|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

רצח הילדה רחל לוין <span style='font-weight:normal;'>[1953]</span>

בחורף שנת 1953 הסעירה את מדינת ישראל הצעירה שזה לא מכבר הוקמה, פרשת אינוס ורצח מזעזע של ילדה בת 4.5 רחל (רוחל'ה) לוין משכונת נווה יהושע ברמת גן גופת הילדה התגלתה בשדה ליד חירייה סמוך לצומת מסובים, כשעל גופתה סימני אלימות קשים בבדיקה נמצא כי נאנסה טרם הירצחה
03/07/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
שלט פינת משחקים לזכרה של הילדה רחל לוין ברמת גן [צילום: ד"ר אבישי טייכר]

תחילתה של הפרשה במוצאי שבת 14.2.1953. משפחת לוין, התגוררה בשכונת נווה יהושע ברמת גן. לטענת האם, היא ביקשה מבתה רוחל'ה, שעוד לא מלאו לה 5 שנים, לקרוא לאב המשפחה, אשר שהה אצל מכר בסמוך לביתם. היה זה יום חורפי וקריר הילדה יצאה את הבית כשהיא לבושה במעיל בצבע אדום. כשלא שבה הביתה החלו בני משפחה מודאגים בסיוע שכנים לחפש אחריה. בסביבות השעה חצות לאחר שלא נמצאה, הוגשה תלונה על העדרה למשטרת רמת גן.

זו הגיעה למקום ותוך זמן קצר התארגן כוח משטרתי ונחל החלו לסרוק לאור זרקורים שטחים הסמוכים לשכונה. השוטרים צפרו בצפירות ואף ירו באוויר כדי להבריח להקות תנים ושועלים ששכנו באותן שנים באזור. מאות שוטרים ומתנדבים בסיוע גששים וכלבי גישוש חיפשו אותה במשך יומיים אולם לא נמצאה. כלבי הגישוש עצרו במרחק של כ-200 מטרים מבית המשפחה. אל כוחות המחפשים הצטרפו בהמשך כ-150 שוטרים שהובאו מבסיסם בשפרעם וכמה עשרות תלמידים מסמינר אפעל שנמצא לא רחוק משכונת נווה יהושע ויחידות של חיילים. החיפושים נמשכו יומיים אולם הילדה לא נמצאה.

מציאת גופת הילדה

ביום ב' 16 בפברואר 1953 - היום השלישי לחיפושים, בסביבות השעה 4 אחר-הצהריים הבחין טייס מטוס סיור צבאי שהשתתף בחיפושים בבד-בגד אדום מונח על שיח צבר, הוא דיווח על כך לכוחות המחפשים. אלה הגיעו למקום. התברר כי הבד בצבע האדום היה מעילה של הילדה. בקרבת המקום התגלתה גופתה של הילדה ועל גופתה סימני אלימות קשים. קצין משטרה סיפר לעיתונאים כי הילדה עברה התעללות אכזרית וותיקי קצינים ושוטרים חרף ניסיונם התקשו לעמוד מול מראה גופת הילדה הקטנה שעוד לא מלאו לה חמש שנים.

גששים בלווית כלבים הוזעקו למקום הימצאות הגופה בניסיון להתחקות אחר עקבות הרוצח או הרוצחים. למקום הוזעק רופא פתולוג ד"ר ח. לוונטל שקבע שמותה של הילדה נגרם על-ידי מכות של מכשיר כבד בגולגולתה.

ליד גופת הילדה התגלו עקבות - סימני צמיגי גלגלי אופניים. בקרבת הגופה התגלה מפתח שוודי מחורץ ולהערכת החוקרים באמצעותו היכה הרוצח את הילדה בגולגולתה דבר שגרם למותה. בבדיקה פתולוגית בבית חולים הדסה נקבע כי הילדה נאנסה טרם הירצחה. על-פי סימני האלימות הקשים שנמצאו על גופת הילדה העריכו חוקרי המשטרה כי הרוצח הוא אדם פסיכופט המעורער בנפשו. אל מקום מציאת הגופה הגיעו הלל ויעקב לוין שני אחיו של האב השכול - אביה של רוחלה הקטנה. הילדה תוארה בעיתונות כבעלת שערות בלונדיניות וגובהה כ-70 ס"מ. באחד העיתונים מדווח כי סבה של הילדה שנרצחה, הוא מנחם יצחק (אלתר) לוין שהיה ממייסדי שכונת נחלת גנים, ראש הוועד המקומי שלה ומוכתר המקום במשך שנים רבות. על שמו נקרא רחוב " מנחם-יצחק" בעיר רמת-גן. בשעות הערב עצרה המשטרה צעיר בן 18 ממעברת חירייה הסמוכה למקום הפשע שידוע כ"אדם מעורער בנפשו" אולם לאחר חקירה שוחרר.

