|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

האמנם נתניהו בסוף דרכו הפוליטית <br>

נתניהו מגלה כבר זמן רב כושר עבודה ואנרגיות אישיות יוצאים מן הכלל; עם זאת, אין הוא "אדם עליון" ואינו חף מחסרונות וטעויות לכל אדם ולכל מערכת אנושית גבולות יכולתם ומלחמת ההתשה בה עומד האיש ועתיד לעמוד גם בקדנציה הבאה, פועלים לקידום מועד סיום דרכו הפוליטית
13/06/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (ב)   |   תגובות
נתניהו. מנהיג את הממשלה [צילום: אהרון קרוהן/פלאש 90]

אחד העקרונות הידועים ביותר באסטרטגיה הצבאית הוא לא לבזר כוחות ולא לנסות לנהל בו-זמנית מספר מערכות עיקריות, משום שהדבר כרוך באובדן גמישות הפעולה ובשחיקה מוגברת של המשאבים, המוליכים להתשה ולאבדון. את אחת השגיאות הגדולות בתחום זה ביצע היטלר במלחמת העולם השנייה, כאשר פלש לרוסיה בטרם הכניע את אירופה כליל. אותו אדם המשיך באותה שגיאה ממש כאשר גרר כמעט ב"כוח", באמצעות פרובוקציות שונות, את ארה"ב, להצטרף למלחמה ובכך החיש את קיצו.

התבוננות בנתניהו ובהתנהלותו במשך חמש קדנציות ובמיוחד אחרי האחרונה, מבליטה שתי תופעות: התרכזות "בדברים הגדולים" והתחמקות מהניהול השוטף של המדינה והממשלה. מרחב העניין שלו הולך ומצטמצם עם חלוף הזמן, לשלושה תחומים: ביטחון, חוץ ותקשורת, כאשר תחומי החברה, הכלכלה, איכות הממשל והשירות הציבורי, יחסי הפנים ואיכות החיים, נמצאים בתהליך מתמשך של שקיעה ודעיכה.

תהליכים אלה אינם חדשים, אולם ככל שחולף הזמן, גדלה אצלו "עייפות החומר" חרף כישוריו האישיים המצויינים והתהליכים הנ"ל הופכים מובהקים יותר. הקדנציה האחרונה הוסיפה למוקדי העיסוק של נתניהו את המאבק האישי בתחומי החקירות הפליליות, שהוצמדו לו על-ידי יריבים פוליטיים ומערכת משפטית שהסתאבה ואיבדה קני-מידה וכושר שיקול רציונלי ביחס למעמדה הראוי בדמוקרטיה שלנו. בניסיונה לסחוף את המדינה לעבר גישות גלובליסטיות ופוסט-מודרניות, שמאדירות את הפרט ומבטלות את משקלו של המרכיב החברתי בדמוקרטיה קלאסית טיפוסית, הגיעה המערכת לקיצוניות שאינה מקובלת יותר על רוב הציבור הישראלי. כפועל יוצא מכך, מחולל חוסר איזון זה "מערכה תרבותית", שנתניהו, כראש המחנה הפוליטי השמרני, הוא אחד מהנושאים העיקריים בעוּלה.

המאבק על דמותה ואופיה החברתי-תרבותי של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי, מצטרפת לשלל החזיתות אותן נקרא נתניהו לנהל בעת ובעונה אחת. הרושם הנוצר הוא, שהאיש נמצא על סף גבול יכולת התפקד כהלכה והיעילות הנדרשת במגוון כל כך רחב של אתגרים סימולטניים. אלמלא כושרו הבסיסי, היה כושל בכך כבר מזמן.

את המאבק המשפטי של נתניהו אני רואה כמאבק כפוי, מיותר, שיוּזם על-ידי יריבים פוליטיים במטרה להתישו, להכשילו ולהדיחו מהשלטון. על-רקע ריבוי קציני הצבא בדימוס, התומכים בגלוי או באופן סמוי במאבק זה, אינני מתפלא שאחד העקרונות המובילים אותו הוא פיצול הכוחות והתשה באמצעות ריבוי של חזיתות סימולטניות פעילות.

