|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

רצח נהג המשאית אמנון ליפשיץ בכביש אילת <span style='font-weight:normal;'>[1962]</span> <br>

אמנון ליפשיץ, נהג משאית בן 27, נרצח תוך "וידוא הריגה" בכביש אילת באפריל 1962, על -ידי חולית פדאיון שבוע לאחר הירצחו הקימו חבריו גל-עד במקום בו נרצח אותו פוקדים מדי שנה, החברים הטובים ותלמידיהם, רובם, נהגי "סמי טריילר" מכל הארץ, שגדלו על הסיפור המצמרר והפכו אותו למורשת
17/06/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
אמנון ליפשיץ [צילום: באדיבות חיימקה אבני]

כביש באר שבע-אילת, ידע בשנות ה-50 וה-60, לא מעט פיגועי ירי מצד חוליות מסתננים ואנשי פדאיון שחדרו מירדן וממצרים וארבו לא פעם לכלי רכב ולנוסעים בכביש וירו עליהם. "כביש הערבה" במלואו עוד לא היה קיים ונפתח רק במחצית שנות ה-60. המצב הביטחוני באותה העת באזור היה מעורער משהו, לא גדר מערכת ולא כל מכשול אחר. הנסיעה בכביש אילת בשנות ה-50 ותחילת שנות ה-60 הייתה כרוכה לעיתים בסיכון ביטחוני, ופעמים רבות נהגים התבקשו לנסוע בשיירות ואוטובוסים לוו על-ידי רכבים צבאיים.

הבולט בפיגועים בכביש לאילת היה פיגוע ירי שהתרחש ב-17 במרץ 1954, במעלה עקרבים שבנגב, ונודע לימים בשם "טבח מעלה עקרבים" ובו נרצחו למעלה מ-10 נוסעים של אוטובוס "אשד" ("אגד") שהיה בדרכו מאילת לתל אביב. ב-23 באפריל 1956 חדרו מירדן חוליית מסתננים ורצחו ארבעת עובדי תה"ל בק"מ ה-122 בכביש אילת, וכארבעה חודשים לאחר מכן ב-16 באוגוסט 1956 הותקף מירי ממארב על-ידי חוליית פדאיון אוטובוס אג"ד שנסע לאילת באזור באר מנוחה. בפיגוע זה נהרגו נוסעת ושלושה חיילים שאבטחו את האוטובוס.

השקט מופר
סביבות השעה 7-8 בערב, הופר השקט כאשר משאית של חברת "מפעלי תובלה" שהייתה בדרכה מבאר שבע לאילת, והובילה חומצה גופרתית מרוכזת עבור מפעל תמנע, הותקפה על-ידי חוליית מסתננים
▪ ▪ ▪

מאז 1956, במשך כ-5-6 שנים היה הכביש לאילת "שקט יחסית" ולא אירעו בו ככל שידוע לי, מעיון בארכיון, פיגועי ירי רצחניים. ביום רביעי, 11 באפריל 1962, בסביבות השעה 7-8 בערב, הופר השקט כאשר משאית של חברת "מפעלי תובלה" שהייתה בדרכה מבאר שבע לאילת, והובילה חומצה גופרתית מרוכזת עבור מפעל תמנע, הותקפה על-ידי חוליית מסתננים בירידה לנחל פארן בקילומטר ה-132 בכביש באר שבע אילת.

חוליית המסתננים, שמנתה כנראה 4 אנשים, הציבה מחסום של אבנים גדולות במרכז הכביש. נהג המשאית מסעוד שריקי בן 43, הבחין במחסום ובשני אנשים לובשי חאקי הקופצים מולו, הבין שמשהו לא תקין, לחץ על דוושת הגז, העביר ל"הילוך חמישי" - המרבי, זינק ופרץ את המחסום תוך שהאורבים יורים לעברו צרור יריות והצליח ממש ברגע האחרון להימלט ובכך למעשה סביר להניח הציל את חייו.

