|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

סיפורו של זאב רייס

זאב "זאבי" רייס היה בין שנות ה-50 וה-70 מבכירי הספורטאים בישראל כיכב במדי קבוצת הכדורסל הפועל גבעת ברנר בליגה הלאומית שהובילה להישגים רבים בנוסף היה אתלט מצטיין, היה אלוף ישראל בקפיצה משולשת ו-19 שנים שיאן ישראלי במקצוע זה לפני פחות משבועיים (12.6.19) הלך לעולמו לאחר מחלה ממושכת בגיל 82
25/06/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: באדיבות המשפחה]

זאב רייס, הוריו ואחיו [צילום: באדיבות המשפחה]

זאב רייס משמאל במשחק כדורסל [צילום: באדיבות המשפחה]

זאב רייס על מסלול האתלטיקה [צילום: באדיבות המשפחה]

זאב רייס בצעירותו [צילום: באדיבות המשפחה]

זאב ("זאבי") רייס נולד בקיבוץ גבעת ברנר בשנת 1936, בנם בכורם של פאולה ואיזי רייס מראשוני הקיבוץ. האב איזי רייס (1954-1904) איש תיאטרון שחקן ובמאי שלמד בימוי ומשחק אצל הבמאי הנודע מקס ריינהרט, נולד בדאסאו בגרמניה עלה לארץ והגיע לגבעת ברנר בתחילת שנות ה-30. בקיבוץ היה פעיל תרבות ועבד כמנהל חשבונות. בנוסף עבד "בסוכנות היהודית" והיה שליח מטעם המדינה בחו"ל.

האם פאולה (1989-1913) נולדה בלודז' בפולין. בתם של נתן ומניה שמייביץ. הייתה חברת בתנועת הנוער הציונית "הבנים" ובתנועת "מכבי" והתבלטה בהישגיה הספורטיביים בקפיצה לרוחק ובריצה. בשנת 1934 והיא בת 20 לערך עלתה לארץ והצטרפה לקיבוץ גבעת ברנר. ב-1935 נישאה לאיזי רייס ולזוג נולדו שלושת ילדים: זאבי, יהודה וגדעון. בקיבוץ עבדה שנים רבות כאחראית מחסן בגדים וציוד.

זאב, שכונה בפי חבריו ומכריו "זאבי" (יש שקראו לו "זאביק"), למד בבית הספר בגבעת ברנר, היה פעיל בחברה, בספורט, ומקובל ואהוב על חבריו. דמות מוערכת ובולטת כבר מגיל צעיר, שהצטיין כדברי חבריו בכל מה שנגע בו.

בהיותו בכיתה ח' בשנת 1949 נסע זאב עם הוריו ואחיו לצרפת לשליחות של האב איזי. לימים יספר זאב בראיון לאתר הקיבוץ "סיפורי גבעת ברנר": "תקופת צרפת זכורה לי כתקופה יפה בחיי. למדנו במסגרת לימודים פרטיים של ילדי השליחים, וגרנו בבית יפה ליד מגדל אייפל. הכרנו את פריז טוב מאוד אני ואחי יהודה (11), וגם גדעון (6) רכבנו על אופניים ברחובות פריז. ונסענו הרבה לטיולים עם אבא". כעבור שנה שבה המשפחה מהשליחות לגבעת ברנר.

כשרונו הספורטיבי של זאביק התגלה עוד בגיל צעיר מאוד. הוא היה מהיר וזריז ותמיד זכה במקומות הראשונים בתחרות כיתתיות וכדומה, אולם רק מכתה ט' החל למעשה להשתתף בתחרויות רשמיות. הוא היה אלוף הנוער באתלטיקה קלה. השתתף במכביות במכביה השלישית, הגיע למקום הראשון בקפיצה לרוחק ולמקום שני בריצת 100 מטר משוכות ושמו החל להופיע במדורי הספורט.

בשנת 1954 נפטר אביו איזי רייס בגיל 50 בשל בעיות לב ואמו פאולה נשארה אלמנה והיא בת ארבעים בלבד.

בסוף כתה יב' נסע זאב עם קבוצת בני נוער מהקיבוצים לפסטיבל הנוער הדמוקרטי שנערך בוורשה פולין.

בצה"ל שירת בסדיר, בגדוד 51 של גולני. במסגרת שירותו הצבאי היה אלוף צה"ל בקפיצה לרוחק ובקפיצה משולשת כנציג פיקוד צפון. ב-1957 עבר קורס קצינים, במהלכו קיבל חופשה מיוחדת כדי להשתתף במשחקי המכביה החמישית וזכה גם כאן בזכיות במקומות ראשונים ובמדליות. בנובמבר 1958 השתחרר מצה"ל בדרגת סגן. כשחזר זאב (זאביק) מן הצבא למשק, פרש בדיוק המורה לספורט וזאב היה הבחירה הטבעית לרשת את מקומו והתמנה למורה לספורט בגבעת ברנר. בנוסף היה מורה למלאכה, וכשמורים בכימיה או מתמטיקה או במקצועות נוספים נעדרו מילא זאביק את מקומם. רייס לימד תחילה ללא הכשרה רשמית, אולם בהמשך נשלח מטעם הקיבוץ למכון וינגייט ולמד שם במשך שנתיים לתואר ראשון בחינוך גופני.

