|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

גיאוסטרטגיה איזורית וגלובלית בהקשר הישראלי

בסוף יוני 2019 מתכנסת בירושלים פסגת היועצים לביטחון לאומי של: ארה"ב, רוסיה וישראל, לדון בדילמות ביטחון אזורי בהקשרי סוריה ואירן
23/06/2019  |   דויד סנדובסקי   |   מאמרים   |   תגובות
מגה-סיטיס [צילום: הדמיה]

בפסגת היועצים לביטחון לאומי שתתקיים בירושלים בסוף יוני 2019, ישתתפו היועצים לביטחון לאומי: מאיר בן שבת (ישראל), ג'ון בולטון (ארה"ב) וניקולאי פטרושב (רוסיה). הפסגה תהווה אירוע גלובלי תקדימי, המצביע וממחיש התפתחות תהליכים אבולוציוניים על רצף הזמן במזה"ת. בבחריין תתכנס כמעט במקביל ועידה כלכלית ברוח תוכניות טראמפ (ועושי דברו: קושניר וגרימבלט). מערכת הבחירות הנוספת שנכפתה על מדינת ישראל חייבת לעסוק ולהגביר תובנות בהתייחס לנושאים המועלים במאמר זה.

המזרח התיכון, כפי שכבר היה במהלך ההיסטוריה, מושך פעילויות ומעורבויות מחזוריות אינטנסיבית של מעצמות אזוריות וגלובליות. כל זאת עקב מיקומו בין שלוש היבשות: אירופה, אסיה ואפריקה. כיום מעורבות בו באינטנסיביות בעיקר שלוש מעצמות עולמיות (ארה"ב, רוסיה וסין). מעצמות עכשוויות אלה מעורבות בתהליכים גלובליים ואיזוריים במזה"ת (על רצף הזמן ההיסטורי היו המעצמות הרלוונטיות בין השאר: אשור, בבל, פרס, מצריים, יוון, רומי הנוצרית ביזנץ הנוצרית המזרחית, החליפויות המוסלמיות, הממלוכים והעותמנים-הטורקים.

בימינו אלה מדובר בין השאר ברוסיה של פוטין (שמעלה פרופיל בסוריה ובמוקדים נוספים כולל בישראל בשל אינטרסים היסטוריים עוד מעידני הצארים מחד והסובייטים מאידך). בהקשר זה גם אביגדור ליברמן, לכאורה, משמש כשחקן משמעותי. ליברמן פונה בין השאר לקהלי מטרה דוברי רוסית בישראל המונים כמיליון וחצי בני אדם (בהקשרי העבר, כדאי לאזכר כהערת שוליים היסטורית את משה סנה).

מדובר גם בארה"ב של דונלד טראמפ (שמנסה לקדם את "תוכנית עסקת המאה" שהיא תוכנית שלום אזורית אמורפית, לא ברורה, חסרת קונצנזוס ומעוררת אנטגוניזם מוחלט אצל הפלשתינים). ארה"ב נמצאת במגמת הורדת פרופיל במזה"ת. קיים תיאום בין ארה"ב לרוסיה באשר להעמקת מעורבות של רוסיה באזור כמבוגר אחראי, במקביל להנמכת הפרופיל האמריקני באיזור.

מדובר גם בסין של שי-שינפינג (שחקנית חדשה שפעילויותיה שרויות עדיין בצל ובערפל. סין מעלה פרופיל בכל הקשור לחדירתה לכלכלה ולתשתיות במדינת ישראל, זאת בשל תפיסתה האסטרטגית גלובלית הממותגת כ"דרך/חגורת המשי החדשה". זה כולל בין היתר: דומיננטיות סינית גוברת בנמל חיפה (שלה מתנגדת ארצות הברית בכל תוקף בקונצנזוס נדיר רפובליקני-דמוקרטי), חדירה לאוניברסיטת חיפה ולטכניון בחיפה, זכייה במכרז הקמת פארק וחממת מו"פ לתחום הפוד-טק בצפון ישראל במקום קונסורציום תאגידים ישראלים ואחרים שארגן הראל מרגלית, וחשש לכאורה להחכרת מיליון דונם בנגב. ועוד היד הסינית נטויה.

