|   15:07:40
דלג
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

משוררת בחסד המילים

ספר שלא תמצאו בחנויות הספרים כיוון שגאולה בחרה לוותר על סיבוב ההפצה לחנויות והספרים מגיעים אליה הביתה כמו ילדים קטנים והיא זו שמפזרת את עוצמת השירים בעולם
20/06/2019  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
נסתרת...

במושבה הגרמנית בירושלים ברחוב עמק רפאים מתגוררת המשוררת גאולה הודס-פלחן שכתבה עד כה 16 ספרי שירה. המשוררת, שנולדה ב-13 באוגוסט בשנת 1966 בברית המועצות, עלתה לארץ בשנת 1971. המשוררת כותבת בעברית כמו רחל המשוררת ולאה גולדברג. מתגוררת בשכונה בסמיכות למשוררות ידועות ומוכרות כמו רבקה מרים וחמוטל בר יוסף והיא מן הצנועות שבינינו. את הספרים היא מפרסמת משנת 1994. בראשית דרכה האמנותית פרסמה ספרי שירה בהוצאת עקד. ספרה הראשון "בנשימה אחת" יצא לאור בהוצאה המרתף 29 ליד עקד. ובשנים האחרונות היא כותבת שירה ומפרסמת שיריה בהוצאת "פיוטית".

כן, למען הגילוי הנאות אספר שאני כותבת על המשוררת שהגישה לי כמנהלת הוצאת "פיוטית" לאורך השנים האחרונות מספר ספרי שירה, ותמיד איני מרגישה שזה מובן מאליו שהמשוררת כל כך נאמנה להוצאה. אני גם לא מחשיבה את עצמי מוציאה לאור בסדר גודל מקובל, אלא יותר אכסניה ביתית, שאותה אני מעניקה למי שרוצה לפרסם שירה. כשגאולה שולחת אליי קובץ אני תמיד מופתעת מן החריצות והעקביות ומרגישה קרבה מיוחדת אליה בשל הנאמנות חסרת הפשרות שלה, ושוב אני משפשפת עיניי להאמין שזה קיים. את כל הכריכות מעטרים ציוריה של האם כינסה הודס. ציורים עדינים ונפלאים. הציור האחרון בספר החדש שכריכתו עוצבה על-ידי ציפי הראל הוא תוכי יפהפה.

אני רוצה להמליץ על ספרה החדש שיצא לאור לפני כחודש ימים. "הדממה מצאה בי בית" ספר שבו 58 עמודים, שירים קצרים שרובם ללא כותרות שבהם התבוננות פנימה והחוצה. ספר שלא תמצאו בחנויות הספרים כיוון שגאולה בחרה לוותר על סיבוב ההפצה לחנויות והספרים מגיעים אליה הביתה כמו ילדים קטנים והיא זו שמפזרת את עוצמת השירים בעולם.

אני כותבת על הספר כיוון שאיני העורכת. כתבי היד של גאולה הודס-פלחן מועברים לעבודה כשהם מהודקים ומוכנים לפרסום. סדר השירים מוכן, המשוררת יודעת היכן כל שיר יהיה ולאיזה שיר קיימת כותרת. בתוכן העניינים נרשמות מילים שפותחות את השירים. אלה שלהם כותרת בספר הם"",קרדו" עמ' 7, "כזאת אני" עמ' 8, עמ' 30"תפילה להארה", "ברית" עמ' 31, "הַשתיקו את הקול השר" עמ' 44, ואם אנחנו תוהים מי היא המשוררת שמזמנת את ההשראה לכתיבת השירים (על-פי ראיון רדיו עם יוסי ריבלין) נעיין בכמה שירים מתוך הקובץ ה 16.

קרדו

אָמַר הַיּוֹשֵׁב בַּאֲמִיר הָעֵץ:

"כֵּיצַד אַתְּ שָׁרָה

וְאַתְּ בְּבוֹר תַּחְתִּיּוֹת,

אֵינֵךְ רוֹאָה אֶת הַנּוֹף הַמִּתְנַשֵּׁם

הַמִּשְׂתָּרֵעַ לְנֶגֶד עֵינַי,

וְלֹא עִם הַצִּפּוֹרִים הַמְּרַנְּנוֹת תִּשְׁתַּעִי,

אֶלָּא עִם עֲלוּבֵי אֶרֶץ".

