|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

סיפורה של בת ירושלים הקטנה

ירושלים של אותם הימים הייתה עיר חמורת סבר, כלואה בין חומות ותושביה קנאים דתיים
29/07/2019  |   אבי הרטמן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
חמורת סבר [צילום: בית המכירות ווינרס בירושלים]

'קוסמת המזרח' היה אחד מכינוייה. סופרת צרפתייה אהודה שהייתה מוכרת בשם העט שלה מרים הרי. היא הביאה את ריחות המזרח האקזוטי למרכז אירופה והכירה לאירופים את העיר הקדושה של אותם הימים.

מרים הרי נולדה בשם מריה רוזטה שפירא בפברואר 1869 בירושלים, שם התחנכה עד גיל 14. ירושלים של אותם הימים הייתה עיר חמורת סבר, כלואה בין חומות ותושביה קנאים דתיים. אביה של מריה, מוזס וילהלם שפירא, היה יהודי מקייב שהגיע בשנת 1856 לירושלים והוא בן 26. מוזס המיר את דתו ונישא לאחות רוזטה שהייתה פרוטסטנטית גרמניה שטיפלה בו כששכב חולה בבית החולים 'הדיקוניסות מקיזרסוורטה'. מאוחר יותר הקים בית מסחר לעתיקות שאותן מצא או רכש.

מוזס וילהלם שפירא ידע להפיח חיים בחרס או בקלף. עם האותיות המשונות הוא 'מכר' סיפור מהעבר הרחוק וכשהביקוש עלה התחיל ל'ייצר' עתיקות, ביניהן את 'חרסי מואב'. אומנם חלקם התגלו כזיופים, אבל את פרסומו כנוכל הוא קיבל כשניסה למכור את 'כתב היד העברי העתיק ביותר' - רצועות עור שעליהם חלק מספר 'דברים'. עבור הרצועות הוא היה אמור לקבל סכום כסף עצום מהמוזאון הבריטי, אבל כשחוקר צרפתי חשף כי יריעות עור אלו הן זיוף אחד גדול, העסקה בוטלה ושפירא ירד מנכסיו. הוא עזב את ירושלים ונדד ממדינה למדינה. שפירא שם קץ לחייו במלון עלוב ברוטרדם (את סיפורו תוכלו לקוא בהרחבה כאן וגם בספרה של שולמית לפיד 'כחרס הנשבר').

הספר 'בת ירושלים הקטנה' בו מתארת מריה רוזטה שפירא את חייה שלה תחת השם 'ציונה', נפתח כך: "ציונה נולדה בבית ערבי עתיק על הר ציון. החדר היה מקומר כמערת כנסיה, האור נכנס בו דרך חלון קרוע בגובה הקיר ובעביו, כבכלא, ומתחת לווילאות המטה שכבה אמה, מצפה לבואה. כתלי הבית, העבים ככתלי מבצר... באצבעותיה מנתה מספר למתים ובמחשבתה חלקה אותם לפי דתם. ובנקל הבחינה בהם: המוסלמים בתחינותיהם החוזרות ונשנות ובדומיית צעדיהם... היוונים בפזמוניהם המאנפפים ובענני הקטרת שמילאו פתאום את חדר... היהודים במרוצתם ללא סדר". במספר שורות היא מכניסה אותנו למכונת הזמן ומעבירה אותנו לירושלים של אותם ימים.

היו אלה ימים שירושלים ראתה צליינים רבים והכוח היה בידי הכנסיות. הקונסוליה הראשונה שנפתחה בעיר הייתה הקונסוליה הבריטית, והבריטים הביאו לארץ את הכנסייה הפרוטסטנטית הראשונה ששמה לה למטרה לנצר את היהודים. היהודים חיו בדוחק והכנסיות עם הרופאים ובתי-החולים פיתו את היהודים להתנצר. מנהיגי הקהילה היו ערים לבעיה והטיפו בשער. הקהילה היהודית הייתה מורכבת מספרדים שהגיעו מגלות ספרד ואליהם הצטרפו מאוחר יותר אשכנזים שחיו על כספי החלוקה שהגיעו מחו"ל.