מדינה אחת לשני עמים

נוכחות מעצמות העבר במזה"ת בריטניה וצרפת, שהן חברות חשובות באיחוד האירופי בן ימינו, מצוי בתהליכי החלשות והתפוגגות. עיצוב המזרח התיכון, על-ידי בריטניה וצרפת ב-1916, שכונן בהסכם סייקס-פיקו, מגיע להתפוגגות סופית. גם תוכניות החלוקה שיזם וניהל המנדט הבריטי בארץ ישראל מטעם חבר הלאומים שקדם לאו"ם והאו"ם עצמו בהמשך, מגיע לפגות תוקף, בוודאי לפי גישת בני הברית טראמפ-נתניהו. זאת לאחר שחלפו 52 שנות כיבוש ישראלי ביו"ש. התהליך עשוי להוביל להיווצרות מדינה אחת לשני עמים בארץ ישראל (עדיף עם קנטוניזציה).

צריך להזכיר שלגרמניה - המדינה המובילה באיחוד האירופי - יש אינטרסים אזוריים המתייחסים ליצוא תוצרי מספנות לישראל ולמצריים (מאוזכר תיק 3,000). צריך לזכור שלגרמניה הייתה זיקה לא"י ונוכחות בה במאה התשע-עשרה בשלהי התקופה העותומאנית. זה כלל את ההתיישבות הטמפלרית בא"י.

גם אירן היא שחקן איזורי בעייתי ביותר. גם סעודיה, טורקיה, סעודיה ומצריים - הן שחקניות איזוריות חשובות.

סכנה ליציבות המזה"ת והעולם נשקפת מגישות ומתפיסות האוונגליזם הנוצרי הכאוטי העולמי והאמריקני, המתמקד יותר ויותר בירושלים ובהר-הבית. בנימין נתניהו הוא מנהיג דומיננטי ובעל השפעה באוונגליזם העולמי. זרם נוצרי גדל זה שואף ומוביל לקונפליקט נצח עם האיסלאם. קיים חשש שהאוונגלים עשויים לביים מופעים פירוטכניים בירושלים כדי ליצור מצגי שוא מעוררי פסיכוזות אקסטטיות המוניות, בסגנון סינדרומי ירושלים. זה נוגע להיתכנות לכאורית של ביום מופע ספקטקולארי בהר-הבית שימחיש ויפגין כביכול את שיבתו של ישו. הכל, כדי להוביל לאובדן שליטה ויצירת טראנסים אקסטטיים המוניים. מארועים מבויימים אלה עשויים להיגזר לכאורה אירועים משני מהות מהלכי ההיסטוריה.

הערות אזהרה תודעתית וחומר לסיעורי מוחות ולמחשבה מעמיקה: החזון-הנראטיבי האוונגלי פועל בשילוב הזרמים המשיחיים והמתנחלים היהודיים בני זמננו ביו"ש. כל זאת לצורך קירוב לכאורי של הקיצין והגאולה על-ידי דחיפה להקים את בית המקדש השלישי היהודי במקום מסגדי הר-הבית. כל זאת בניצוחם של הכהנים והרבנים. אלו לשיטתם ינהלו בארץ ישראל: ממלכת כהנים ו"גוי-קדוש" בריבונות תיאוקרטית יהודית אינקוויזיטורית, שתחליף באופן לכאורי את הריבונות הממלכתית הדמוקרטית הישראלית.

