|   15:07:40
דלג
  משה נסטלבאום  
משפטן מאחורי הכותרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מאחורי הכותרות

בלון הניסוי ששיגע את המדינה

טור דעה אישית בשישי שלא דופק חשבון איך הפכה ידיעה חסרת בסיס, לפיה אפשר לבטל את הבחירות, לבלון ניסוי ששיגע את המדינה למה הפך השר אלי כהן לנלעג כשתקף את ברק ניצן הורוביץ גבר על תלמידת הגימנסיה זנדברג מה דינו של אברך שמדווח למשטרה? ואיך מתמודד עו"ד יואב בן פורת בדרך משפטית עם הטיפול בילדיו בחופש
28/06/2019  |   משה נסטלבאום   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ברק חוזר לפוליטיקה [באדיבות מושיק לין ואתר פרה דוקס]

זה היה אחד הספינים הגדולים שידעה הפוליטיקה הישראלית - בלון ניסוי שהאוויר יצא ממנו מוקדם מהצפוי. לא, אי-אפשר משפטית לבטל את הבחירות.

שר הכלכלה אלי כהן בחר להתגולל השבוע על אהוד ברק, שהודיע שהוא חוזר לפוליטיקה. האם בדרך הזאת הוא ביקש לרכוש כרטיס כניסה למפלגתו החדשה, הליכוד?

במרצ היה בסוף-השבוע מהפך. חברי המפלגה הבינו שטעו כשבחרו בתמר זנדברג ליושבת-ראש, תיקנו מיד את הטעות, ונתנו את קולם לניצן הורוביץ.

מה דינו של אברך, שרואה את חברו מטריד מינית, ומדווח על כך למשטרה? בשכונת "עזרת תורה" בירושלים הוא הופך ל"מויסר", וחייו הופכים בלתי נסבלים.

עו"ד יואב בן פורת הוא בעל חוש הומור מפותח. בקשה לצו מניעה שלא היה ולא נברא, שהריץ ברשת לקראת החופש הגדול, זכתה להרבה תגובות. מזל שזאת רק מתיחה.

בלון ניסוי
[באדיבות מושיק לין ואתר פרה דוקס]

אהוד ברק הצליח להפיח רוח חיים במערכת הבחירות המנומנמת. אחרי שבליכוד הודו שהידיעה על הכוונה לבטל את מערכת הבחירות הייתה לא יותר מבלון ניסוי או ספין, אפשר להתקדם הלאה.

ספינים בפוליטיקה אינם דבר חדש, ובמערכות הבחירות האחרונות נעשה בהם שימוש נרחב. ספין איננו שקר, אלא שימוש מניפולטיבי בעובדות, כאשר יוצרים את הפרשנות הרצויה. זאת טקטיקה קצרת טווח שמטרתה להעביר את הסיקור התקשורתי לעניין אחר.

ספינים אינם מאריכים ימים בדרך כלל, ועושים בהם שימוש בד"כ בדרך של מתקפה, כדי למנוע מחדשות לא רצויות להגיע לתקשורת. מדובר למעשה בהטיות בדרך של הצגת מידע באמצעי התקשורת, כך שהמציאות איננה מוצגת בדרך אוביקטיבית.

השבוע שמענו שיושב-ראש הכנסת יולי אדלשטיין מקדם מתווה שזוכה לתמיכת ראש הממשלה, לביטול פיזור הכנסת. בסביבתו של יושב-ראש הכנסת היו מי שטענו שאדלשטיין מצא מתווה שיהפוך את ביטול פיזור הכנסת לאפשרי מבחינה משפטית.

מקורביו של יושב-ראש הכנסת ידעו לספר שהם הצליחו להגיע למתווה פרלמנטרי, שעל פיו תכונס נשיאות הכנסת בתוך זמן קצר, כדי שתוביל לביטול פגרת הכנסת. לטענתם, על-פי התוכנית, תכונס מיד אחר כך ועדה מסדרת במעמד ועדת הכנסת, שתאמץ את ההמלצה לבטל את הבחירות כהחלטה מחייבת.