התרסקות נפשית

מריה רוזטה שפירא הייתה שייכת לזרם הפרוטסטנטי. עדה קטנה שלא הייתה אהודה על הקתולים ושנואה על היהודים. מרים, כמו אביה, הייתה חכמה, בעלת ראיה חודרת ויכולת תיאור. היא שלטה בגרמנית, אנגלית ועברית. את השפה הערבית למדה "מפי המשרתים והעם". דרך אהבותיה של מריה רוזטה שפירא אנו נחשפים לדמויות השונות בעיר של אותה עת. אהבתה הראשונה של ציונה (היא מריה רוזטה שפירא) הייתה בגיל שבע לעמר בן דיב - הבדווי ה"יושב על סוס מרופד, איש לבוש מעיל שחור וכולו אומר יופי, גאון וכבוד". לציונה היה נדמה שכל הדר המדבר חדר יחד אתו לתוך החצר: "בידו השחומה האמיצה אחז חרב גדולה בנרתיק של כסף משובץ באבנים יקרות".

ילדות מאושרת זו נקטעה כאשר אביה, אותו אהבה וסגדה לו, נטל את נפשו ואיתו נעלמו הנוחות החומרית, החוכמה, הסיפורים ואהבתו אליה, שכן שניהם הביטו בסביבה כצופים מהצד. אובדנו הביא את מריה רוזטה שפירא להתרסקות נפשית. עניות ומלאות בושה עזבו מריה רוזטה שפירא, אמה ואחותה את העיר והחלו לנוע ברחבי אירופה. תחילה הגיעו לגרמניה, מולדתה של האם. מריה רוזטה שפירא התקבלה לבית ספר למורות אך הלימודים לא עניינו אותה והיא החלה לגלות עניין בכתיבת זיכרונותיה מהעיר ומאהוביה.

אהובה השני היה דוד הקטן והחיוור, בנו של החייט, שהתגורר באחד הבניינים הסמוכים לבריכת חזקיה שבאותם ימים עדיין הייתה מלאה מים. כילדים שיחקו דוד ומריה רוזטה שפירא יחד ונפשותיהם נקשרו באהבה. בשובה הביתה מחופשה, מיהרה ציונה אל הבריכה והבחינה בדוד הקטן מעברה השני. "הוא עמד על המשמר, חיוור ודקיק מן הרגיל, כאילו היה עומד ומצפה זה שלושה ירחים לבואה. אך ראה אותה רעד אחז את גופו. היא הניפה לו את מטפחתה, נרתחת מקוצר רוח ומהתלהבות: בוא! מהר ובוא! עליך אך לרדת בסולם ולבוא עד הלום"! דוד הקטן מיהר לרדת בסולם מן הגזוזטרה ולחוש לקראתה. קרקע הבריכה הייתה קשה בשוליים, אך ככל שהתקדם דוד אל מרכז הבריכה הלכו רגליו הדקות ושקעו בבוץ הירוק הטובעני. ציונה פרצה בזעקות ושיוועה לעזרה. אביה ועוזריו חשו למקום, חבל נקשר והושלך לעברו של הילד האומלל, וכשהוא רועד מקור ומחוסר הכרה נמשה מן הבוץ והובהל לבית החולים". בתום שלושה ימים, כשמריה רוזטה שפירא ליד מיטתו, "כבה דוד הקטן כאבוקה" ומת.