וַאֲנִי הֵעַדְתִּי: "לֹא אֶרְאֶה מִכָּאן נוֹף מִתְנַשֵּׁם,

גַּם הַצִּפּוֹרִים הָאֲצִילוֹת לֹא תִּשְׁתַּעֶינָה עִמָּדִי.

לֹא בְּקוֹלִי אֲדַבֵּר וְלֹא בְּיָדִי אֶכְתֹּב,

קוֹלִי וְיָדִי קֹדֶשׁ הֵם לַנִּשְׁכָּח, לַזָּנוּחַ,

בְּבוֹר תַּחְתִּיּוֹת אֶרְאֶה מַרְאוֹת שָׁמַיִם.

גַּם אִם לֹא אוֹתִיר אַחֲרַי אוֹת וְסִימָן,

הַשָּׁכוּחַ חַי בִּי בְּעָצְמָה שֶׁלֹּא תֻּדְבַּר,

אַשְׁרַי שֶׁהָיִיתִי לוֹ לְבַיִת!"

4.1.19

בשיר הפותח את הקובץ "קרדו" עמ׳ 7, שהוא אחד הארוכים, נמצא דיאלוג בין הדוברת לבין "היושב באמיר העץ". הוא פונה אליה ושואל "כיצד את שרה ואת בבוקר תחתיות, אינך רואה את הנוף המתנשם/ המשתרע לנגד עיניי/ ולא עם הציפורים המרננות תשתעי/ אלא עם עלובי הארץ".

זוהי הפנייה שמציגה את מהותה של המשוררת שאינה שייכת לברנז'ה. זוהי משוררת שכותבת מתוך המקום הזה בדימוי "כבור תחתיות", הפנייה מן האדם שיושב במעמד גבוה ששואל אותה מדוע זוהי בחירתה, מדוע שירתה אינה אלא עם עלובי הארץ. וזוהי מהות מאוד עמוקה בכתיבתה של גאולה וביחסה אל עולם האמנות. קיימת בה גאווה של אישה שכותבת שנים רבות והיא יודעת שמקומה נחצב מן המקומות הללו שבני האנוש בוחרים להתעלם מהם.

ואכן היא משיבה שם בשיר:

"לא אראה מכאן נוף מתנשם,/ גם הציפורים האצילות לא תשתיענה עימדי/ לא בקולי אדבר ולא בידי אכתוב/ קולי וידי קודש הם לנשכח, לזנוח, בבור תחתיות אראה מראות שמים". אין לי אפשרות לשנות את המצב והיא מודה שמן המקום הזה שהיא נמצאת בו, מן המקום שכל כך נמוך מטאפורית היא מצליחה לגעת בשמים. כלומר, באלוהי. גאולה הודס-פלחן אינה בוחרת את עמדתה המשוררית, היא מרגישה שהיא נבחרה להיות במקום הזה שאינו רודף פרסום, מקום שמיוחד רק לאלה שיודעים לראות, לצפות בעולם מן המקום הכי נמוך.

אילן ברקוביץ, המשורר בשטח כתב במאמרו "גאולה אינה מקבלת את הנידחות שלה" בעיתון הארץ בשנת 2016 "המשוררת כותבת מתוך הנידחות שלה ... היא במאבק בין הנידחות הקיומית שלה כמשוררת לבין הרצון שלה להתקבלות ספרותית והכרה ציבורית" ואכן נמצא בדיאלוג הזה שנמצא בספר "הדממה מצאה בי בית" כעבור שלוש שנים מן הכתבה של ברקוביץ שחשף אותה מבחינה ציבורית, את תשובתה של גאולה. היא מוכנה להמשיך לכתוב מן המקום הזה והיא גם מוכנה לשלם את המחיר שבו "השכוח חי בה בעוצמה שלא תדבר/ אשרי שהייתי לו בית!" במובן זה גאולה קוראת תיגר על תרבות רדיפת הפרסום של המשוררים המוכרים לכולנו. והיא מקבלת את השליחות שלה עד תום ובהכלה.