אוריינטציות שליליות

צריך גם להבהיר כי ההתפתחויות התהליכיות, לפי הנרטיב האוונגלי הנוצרי, אמורות להביא לכאורה למלחמת גוג ומגוג. חובה להבהיר שבמלחמה מדומיינת כזאת יספו לפי הנבואות האפוקליפטיות האונגליות כשני שלישים מהיהודים בא"י והשליש הנותר יתנצר. רק אז, לפי האמונה האוונגלית, יופיע ישו בין החיים מחדש. צריך להדגיש שהנראטיב המשיחי האוונגלי הוא מוטציה מסוכנת שנגזרת מהנצרות הפרוטסטנטית הסולידית, שאינה משיחית. מדובר בגישות משיחויות שקר מסוכנות משולבות יהודיות-נוצריות סימביוטיות, שכמותן כבר חווה העם היהודי בתקופות משיחי השקר: שבתאי צבי, נתן העזתי ויעקב פרנק.

ללא קשר לסיפור האוונגלי קיים גם נרטיב הממשל הסמוי של הממשלה העולמית העמוקה, האוטריטרית הגלובלית בהובלת המועצה האמריקנית ליחסי חוץ, שפעילותה אינה שקופה ושבה חברים גם מנהיגים ממדינות מחוץ לארה"ב, כמו ישראל (מועצה זאת אינה חלק ממסדות האו"ם המתנהלים על בסיס ייצוגי דמוקרטי). מערכת זאת פועלת בשיתוף התאגידים הגלובליים בעלי אוריינטציות שליליות ולא דמוקרטיות בעליל. שחקנים מגלומניים עוצמתיים אלו פועלים בעלטת חוסר השקיפות, טשטוש הדעת ועיוות התודעה האנושית. זה כולל גם תהליכי מגה בוררויות שרירותיות סמויות. הפעילות היא לצורך קידום "סדר עולמי חדש" וממשלה חשאית ואנונימית עולמית, שתנהל את הסדר החדש באופן לא דמוקרטי. מדובר בתהליכים בעייתיים ולכאורה כאוטיים ודמוניים. מדובר בין השאר בהתייחסות לירושלים (שלכאורה תהיה בירתו העתידית של הסדר העולמי החדש) וכן בתל אביב, בישראל ובאזור המזרח התיכון.

צריך להדגיש שסכנה זו נובעת מתפיסות שליליות שהן אוקסומורוניות (ניגודיות) לגישות המשיחיות האוונגליות. בין השאר עוסק ממשל הסדר העולמי החדש בהינדוס מלאכותי של האקלים הידוע כאג'נדה 2030. בנוסף עוסק הסדר העולמי החדש בפרויקט הקרינה הלא מייננת המסוכנת לחיי אדם מאנטנות מרובות בעוצמות פי מאה לעומת הקיים כיום. זה נגזר מתקשורת מולטימדיה וסייבר צפופה ברשתיות מילימטרית, הידועה כ-5G.

נושא מרכזי נוסף הוא אג'נדה 21 - פרויקט הגורס ושואף לריכוז מרבית בני האדם בעולם במגה-סיטיס (כרכי ענק מפלצתיים) של מגדלים צפופים ומצופפים, שישנו לנצח את מהות ואיכות חיי בני האנוש על כדור-הארץ, ויפגעו אנושות בחירותם (כדאי להשקיף על תהליכי המיגדליזציה הקורמים עור וגידים באופן מזורז בירושלים. זה כולל לצורך המחשה גם תהליכי תכנון של פירמידת ענק החביבה על ארכיטקטורת "האילומינטי", בתל אביב המצויה באקסטזת בניית מגדלים מואצת. בתל אביב מתוכנן גם מבנה בצורת ספירלת "מגדל בבל" שהיא פאגנית).

כוח עולמי שיכול לעמוד בפרץ תנועת המלקחיים בעלת המאפיינים הכאוטיים של האוונגליזם והסדר העולמי השלילי החדש שתוארו במאמר זה לעיל - הוא רוסיה הפוטינית.