בהגיעו למחנה פארן דיווח הנהג שריקי על האירוע וכוחות צבא וביטחון הגיעו למקום וערכו סיורים וסריקות בסביבה. חולית סיור מצאה עקבות של 4 אנשים שהובילו דרומה לכיוון הגבול המצרי. כן נמצאו במקום מספר תרמילי רובים. הערכה של גורמי הביטחון הייתה כי מיקום המארב מעיד על הכנה מדוקדקת שכוונתה הייתה כנראה לפגוע באוטובוס האחרון של "אגד" הנוסע מתל אביב לאילת והעובר במקום בשעות ערב מוקדמות.

רצח אמנון ליפשיץ ז"ל

בתמונה
חבריו ומכריו של אמנון ליפשיץ מול הגל-עד לזכרו.

אחותו של אמנון ליפשיץ עמליה לויטין מספרת כי המשפחה הייתה בטראומה רבה אחיה אמנון ליפשיץ לא היה אמור למעשה לנסוע באותה נסיעה גורלית בה נרצח והחליף חבר טוב שהיה מתוכנן לנהוג בנסיעה זו
▪ ▪ ▪

למחרת היום בו הותקפה משאיתו של מסעוד שריקי, ביום ה' 12.4.62 בשעה 3:30 אחר-הצהריים, יצאה מנמל אילת, כשיעדה צפונה, משאית מדגם "סופרוויט" נהוגה בידי אמנון ליפשיץ בן 27 תושב תל אביב, נהג "קואופרטיב תחבורה", כשעליה מטען סיבי אגבה, המיועד למפעל.

אמנון ודאי לא שיער כשיצא לנסיעתו צפונה כי תהיה זו נסיעתו האחרונה בחייו. בהגיעו בסביבות השעה 6:30 בערב לעיקול הכביש בקטע דרך שנקרא "מעלה המישר", בקילומטר ה-115 לערך בכביש באר שבע אילת, כ-20 ק"מ דרומית למצפה רמון, נורו ממארב לעבר המשאית יריות על-ידי אנשי חוליית מסתננים שארבו בצד הדרך.

המסתננים התמקמו על גבעה קטנה בצד הכביש ומטווח קרוב ירו לעבר תא הנהג ולשמשה הקדמית של המשאית הזוחלת בעליה התלולה. אמנון נפגע תחילה בידו השמאלית סמוך לכתף ואיבד כנראה את השליטה על ההגה והמשאית הסתובבה כמעט סיבוב מלא וכשפניה לכיוון אילת נעצרה. אז הגיחו הרוצחים ממארבם וירו מטווח קרוב בראשו של אמנון וביצעו מה שנקרא "וידוא הריגה".

אמנון הופתע ולא יכול היה להגיב כלל ונרצח על הגה המשאית. הרוצחים נמלטו כנראה לירדן תוך שהם חוצים את הגבול הירדני המרוחק כ-20 ק"מ ממקום הרצח. נהג של משאית אחרת שעבר במקום ואף שמע ירייה הבחין במשאית שאורותיה דלוקים חונה בצורה מוזרה משמאל לכביש. הוא התקרב למקום והבחין בנהג המשאית כשהוא ישוב במושבו רכון וראשו נשען על ההגה. הנהג הגיע במהירות למצפה רמון שם הזעיק את כוחות הביטחון שיצאו מיד למקום לסרוק את הסביבה.

גששים גילו עקבות מספר אנשים שהוליכו מזרחה לכיוון ירדן. ישראל פנתה בתלונה לאו"ם בעניין רצח הנהג וביקשה לכנס את ועדת שביתת הנשק הישראלית-ירדנית לדון בנושא. נושא רצח הנהג הועלה אף בישיבת ממשלת ישראל. בקרבת המשאית נמצאו כ-20 תרמילי כדורים של רובה. בכיסו של הנהג ובתא המשאית לא נמצאו כל תעודות ומסמכי זיהוי וסביר להניח כי הרוצחים נטלו עימם את התעודות והמסמכים כסימן שהצליחו במשימתם או למטרה אחרת. נמסר כי בגופתו של הנהג ההרוג התגלו שתי חדירות כדורים, האחת בידו השמאלית מעל הכתף והשנייה בראשו.