מג"ד בשריון במלחמת יום כיפור

לאחר שחרורו משירות סדיר בגולני עשה זאב רייס הסבה לשריון. ב-1967 במלחמת ששת הימים כבר היה מ"פ בשריון והוביל פלוגה שהגיעה בין הראשונים לסואץ. במלחמת ההתשה היה ברצועת עזה ובתעלה. ב-1973, במלחמת יום כיפור, היה כבר מפקד גדוד בשריון שהשתתף בקרבות ברמת הגולן. במלחמת יום הכיפורים נפצע אחיו הצעיר גדעון שהיה מ.פ באוגדת שריון ברמת הגולן מפגיעה ישירה של טיל נ"ט סורי בטנק שלו. שתיים מאצבעות ידו נקטעו ואחת מעיניו התעוורה. כשנודע לזאב כי אחיו נפצע ואושפז מיהר לבית החולים, ישב ליד מיטתו וליווה אותו בהמשך במסירות. גדעון רייס אגב חזר לשחק בקבוצת גבעת ברנר לאחר פציעתו ואף הצטיין בלא מעט משחקים.

כדורסלן מצטיין בפועל גבעת ברנר

גובהו של זאב רייס זהה לגובה שני אחיו יהודה וגדעון - 1.73 מ', גובה נמוך יחסית לשחקני כדורסל, אולם חיפתה על כך מהירותו וזריזותו והיה ממצטייני הקבוצה, "המנוע של הקבוצה" ומלך הסלים שלה במשך שנים רבות. על-פי נתוני מנהלת הליגה לכדורסל המתפרסמים הופיע זאב רייס במשך 16 עונות קלע בקריירה שלו בלאומית 4,287 נקודות. ומדורג עד היום במקום 28 ברשימת קולעי כל הזמנים של ישראל.

מספר זאב רייס באתר "סיפורי גבעת ברנר" בראיון לחברת הקיבוץ חנה שטראוס: "עלייתנו לליגה לאומית בכדורסל הייתה אחד האירועים החשובים בחיי גבעת-ברנר. היינו עשרים שנה ברציפות בליגה הלאומית. הכדורסל היה גולת הכותרת של הספורט בגבעת-ברנר, גאוות היחידה. המשחקים אחת לשבוע בשבתות היו חגיגה לקהל המקומי וחגיגה לאזור. עד היום, לכל מקום שאני נכנס ושומעים שאני מגבעת-ברנר זוכרים את הקבוצה הנחמדה והנפלאה שלנו".

הקבוצה ידעה שנים טובות ופחות טובות. מספר שנים לא מועט, ארבע או חמש שנים הייתה בפסגה. היו שנים שנלחמה נגד הירידה וכל משחק היה קונצרט. האנשים היו באים ותופשים מקומות מראש. תזמורת "האומפפה" הייתה תופשת את מקומה שעה לפני המשחק ומנעימה לקהל עם נגינתה. נושא הכדורסל היה הנושא המדובר בקיבוץ. והחברים והילדים ניתחו ופירשנו את המשחקים והסיכויים. זו הייתה תקופה מלהיבה לכל הילדים, ולאוהדים. הקבוצה שיחקה מול כל הקבוצות הטובות בארץ. מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, חולון, רמת גן, בתחילת שנות ה-70 התאחדה קבוצת גבעת ברנר עם הפועל נען ויחד עם עודד גינדין, יעקב ניר ונוספים המשיכה לשחק בלאומית (שהייתה אז הליגה הראשונה). אחד מגדולי השיגיה היה הניצחון על מכבי תל אביב ערב חנוכה בשנת 1972 והכותרות בעיתונים זעקו למחרת בנוסח: "נס חנוכה" ו"היום בו נוצחו המכבים".

זאב שיחק בקבוצת הפועל גבעת ברנר כמעט עד גיל 40 ומזוהה עד היום יותר מכל עם הקבוצה. במסיבת פרידה חגיגית קיבל גביע הוקרה והעביר את שרביט ההנהגה לאחיו הצעיר גדעון שהיה אף הוא כדורסלן ואתלט מצטיין. במקביל לעיסוקו כשחקן כדורסל וכמורה לספורט התחרה זאב לאורך שנים בתחרויות באתלטיקה במקצועות שונים ונחשב אתלט מצטיין. במשך שנים רבות היה היה אלוף ישראל בקפיצה משולשת ובמשך 19 שנים החזיק בשיא ישראלי במקצוע זה. בנוסף שיחק כדור עף בליגה העליונה, בהפועל נען וכדור יד בליגה הלאומית בהפועל רחובות. זאב רייס הוא אולי הספורטאי הרב גווני ביותר בישראל אי-פעם.

