|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

בר-אילן מוקירה את יוסי גמזו

המשורר והפזמונאי יוסי גמזו העשיר את הזמר העברי בעשרות שירים שעדיין אהובים, משודרים ומבוצעים כמו "סימן שאתה צעיר", "איפה הן הבחורות ההן", "סתם יום של חול", "זוהי יפו", "הכותל", והרשימה עוד ארוכה בחודש הבא תעניק לו אוניברסיטת בר-אילן אות הוקרה על מפעל חיים
27/05/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
יוסי גמזו [צילום: אלי אלון]

בחודש הבא (23-24.6.2019) יערך מטעם אוניברסיטת בר-אילן הכינוס השנתי השישה-עשר של עולם המוזיקה הישראלי "מי אני? שיר ישראלי!". את הכינוס ינעל ביומו השני אירוע "סימן שאתה צעיר", מופע מחווה והצדעה למשורר פרופ' יוסי גמזו בו יוענק לו אות הוקרה על מפעל חיים בזמר העברי.

יוסי גמזו - פרקי חייו

פרופ' יוסי גמזו (81), משורר ופזמונאי, סופר, סאטיריקן, מרצה לספרות באוניברסיטאות בארץ ובעולם, מלווה את התרבות בארץ מזה שנות דור ונחשב לאחד מבכירי המשוררים בארץ. הוא חתום על פזמונים רבים שהפכו מזה כבר לקלסיקה בזמר הישראלי. בן השאר, כתב את מילות השירים: "הכותל", "איפה הן הבחורות ההן", "סימן שאתה צעיר", "זוהי יפו", "לילך רוצה לקטוף את הירח", "ירושלים האחרת", "סתם יום של חול", "מה הוא עושה לה", טנגו תורנות", "השעות הקטנות של הלילה", "לילה ראשון בלי אמא", "ילדי איננו ילד עוד", "שלא לאהוב אותך איך אפשר", "לי-לך" והרשימה עוד ארוכה. בנוסף לפזמונים כתב גם שירים ליריים שפורסמו, לעתים קרובות תחת שמות עט שונים בעיתונים "דבר", הארץ, "על המשמר", מעריב ועוד. וכן תירגם שירים וסונטות.

יוסי גמזו הוא בנו של מבקר התאטרון והאמנות המיתולוגי ד"ר חיים גמזו. הוא נולד בפריז בשנת 1938 לשם הגיע אביו מהארץ כדי להשתלם באמנות. בגיל שנה עלה עם אביו לארץ. המשפחה התגוררה ברחוב בר כוכבא, רחוב צדדי לרחוב דיזנגוף. אמו של יוסי, גרטי(גרטה) ילידת וינה, אישה משכילה בעלת תואר דוקטור נפטרה בגיל 32 בשנת 1943 בהיותו בן 5. חיים גמזו נישא שוב ב-1948, לחווה לבית שוורץ. יוסי נשלח להתחנך בקיבוצים. בהתחלה בגבע אחר כך בגן שמואל, ובמעברות וסיים לימודיו התיכוניים ב"גימנסיה הרצליה". על ילדותו סיפר לימים, כי הייתה לו ילדות קשה מלווה בחיכוכים ומריבות עם אביו וכי "לא הסתדר" עם אשתו החדשה של אביו.

כשרונו הסיפרותי בלט כבר בילדותו

כשרונו הספרותי בלט עוד מילדותו וכבר בגיל 9 שירים שכתב פורסמו בעיתוני ילדים ונוער ובהם "על משמר לילדים".

את שירותו הצבאי עשה יוסי גמזו כעיתונאי ועורך בביטאון "במחנה גדנ"ע". יחד עמו כתב וערך בעיתון זה בחור צעיר בן גילו בשם יורם טהר לב. לאחר שירותו הצבאי החל גמזו בלימודי ספרות עברית באוניברסיטת תל אביב. בסוף שנות ה-50 יצא לאור ספרו "אתם נוער אתם?", שהוא אסופת הומורסקות וסאטירות. את הציורים לספר צייר הצייר הקיבוצי שמואל כ"ץ. בהמשך כתב גמזו ספרים נוספים או השתתף בכתיבתם ובהם: זהירות - שביר!,ילקוט הזאטוט, כל הכבוד!: "ספורה הבלעדי של ישראלה ישראלי", "בלוריות ברוח" ועוד. בשנת 1961 זכה שיר שכתב יוסי גמזו "זמר שיר לכינוס השביעי" בפרס הראשון (750 ל"י) בתחרות לבחירת שיר כינוס הפועל השביעי. השיר נבחר "פה אחד" מתוך 40 הצעות שהוגשו לוועדה. חברי הוועדה כללו את אברהם שלונסקי, ד"ר אברהם שאנן והשחקן יוסי ידין.