יושב-ראש הכנסת עצמו צייץ בחשבון הטוויטר שלו, ש"המשך תהליך הבחירות הוא הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים שמפסידים מיליארדים".

קשה להאמין, אבל כל זה היה לא יותר מבלון ניסוי או אם תרצו "ספין" שלא האריך ימים. בכחול לבן עלו מיד על התרגיל, ופרסמו תגובה בנוסח "עוד ספין שנועד להשכיח מהציבור שנתניהו נכשל בהקמת ממשלה, העדיף את טובתו האישית, וגרר במו ידיו מדינה שלמה לבחירות מיותרות".

קשה להאמין שיושב-ראש הכנסת אדלשטיין, שמופקד בתוקף תפקידו גם על ועדת האתיקה של הכנסת, היה שותף לכאורה לבלון ניסוי או ל"ספין". לאדלשטיין יש יועץ משפטי שבקיא בחוק, וסביר להניח שהוא עדכן את היושב-ראש שמדובר לא יותר מקשקוש שלא ניתן ליישם מבחינה משפטית.

מה יטענו עכשיו חברי הכנסת כשוועדת האתיקה תחליט לנקוט נגדם צעדים משפטיים? אם ליושב-ראש הכנסת אדלשטיין מותר, למה להם אסור?

מהפך במרצ

ניצן הורוביץ שיחק אותה בגדול, הוא נבחר ליו"ר מרצ, והביס את תלמידת הגימנסיה תמר זנדברג. צריך להגיד מילה טובה למצביעי מרצ, שהבינו שהם עשו טעות והזדרזו לתקן אותה. זנדברג לא הייתה ראויה לתפקיד יושבת-ראש מרצ, כשם שהיא לא ראויה ולא בשלה לתפקיד שרת החינוך, תפקיד שעליו היא מפנטזת.

זנדברג צריכה לעבור עוד דרך ארוכה כפרלמנטרית, ולעשות לא רק למען עצמה אלא למען הזולת, כדי שתהיה ראויה לתארים שבהם היא הייתה רוצה להתקשט, שגדולים על מידותיה.

האמירות שנשמעו בחודשים האחרונים, על כך שמרצ בראשות זנדברג היא מרשם לחיסול מפלגת השמאל, לא נעלמו מעיני המצביעים שבחרו באיש הנכון ובזמן הנכון.

אני מכיר היטב את ניצן הורוביץ, איש ראוי שפיו וליבו שווים. הוא יצליח להיכנס בקלות לנעליים שמשאירה אחריה זנדברג, ולדעתי הוא אפילו יזדקק לסנדלר שירחיב אותם מאוד עבורו.

חנפנות דוחה

אלי כהן שר הכלכלה מצא על מי להתגולל. החלטתו של אהוד ברק לחזור לפוליטיקה היא הזדמנות מצוינת לשר כהן להזכיר לנו את קיומו, ולנסות לקנות בדרך גם מניות אצל ראש הממשלה.

שר האוצר הכושל משה כחלון, שנהג בתבונה פוליטית וחזר ברגע האחרון לליכוד, הבין שאין לו שום סיכוי לעבור את אחוז החסימה. עכשיו נשרך אחריו השר אלי כהן, שצריך לסלול את דרכו במפלגה החדשה, וזה לא פשוט.

שלא כמו כחלון, אין לכהן שום הבטחה לשבת ליד שולחן הממשלה הבאה, אם יקים אותה בנימין נתניהו. כדי לקדם את סיכוייו הוא חייב להיות עכשיו יותר ליכודניק מליכודניק, ומה יותר פופולרי מאשר להשמיץ את אהוד ברק שבמרכז החדשות. מה לא עושים כדי לרצות את המפלגה החדשה, ואת יושב-ראש המפלגה החדשה? מתברר שכמעט הכל. עובדה, כהן מוכן לשים עצמו ללעג, ובלבד שירצה את חבריו החדשים.

