|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרשת השבוע במדבר (המקאם רצט -צבא)

ארץ תקווה

דור המדבר שהוא דור של עבדים לא היה מוכן להלחם על כיבוש ארץ נחלתו. למעשה המרחק מדרום מצרים הגובל בארץ פלשתים הוא רצועת עזה דהיום הוא מרחק של שני ימי הליכה, אלא שהקב"ה שנה את כיוון הליכה לארץ כנען וגזר על יוצאי מצרים ללכת במדבר בצד המערבי של מצרים לכיוון ארצות מואב ומדין דרך ארבעים שנת נדודים
30/05/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
דור המדבר [צילום: גוסטב דורה]


בְּדֶרֶךְ יִסּוּרִים

אֶל אֶרֶץ תִּקְוָה

הַנָּתִיב אֲשֶׁר בָּחַר ה' לְהוֹלִיך בּוֹ הָעָם

וּבְצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם שָׁם מְנָאַם

לָדַעַת מִי יֶצֵא מֵעַבְדּוֹת וּמִי יִטַּמַע

וּמִי אֶת קוֹל הָאֱלֹהִים בְּסִינָי יִשְׁמַע

הַבּוֹחֵר בְּדֶרֶךְ יִסּוּרִים אֶל אֶרֶץ תִּקְוָה יִוָשַׁע וְיַשִּׂיג אֶת מְבֻקָּשׁוֹ אֲשֶׁר לוֹ קִוָּה

יַעַן כִּי הַבּוֹחֵר לְהִשָּׁאֵר בַּשִּׁעֲבוּד יֹאבַד

כִּי בָּחַר לוֹ חַיֵּי שָעָה וְוִתֵּר עַל חַיֵּי עָד

וּמְאָז עַבְרוּ דּוֹרוֹת עַד בֹּא יְמֵי הַשּׁוֹפְטִים

ימי הַקָצִיר והחלו אז לאלם הַמְאַלְּמִים

ולְהִסְתַּפֵּחַ לְיִשְׂרָאֵל הָיְתָה זוֹ אז התְּהִיָּה

כְּפִי שֶׁעשתה זאת הַגִּיֹּרֶת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה


מפקד יוצאי צבא שיצאו ממצרים

מדובר בשנה השנייה ליציאה ממצרים כאשר כבר קם והיה שומע משה את דבר אלוהים אשר צווהו לפקוד כל זכר מעדת בני ישראל למשפחותם מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא. איש איש על דגלו. שבט לוי לא התפקד עם אחד עשר השבטים, כי יעודו היה לשרת בַּקֹּדֶשׁ ולהנהיג את העם. למרות שנאמר כי המפקד היה ליוצאי צבא מבני עשרים ומעלה, לא נאמר כי הם נועדו לעשית מלחמה למרות הגדרתם כ"יוצאי צבא". בפרשה זו לא דובר על עשית מלחמה ולא על צבא לוחם בהמשך למדנו לדעת שזה מפקד לדעת מספר היוצאים ממצרים. לפיכך גם שבט לוי לא נפקד עם אחד עשר השבטים כיוצאי צבא ניתן להגדירו במושגי ימינו שהיה "צבא שירותים" צבא שאיננו לוחם. תפקיד לויים היה לשרת בַּקֹּדֶשׁ. תוהה רש"י ושואל: הלא כבר נמנו בצאתם ממצרים מה טעם מצא למנותם שוב? ועונה: ה' עושה זאת מתוך חבתם (של ישראל) חמש פעמים מנאם כי הם חביבים עליו על הקב"ה. המפקד הפעם היה אחרי שנה מצאתם ממצרים לקראת השנה השנייה, כדי לסדר אופן צעידתם במדבר שזה עתיד להמשך ארבעים שנה למען יצעדו כגדודי צבא כל אחד לבית אבותיו. הם צריכים להיות ערוכים כך בלכתן במדבר בדרכם לארץ כנען לעבור דרך ארצות עמי המדבר שחלק מהם עמים עוינים לישראל, ויתכן כי יתנכלו להם, כי אז יצטרכו להיות מוכנים להלחם עד הגיעם לרשת את ארץ אבותם, ואז יגיעו אל המנוחה ואל הנחלה, ויוכלו לקים את מועדי ה' במועדם ובארץ נחלתם. אנו יודעים כי ישראל עתיד ללכת במדבר בדרכו לארץ כנען שנים רבות עד אשר ישב קבע בארץ נחלתו שהקב"ה הוועידה לו בבריתו של אברהם אבינו. ברור כי בתקופת ההליכה במדבר ישראל לא יזרע ולא יקצור ואף על-פי כן הוא יקים את מועדי ישראל והפעם עסקינן בחג השבועות המסמל את מעמד הר סיני כחג מתן תורה לישראל. כי הרי במדבר לא זרעו ישראל חטה ושעורה ולא קצר קציר חטים, הכונה היא לעתיד לבוא בהגיע ישראל לארץ כנען לכן נקרא חג "מתן תורה" שחל בתם ארבעים ותשעת ימי הָעֹמֶר ביום החמישים ב-ו' בסיון.