שיר נוסף שמופיע עם כותרת וגם משלים את השיר הפותח "כזאת אני" עמ׳ 8

כָּזֹאת אֲנִי

כָּל הַשְּׁתִיקוֹת

זוֹרְמוֹת אֶל נְהַרִי

וְהוּא אֵינוֹ מָלֵא

כָּל הַיָּמִים אֲנִי

זוֹרֶמֶת אֶל נְהַרִי

וְאֵינִי יוֹדַעַת

טַעֲמוֹ

הַמַּיִם - מֵימַי

וְהַזְּרִימָה - זְרִימָתִי

וַאֲנִי - אֵינִי מֵימַי

וְלֹא זְרִימָתִי

אַתָּה מוֹזֵג אוֹתִי

לְתוֹךְ הַזְּמַן

הִנֵּה אֲנִי נִגֶּרֶת

וְיָדְךָ הָרַחוּמָה

תְּנַתֵּץ אֶת הַקַּנְקַן

כִּי לֹא תִּהְיֶה לֶעָווֹן מַזְכֶּרֶת

כָּמוֹנִי כַּמַּיִם,

מַתְאִימָה אֶת צוּרָתִי לִכְלִי הַקִּבּוּל,

בְּמִקְרֶה דְּנָן עוֹלָם פִיזִי,

אֲבָל הָאֱמֶת, הוֹ, הָאֱמֶת,

הִיא בַּקְּדַם צוּרָה,

בַּחֶבְיוֹן.

כִּי אֱמֶת הַמַּפָּל

וֶאֱמֶת הַנָּהָר

וְהַמַּיִם - מַיִם חַיִּים

וְכוֹכָבַי תְּלוּיִים בְּבִטְחָה

מֵעַל לַסּוּפָה הַמִּשְׁתּוֹלֶלֶת

וְהַיְּדִיעָה - מַלְכַּת שֶׁלֶג

שֶׁמְּצִנָּה אֶת הַכְּאֵב

מִשֶּׁחָלַף הַמַּבּוּל וְקַלּוּ הַמַּיִם

קֹמֶץ גַּרְגְּרֵי אֲדָמָה הָיוּ לִי יַבֶּשֶׁת,

מָעֹז וּמִפְלָט לְיָמִים רַבִּים

28.2.19

גם הוא שיר שבו חושפת המשוררת פואטיקה שמופיעה כבר בכותרת, שהיא גם בניגוד לציפייה ממשוררות, היא אינה מן רועשות, היא אינה מאלה שמבקשות שישמעו אותן באגרסיביות וקול הוא הקול של הדממה, מעין אוכסימורון. המשוררת מודעת שאינה הולכת בדרך המוכרת ליוצרות המקובלות. גאולה כותבת שהדממה מצאה בה בית, כלומר השתיקות שזורמות אל הנהר שלה אינן ממלאות אותה. אי-יכולתה להגיע אל הנהר, אל מעיין המים החיים. ניפוץ החיבור בין המקור לנביעה. גאולה כותבת שאלה המים שלה אך הם אינם ממלאים אותה, הזרימה היא זרימתה ואחר סותרת את הנוכחות. המשוררת אוחזת בשני קצוות האחד חפצה חיים והשנייה ניתוק ואי יכולת להתחבר.

אל מי פונה המשוררת בסוף השיר?

"אתה מוזג אותי/ לתוך הזמן/ הנה אני ניגרת/ וידך הרחומה/ תנתץ את הקנקן/ כי לא תהיה לעוון מזכרת." היא פונה אל הכוח שהשתלט על הנביעה שלה זה שמוביל אותה אל הכתיבה ולכן זהו גם שיר שמדבר על העולם שבו היא שוהה שהוא עולם של מאבקים וניגודים.

לגאולה יכולת התבוננות מיסטית שבה סמלים שמאפיינים את עולם המקורות.

השימוש במוטיב המים נפוץ בשירתה ונמצא אותו בכמה שירים בדימויים למים. עמ׳ 9 בשיר שכתבה ב28.2.19 היא כותבת "כמוני כמים/ מתאימה את צורתי לכלי הקיבול/במקרה דנן עולם פיזי,/ אבל האמת, הו, האמת,/ היא בקדם צורה בחביון." ובהמשך: מבול, נהר, מים חיים, הכל תלוי מול סופה משתוללת והידיעה:

מלכת השלג/ שמצינה את הכאב.