זה מה שכותב כהן בעמוד הפייסבוק שלו: "אהוד ברק שהיה ראש הממשלה הגרוע והכושל ביותר של מדינת ישראל, מנסה ללמד את כולם איך צריך לנהל מדינה, זה שיא האבסורד". כהן ממשיך להתגולל על אהוד ברק ומוסיף: "המצייץ הסדרתי שהתחיל בחיסול מפלגת העבודה לפני מספר שנים, מתעקש בכל כוחו לקחת ממנה את נשמתה האחרונה. שוב כמו בפעם הקודמת, ברק הופך את ראש הממשלה נתניהו למוקצה, אך בהזדמנות הראשונה שתהיה לו, הוא ינסה לעשות הכל על-מנת לקבל תפקיד בממשלה שלו".

חנפנות בסגנון כזה לנתניהו היא בהחלט עמדת פתיחה מצוינת עבור השר כהן. אלא שלהתגולל על ברק ולצפות שהביקורת תתקבל ברצינות ולא בנלעגות יש צורך גם בניסיון, וגם ברקורד יותר מכובד מאשר יש לכהן.

השר כהן הוא יושב-ראש ועדת הרפורמות, מרצה באוניברסיטת תל אביב, רואה חשבון, משנה למנכ"ל הכשרת הישוב, ואפילו חבר הקבינט המדיני ביטחוני. אבל מה לעשות שכל התארים האלה לא הופכים אותו למי שיכול להטיף מוסר לאהוד ברק.

ייתכן שכהן צמוד לדף מסרים. שמעתי תגובה דומה מאוד ממירי רגב. נראה לי שהרקורד והניסיון הפרלמנטרי העשיר של מר כהן, לא מאפשרים לו להשתטות עד כדי כך, ובוודאי שלא לכתוב את מה שכתב.

אהוד ברק, שלו מתיימר השר כהן להטיף מוסר, הוא בעל עיטור המופת, צל"ש הרמטכ"ל, ובעל עיטור מארצות הברית. הוא חולק עם נחמיה כהן ז"ל, לוחם סיירת מטכ"ל, את התואר הלא-רשמי "החייל המעוטר ביותר בישראל". ברק היה הרמטכ"ל ה-14 של צה"ל, ראש הממשלה העשירי של מדינת ישראל, שר הביטחון ה-13 ושר החוץ ה-11 שלה, וכן שר הפנים בממשלה ה-25.

בחרתי להזכיר את הרקורד המרשים של ברק, לעומת זה של השר כהן, רק כדי להכניס את דבריו של שר הכלכלה לאמות המידה הנכונות. ביקורת היא דבר חשוב, והיא זכות שעומדת לכל אחד. השאלה איזה משקל יש לביקורת שנשמעת מפיו של אלי כהן, כאשר הוא בא לבקר את אהוד ברק. לדעתי משקל אפס.

אם צריך עוד הוכחה לדברי ההבל של כהן, שהם לא יותר ממס שפתיים למפלגתו החדשה, צריך לקרוא את המשפט האחרון שבו הוא כתב: "גם בבחירות האלה המחנה הלאומי ינצח, וראש הממשלה יהיה בנימין נתניהו, למגינת ליבו של המצייץ אהוד ברק". אהוד ברק לא רק מצייץ. אהוד ברק עשה בחייו הרבה יותר ממה שהשר אלי כהן היה מספיק לעשות לו היה זוכה בסיבוב חיים נוסף.

אין לי שום עניין להיכנס למחלוקת הפוליטית. כל מה שאני מבקש לומר הוא שגם בפוליטיקה שבה הכל אפשרי, רצוי שתהיה פרופורציה, ענווה, ובעיקר ראייה נכונה של המציאות.