למקום האירוע הגיע מפקד נפת הנגב במשטרה סגן ניצב חיים תבורי (לימים מפכ"ל המשטרה) שהורה לסגור את הכביש לתנועת כלי רכב. לאוטובוס של "אגד" ובו עשרות נוסעים לאילת, שעוכב במצפה רמון עקב התקפת המסתננים על המשאית, הוחלט להצמיד כלי רכב צבאיים והוא הגיע לאילת באיחור של כ-4 שעות.

גופתו של אמנון ליפשיץ הועברה לבית חולים המרכזי בבאר שבע ומשם למכון הפתולוגי באבו כביר. מאחר שמסמכיו ותעודותיו האישיות של הנהג ההרוג נעלמו ונלקחו כנראה על-ידי הרוצחים' התבקשו בני משפחתו ובהם אמו לבuא לזהותו.
גופתו של הנהג ההרוג זוהתה למחרת בבוקר בצורה רשמית כאמנון ליפשיץ, בן 27, רווק מרחוב מעלה היסוד 32 בתל אביב.

אמנון היה דמות פופולרית ואהובה, מוקף חברים רבים ומותו היכה בהלם ובתדהמה וצער רב את בני משפחתו ואת חבריו ומכריו הרבים. הלוויתו נערכה ביום ראשון 15 באפריל 1962 ויצאה מבית הוריו ברחוב יסוד המעלה 32 בתל אביב לבית העלמין בקריית שאול, שם נטמן בחלקת הנרצחים. אלפים ליוו אותו בדרכו האחרונה.

אחותו של אמנון ליפשיץ עמליה לויטין מספרת לי כי המשפחה הייתה בטראומה רבה. עמליה, שעבדה שנים רבות כאחות בבית חולים בלינסון, מספרת לי כי אחיה אמנון ליפשיץ לא היה אמור למעשה לנסוע באותה נסיעה גורלית בה נרצח והחליף חבר טוב שהיה מתוכנן לנהוג בנסיעה זו.

חבריו לעבודה וראשי קואופרטיב "תחבורה" ציינו כי אמנון ליפשיץ היה נהג מנוסה מאוד ואחראי. הוא נהג יום קודם לכן מלוד לאילת בהובילו מטען של מפעל "קרגל" שנועד להטענה בנמל אילת.

אמנון ליפשיץ – פרקי חייו
[צילום: באדיבות חיימקה אבני]

בתמונה
חבריו ומכריו של אמנון ליפשיץ ליד שלט ההנצחה בגל עד לזכרו.

בתחילת שנות העשרה לחייו עבר אמנון להכשרה בקיבוץ גשר-הזיו ואחר כך לאלומות
▪ ▪ ▪

אמנון נולד בנובמבר 1936 להוריו אברהם ורבקה ליפשיץ. זמן קצר לאחר הולדתו התגרשו הוריו, ואמו בגלל קשיים כלכליים, העבירה את אמנון למוסד לילדים יתומים דיסקין בירושלים שם למד בחידר לימודים תורניים. לאחר הגירושים נישאה אמו של אמנון רבקה לבית משפחת שכטר ליהודה לויטין, שעבד שנים רבות ברכבת ישראל והיה מנהל בתחנת רכבת "בית הדר".

