|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
אסרף. הצעת דירוג מנותקת מהשטח

הרעיון המטורף של אמיר אסרף

ההיגיון שמנחה את ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במתן תמריצים לנהגים שיקבלו דירוג מהנוסעים מעיד על ניתוק מהשטח. מהלך שכזה יפגע בנהגים, יפגע בשירות ובבטיחות ומעל לכל יפגע בנוסעים
27/06/2019  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
בקרוב: נוסעים ידרגו את נהגי האוטובוס

היוזמה של ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, לתת לנוסעים לדרג את נהגי התחבורה הציבורית [ראו משמאל], נראית יפה כלפי חוץ, אך היא אינה יותר מפעולה שיווקית. פעולה שמנסה לשפר את התדמית של התחבורה הציבורית על-חשבון פגיעה בנהגים ובשירות, תוך שהיא מכסה לכסות על חולאי הענף במקום לתת לו פתרונות של ממש.

נניח לכך שהישומון של משרד התחבורה, למרות הכסף הרב שהושקע בו, אינו פופולרי ואינו עונה לצורכי הנוסע כמו ישומונים אחרים בשוק. ישומונים אחרים נותנים שירות טוב בהרבה עם הרבה יותר אפשרויות ניווט, ויעיד מספר ההורדות הנמוך של היישומון של משרד התחבורה. הייתכן שבאמצעות ישומון מקרטע, הקיים אצל מיעוט של נוסעים, מבקש משרד התחבורה לקבוע את עתיד נהגי האוטובוסים?

אבל לא זה העיקר. נהג אוטובוס ציבורי בישראל מתמודד מול תנאים בלתי אפשריים. כולם לוחצים עליו - בני משפחתו, המפעיל, הסדרנים, חבריו לעבודה, משרד התחבורה, הבקרים, הפקחים, הרשות המקומית, המשטרה, הפקקים, משתמשי הדרך והנוסעים חסרי הסבלנות. רק בעלי עור של פיל מצליחים לשרוד בענף, ולכן המחסור הכל כך חריף של כ-3,500 נהגים.

על אלה שבכל זאת שורדים בענף, מבקשת הרשות להוסיף מכבש לחצים נוסף - לא אוביקטיבי בעליל - של דירוג נוסעים. נוסעים רבים מתקשים להפריד בין הנהג לחוויית הנסיעה. הם מאשימים את הנהג בכך שהאוטובוס מאחר בגלל פקקים, לוהט בגלל החום, צפוף בגלל משרד התחבורה, ואפילו בכך שהנהג באוטובוס שלפניו לא הגיע היום.

כל המוסיף - גורע

מחקרים שנערכו בקרב עובדים מגלים, כי מענק גבוה הניתן בתמורה לעבודה טובה יותר אינו משפר את העבודה, אלא דווקא פוגע בה. במקום להתרכז בנהיגת האוטובוס והסעתם בבטחה של הנוסעים אל היעד, יאמץ הנהג את מוחו בשאלה כיצד הוא נראה בעיני הנוסעים. כך למשל, במקום לפרוק את העצבים באופן טבעי ולגעור בנוסע שמשתולל, הוא יעדיף להבליג ולנצור את זעמו בבטן, מחשש לקבל ביקורת לא מחמיאה שתעמיד בסכנה את המענק. מוחו יתמקד כל החודש בשאלה האם יקבל את התגמול המיוחל, ופחות בנהיגה. זהו היסח דעת לכל דבר, שאינו נופל מיתר היסחי הדעת בדרך.

הנוסע סובייקטיבי

מה ההיגיון לתת לנוסע לדרג? הנוסע עולה בנקודת זמן מסוימת מאוד. הוא אינו מודע ליום הקשה שעבר על הנהג, שנאלץ לדלג על ארוחה, מתאפק לשירותים, נצלה בחום ומתחרפן מהרעש. הוא אינו מודע לכך ששתי דקות לפני שעלה חווה הנהג אלימות מילולית מצד נוסעת ושני נערים. רק נוסעים מלאכים החפים מכל פנייה, עיוורים לדת, לגזע ולמין הנהג, שרואים את התמונה הרחבה, יוכלו לדרג נהג באופן אוביקטיבי.

ומה יקרה אם אחרי כמה חודשים של מאמצים לקנות את לבם של נוסעיו, לא יצליח הנהג לשבות אותם בקסמיו, וייתקל בכתף קרה, או שכלל לא ייתקל בכתף - ככל שהוא מסיע קו שבו נוסעים מבוגרים רבים, שהטכנולוגיה ועולם היישומונים זר להם?