דור המדבר לא היה מוכן להלחם

דור המדבר שהוא דור של עבדים לא היה מוכן להלחם על כיבוש ארץ נחלתו. למעשה המרחק מדרום מצרים הגובל בארץ פלשתים הוא רצועת עזה דהיום הוא מרחק של שני ימי הליכה, אלא שהקב"ה שנה את כיוון הליכה לארץ כנען וגזר על יוצאי מצרים ללכת במדבר בצד המערבי של מצרים לכיוון ארצות מואב ומדין (כיום ערב הסעודית). דרך ארבעים שנת נדודים עד הגיעם לגבולה המזרחי של ארץ כנען עד לירדן ירחו. לפי הפרשה, כאמור, עם ישראל נמצא בחודש השני (כפי הנראה חדש אייר) בתחילת השנה השנייה לצאת ישראל ממצרים. וזה היה אחרי חטא העגל בגינו ובגין הוצאת דבת הארץ רעה על אלה שנשלחו לתור את הארץ, נגזר על ישראל לנדוד ארבעים שנה במדבר עד הגיעו לירדן ירחו. הטית הדרך של יוצאי מצרים לארץ כנען מיומים הליכה לארבעים שנות נדודים במדבר, כאמור ארבע חמשיות של בני ישראל נשארו במצרים ונטמעו במצרים, ואלה שיצאו לא היו די חזקים לעמוד בקשיים שעמדו לפניהם בדרכם לארץ, כפי שזה התברר כאשר החלו מתלוננים ומתאוננים בפנותם אל משה לאמור: הַמִּבְלִי אֵין קְבָרִים בְמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בָּמִּדְבָר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם (שמות יד/יא). זאת כאשר נתקלו בקושי בדרכם. לכן שינה ה' את כיוון הליכתם כדי שלא יתחרטו על שהוציאם ממצרים, ולא יהיו שבים על עקבם למצרים. כך נהגו עשרה מתוך שנים עשר הנשלחים לתור את הארץ הם גם הסיתו את העם נגד משה. בגלל ריבוי התלונות של יוצאי מצרים הביאו על עצמם את גזרת הנדידה במדבר ואת הגזרה למות במדבר שנאמר: ובניכם יהיו רועים במדבר ארבעים שנה ונשאו את זנותיכם עד תם פגריכם במדבר זה ...במספר הימים אשר תרתם את הארץ ארבעים יום יום לשנה יום לשנה (שלח לך יד/לג, לד). אלוהים בראותו "עם עבדים" זה שאינם מסוגלים להלחם לרשת ארץ כנען, גזר עליהם למות במדבר ושצאצאיהם יהיו היורשים של הארץ. משראה הקב"ה לקראת הבאות בשנה השנית בחודש השני צוה אלוהים לשים את העם במסגרת, לכן צוה ה' על משה לפקוד את העם ואכן המפקד נערך ואף הוקמו המסגרות הארגוניות לפי השבטים כך: איש איש על דגלו בְּאֹתֹת לבית אבותם יחנו (ב/ב). ממזרח, דגל מחנה יהודה ובראשם נחשון בן עמינדב. מדרום, דגל מחנה ראובן ובראשם אליצור בן שדיאור ממערב, דגל מחנה אפרים ובראשם אלישמע בן עמיהוד. מצפון, דגל מחנה דן ובראשם אחיעזר בן עמישדי. ס"ה מספר המתפקדים מבני עשרים שנה ומעלה היה 603,550. לא כולל שבט לוי, אשר כאמור הוא לא יקבל נחלה בארץ ויהיה השבט שינהיג את העם ויקים "משמרת משכן העדות" ובלל זה לְנַיֵּד את המשכן. אנו כבר ראינו כי משבט לוי משה נבחר ע"י הקב"ה כנביא ואהרן נבחר ע"י הקב"ה ככהן גדול ואת בני אהרן ככהנים שנתמנו על הקרבנות ועבודת המשכן. אי-הכללת הלויים בצבא הלוחם לא שינה את המבנה שנים עשר הנשיאים, ולא מבנה ארבע המחנות שמוקמו לפי ארבע רוחות השמים סביב למשכן ולאהל העדות כשבמרכזם שם מְמֻקַּם שבט לוי. זאת התארגנות מופתית ביחס לתקופה בה מדובר, לפני יותר משלושת אלפים שנה.

