסירות נפש, מבלי לצפות לתמורה, כאן ועכשיו שנאמר: ואתם הדבקים בה' אלוהיכם חיים כולכם היום (ואתחנן ד/ד), יש לעשות הטוב והישר בעיני האלוהים ולהגיע לעולם הבא נקי כפים ובר לבב זו הסיבה שהוטל על האדם לשאוף להגיע נקי כפים ובר לבב לעולם הבא. זה איננו משחרר את האדם מלעשות הכל כדי לחיות בעולם הזה ולתת לאחרים לחיות. לשון הפרשה מלמד שעל ישראל להתעלות על העמים האחרים שלא קבלו עליהם את התורה ואינם מצווים בעשית המצוות ואת הטוב והישר בעיני אלוהים כמו ישראל, כדי שיהיה אלוהים אֱלֹהיהֶם כמו שאמר לישראל: והייתי לכם לאלוהים ואתם תהיו לעם (כו/יב). מי שחי בעולמנו זה, אומנם עושה למען עצמו, אך עושה גם למען הכלל. בעוד אלה שיגיעו לעולם הבא יזכו בשכר לעצמם בלבד ואינם מזכים את האחרים. לעניין שכרם של ישראל נאמר ופניתי אליכם (כו/ט). רש"י מבהיר: זה לעתיד לבוא כאומר: אִפָּנֶה מכל עסקי לשלם שכרכם (לא בעולם הזה). משל למה הדבר דומה: למלך ששכר פועלים והיה שם פועל שעבד הרבה, נתן לו המלך לחכות עד שגמר את חשבונו הקטן עם האחרים, והתפנה לשלם לו את חשבונו הארוך. כך הקב"ה בתחלה הוא משלם לאמות העולם שכר מצוותיהן, מפני שחשבונם מועט. ואחרי כן, לעולם הבא, ישלם לישראל את שכר מצוותיהם שהוא חשבון גדול. בל נתמה מדוע צדיק ורע לו רשע וטוב לו, כי שכרם של צדיקים לעתיד לבוא.

ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו

הנביא ירמיהו מזהיר אותנו באמירה קשה אם האדם יבטח ב"אדם" וְיִשָּׁעֵן על זרוע של אדם שתגן עליו, כי הרי האדם כעלה נדף ברוח, או כערער היינו שיח הצומח במדבר שאין לו תקווה כי ינצל מהתיבשות ואבדן. לעומת זאת הנביא משבח את האדם אשר שם מבטחו בה' וסמך על אמונתו ועל מעשיו הטובים לאמור: ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו, אז יהיה דומה לעץ שתול על מים בעוד הבוטח באדם מדמה אותו לערער מִדְבָּרִי חסר סיכוי להתפתח ולצמוח. הנביא מזהיר את האדם העושה עֹשֶׁר ולא במשפט. עיקרם של הדברים הוא להאמין בכוחנו ולא לסמוך על אחרים, שהן יעשו את המלאכה בעבורנו. הנביא מדמה זאת לאדם שעוזב מקור מים חיים הוא מקור שעם ישראל בחר לו לשתות ממנו היא אמונתו, בניגוד לאלה מישראל שעיקר דאגתם הוא לעצמם כמו אלה אשר תרים אחרי מים באושים לטבול בהם, הם בבחינת חולים, לכן רחק מהם ופנה לבוראך לאמור: רפאני ה' ורפה הושיעני ואושעה כי תְּהִלָּתִי אָתָּה, רק בך אתהלל. לא נרעה בשדות זרים, נִטּוֹל גורלנו בידינו, זה סוד קיומנו אף בקרב עמים ששונאים אותנו ומעמידים פני ידידים. הם יענשו כל אדם על חטאו כי הקב"ה נשבע שלא להעניש עונש קיבוצי על מעשים שנעשים, תוך התכחשות לברית שבין הקב"ה לבין ישראל. לכן למרות שישראל מוֹעֲלִים בה' והולכים עמו "קרי" דהיינו בניגוד לרצונו וחוקיו ומשפטיו, הקב"ה נמלך בדעתו ונמנע מתת ענש קבוצי ובתנאי שֶׁיֵּרָצוּ את עונם, לכן אומר הנביא בשם ה': זוכר את בריתי יעקב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אזכר והארץ אזכר (כו/מא,מב). ומוחל על פשע וחטאת בתנאי שתעשה תשובה. דהיינו תשים מבטחך בעצמך ובאלוהי שהוא שומר ישראל ואין זולתו שומר בקרב העמים. כל שדרוש לקים: "אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו" אהיה אני ה' אלוהיכם אתכם וגברתם על כל צר ואויב. ושוב אנו חוזרים אל העיקר שהוא הבסיס לקיומנו, הוא האחדות -לא האחידות - ללכת בדרך הישר ובטוהר מדות לטובת העם כלו כשטובתו של הפרט כלולה בטובת הכלל. ואלה הכללים המשמים יסוד להצלחה.