בפסטיבל הזמר והפזמון במאי 1967 זכה שיר שכתב גמזו "תמיד מחדש" (לחן יוסי ואלד) במקום השני. את השיר ביצע רן אלירן. באותו פסטיבל זכה במקום הראשון השיר "מי יודע כמה" שביצע מייק בורשטיין.

בשנת 1968 זכה יוסי גמזו בפרס "יציב" לספרות ילדים על ספרו "לא רוצים לישון - רוצים להשתגע! באפריל 1968 והוא בן 30 נשא לאשה באולם מלון "מיראמר" במכמורת, את נעמה ישעיהו, בתו של שר הדואר ישראל ישעיהו ולימים יו"ר הכנסת. בחתונה השתתפו שרים, חברי כנסת, ראשי מפא"י, ואנשי ציבור. את הזוג השיא הרב הראשי לצה"ל האלוף הרב שלמה גורן. למאות הקרואים חולק קלף ועליו שיר שכתב במיוחד לאירוע חתן השמחה יוסי גמזו. נישואי יוסי ונעמה לא עלו יפה וכעבור שנים ספורות נפרדו. לזוג נולדה בת. לפחות בשניים משמות שיריו בווריאציות שונות מופיע השם לילך ("לילך רוצה לקטוף את הירח", ו"לי-לך") ייתכן שהדבר נובע או קשור לעובדה ששם בתו של יוסי גמזו היא לילך? אבל כמובן את זה רק המשורר יוכל לאשר.

בתחילת שנות ה-70 ערך את "אופק", כתב עת לספרות להגות ולביקורת בו כתבו בכירי הסופרים והמשוררים בארץ, אולם חייו של כתב עת זה היו קצרים מאוד ואחרי כמה גיליונות פסק מלהופיע.

ב-1971 זכה בפרס "שווימר" לעיתונאות ע"ש וולטר שווימר. יחד עימו באותה שנה זכו בפרס "שווימר" העיתונאים נתן דונביץ', מנחם תלמי וכן הקריקטוריסט יעקב פרקש (זאב).

מרצה באוניברסיטאות בארץ ובעולם

בשנת 1973 עזב יוסי גמזו את הארץ ונסע לארצות הברית, שם לימד ספרות עברית באוניברסיטאות שונות ובניהם באוניברסיטת אוהיו. בארה"ב השלים עבודת דוקטורט על יצירתו של המשורר והסופר איציק מאנגר. בהמשך עבר לאוסטרליה שם שימש מרצה לספרות וללשון עברית באוניברסיטת סידני.

כעבור כ-20 שנה, בשנת 1993, שב ארצה ועבר להתגורר באילת שם לימד במכללה האקדמית של אילת ומשם עבר ללמד במכללת "אוהלו" שבקצרין ברמת הגולן, גמזו התגורר מספר שנים בעיר קצרין.

ב-2014 הוענק ליוסי גמזו פרס אקו"ם על מפעל חיים בזמר העברי, ע"ש אהוד מנור. בנימוקים למתן הפרס נאמר בין השאר: "שיריו של גמזו מצטיינים בשפה עשירה ובחריזה מושלמת. הם נטועים בנוף הארץ ובהווי הישראלי ומתארים היטב את האוהב והכואב שבחיינו כאן. גמזו ניחן ביכולת להשתמש על-פי הצורך גם בהומור בריא וגם ברגישות רבה. בנוסף לפזמונים, גמזו הוא גם פרופסור ומרצה לספרות, לשון עברית ומדעי היהדות. הוא פרסם עד כה למעלה מ-30 ספרים בתחומי השירה, הסיפּורֶת, ספרות הילדים והעיתונות והוא עדיין כותב שירים מאמרים ומקאמות, בעיקר בתחום האקטואליה. ברוחו ובכתיבתו הסאטירית גמזו עדיין "צעיר, כמו יום אביב בהיר".

זכה בפרס אריק איינשטיין

ב-2016 הצטרף לרשימת הפרסים הרבים והעיטורים בהם זכה גמזו פרס נוסף - פרס אריק איינשטיין הניתן מטעם משרד התרבות, לאמנים ותיקים בני 60 ומעלה בתחום הזמר העברי. בנימוקים למתן הפרס, כתבו השופטים: "יוסי גמזו הוא סטיריקן, הומוריסט, מתרגם, משורר ופזמונאי ישראלי במלוא מובן המילה. ביצירתו הוא משלב עין בוחנת ורגישות גבוהה עם הומור וצחוק בריא, מבט מהצד עם מעורבות ואכפתיות. מבט מהצד עם מעורבות ואכפתיות... גמזו מייצג את הניגודים הרבים המאפיינים את החברה והתרבות הישראלית: קודש וחול, השתתפות בקרב וכמיהה לשלום, התבגרות וילדוּת, רצינות וקלילות, דמע וצחוק, והכל מתוך אהבה אמיתית לשפה העברית, לתרבות ולחברה הישראלית".