דגשים מחוזקים

ברית המועצות שקדמה לרוסיה העכשווית עשתה כך במלחמת העולם השנייה באיצטלת הסובייטיות בהקריבה כ-22,000,000 חיילים כדי למגר את הנאציזם סופית. זה קרה עם כניסת המרשל גאורגי ז'וקוב הסובייטי לבונקר של היטלר בברלין ב-1945 (צריך לציין שהמרשל ז'וקוב גם מנע את עלייתו לשלטון של לברנטי בריה הגאורגי לאחר סטלין).

לרוסיה האימפריאלית המחודשת, שהיא ביזנטיון-הפרבוסלבית החדשה בהנהגת וולדימיר פוטין - אינטרסים היסטוריים ארוכי טווח באזורנו. יש להם גם נוכחויות בישראל (בין היתר: הן בירושלים - במגרש הרוסים, בחצר סרגיי, בכנסיית אלכסנדר נייבסקי, במוסקוביה בעין כרם והן במתחם כנסית סן פטרוס הקדוש באבו כביר שביפו). האינטרסים הלאומיים-דתיים הרוסיים במזרח התיכון כיום הרבה יותר עוצמתיים מאשר היו האינטרסים הסובייטיים האתיאיסטיים בעבר. העוגנים הסובייטיים היו במצריים ובסוריה. בעתיד הם עשויים להשתנות ולהתרחב, ולקבל דגשים מחוזקים יותר. רוסיה עשויה להיות גורם מדיני מעצמתי מייצב במזרח התיכון של פוסט ה"אביב-הערבי".

צריך להדגיש, כי השסע בתוך עולם הנצרות האורתודוקסית-מזרחית, העמיק לאחרונה. זה משפיע על המזה"ת. זה קרה בעקבות ההכרה של הנהגת הכנסיות המזרחיות אורתודוקסיות באיסטנבול - בכנסיה האוקראינית הלאומית כענף של הנצרות האורתודוקסית במקום כענף של הנצרות הפרבוסלאבית כפי שהיה עד לאחרונה. שינוי ההתייחסות לכנסיה האוקראינית הלאומית נעשה בניגוד לעמדת רוסיה. התפתחות דרמטית זו מעצימה את הדחף הרוסי להעצים את תהליך היווצרות ביזנטיון החדשה הרוסית והרב-לאומית שתהיה ישות משולבת לאומית-דתית בהנהגה והובלה רוסית.

במסגרת תהליך זה רוצים הרוסים להכפיף גם את הכנסיה הגאורגית הלאומית לכנסיה הפרובוסלבית במקום לאורתודוקסית. ישות זאת תשתרע על פני טריטוריות עצומות, לא פחות משהיו האימפריות הגיאופוליטיות והגיאואסטרטגיות ההיסטוריות: המונגוליות, הטטריות או העותמניות. האגף הדרומי של ישות זו יהיה בסוריה-לבנון-ישראל-ירדן והמקטעים הפלשתינים. זה עשוי לכלול גם את מצריים ואולי גם מדינות כמו: לוב וסודן. המרכז הדתי הפרובוסלבי של ישות זאת יעבור באופן חד-משמעי ללאורת השילוש-סרגייב (זגורסק). אתר זה ממוקם בפריפריית מוסקבה (זאת כתחליף לזיקה לפטריארכיית הזרם האורתודוקסי הנוצרי, שמרכזו ההיסטורי הוא באיסטנבול).

השלכות לסיכום:

התהליכים שתוארו במאמר זה, מצביעים על מצב נזיל וסינרגטי. מדובר בהשתנות ובתנודתיות מתמדת והיווצרות מצבים שאי הוודאות בהם גדולה. הדבר מחייב קיום מוסדות ממלכתיים, ממשלתיים וציבוריים מתפקדים במדינת ישראל הרעבונית והממלכתית, שבהם מתקיימים תהליכי תסיסה הכוללים: יצירתיות, חדשנות ויזמות דעתנית.הכל לשם עיצוב מושכל של מדיניות. הדבר כולל מדיניות גלובלית ואיזורית, שתכלול מהלכי הפשרה והסדר עם הפלשתינים. זה לא המצב בישראל לאחר 13 שנות שלטון בנימין נתניהו. המצב הישראלי הנוכחי, מזכיר את סרבנותה של גולדה מאיר,שהסתיימה במלחמת יום הכיפורים.

