|
מגנט לתלונות [צילום: אנדרו הרניק, AP]
|
|
|
|
|
בחודשיים האחרונים הפסיקה פיליטה קלארק, בעלת טור בפייננשל טיימס, לעשות משהו שמעולם לא חשבה שתפסיק: להזרים את המים באסלה. וזה לא שהיא חלילה הפכה להיות חסרת היגיינה; בבניין העיתון פשוט אי-אפשר לעשות זאת, כי בשירותים הותקנו חיישנים שיודעים בדיוק מתי להפעיל שטיפה.
בבניין המשופץ של העיתון יש המון חידושים טכנולוגיים, אבל אף אחד מהם לא עורר כל כך הרבה שיחות כמו חיישני האסלות – מעידה קלארק. "יש להם דעה משלהם", אמר אחד מעמיתיה, ובכך הביע את הדאגה הכללית לפיה החיישנים עלולים להחליט שלא לפעול דווקא כאשר צריך. החיפוש אחרי כפתור השטיפה הבלתי-קיים הניב כמה תוצאות מפתיעות. אחד העובדים גילה לשמחתו כפתור אדום ולחץ עליו – רק כדי לגלות שהוא הפעיל אזעקה ואורות מהבהבים. אחרת גילתה רק באיחור, שהכפתור עליו לחצה השפריץ מים על פניה. התקלות הללו קורות כמובן רק פעם אחת ובסוף כולם מתרגלים, וזה ממש לא הדבר הכי חשוב במקום העבודה. אז למה כולם מדברים על זה? לדעת קלארק, חדרי השירותים במשרדים הרבה יותר חשובים מכפי שמקובל לחשוב.
בשבוע שעבר היא מצאה מחקר שאושש את דעתה. חוקרים באוניברסיטאות קליפורניה, ברקלי ופורטלנד בדקו מה אומרים עובדים ב-192 משרדים בארה"ב כאשר הם נשאלים כללית על חלל העבודה שלהם או הבניינים. הנוחות האישית תפסה מקום גבוה – המיזוג, המזון בקפיטריה, התאורה. חדרי השירותים היו במקום הראשון: רחוקים מדי, מסריחים, מלוכלכים, העדר נייר טואלט, זרם מים חלש. החוקרים הסבירו: "חדרי השירותים הם נוחות בסיסית והמקום הכי פרטי בעבודה. זהו המקום המהווה מגנט לתלונות על הבוסים, כמו גם על אדריכל הבניין ועל מי שבנה אותו, על צוות התחזוקה ועל מקום העבודה עצמו".
לדעת קלארק, הממצאים מוכיחים שניתן ללמוד רבות על מקום עבודה – מחדרי השירותים המותקנים בו. קחו למשל את הבניין הידידותי לסביבה שהקים מייקל בלומברג לשלוחה הלונדונית של ענקית התקשורת הנושאת את שמו: חדרי השירותים מצוידים במערכת ואקום כמו במטוסים והפסולת נשטפת בלחץ אוויר. לא הרחק משם, בבניין הפרלמנט, מתלוננים העובדים על תרבות פיאודלית, בה כמה מחברי השירותים מיועדים אך ורק לשימושם של חברי בית הלורדים.
לעיתים הטיפול בחדרי השירותים יכול להתגלות כבעייתי. כאשר נכנס נייג'ל היגינס לתפקידו כיו"ר בנק ברקליס, הוא מיהר לצמצם את המשרד הענק ששימש את קודמו, ג'ון מק'פרליין. הוא הורה להפוך חלק ממנו לחדר ישיבות ונראה היה שחדר השירותים הפרטי נדון להריסה – עד שהתברר שזה יהיה יקר מאוד. קלארק מסכמת: מתברר שגם כאשר מדובר בחדרי שירותים – יש חשיבות לשורה התחתונה.