הלכה משפטית

יתר-על-כן, אין זה מקרה ששלושת האישומים התלויים ועומדים נגד נתניהו - שוחד, ניסיון למתן שוחד ומרמה והפרת אמונים1 - באים כולם מן התחום האפור, שבו אין נטילת כספים בפועל לצרכים אישיים, אלא קבלת טובות הנאה כביכול, בנושאים שהפרשנות המשפטית השרירותית של התביעה או בית המשפט הם אלה שאמורים להעניק להם את הממד הערכי הקובע.

כתבי האישום, המותנים בשימוע, ש"בושלו" נגד נתניהו על-ידי הפרקליטות, תקדימיים בכך שהם מבקשים לעצב הלכה משפטית שאינה מעוגנת בחקיקה ברורה. הלכה זו גורסת שבידי התביעה הכללית להחליט באופן שרירותי וללא חקיקה מתאימה, מתי יחסי גומלין מקובלים בין כלי-תקשורת לאיש ציבור או פוליטיקאי (ובכלל זה ראש ממשלה) הופכים מיחסים "טבעיים" ליחסים שיש בהם חשד לשוחד או הפרת אמונים.

בהעדר חקיקה מתאימה למקרים ממין זה, חסרים אנו את עמדת המחוקק בשאלה מהם הקריטריונים או הנורמות שבהתקיימם, זו חריגה מנורמה ובהעדרם אין זו חריגה מהנורמה ועל כן אינם מהווים עבירה. כלומר, התביעה ובית המשפט בעקבותיה, נוטלים לעצמם פעם נוספת את הסמכות לחוקק בפועל חוקים שעניינם נורמות מוסריות ותיחום חוקי המשחק בחיינו החברתיים. הפרקליטות חוזרת לסורה ומנסה לקבוע מסמרות חוקיות בתחום האפור שבין הסביר לבלתי-סביר במעשיהם של אנשי ציבור ומי שפועלים מולם במרחב הציבורי. עצם הניסיון "להתגלח" על זקנו של נתניהו בקביעת נורמות השמורות למחוקק, הוא חריגה חמורה מסמכות של הרשות המשפטית, עובדה המחזירה אותנו לדיון העקרוני של הפרדת הרשויות וקביעה חוקתית של הגורם המוסמך להגדיר תיחום זה.

שלושת התיקים של נתניהו תלויים מבחינה זו על בלימה, ומשום כך צריכה להתחזק עוד יותר התביעה הציבורית לקרוא את המערכת המשפטית לסדר, משמע: להטיל עליה את משמעת החקיקה ופרשנות המחוקק לנורמות הציבוריות שלנו. הנוקשות שמגלה היועץ המשפטי מול בקשות נתניהו הנוגעות להפרדה מהותית וממשית בין המערכה הפוליטית שהוא מנהל, לבין ההליך המשפטי המתנהל במקביל, אומרת דרשני.2

נתניהו ומשפחתו נחשבים מאז ומתמיד לחשדנים ולרגישים מאוד בכל הנוגע לאמון האישי שהם מעניקים לעובדים עימהם. במיוחד נכון הדבר בלשכת ראש הממשלה ובמשרדו וכן בתפקידי אמון שכפופים למרותו באופן ישיר. במשך 10 שנותיו כראש ממשלה, כיהנו עימו ככפיפים אישים רבים, שרבים מהם לא התמידו בתפקידם. בעומס המוטל על ראש הממשלה, כפי שתואר לעיל, אנשי אמון הם נדבך כוח חשוב ביכולתו להרים את המטלה הענקית הזו. עזיבת עובדים בכירים בימים אלה, מכבידים עוד יותר על מיצוי היכולות האישיות במסלולים העיקריים בהם אין לנתניהו תחליף ממשי.