בסוף השנה השלישית הוחלט להכשירה למורה בבית ספר עממי. מריה רוזטה שפירא סיימה את הבחינות בהצלחה ומצאה עבודה כמורה לגרמנית בבית ספר 'הרועה' בפריז. לפריס הגיעה מריה רוזטה שפירא בשנת 1888 והיא בת שמונה עשרה. השפה הצרפתית הייתה זרה לה אך יופייה של העיר, האווירה, האנשים, ובעיקר רוח החופש, ההפוכה לרוח עיר ילדותה, כבשו אותה. בבקרים לימדה גרמנית ועבדה גם כמזכירתו של ד"ר מאזוך (שעל שמו המונח מאזוכיזם), ובלילות היא למדה צרפתית. באותה עת נדבקה בקדחת הכתיבה וכך הכניעה את השפה שהייתה בתחילה זרה לה. היא הפכה לסופרת ובין ידידיה היו הסופרים קטול מנדס, וג'ול למטר שסייעו לה בצעדיה הראשונים.

אהבתה הבאה בירושלים היה פרדי מור היפה, בן הקונסול האנגלי. יחד הם חוו הרפתקאות נועזות על גגותיהם המסתוריים של בתי העיר העתיקה ובחשכת סמטאותיה. יחסי השניים עכרו בשל אירוע שבו נס פרדי על נפשו כשהוא מפקיר את מריה רוזטה שפירא לסכנה אמיתית. היה זה כמעט-טבח שעמדו לערוך המוני 'חוגגי מכה' שנתאספו בעיר טרם יצאו למסע העלייה לרגל, בתושבי ירושלים הלא-מוסלמים. בספרה 'בת ירושלים הקטנה' היא מתארת את אימת הפרוגרומים, את אכזריות העיר והמלחמות הבין-דתיות.

להבת קודש

היצירות הראשונות של מריה רוזטה שפירא התפרסמו בשנת 1898 בעיתון לזכויות הנשים. פעמיים בחודש פרסמה סיפור או מסה והקוראים חיכו לסיפורים שלה. הסיפורים היו על-רקע נופי ארץ יהודה, עבר הירדן, חיי הבדואים, יצרים, נקם ואהבה עזה - כל מה שהיה זר לצרפתים - אקזוטי ומרגש. בסוף כל שנה אספה את כל הכתבות וכרכה אותם לספר 'אורחות בדואים', אז עברה לכתוב סיפורים שלמים. עד לשנת 1914 כבר הייתה אחרי שמונה רומנים, אבל הספר שהביא לפרסומה היה 'כיבוש ירושלים' - הספר הראשון שכתבה בשנת 1904, אותו הקדישה לאביה. מריה רוזטה שפירא זכתה על 'כיבוש ירושלים' בפרס 'פמינה' היוקרתי ובאותה שנה נישאה לצייר לאון פרו.

בשנת 1914 היא פרסמה את ספרה 'בת ירושלים הקטנה' שהוא בעצם סיפור חייה. בספר היא מתארת את ארבע עשרה שנות חייה בארץ. ציונה זו תככב גם ברומנים נוספים 'ציונה בין הברברים', 'ציונה בברלין' ו'ציונה בפריז'. אהבתה הלוהטת ביותר של ציונה היה קזימיר קרקוביץ, פליט יהודי רוסי מפרעות 1882 ('סופות בנגב'), שהפך למיסיונר נוצרי. אהבה זו מגלה לנו את הפעילות המסיונרית של המיסיון האנגליקני - 'החברה לעזרת הפליטים היהודים' - שפעל בהצלחה לא מבוטלת בירושלים וברחבי ארץ ישראל.

וכך היא כותבת "עטוף באדרתו הלבנה הטיף לפני הקהל בבית הכנסת. הוא שעודנו יהודי סיפר להם על הבהלות, הרדיפות והצרות שעברו עליו. וכאשר נכמרו רחמי השומעים ודמעות ניגרו מעיניהם, הכריז בלהבת קודש כי למן היום והלאה הוא מקדיש את חייו למשיח זה אשר בשמו יתיימרו רודפיו. בן רגע קמה מהומה נוראה. התנפלו עליו, ירקו בפניו, קללוהו: גוי, בוגד, מחרף, בן-מוות אתה... איזו אצילות בהליכותיו לגבי שאר היהודים, הרהרה... זהו בן-מלך".