כִּי הַכְּלָל לְהַבְטִיחַ וּלְקַיֵּם וְהַמּתְחִיל בְּמִצְוָה עָלָיו לסַיֵּם

לְקַיֵם חוֹק וּמִשְפָּט תָּמִיד אַף אִם חָטָא הָאָדָם לֹא בְּמֵזִיד

כּי הַמְּזַלְזֵל בַּחֹק וּבַמִּשְׁפָּט יִמְצָא עַצְמוֹ מֻאֲשַׁם גָּם נִשְׁפַּט

לָחוֹטֵא אֵין מִפְלָט מְעֹנֶשׁ שַּׁמַּעֲשֵׂהוּ מַסְרִיחַ וְרֵיחוֹ בֹּואֵשׁ

אֵין לַפּוֹשֵׁעַ מִפְלַט מְהָעֹנֶשׁ וְלֹא יוֹעִיל לוֹ מִפְלָט שֶׁמְּחַפֵּשׂ

כִּי הַזּוֹרֵעַ זֶרַע עַל טְרָשִׁים סוֹפוֹ שׁיֹּאכַל פֵּרוֹת בְּאוּשִׁים

דַּע אֵין מִפְלָט מִן הַמִּשְׁפָּט כַּבֵּד בֵית הַמִּשְׁפָּט וְאַל תֵּחַת

כִּי הַמְתַעֲתֵעַ בַּחֹק לַחֲמוֹק גָּם בְּבִטּוּל חֹק לֹא יַגִּיעַ רָחוֹק

שׁוּב נַזְכִּיר אֶת הָחִידָה: מֵעַז יָצָא מָתוֹק

תאריך:  23/05/2019   |   עודכן:  23/05/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע בחקותי (המקאם נהוונד)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלהט הוויכוח המתנהל במדינה באשר לתיקי ראש הממשלה בהם קיימים חשדות לפלילים, לפי היועמ"ש והפרקליטות, ועתידו הפוליטי של נתניהו, נשמעות דעות משפטיות כאלה ואחרות. זכותם של אלה ושל אלה לחלוק. מה שמדאיג הוא שרבות מן הדעות המושמעות על-ידי מומחים למשפט ועורכי דין ידועים, חורגות מן הדיון המשפטי גרידא ומפליגות אל מחוזות אחרים, תוך ניסיון לכופף את החוקים למקרה שבפנינו. אני סבור שאנשים אלה טועים טעות קשה.
23/05/2019  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בימים אלו הוציא המרכז למורשת המודיעין/המכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין, בשיתוף עם המכון למחקרי ביטחון לאומי, חוברת שנושאה הוא "המערכה על התודעה". בחוברת כ-20 מאמרים המקיפים את הנושא הזה שהפך בעידן המידע למרכיב מרכזי בהתמודדות בין יריבים בתחום הביטחון הלאומי. זירות המערכה העיקריות של ישראל הן מול אירן, מול החמאס וחיזבאללה ומול תנועת הבי.די.אס וכל הגופים האנטישמיים. בו בזמן המערכה על התודעה אינה רק נגד יריבים חיצוניים. היא מתנהלת, בלא פחות חריפות, נגד יריבים פנימיים, כחלק ממאבקים פוליטיים ו/או כלכליים. אחד מהכלים החדים במערכה (בצד שפע של כלים אחרים) הוא "ידיעת הכזב". היא יכולה להיות כוזבת לחלוטין, או כוזבת למחצה, בעקבות האימרה הידועה שחצי אמת גרועה משקר.
23/05/2019  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
אללי, מחוקקים חוק לחסינות חברי הכנסת. מרגע שכנסת תצביע על החוק ותאשר אותו, ברירת המחדל תהיה שהחסינות עומדת לחברי הכנסת, ועל-מנת להסירה יידרש תהליך אשר כמובן יקשה על ביטולה, ויקשה מאוד על ביטולה אם הכנסת תתנגד.
23/05/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
לאחר מבצע יואב (אוקטובר 1948) הוביל יגאל אלון את המהלך לכיבוש אגפו הדרומי של פרוזדור ירושלים במסגרת "מבצע ההר". בהגיעו לפאתי הכפר חוסאן נדרש לעצור את כוחותיו, למרות שלא היה אויב שיעצרם. בצו פקודה, שהיה לדידם בלתי מובן, עצרו הכוחות במקום שבו ניצב כיום מחסום חוסאן. יישובי גוש-עציון החרבים נותרו מנגד.
22/05/2019  |  גרשון הכהן  |   מאמרים
הממשל האמריקני הודיע על כינוס סדנה כלכלית במנאמה בירת בחריין בסוף החודש הבא כדי לדון בהיבטים הכלכליים של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. מדובר בניסיון אמריקני להתניע את התהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים ולמדינות ערב באמצעות הכלכלה במגמה להגיע לסיום הסכסוך הישראלי-פלשתיני ולנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב. הסדנה תעסוק בכמה נדבכים כלכליים: תשתיות, תעשיה, השקעות ורפורמות כדי לקדם את נושא השלום, הממשל האמריקני שואף לגייס 68 מילארד דולר עבור סיוע כספי לרש"פ, למצרים ולירדן.
22/05/2019  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il