סוגיות אישיות

ראש הממשלה איננו תואר ריק מתוכן. פירושו העיקרי והמשמעותי ביותר הוא: האדם המנהיג את הממשלה, קובע את סדר-יומה ואת סדרי העדיפות בה, מנחה את השרים בעבודתם ומבקר את ביצועיהם ומנהל במו ידיו את הנושאים הרגישים, המסווגים והחיוניים ביותר למדינה בכל רגע נתון. לאור הדברים האמורים לעיל, ברור שירידה ביכולתו של ראש הממשלה לבצע כל אלה, בין אם מחמת עומס-יתר או לְחצי-השעה בהם הדחוף דוחה את החשוב, אין אפשרות להימנע מהשאלה עד כמה רחוקים אנו מהנקודה של אובדן שליטת הקברניט על ספינתו?

לצערי, איננו רחוקים מרחק רב. דומני שנתניהו עצמו מודע למצב, ובצוק העיתים הפוקד אותו, מתנהל כך שמרבית הקשב האישי שלו נתון לנושאי הביטחון ומדיניות החוץ הקריטיים ולסוגיות המשפטיות האישיות שלו. כתוצאה מכך נושאים "משניים" רבים מדי מטופלים רע עד רע מאוד. לאור הצפי שמצב זה יחריף בחודשים הקרובים, גדלים הסיכונים לתוהו ובוהו ולכשלים תופחים במערכות הפנים. מדינה צנטרליסטית מדי שהקודקוד המוביל הדומיננטי שלה הופך לבלתי זמין או בלתי-אפקטיבי, צפויה להיקלע לסדרת משברים שנזקיהם יהיו חמורים. יריבי נתניהו לא יצליחו להפיל אותו בדרכים הדמוקרטיות הרגילות. המאבק בין "ימין" לשמאל" ימנע זאת בגלל עליונותו הפוליטית המספרית של הימין. אולם רצף של כשלים מחמירים הנערמים בתחומי הפנים, עשוי לגרום לאובדן אמון בנתניהו בקרב חלק מציבור תומכיו הקבוע, והדבר יספיק להפלתו.

ככל שהניסיונות להפילו יהיו אישיים, בוטים ובלתי הוגנים יותר, כך יקל עליו לשמר את מעמדו, ומאידך-גיסא, ככל שיהיו מפתיעים, מרובים וכביכול ענייניים, יאיימו באופן ממשי יותר על המשך כהונתו. אם יחולל נתניהו הפתעה חיובית בתחומי הפנים, אחרי בחירות 17 בספטמבר 2019, יהיה מעמדו איתן יותר, ללא קשר למצבו המשפטי. אם ינהג כך, יוכל להתפנות לנושאי החוץ והביטחון הבוערים, שככל הנראה יהיו מורכבים ודחופים יותר אחרי הבחירות הקרובות. בקדנציה הקרובה יצטרך נתניהו לקבל הכרעות בכמה נושאים כבדים, שמהן התחמק במשך זמן רב והכרעות כאלה לרוב "אינן מבטיחות שקט פוליטי".

כך או אחרת, אינני סבור שנתניהו יוכל להמשיך בתפקיד רה"מ אחרי הקדנציה הבאה. אם יכין שניים עד שלושה מחליפים שיתמודדו על תפקיד מנהיג התנועה אחרי הקדנציה הבאה, ייטיב עם עצמו, עם תנועת הליכוד והמדינה. אם ינהג כך, גם יוכל לנהל את תהליכי השינוי וההחלפה ולשלוט בהם במידה רבה. אם ימשיך בדרך הנוכחית, אפשר שיופתע בעצמו מהרגע והאופן בו יתחוללו חילופי המשמרות בליכוד.