חקירת הרצח

דבר רצח הילדה ואינוסה פורסם באמצעי התקשורת וזעזע את המדינה הצעירה שזה לא מכבר הוקמה. יצוין כי רצח ילדים באותן שנים בארץ היה אירוע חריג ביותר ולא נתפס. הידיעה כי רוצח פסיכופט של ילדים מתהלך חופשי התפשטה חיש מהר ברחבי הארץ והתלוו אליה מסע שמועות על ניסיונות של התקפות על ילדים. הדבר עורר בהלה ופחד באותה עת בקרב הורים וילדים. הורים מבוהלים הגיעו לתחנות משטרה ודיווחו כי ילדיהם סיפרו להם כי פגשו באדם מבוגר והוא הציע להם הצעות "מחשידות".

הורי ילד בגיל 8-7 מבית הספר בכפר אז"ר דיווחו למשטרה כי במוצאי שבת ביום בו נעלמה הילדה רחל לוין פגש בנם כשרכב על אופניו מקיבוץ אפעל לשכונה סמוכה באדם מבוגר רוכב אופניים שניסה לפתות אותו ללכת איתו לקולנוע. הילד סירב. מאחר במקום מציאת גופת הילדה התגלו עקבות סימני צמיגי אופניים חשדה המשטרה כי אולי ייתכן שהאיש המבוגר שפגש הילד קשור לרצח. הילד נקרא לזהות במסדר זיהוי את רוכב האופניים שניסה לפתותו לבא עימו לקולנוע. הוצגו בפניו מספר חשודים אולם הילד לא זיהה מבניהם את האיש. המשטרה החלה זמן קצר לאחר גילו הגופה בגל מעצרים וחקירות של עשרות חשודים. חלק מהחשודים התגוררו במעברת חירייה ששכנה בסמוך למקום הפשע.

מעצרו של בן ציון סמוכה

יום לאחר מציאת הגופה ב-17 בפברואר 1953 דיווח תושב תל אביב כי הבחין באדם תימהוני המשוטט בצורה מוזרה בבית הקברות בשיח' מוניס בצפון תל אביב. שוטרים שנשלחו למקום עצרו לחקירה את האיש, אדם בשם בן ציון סמוכה, בן 36, עולה חדש מעירק שהתגורר-שהה באחד הכוכים בבית הקברות. האיש הוגדר על-ידי המשטרה ובעיתונות כ"אדם תימהוני ולא שפוי".

לטענת המשטרה נמצא עליו כתם הדומה לדם ושערה בלונדית שדומה לזו של הילדה רחל לוין. האיש הובא בפני שופט וזה הורה על מעצרו ל15 יום אולם מהר מאוד התברר בבדיקה כי השערה שייכת לכלב וכי לאיש בן ציון סמוכה אין כל קשר לפרשת הרצח. האיש שוחרר ללא ערבות. לאחר שהיה במעצר כחודש. בהמלצת רופאים שאבחנו את מצבו הוא אושפז בבי"ח לחולי נפש, וללא ספק נעשה לו עוול גדול.

המשטרה הייתה בלחץ מצד הציבור למצא את רוצח הילדה בכל מחיר ויתכן כי מהרה לחקור ולעצור חשודים כדי להרגיע את הציבור.

מעצרו והרשעתו ברצח של ויקטור מיזאן

במאי 1953 הובא בפני שופט השלום הראשי בירושלים ויקטור מיזאן בן 33, עולה חדש ממצרים ממעברת "מחנה ישראל" ליד לוד. ויקטור עלה ממצריים בשנת 1949 נשא אישה, עבד תקופה מסוימת בקיבוץ עין גב ואחר כך במפעל אלקו ברמת גן. האיש תואר על-ידי עיתונאים "צנום ונמוך קומה". אולם בית המשפט היה מלא מפה לפה. את כתב האשמה הקריא היועץ המשפטי לממשלה ד"ר חיים כהן. בכתב האשמה נאמר בין השאר: "הנאשם ויקטור מיזאן הרג בזדון ביום 14.2.53 באדמת חיריה שליד כביש פ"ת לוד את הילדה רחל לוין תוך כדי ביצוע פשע דהיינו אונס הילדה".

כיצד הגיעה המשטרה אל ויקטור מיזאן? בחודש פברואר 1953 אושפז ויקטור בבית חולים לחולי נפש בירושלים. במהלך השיחות עם רופאיו מלמל דברים הקשורים לרצח והתוודה, כך לטענת המשטרה, כי רצח את הילדה רחל לוין ו"גילה נכונות להוביל את הרופאים למקום המעשה". לטענת המשטרה יצא החשוד עם רופאיו לבושים אזרחית למקום הפשע ושם הצביע על המקום שבו חטף את הפעוטה ועל המקום שבו ביצע את הפשע. בינתיים פשטה המשטרה על בית החשוד ומצאה את אופניו אשר סימני גלגליהם התאמו לאלה שנמצאו במקום הפשע. זו גרסת המשטרה.