בתחילת שנות העשרה לחייו עבר אמנון להכשרה בקיבוץ גשר-הזיו ואחר כך לאלומות. בשירותו בצה"ל שירת בתפקיד חבלן. בהמשך עבר בצבא קורס נהגי תובלה ובמלחמת סיני עסק בהובלת נשק במרחבי סיני. תפקיד זה דרש מיומנות רבה שכן על כלי הרכב מובילי הנשק היה לנסוע בלילות ללא אורות. אמנון התחבר ליישובי עמק הירדן, היה חבר קיבוץ מסדה ועבר לאשדות יעקב שם שימש נהג ורכש משאית בשותפות עם חבר. כן עבד גם בקבוצת כנרת.

גל-עד לזכרו במקום בו נרצח
[צילום: באדיבות חיימקה אבני]

בתמונה
גל-עד לזכרו של אמנון ליפשיץ במקום בו נרצח.

נהגי משאיות ה"סמי טריילר" בעברם ונהגי התובלה הכבדה, חוזרים ועולים לקברו מדי שנה בקריית שאול ולאתר הגל-עד ב"מעלה המישר"
▪ ▪ ▪

שבועות ספורים לאחר שנרצח הקימו חבריו הנאמנים לזכרו גל-עד במקום בו נרצח ב"מעלה המישר". את הגלעד, פוקדים מדי שנה, החברים הטובים ו"תלמידיהם״, רובם, נהגי ״סמי טריילר״ מכל הארץ, שגדלו על הסיפור המצמרר והפכו אותו למורשת...

מספר על כך חיימקה אבני "בעת שאמנון ליפשיץ נרצח ב-1962 הייתי תלמיד בביה"ס החקלאי "כדורי" והמקרה השאיר בי רושם עז. את אמנון ליפשיץ לא הכרתי, אך חברתי לאנשים מופלאים, נהגי משאיות ה"סמי טריילר" בעברם ונהגי התובלה הכבדה, שחוזרים ועולים לקברו מדי שנה בקריית שאול ולאתר הגל-עד ב"מעלה המישר" בו אמנון הי"ד נרצח על-ידי "פדאיון" (מחבלים) שבאו משטח ירדן וארבו לו בעלייה התלולה של המעלה.

מוסיף חיימקה אבני: "לפני מספר שבועות, במאי 2019, שוב התכנסנו ליד הגלעד, חברים מכל קצוות הארץ, החל מקיבוץ מסדה דגניה וכנרת, מהקריות, מהרצליה, מאור יהודה, מגבעתיים ומקיבוץ יוטבתה, העלנו דברים לזכרו מהאנשים שהיו מחבריו הקרובים ונפגשו איתו עוד באותו יום מר ונמהר. חברים המתמידים כבר 57 שנים (חלקם נעזרים כבר במקל הליכה) בהנצחת אמנון ובסיפורי המורשת שהפכה להיות כחלק בלתי נפרד מנהגי חברות התובלה.

חיימקה אבני מבקש לציין כי ה"רוח החיה" מאחורי מפעל ההנצחה המתמשך וראוי להזכירו, הוא משה בר מימון, לשעבר נהג סמי טריילר בחברת "אילת קווי תובלה" שעבד על הקווים הארוכים הנ"ל.

תאריך:  17/06/2019   |   עודכן:  17/06/2019
אי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רצח נהג המשאית אמנון ליפשיץ בכביש אילת [1962]
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לויטין עמליה
17/06/19 22:15
 
אמציה חן
12/04/20 17:40
 
עמליה לויטין
20/09/20 19:26
2
נצר גבריאל
18/06/19 00:41
 
עמליה לויטין
19/06/19 13:27
 
נצר גבריאל לעמליה
21/06/19 22:52
 
עמליה לויטין
20/09/20 19:35
3
נצר גבריאל
18/06/19 00:41
 
יהודה טראו
13/04/20 23:17
 
עמליה לויטין
20/09/20 19:45
4
שיה מלכין
18/06/19 09:27
5
חייל ותיק
20/06/19 16:24
 