הערות

1. ראה, למשל: [קישור]

2. כך, למשל, אני רואה את הסירוב לאפשר לנתניהו עימות עם עדי המדינה בתיקיו השונים, לפני מערכת הבחירות ואחרי פרסום רשימת החשדות. כך אני מבין את הסירוב לאפשר לו מימון של הגנה נאותה על-ידי גורמים המוכנים להשתתף בה. אותו פירוש מתאים בעיני גם להתעקשות היועץ המשפטי לפרסם את חשדותיו לפני הבחירות האחרונות, מבלי שהתקיים במקביל כל שימוע שביכולתו לסתור או להקהות את חומרת החשדות. כך אני מבין גם את ההתעקשות לקיים שימוע דווקא מספר חודשים מצומצם אחרי העמדת חומרי החקירה לרשות סנגוריו, שעה שבשלבי החקירה עצמם, היה לו תמיד זמן רב פנוי לבחון עוד פרט שולי ועוד פרט משני...

תאריך:  13/06/2019   |   עודכן:  13/06/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמנם נתניהו בסוף דרכו הפוליטית
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תרצה
13/06/19 13:36
 
אשה מגוחכת
13/06/19 17:55
 
מגיב ותיק
13/06/19 18:26
 
רפי לאופרט
15/06/19 09:42
 
מגיב ותיק
19/06/19 20:29
2
ארי כספי
13/06/19 17:29
 
סמוכה
13/06/19 17:50
 
רפי לאופרט
15/06/19 09:49
3
יוסי מ.
13/06/19 19:29
 
מה שלום הכורדי?
14/06/19 07:46
 
יוסי מ.
14/06/19 08:04
 
לכורדי י.מ.
14/06/19 14:39
4
באום
13/06/19 20:20
 
באום היקר
14/06/19 07:55
 
רפי לאופרט
15/06/19 09:59
 
באום
15/06/19 18:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (ב)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר קיצוץ רוחבי. גובה הקיצוץ הצפוי הוא יותר ממיליארד שקלים - כך דווח (יום ד', 12.6.19) בכאן חדשות. עוד דווח כי הקיצוץ הרוחבי יממן בין היתר את המשך סבסוד הצהרונים. ההודעה הרשמית בדבר ההחלטה אמורה להימסר מחר (ה').
12/06/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
את ההחלטה שלא להתמודד על ראשות המפלגה קיבלתי מזמן. לצידה נותרה התלבטות האם להישאר ברשימה לכנסת או לא. ההתלבטות הזאת מלווה אותי שבועות ארוכים והתייעצתי לגביה עם עשרות אנשים. כמעט בכל השיחות הללו הזכירו לי את האמירה של אריק שרון ז"ל - הכי חשוב להישאר על הגלגל.
12/06/2019  |  ח"כ אבי גבאי  |   מאמרים
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ אבי גבאי, הודיע על פרישה מן החיים הפוליטיים. גבאי, שנבחר לכנסת לראשונה רק לאחרונה, בבחירות לכנסת ה-21, הודיע כי החליט להסיר עצמו מרשימת מפלגת העבודה לכנסת ה-22.
12/06/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
בסיעת כחול לבן מפנימים כנראה כי ללא שותפות עם המפלגות החרדיות, לא יצליחו לעולם להגיע לשלטון או לפחות להיות אחת השותפות הקואליציוניות של הליכוד. העיתונאי ישראל פריי חושף (יום ד', 12.6.19) ברשת "קו עיתונות" כי הבנה זו היא אחד הלקחים שהופקו ממערכת הבחירות האחרונה.
12/06/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה המסדרת, בניהולו של מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ שלמה קרעי, החליטה (יום ד'12.6.19) כי היום האחרון של כנס הקיץ יהיה ביום ראשון י"ג בסיוון תשע"ט, 16 ביוני 2019. פגרת הבחירות תחל למחרת ביום שני ותימשך עד לכינונה של הכנסת ה-22.
12/06/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il