לקראת חג השבועות

חג השבועות הוא אחד משלושת הרגלים שנצטוה ישראל לקרוא אותם במועדם. אשר לקביעת מועד החג בכל הנוגע לחג השבועות שמו מעיד על עצמו, די בקביעת המועד של יום ראשון דחג המצות-פסח, כדי לדעת מתי יחול חג השבועות, כלומר בתום שבעה שבועות ממחורת יום ראשון של פסח, דהיינו כעבור ארבעים ותשעה ימים ביום החמישים יהיה חג השבועות. כבר נאמר לא פעם ששלושת המועדים חלים בשלוש עונות: חג המצות בעונת האביב, חג השבועות בעונת הקיץ וחג הסוכות בעונת הסתיו. כיון שחג השבועות חל בקיץ והיבול והפרי בָּשֵׁלים נקבע כללי הקציר ואיך לאלם אלומות ולהשיל חלק לעניים. החג נקרא חג הקציר, זה מביא אותנו אל סיפורה של רות המואביה ואנו קוראים בחג השבועות את "מגילת רות" ספורה של רות מהוה דרמה כשכל פעם בקריאתה מתרגשים מחדש מתוכנה, ביחוד בקשר להסתפחותה לעם ישראל ועל דרך "גיורה" שקבל ביטוי בדברים שאמרה רות אל חמותה נעמי, בתשובה לשידול נעמי את כלתה לשוב לבית אביה במואב, אחרי מות ילדיה ובעלה של נעמי אך רותה עונה לחמותה נעמי לאמור: אל-תפגעי-בי, לעזבך לשוב מאחריך: כי אל-אשר תלכי אלך, ובאשר תליני אלין-עמך עמי, ואלוהיך אלוהי. באשר תמותי אמות, ושם אקבר; כה יעשה יהוה לי, וכה יוסיף-כי המות, יפריד ביני ובינך. נפלא לקרוא דברים אלה שמהווים הבעה צרופה להסתפחות לעמה של נעמי לעם ישראל ולקבל עליה מצוות התורה ואת אשר צוה אלוהי ישראל. הבולט כאן שההסתפחות או הגיור נעשה מאמונה ולא בגלל תועלת חמרית. ובהמשך לשמות החג מוצאים אנו כי הוא נקרא גם "חג הבכורים" שבו מביאים ראשית תבואת השדה לכהן לבית המקדש, החג נקרא גם "חג מתן תורה".הרמב"ם על אומר כי ישראל האמינו במשה רבנו לא בגלל האותות שעשה, כי הרי זה אפשר שיעשה בלהט וכישוף, הם האמינו בו, כיון שכל האותות שעשה משה במדבר לפי צורך עשאם, היה צריך לְטַבֵעַ או להשקיע את מצרים - קרע את הים והצלילן בתוכו; צָרַךְ העם מזון - הוריד לו את המן; צָמָא העם בקע להם את האבן עדת קורח כפרו - בלעה אותן הארץ, וכן שאר האותות. על-פי הרמב"ם, גם מעמד הר סיני בועד לתת תוקף אלוהי לנבואת משה. לפני מאורע גדול זה האמינו בני ישראל במשה, במעמד הר סיני וגם אחרי מעמד זה האמינו, אמונת ישראל במשה נצחית, מכאן:

כֹּל שֶׁצָרִיךְ לְהַאֲמִין בַּמַּעֲשֶׂה שֶׁעוֹשִׂים כִי מַעֲשֶׂה טוֹב וְצוֹדֵק נִתַּן לְהַגְשִׁים

לְפִיכַךְ הָעָם הֶאֱמִין בָּה' וּבְמֹשֶׂה עַבְדּוֹ לָכֵן אֱלֹהִים לִוָּהוּ וְלֹא הִשְׁאִירוֹ לְבַדּוֹ

לָחַם בַּעֲמָלֶק שֶׁפָּגַע בַּחֲלָשִים מֵהָעֹרֶף וְהָעָם לְמַעַן הָאָרֶץ אַף אֶת נַפְשּוֹ חֵרֵף

וְהוּא הָלַךְ בַּמִּדְבַּר עַד כְּלוֹת כּוֹחוֹתָיו זֶה שֶׁזִּכָּה אֶת יִשְרָאֵל בְּאֶרֶץ אֲבוֹתָיו

יָשַׁב יִשְׂרָאֵל בְאַרְצוֹ וְאֶת הַנֶּטֶל הֵרִים בְּצֶדֶק וּמִשְפָּט וּבְלֶכְתּוֹ בִּמְסִלּוֹת יְשָׁרִים

וְכֹל זוֹמֵם לְהַכְחִיד יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם גּוֹרָלוֹ נֶחֱרַץ כַּעֲמָלֶק וְנִמְחָה מִן הָעֹולָם