עמליה לויטין
20/09/20 19:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם הייתה המועצה האזורית "שער הנגב" והקיבוצים נגד הקמת מעברה בתחומם בראשית שנות החמישים?
17/06/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות
כשרון הכתיבה הנדיר של אדי מור, פרסומאי במקצועו, גורם לכל קורא את ספרו, שלא להרפות מקריאתו עד הדף האחרון. הקורא נסחף למראה עיניו מהתיאורים עד לפרטי הפרטים הציוריים והכה פלסטיים, עד שחש כאילו הוא חוזה בסרט. פנורמה עשירה בפרטים, מלאה חיוניות, עם כל הצבעים, הריחות, הטעמים של כלל תיאוריו את החיים בבגדד היפה, מעוררים געגוע בלב כל אחד לחזור ולבקר בה. דרך ההיסטוריה של משפחתו, שמוצאה היה מהעיר הארמית אורמיה בפרס על גבול טורקיה, והיהודים בה שכנו 2,500 שנה, ודיברו ארמית, טורקית ועוד. ב-1915 נלחמו הטורקים להחזיר לעצמם את השליטה על אורמיה, ובה בעת טבחו בארמנים וביהודים. מ-1,000 היהודים שחיו שם, נשארו רק בודדים. יתרם עברו במסע רגלי מפרך לעירק, וחלקם עקרו לארה"ב וישראל. הוריו של אדי עברו לבגדד, שם נולדו שמונת ילדיהם, והאב, סוחר בדים מצליח העניק להם חינוך ומגורים בבית גדול בשכונה מכובדת. מדי ערב היה קורא להם סיפורי תנ"ך, אגדה, ומעיתוני ארץ ישראל.
16/06/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
שופט ביהמ"ש העליון לשעבר, פרופ' יצחק זמיר: "אני מודאג מאוד. אני כל הזמן פוגש פנים נפולות. כל מי שאני מכיר תופס את הראש ואומר שזה איום ונורא מה שקורה פה. אנחנו על פרשת דרכים". שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן: "ישנה סכנה מסוימת שהאקטיביזם, או לקיחת הסמכויות של ביהמ"ש מיתר הרשויות האחרות, יצרה כלפיו אנטגוניזם חריף. זה אחד המחירים של המהפכה המשפטית".
15/06/2019  |  יעל יפה  |   כתבות
המפגש של זנב דרקון עם סאטורן ופלוטו, משפיע וישפיע לאורך זמן (זנב דרקון בצמידות לפלוטו השפיע עד 12.6). התנסות קארמתית שמשפיעה ותמשיך להשפיע על החברה בהתנסות לא קלה. השינוי צפוי בדרך שמתנהלים ביום-יום, כך שזה ישפיע גם על אזורי הנוחות של כל אחד. בינתיים, זנב דרקון צמוד לכוכב סטאורן יוצר אי-שקט - פוליטי וחברתי, הכולל התבטאויות גזעניות, התבטאויות שתוכנן הוא "אנטי" לממסד הדתי (משפיע על מגוון הדתות בכל העולם). ממחצית יוני עד סופו, כוכב יופיטר יהיה בהיבט שיפעיל מצידו את ראש/זנב הדרקון, וישפיע על מנהיגי דת סביב העולם. אלה יתקשו להוציא לפועל את ה"אני מאמין" שלהם לקהל הרחב. הציפייה של האזרחים תהיה ליותר פתיחות מצד הממסד, ואלה מאותם מנהיגים שלא יטמיעו את הצורך בשינוי, ייעלמו.
14/06/2019  |  טובה ספרא  |   כתבות
במקום לדבוק במשמעות המונח "ליברליזם", המדבר על פתיחות וסובלנות, יותר ויותר ממי שמגדירים את עצמם כליברלים, מוכנים להסכים רק עם דעות ומעשים העולים בקנה אחד עם השקפת עולם. זה קורה גם אצלנו וגם בארה"ב
14/06/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il