שר זוטר כמו אלי כהן, לא יכול להרשות לעצמו להתנפח כמו תרנגול, לכתוב דברי הבל כדי לזכות בפופולריות בליכוד, וגם לצפות שנתייחס אליו ולדבריו ברצינות.

ה"מויסר" והעולם הבא
מה דינו של מוסר שהלשין למשטרה על אברך?

שכונת עזרת תורה היא שכונה חרדית בירושלים, שנמצאת צפונית לשכונת רוממה, השכונה גובלת בשיכון חב"ד, בגבעת משה וסמוכה לקריית צאנז. לא הייתי מטריח אתכם במה שנעשה בשכונה החרדית, לולא הגיעה אלי מודעה שנתלתה ברחובות השכונה, והזהירה את התושבים מפני "מויסר" (מוסר), שהוא מלשן. כל חטאו הוא ש"נכנסה בו רוח שטות והוא הלשין למשטרה על אברך שהתעסק קצת עם ילדים".

לא תאמינו, "בעקבות ההלשנה נהרסו חייו של האברך, ומאז הוא בדיכאון עמוק. ומה חטאו של ה"מויסר", ששמו נדפס באותיות קידוש לבנה על הכרזה? במקום ללכת לדבר עם רבנים, הוא בחר להלשין, ולא סתם למשטרה אלא למשטרת הכופרים.

ומה היו עושים הרבנים עם המידע שהיה נמסר להם, לולא החרד"ק (ראשי התיבות של חרדי קל דעת) היה פונה אליהם. התשובה היא כלום. בעדה החרדית סוגרים את הדברים בתוך המשפחה, ללא צורך בהתערבותה של משטרת ישראל. מה שמוגדר מעשה מגונה בחוק, זוכה בעדה החרדית לכינוי "אברך שנכנסה בו רוח שטות".

קשה להאמין עד כמה רואה העדה החרדית בחומרה התערבות מבחוץ. מדובר בעיקר כאשר מדובר שלטון החוק. בעוד שבנוהל הרגיל אדם שחשוד במעשה מגונה נעצר ומוגש נגדו כתב אישום, בעדה החרדית ששם בגידות, מעשי סדום, וגילויי עריות אינם דבר נדיר, הביאה ההלשנה למשטרה לכך שחייו של האברך נהרסו ומאז הוא בדיכאון עמוק – כך על-פי הפאשקוויל.

ואיך מסתיימת המודעה? בשורת מחץ יצירתית אופיינית: "צא חרד"ק (חרדי קל דעת) טמא משכונתינו, ואל תטמא את נפשותינו. אין לך חלק בעולם הבא".

מעניין שהחרדים מייחסים פחות חשיבות לעולם הזה, ורואים כעונש מי שלא ראוי שיהיה לו חלק בעולם הבא. אבל מה לעשות? מדובר במעשה חמור שיש לתת עליו את הדין עוד בעולם הזה.

הומור מקורי

יואב בן פורת הוא עו"ד במשרדו של עו"ד איתן ארז שמתמחה בדיני חברות. הוא בעל חוש הומור מקורי. השבוע שלחה לי ילדתי האהובה צילום של מסמך שנראה מסמך משפטי לכל דבר ועניין, שכותרתו "בקשה דחופה למתן צו עיכוב יציאה מהארץ נגד סבא וסבתא עד ליום 1.9.2019". אלא שילדתי לא ידעה, שאני מכיר היטב את מחבר "המסמך המשפטי", ואת חוש ההומור הבריא שלו.

עו"ד בן פורת ניסח בקשה משפטית מקצועית, שעומדת בכל הקריטריונים של מסמך משפטי למתן צו עיכוב יציאה מהארץ, שנועד לאסור על סבתא חגית שמיר, וסבא אשר שמיר, לצאת מהארץ עד לסוף החופש הגדול.