וּבְהִתְקָרֵב מוֹעֵד נַשְׁבִּיעַ אֶרֶץ וְשָׁמַיִם שֶׁבְּרֹאש שִׂמְחָתֵנוּ נָשִׂים לָנוּ יְרוּשָׁלָים

שֶׁתִּשְכּוֹן רוּחַ אֱלֹהִים בַּמִּקְדָשׁ שֶׁחָרַב בָּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָהּ יַחְדָּיו בָּהּ עַמֶּנוּ יָשַׁב

נִשְׂמַח וְנָגִיל וְלִשְׁלוֹם יְרוּשָׁלַיִם נָשִׁיר כְּבִּירַת הַנֶּצַח לְיִשְׂרָאֵל לָנֶצֶח לֹא נָמִיר

נְחַזֵּק שְׁעָרֵיהָ וְהִיא לָנוּ חוֹמָה וּמִבְצָר שֶׁשׁוּב לֹא תִּנָּטֵשׁ וְלֹא יִשְכּוֹן בָּהּ עָם זָר

נָשִׁיר כְּדִבְרֶי הַמְשׁוֹרֵר שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלָיִם כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שֶׁעֲרָיִךְ הַיּוֹשֵׁב בַּשָּׁמָיִם

וְשַׂם אוֹתָךְ פִקָּדוֹן בִּידֵי עַמּוֹ עַם עוֹלָם לְבַל יִטְּשֶׁנָּה וְיָשׁוּב לֶאֶרֶץ שֶׁשָׁמָּה נֶעֱלַם

תאריך:  30/05/2019   |   עודכן:  30/05/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש אמ"ן בשנים 1964-1972, שהציב את המודיעין הישראלי בכותל המערבי של טובי גופי המודיעין בעולם. השר הראשון, ודומני האחרון שהתפטר מרצונו מהממשלהחחח
30/05/2019  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
מדוע מאשים ליברמן את נתניהו בפיזור הכנסת? הייתה לו יכולת להכריח את החרדים לתמוך בחוק נגדם? מה הוא ציפה ממנו? שיחתום הסכמים עם מפלגות אחרות וישאיר את החרדים בחוץ? איך הוא היה עושה את זה? לא היה אף אחד באופוזיציה שהסכים להצטרף אליו במקומם וזה גם לא היה הוגן לדחוק 16 מנדטים נאמנים של החרדים עבור 5 מנדטים של פירומן שבכל רגע עלול להפיל את הממשלה גם אחרי ההסכמים. מי שמציב דרישות לא מציאותיות, שלא יבוא בטענות לאחרים.
30/05/2019  |  עמוס נשער  |   מאמרים
בחודש וחצי האחרונים הסתבר באופן הברור ביותר כי לביבי נתניהו יש אג'נדה אחת מרכזית: הליכוד זה אני ומאחר שהוא כבר ראש ממשלה עשר שנים רצופות, אז גם המדינה זה אני. זו האג'נדה ואין בילתה. ולכן, זחיחות הדעת בניהול המשא-ומתן הקואליציוני בד-בבד עם הכשרת הקרקע להימלטו מאימת הדין. רק לפני חודש וחצי הוא הצהיר מול כל מצלמה וכל מיקרופון כי הוא לאומי, חזק וימני - לאו-דווקא בסדר הזה. הוא גיחך בקול גדול כי לא היה כלום ואין כלום, ובשימוע הכל יתמוסס לאחר שהמדינה השקיעה מיליונים בחיקקרותיו במטרה ברורה להפילו. באווירה זו הלכנו לבחירות באפריל, ביבי הכריז על נצחון אדיר, ומה קיבלנו? בהפוך ממעשה הקסם הידוע בו נשלף שפן מכובע ריק, כאן הכנסנו שפן וקיבלנו כלום.
30/05/2019  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), שמייצג את תעשיות ההיי-טק ומדעי החיים, בין היתר מול גורמים ממשלתיים, פרסם (יום ב', 27.5.19) הודעה די חריגה, שבה מביעים ראשיו דאגה עמוקה מהליכה של מדינת ישראל לבחירות חוזרות, עקב ההשלכות של המהלך על המשק בכלל ועל ענף הטכנולוגיה הישראלי בפרט. זו המגמה המסתמנת נכון לכתיבת שורות אלה, כשנראה שהמגעים הקואליציוניים עלו על שרטון והכנסת נמצאת בשלבים מתקדמים של חקיקת חוק לפיזורה. אלא שיש עוד מספר שעות עד לשעת השין, ורק לקראת חצות נדע אם האיום הזה, כפי שמנהלי ההיי-טק מציגים אותו, יתממש.
30/05/2019  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
בשולי הכותרות: ומי נקרא לדגל ההפגנה בכיכר רבין? משחקי הכס של איווט ליברמן ולקינוח האזרח גואטה
30/05/2019  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il