שלטון ביבי מסוכן לשרידותה וקיימותה של המדינה בין השאר בשל תהליכי אנטרופיה מנמיכי יכולות במכלול מנגנוני ומרקמי המדינה הישראלית. לרוע המזל, משרד החוץ הישראלי, לדוגמה, עבר תהליכי ניוון, פיצול, החלשה וכתישה על-ידי שר החוץ בנימין נתניהו בארבע השנים האחרונות.

החברה האזרחית בישראל חייבת להתעורר ולהירתם למאבקים הצפויים והמתקיימים בכל תחומי החיים. מהויות המאבקים וקואליציות המאבקים שצריכים להפוך למשולבים, סימולטניים וסינרגטיים, צריכות להיגזר בין היתר מתכני מאמר זה. המאבק אינו רק בשחיתות השלטונית, אלא גם על מדיניות וכן על ביטחון לאומי וחוסן לאומי כלל ישראלי. יש לעצור את תהליכי הסטגנציה בסגנון גולדה מאיר 1973. באין חזון יפרע עם.

תאריך:  23/06/2019   |   עודכן:  23/06/2019
עו"ד דויד סנדובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גיאוסטרטגיה איזורית וגלובלית בהקשר הישראלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי... .
26/06/19 06:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מצביעי נתניהו הם חסרי דעת, אנשי הבייס שלו הם אנשים שהערכים הנורמטיביים שלהם הם בגובה הדשא". זה בינתיים גרעפס הגרבוז הכי קולני של בחירות 2019.
23/06/2019  |  גיל אלוש   |   מאמרים
הזיקה הייחודית של ארה"ב לישראל, שלא כמו קשרי וושינגטון עם מדינות אחרות, נובעת מתפישת העולם של הציבור האמריקני, המחלחלת-מעלה לנבחרי הציבור בשני בתי הקונגרס והנשיא. הזיקה לישראל שואבת את עוצמתה מיסודות דתיים, ערכיים ותרבותיים שהיכו שורשים ב-1620 כאשר המתיישבים הראשונים הגיעו לארה"ב בספינה "מייפלאואר", וטופחו על-ידי "האבות המייסדים" שגיבשו את חוקת ארה"ב ב-1787.
23/06/2019  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
"הסכם אוסלו" (1993) נראה בשעתו כבסיס מוסכם להסדר בין ישראל והפלשתינים. ההיבטים המדיניים, הכלכליים, הביטחוניים, נתנו תקווה כי תוך 5 שנים דאז תגובש מתכונת סופית של הסכם בין הצדדים. אולם, יו"ר אש"ף יאסר עראפת (ימח שמו וזכרו) פתח מיד באינתיפאדה השנייה וגרם שוב למותם של יותר מ-1,000 הרוגים ואלפי פצועים.
23/06/2019  |  ד"ר גדעון בן דרור  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - בראשית הקיץ, למזלנו, הייתה גולדה מאיר, כבוד אחרון ומקושש תרומות שבוע טוב
23/06/2019  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
השיח ברשתות החברתיות הוא שיח לעומתי. מיליארדי מילים ובהם שצף קצף של כעס ושנאה, נשלחות בכל רגע נתון אל האוויר הדיגיטלי. מילים ומשפטים שמייצרים את הידע העכשווי, ידע שנוצר על-ידי ההמון, חכמת המונים. כן, חכמת ההמון שזכתה לתהילה, כזאת שהביאה נקודות מבט רעננות, הפכה לחכמה עכשווית שמתעדכנת כל שניה. חכמה שמתעצבת בזמן אמת ובמהירות הבזק, מהירות השליפה של עוד היגד, ציוץ או תמונה בסלולר או באינטרנט.
23/06/2019  |  ד"ר מיכאל מירו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il