יוסי גמזו פעיל עד היום הוא מוזמן ומתארח בערבי זמר ותרבות ממשיך ליצור ולכתוב. מופיע במשותף עם יוצרים וזמרים. הוא כותב בקביעות בכתב העט האינטרנטי היוקרתי, "חדשות בן עזר" ושיריו משודרים באורח קבוע בפתח תוכניתו של משה טימור "שישי אישי" המשודרת מידי ליל שבת. מספרים לי כי לא מעטים מבין הזוכים באות ההוקרה השנתי על מפעל חיים מטעם אוניברסיטת בר-אילן זכו לאחר מכן בפרס ישראל, מי יודע אולי יוסי גמזו הוא הבא בתור.

תאריך:  27/05/2019   |   עודכן:  27/05/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בר-אילן מוקירה את יוסי גמזו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבר קיבוץ יגור
27/05/19 16:06
2
המגיב המגניב
2/06/19 10:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפרופסור איילת פישמן בת-מזל ומודה מדי יום על מה שיש לה, כך בפתיחת דבריה. נולדה בירושלים וגדלה בחיפה לאב פרופסור לכלכלה באוניברסיטת חיפה שהיום הוא כבר פרופסור אמריטוס ולאם בעלת תואר שני בביוכימיה. לאחר נישואיהם נסעו הוריה לחו"ל לפוסט דוקטורט של אביה, ועם חזרתם ארצה ויתרה אמה על קריירה במדע לטובת גידול הילדים. שני אחיה הצעירים פנו לתחום העסקי בעולם הטכנולוגיה העילית.
27/05/2019  |  שרון מגנזי  |   כתבות
האסון הנורא ביותר בהיסטוריה שלנו והעולמית של השמדת עם, יכול היה להימנע לו היהודים שהתגוררו באירופה, היו קשובים לאותות האזהרה על האסון הקרב. המשורר זלמן שניאור ניבא על כך בפואמה שלו "ימי הביניים מתקרבים". גם זאב ז׳בוטינסקי סובב בכל אירופה ונאם בפני היהודים על הצורך לעלות לישראל ולהימלט מהצפוי להם. אך היהודים לא שעו לסימני האזהרה, או משום שהקשיבו לרבנים שהורו שלא לעלות לישראל עד בוא המשיח, או שחששו מהתנאים הלא קלים ששררו בארץ ישראל. רק אלה שקראו את "מיין קאמפ", כמו אבי ז"ל, והאמינו לתוכניותיו של היטלר להשמיד את כל היהודים, קמו ועשו מעשה. אך הרוב לא שעו, וניספו.
27/05/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
נשף הסיום המיוחל מגיע ולקראתו אנחנו מעניקות למראה החיצוני שלנו חשיבות יתרה ומשקיעות כמות נכבדת של זמן וכסף באיפור. עם זאת, חשוב לדעת ששימוש לא ראוי במוצרים קוסמטיים ליד אזור העיניים, יכול להוביל למספר בעיות לא נעימות במיוחד - מזיהום, ותגובות אלרגיות ועד פגיעה ממשית בעיניים. כך נצמצם את הסיכונים באיפור לפס אייליינר עקום בלבד.
27/05/2019  |  אורטל סבג  |   כתבות
כמעט כל אישה חוותה בילדותה, או נעוריה נסיון להטרדה מינית. פעם, הייתה בושה לספר על זה. לאחרונה, מאז העזו נשים להעלות מאוב פרשיות שארעו לפני שנים, וחלקן צלחו להכניס לבית הכלא גדולים ונודעים (במקרה של המחזאי מאמט ההתייחסות הייתה למקרה בארה"ב של השופט קלארנס תומס). המסקנה מכל זה היא, שאם קורה משהו כזה, מוטב להתריע במיידית, ולא לאפשר לבעיה להתפתח ולגדול כמו במקרה של גידול ממאיר.
27/05/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הספר מבקשי חיים, פרדס הוצאה לאור, בעריכת פרופ' גליה צבר, נשיאת המרכז האקדמי רופין ואפרת שיר, פעילה חברתית, הוא ספר המעניק מבט מקיף במרחבי החיים שיצרו מבקשי מקלט אפריקנים מאריתראה ומסודן שנכנסו לישראל משנת 2005 ועד היום לצד עיסוק במפגש שלהם עם ישראלים.
26/05/2019  |  מיכל שבתאי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן    כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת ...
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il