כדי להמחיש את השירים המצומצמים והמרוכזים נתבונן בשני שירים קצרים

אַתְּ הַבּוֹרַחַת

מוּקַעַת עַל צְלַב גּוּפֵךְ

אַתְּ הַבּוֹרַחַת

רַחֲמִי!

17.1.19

עמ 19

תְּפִלָּה לְהֶאָרָה

אֵיךְ אֵחָלֵץ

מִתַּבְנִית הָאֲנִי,

מִבְּלִי לִשְׁבֹּר אוֹתָהּ?

2.2.19

עמ 30

אני ממליצה על גאולה, משוררת שכותבת לאורך שנים, היא מפרסמת בקביעות את שיריה בעמוד הפייסבוק שלה, קהל המעריצים שלה מתרחב ואני מאחלת שהכתיבה שהיא חלק מהותי בעולמה תעניק לה גם הכרה ציבורית. בעולם שלנו שבו הרועש הוא הצודק נמצא מקום לדממה שמצאה בגאולה בית.

גאולה הודס-פלחן, הדממה מצאה בי בית, הוצאת פיוטית 2019.
תאריך:  20/06/2019   |   עודכן:  20/06/2019
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קראתי את ספרו האחרון של דויד גרוסמן, "אִתי החיים משחֵק הרבה", ונהניתי כמו משאר ספריו. אז הלכתי אל ויקיפדיה והופתעתי לגלות שהסופר, בן הששים וחמש, כתב כבר 20 ספרים למבוגרים (נוסף לספרי ילדים) וזכה בעשרה פרסים בישראל ובעולם. כלומר, אני לא היחיד שמאד מהלל ומשבח את ספריו. בראיון איתו לפני כחמש שנים, אמר גרוסמן בין היתר: "כשאני כותב, אני יכול להיות בכל מיני מקומות. אני יכול להרגיש מה זה להיות אדם אחר, שלפעמים הוא הרבה יותר אינטנסיבי ממני וחריף ממני". ואמנם לצורך כתיבת הספר הוא נסע גם לגולאג גוֹלי אוֹטוּק ביוגוסלביה לשעבר.
19/06/2019  |  יאיר דקל  |   כתבות
השרה לשוויון חברתי (מה זה בדיוק - זו שאלה אחרת), המשפטנית גילה גמליאל, הצליחה לקבל כותרות קטנות. וגם זה לא מעט ערב בחירות. היא פנתה (יום ג', 18.6.19) לשר המשפטים הטרי, אמיר אוחנה, וביקשה שיסייע במתן חנינה לעוזי משולם. אבל הפנייה הזאת מעוררת שורה של תמיהות.
18/06/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
סיפורו של הילד מומיק/שלומיק (אוריה ג׳ורג׳י הכובשת כל לב) בילדותו, על-רקע השמעות ברדיו על מחפשי קרובים ששרדו את השואה, וכל המושגים שקלט, כמו "החיה הנאצית" גרמו לו להקדיש את כל מעייניו לבירור מה כוונתם, ומה היה "שם". כבן ל-בלה, אם חרדתית, אוהבת וחמה (נעמי כהן הכה נוגעת ללב), הוא זוכה לקבל מידי האח של הסנטוריום (איתי אלעל) את סבו פגוע הנפש, אנשל (אלון פרבר הכה עז ביטוי ומרשים במשחקו הנוקב), וכל מה שנובע מההתייחסות של הילד ואמו לזקן האומלל שאינו מכיר אף אחד. פרבר מרשים לא פחות מזה גם בחלקה השני של ההצגה כ-ברונו, דמות דמיונית המשלבת סופר נודע שנעלם, ומושגים של התת מודע.
18/06/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מאחורי בניין "ההסתדרות מרחב העמקים" - מועצת פועלי עפולה, ברחוב יהושע חנקין 44, שכן עד לא מכבר מגרש הכדורסל המיתולוגי של העיר. המגרש שימש בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת מגרשה הביתי של הפועל עפולה, ששיחקה בליגה בכירה ואירחה בו קבוצות כדורסל ידועות שם ובהם מכבי תל אביב והפועל חולון. בהמשך ובמשך עשרות שנים עד לא מכבר נהגו ילדים ובני העיר ולהתאמן ולשחק בו.
18/06/2019  |  אלי אלון  |   כתבות
אוריה באר יקירנו איננו.
18/06/2019  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il