מילא, אם היה מציע ראש הרשות לתחבורה ציבורית לדרג את תנאי הנסיעה - יעילות מסלול הקו, הניקיון באוטובוס, רמת הצפיפות ושאר אמות המידה שאינן כוללות את הנהג, זה היה יכול להיות מעולה, לסייע ביד משרד התחבורה לשפר את שירות ואולי על הדרך לחסוך את העסקתן של חברות הבקרה החיצוניות, ובלבד שהמידע שהוא פרי עמלו של הציבור גם יהיה שקוף וגלוי לציבור.

מציאות או תוכנית מציאות?

הצעת דירוג נהגים כזו מנותקת מהשטח, ורואה בנהגי התחבורה הציבורית המתמודדים יום-יום ולילה-לילה עם המציאות הלא-פשוטה לא תמיד מנומסת כמו ניצבים בתוכנית ריאליטי, שצריך לדרג, והכל תוך התעלמות מהתנאים בהם הם אמורים לתפקד. היש לך חוסר אמון גדול מזה במשרתי ציבור אלה?!

ההון האנושי של הנהגים אינם הבעיה אלא הפתרון לבעיה. בלי לפתור קודם את הבעיות הבסיסיות של נהגים ובלי לתת להם תנאי עבודה מינימליים, היא ללא פחות מהזויה - ויכולה להגיע מאנשים שלא עושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית.

בדרכה של "גט"

אם כבר ללכת בדרכה של "גט", מדוע לדרג רק נהגים ולא את הנוסעים, כפי שעושה "גט", שמאפשר ניפוי נוסעים בעייתיים? ואם בכל זאת מתעקשים במשרד התחבורה שהנוסעים ידרגו מישהו, למה שלא נתחיל מדירוג של התנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה?...

הבעייתיות בענף התחבורה הציבורית היא שההסכמים הקיבוציים שבו אינם מאפשרים תמריצים נקודתיים, וההתייחסות לנהג היא לפי הוותק. בכך טמונה הניגודיות המובנית שבין הגישה של אסרף לבין יחסי העבודה, שכולאים את הנהג במעין כלוב תעסוקתי. אמיר אסרף צריך להחליט אחת ולתמיד - האם אתה מאסדר - שקובע מדדי שירות, או שאתה גם מפעיל - שקובע איך לתפעל את הענף.

אמיר, שחרר.

תאריך:  27/06/2019   |   עודכן:  27/06/2019
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרעיון המטורף של אמיר אסרף
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עודד הנודד
27/06/19 23:30
2
חסרי התחשבות
28/06/19 05:54
 
תוספת
28/06/19 16:40
3
דודג
28/06/19 08:04
4
דרור 5
28/06/19 08:19
5
חםםם
28/06/19 09:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
האם רוח חדשה מנשבת במשרד התחבורה? נוסע בקו העמק של רכבת ישראל שאתמול (ד', 27.6.19) בוטלו כמה מנסיעותיה עקב תקלה, וזאת מבלי שנמסרה הודעה לנוסעים, קיבל תשובה ישירה משר התחבורה.
27/06/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
דירקטוריון חברת דן, בראשותו של שמואל רפאלי, מתכנן להאריך את כהונתו בשש שנים - בפעם הראשונה בתולדות החברה ולמרות הכשלים הרבים שהתגלו בתפקודו. כך טוענים 53 בעלי מניות ופנסיונרים בחברה, המבקשים (24.6.19) מבית המשפט המחוזי בתל אביב למנוע את כינוס האסיפה הכללית לשם הארכת כהונת הדירקטוריון.
חברת אגד מבקשת (23.6.19) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לשנות את הדרך בה מחושב ההחזר המגיע לה מרשות המיסים, תמורת הבלו שהיא משלמת על הסולר לאוטובוסים שהיא מפעילה. בבקשה לא נאמר מהו ההיקף הכספי של הפער בין שתי שיטות החישוב, אך המסמכים המצורפים אליה מעלים, כי לפני כעשר שנים קיבלה אגד בחזרה 10 מיליון שקל בשנה - כך שההפרש עשוי להיות כמה מיליוני שקלים בשנה.
כחלק מתוכנית התחזוקה השנתית של רכבת ישראל, יבוצעו באזור נתב"ג עבודות תשתית לתחזוק, לשדרוג ולהחלפה של מפלגים, מרכיב מסילה הכולל את המסוט והמנוע המכאני שלו, שתפקידו להסיט את הרכבות ממסילה אחת לאחרת.
24/06/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
הארגון מחדש בענף המוניות. ועדת המכרזים הבינמשרדית, המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר, הכריזה (יום א', 23.6.19) על הזוכים במכרזים להפעלת קווי מוניות השירות בארבעה אשכולות קווים, בדרום הארץ, במרכז ובאזור השרון.
23/06/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il