אשתו של וקטור טענה כי ביום מוצאי שבת בו נעלמה הילדה היה בעלה בבית כל הזמן. לך תדע מה האמת. כאמור, ליד הגופה התגלה מפתח שוודי ובו שלושה חריצים. לטענת המשטרה ערכה חיפושים נרחבים וחקירות בין בתי מלאכה בכל האזור וקבעה כי המפתח השוודי שנמצא בקרבת גופת הילדה שנרצחה שייך לבית מלאכה ברמת גן בו עבד בעבר החשוד.

המשפט נמשך כשנתיים. ביום שני 27 ביוני 1955 פסק בית המשפט דינו של הנאשם ויקטור מיזאן הרשיעו ברצח ואינוס הילדה וגזר עליו מאסר עולם. באמצעות באי-כוחו ערער ויקטור לבית המשפט העליון בטענה של אי-שפיות.

בית המשפט העליון נדרש בעקבות ערעורו זה לדון בסוגיה העקרונית - האם עדות של חולה נפש קבילה? והאם הנאשם ביצע את הרצח תוך דחף שאינו בר כיבוש?

לבסוף פסק בית משפט העליון בהרכב של חמישה שופטים כי המורשע ברצח הילדה ויקטור מיזאן אינו בר עונשין מאחר שביצע מעשהו תוך דחף שאינו בר כיבוש ודן את ויקטור לאשפוז כפוי במוסד פסיכיאטרי ממנו השתחרר ב-1964.

לא מכבר נחנכה בגינת שכונת נווה יהושע ברמת גן, פינת משחקים על שם הילדה רחל לוין.

תאריך:  03/07/2019   |   עודכן:  03/07/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רצח הילדה רחל לוין [1953]
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
5/07/19 14:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחירת המינוח היא לעיתים חלק משמעותי מן הסיפור כולו. רצח הוא בכוונה תחילה, הריגה יכולה להיות בשוגג. מה שהאחד יראה כחיזור, האחר יראה כהטרדה. מעשה טרור לפלוני הוא מאבק שחרור לאלמוני. ומחאה היא פעולה לגיטימית במדינה דמוקרטית, בעוד התפרעות היא הפרת חוק וסדר.
02/07/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
"התרגשנו ושמחנו מאוד על יוזמתך והתגייסותך לתרומת 18 מחשבים מאובזרים, הובלתם והתקנתם בבתי 18 משפחות נזקקות". כך כתבו סילביה גלמן בקר ועדינה קוממי, מנהלות שירותי הרווחה בעיריית כפר סבא במכתב הוקרה שהועבר לסופר.
02/07/2019  |  מאיר חוטובסקי  |   כתבות
ספר תהלים עם סידור של האדמו"ר הרה"ק פועל הישועות רבי אלעזר מנחם מנדל מלעלוב ובנו האדמו"ר מארץ ישראל רבי אלטר אברהם בצלאל נתן נטע הוצע למכירה בבית המכירות ברנד בבני ברק ביום ראשון, 30.6.19, 19:00.
02/07/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
כתבה על הרב קוק וכדור הרגל מאת יוסף יקותיאלי (העורך רבי עמרם בלוי) דפוס צוקרמן. תרפ"ז.
01/07/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
מתוך רקע הבמה המרשים וריצפת הבמה עצמה, שעיצב סלבה מלצב עם פרטי הנוסחאות עליהן עמלו יומם ולילה במחנה הסודי אי-שם באנגליה ושהוקדש לגילוי סוד הצופן, מקבל הקהל את הרושם על המהלך שהיה כה גורלי עבור העולם. למעשה, ההצגה עצמה עוסקת יותר בנטיתו המיגדרית של אלן טיורינג, הגאון הגיי, כשבזמנו נטייה זו נידונה להתייחסות כפשע ונגזר על כל גיי מאסר. כמו על אוסקר וויילד בזמנו. אלן כבחור התמהוני הצעיר, עם אמו הנודניקית השתלטנית (נוי בר הנוגעת ללב בלהט שבה), היה מגמגם מעט, בכל עת שהיה ליד אמו. כמו כל גאון, היה שונה בגישתו וברעיונותיו מכל שאר חבריו ללימודים. ולמרות זאת, וינסטון צ׳רצ׳יל, ראש ממשלת בריטניה, כה העריך אותו, שציווה להעניק למדען הביישן והצנוע כל שיחפוץ. הכל - למען המטרה שרק הוא יכול לה. כיום, הטבות כאלו במחוזותינו נחשבות לפשע ולפתיחת תיק פלילי.
01/07/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il