ב"צו" נכתב שעו"ד יואב בן פורת ורעייתו שירלי, הם הוריהם של שלושה ילדים קטינים בני שש-עשרה, אחת-עשרה וחמש. ע"פ לשון הצו, ב-1.7.2019 תתחיל תקופה קשה בת חודשיים שידועה גם בשם "החופש הגדול". בתקופה זו הילדים אינם נמצאים במסגרות חינוכיות, ולכן נדרשת עזרתם של המשיבים, שהם הסבא והסבתא, מעבר לרגיל.

בן פורת מנמק בכל הרצינות, שקיים חשש שהסבא והסבתא ינצלו "דיל" כזה או אחר, כדי לברוח מהארץ למספר ימים, וישאירו את המבקשים, הוריהם של הילדים, ללא הסיוע שלו הם זקוקים.

בנימוקיו לבקשה כותב עורך הדין כי "חששם של המבקשים (הוא ורעייתו) התגבר "לאחר שהסבתא נצפתה גולשת באתר אינטרנט המציע חופשות לחו"ל". לדעת עו"ד בן פורת, "היה ובית המשפט לא יורה כמבוקש בבקשה למתן צו עיכוב יציאה מהארץ, ייגרם למבקשים נזק משמעותי ביותר, והם ייאלצו להסתדר לבד עם הילדים, דבר שהוא בלתי נתפס" (תצלום הצו מתפרסם משמאל לטור).

כמה טוב שזה לא אמיתי.

המחבר הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל", וחבר הנהלת התנועה. האמור אינו דעת "יושרה לישראל".
תאריך:  28/06/2019   |   עודכן:  28/06/2019
משה נסטלבאום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בלון הניסוי ששיגע את המדינה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ל. רמת-גן
29/06/19 10:56
2
נסטלבאום מה קרה?
30/06/19 10:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועידת בחריין הסתיימה בניצחון אמריקני ברור על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר החרים את הוועידה אך נכשל בלשכנע את מדינות ערב ואת העולם האיסלאמי שלא להשתתף בה.
סהדי שבמרומים, אורח לרגע אם יגיע לביקור פתע במדינת היהודים, יהיה בטוח שכולם השתגעו. פוליטיקאים מימין ומשמאל, מראש הממשלה ועד שר השיכון וראשי האופוזיציה, ראשי עיריות, נציגי בעלי הקרקע, רשות מקרקעי ישראל, אילתים ותל אביבים, כל אמצעי התקשורת, וכעת גם בתי-המשפט, מתנגחים זה בזה כבר שבועיים על עתידו של שדה תעופה קטנטן שבכל מדינה מתוקנת לא היו סופרים אותו כלל.
27/06/2019  |  רוני מזרחי  |   יומני בלוגרים
היו שנים שקונסולית ישראל בלוס אנג׳לס הזמינה אנשי דת, ראשי אוניברסיטאות, פוליטיקאים ומכובדים אחרים לארוחת ערב שכללה שייט במרינה. צוות הקונסוליה היה שם במלואו, והייתה הרגשה מיוחדת של אחווה. הביטחון היה, כמו תמיד, תפארת הנציגות, והמקום המה מאדם.
27/06/2019  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
ג'ראד קושניר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, פסל בנאומו בוועידת בחריין ב-25 ביוני את אפשרות אימוצה של יוזמת השלום הערבית משנת 2002 כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלשתיני שמדברת על הקמת מדינה פלשתינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ומציאת פתרון צודק לבעית הפליטים.
האמריקנים ממהרים להכריז על ועידת בחריין כהצלחה למרות החרם שהטילה הרש"פ על הוועידה. ג'ראד קושניר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, אמר בראיון לערוץ אל-ג'זירה ב-24 ביוני כי מספר גדול של משקיעים ישתתפו בוועידה ולהערכתו מדובר בהצלחה: "אנו מרכזים את המאמצים בתוכנית מפורטת ואנו סבורים שהיא תסיייע לסיים את הסכסוך המתמשך" אמר קושניר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il