ביולי 1968 נכלל זאב רייס בסגל נבחרת הכדורסל של ההתיישבות העובדת למסע משחקים באוסטרליה. עם נבחרת זו נמנו 13-12 כדורסלנים מההתיישבות העובדת ובהם: זאב רייס, גדעון רייס, אמיר קמיאל (גבעת ברנר) נח רם, אמיר שפירא, אודי לין (משמר העמק) יורם כהן, משה הכהן (בית אלפא), בארי שיפמן, עודד גינדין (נען), עזרא פימנטל (חוליות) ועוד. מאמן הנבחרת היה אריה דוידסקו.

מנהל מפעל הרהיטים בקיבוץ

בשנת 1968 החל "זאבי" ללמוד כלכלה ומנהל בפקולטה לחקלאות ברחובות - שלוחה של האוניברסיטה העברית וסיים שני תארים בשלוש שנים. הלימודים היו תוך כדי מילואים, ושאר עיסוקיו. בהמשך מונה לכלכלן מפעל הרהיטים בקיבוץ ותוך זמן קצר מונה למנהל המפעל. לאחר סיום עבודתו כמנהל מפעל הרהיטים יצא בסוף שנות ה-70 לנהל חברת שיווק שפעלה בארצות הברית. בתחילת שנות ה-80 עזב את הקיבוץ ועבר לעסקים פרטיים. הוא התגורר בהרצליה ולפני כ-10 שנים, כך מספרת לי בתו אפרת רייס, עבר להתגורר בישוב אלפי מנשה.

פעיל בחיים הציבוריים בקיבוץ

בתו של זאב רייס אפרת רייס מספרת לי כי אביה, חוץ מזה שהיה ספורטאי מצטיין, היה איש חובב מוזיקה, ניגן באקורדיון, בחליל, וניצח על תזמורות ומקהלות והיה רקדן מדהים. זאבי רייס היה פעיל ומעורב בחיים הציבוריים והתרבותיים בקיבוץ. במשך שנים אירגן מפגני ספורט ענקיים במגרש הכדורגל לילדים מכתה ז' עד יב' וניהל ואירגן גם את היריד הענק המסורתי שנערך בקיבוץ מדי שנה אחרי יום העצמאות. וחוץ מזה, אומרת אפרת: "אבא שלי היה בן אדם מדהים, מעולם לא רב עם אף אחד, כולו לב. היה אלוף העולם בלהפוך בעיות מורכבות לבעיות פשוטות, בחיים לא ביקר אף אחד ולא שפט אף אחד. הכל היה בדרכי נועם. הסמכות והמנהיגות שלו נבעה מהאישיות השקטה החייכנית והחכמה שלו".

בשנים האחרונות לחייו חלה החמרה במצב בריאותו וב-12.6.19 הלך לעולמו. הוא הובא לקבורה בבית הקברות בקיבוץ גבעת ברנר. הותיר אחריו את רעייתו דבורה וארבעה ילדים - אפרת אתלטית מצטיינת בנבחרת ישראל לנוער, צחי רייס שהיה שחקן כדורסל בגבעת ברנר, צורי רייס אף הוא היה שחקן כדורסל ובת הזקונים אורית ונכדים.

תאריך:  25/06/2019   |   עודכן:  25/06/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של זאב רייס
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
29/06/19 01:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לשבור את הצופן" היא הצגה מרגשת ומותחת על חייו של הגאון המתמטי שפיצח את הצופן הנאצי ושם קץ לחייו בעקבות טיפול סירוס בשל נטייה מינית אסורה באותם ימים בבריטניה. ההפקה העולה בבית צבי ברמת גן שופכת אור על האיש שיכולתו המדעית תרמה לניצחון בעלות הברית ומצד שני מאירה תקופה אפלה בבריטניה הנאורה שבה התנהגות הומוסקסואלית הייתה עבירה פלילית שדינה מאסר או סירוס.
25/06/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
"תעלולי סקפן", העולה בבית צבי ברמת גן היא הצגה תוססת, מצחיקה ובתצורה מודרנית, חרף היותה בת כ-350 שנים לפרמיירה שלה, בכיכובו של מולייר עצמו. המחזה נכתב בהשראת הקומדיה הרומית פורמיו מאת פובליוס ושם המשרת התככן דומה לדמותו של סקפינו.
24/06/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
בימים אלה בהם חוגג מזל סרטן את יום ההולדת. מומלץ לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים או שלא... לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו במזלות המים: עקרב ודגים, מוזמנים לקרוא גם אתם את הכתוב, ולהקיש מהנאמר, ביחס לעצמכם.
24/06/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
קשה היה שלא להבחין בצער שאחז בעובדי משרד התחבורה הרבים שהתכנסו לטקס חילופי שר התחבורה בבניין ג'נרי 1 בירושלים. לא בגלל החשש מפני כניסת בצלאל סמוטריץ' לתפקיד, אלא בגלל אובדנו של שר ביצועיסט מהמדרגה הראשונה, שכל שר ספק אם יצליח למלא את מקומו.
23/06/2019  |  עידן יוסף  |   כתבות
האם ענף התיירות נמצא במסלול הנכון
23/06/2019  |  חובב לויטס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il