בשנת 1920 הגיעה מריה רוזטה שפירא לטיול בארץ בפעם הראשונה ובשנת 1922 חזרה אליה שוב. טיול זה הותיר עליה רושם אדיר. היא הוקסמה מהעיר תל אביב ומהמפעל הציוני ושנה לאחר מכן יצא ספרה 'מאהבי ציון'. מריה רוזטה שפירא שמעולם לא הייתה ציונית ואף הסתייגה מהציונות העידה בהקדמה כי "מדן עד באר שבע ראיתי את גדודי העבודה הסוללים את הדרכים המובילות לציון. ראיתי אומה יהודית חדשה מייערת את 'הרי הנצח', מכשירה את 'מרחבי האלוהים'. שמעתי חדווה צעירה שרה את 'השירים החדשים' בשפתו של המלך דוד, בציפייה לגאולת ישראל. הבנתי שהציונות היא שירה. אהבתי אותה. האמנתי בה". ספר זה הוא אחד מהספרים היפים ביותר שנכתב אודות תחייתנו בידי אישה שאינה יהודייה.

ב-1934 הפכה מריה רוזטה שפירא לאבירת לגיון הכבוד הצרפתי. היא המשיכה לחיות בפריז גם במהלך מלחמת העולם השנייה, אחרי שהוכיחה שאינה יהודייה. חלק מספריה צונזרו בידי השלטון הצרפתי, אולם היא המשיכה לכתוב ולפרסם. מריה רוזטה שפירא נפטרה בפריז בשיבה טובה בגיל 89. לא היו לה ילדים משלה, פרט לבן מאומץ. הספר 'בת ירושלים הקטנה' תורגם מצרפתית לעברית בידי ד"ר יעקב לונץ שחתום כיעקב אסיא. יעקב לונץ הוא בכורו של אברהם משה לוּנְץ, מראשוני וראשי חוקרי ארץ ישראל, סופר, מו"ל, עיתונאי וגיאוגרף ארצישראלי.

ד"ר יעקב לונץ, בן דורה של מריה רוזטה שפירא, נולד בירושלים בשנת 1876, למד בחדר ובישיבה והתבלט בכישרונותיו. לינץ נסע ללמוד רפואה בפריז ובמלחמת העולם הראשונה התגייס לצבא צרפת. הוא התעניין בספרות צרפתית ועברית והיה מעורה בחוגים הספרותיים שם. בשנת 1938 חזר לירושלים עיר הולדתו.

תודות לעורכת: Carmit Avivi.
תאריך:  29/07/2019   |   עודכן:  29/07/2019
אבי הרטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של בת ירושלים הקטנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם "יהדות התורה" לא הייתה פדרציה של כתות אלא מפלגת על פוליטית ובאמת חרדית הרי שהיא הייתה מזמן מגיעה ל"חיבורים" הנכונים ערב הבחירות הקרובות כפי שבימין, בשמאל ואצל ערביי ישראל מנסים לעשות זאת. ל"יהדות התורה" היה יותר מחודשיים כדי לצרף לחזית הבחירות שלה את אלה שהעניקו לה את המנדט השמיני, בבחירות האחרונות - את תנועת "יחד" של אלי ישי, ולתת לה מקום ריאלי. אם "יהדות התורה" לא הייתה פדרציה של כתות דוגמטיות הרי שמזמן הם היו מחזירים הביתה את ה"פלג הירושלמי" של הליטאים. והאמינו לי שבשביל מקום "כמעט ריאלי" הירושלמים לא היו חוסמים יותר אפילו סמטה אחת בעיירה הכי נידחת בישראל.
הקולנוע מגיב לאירועים אקטואליים משמעותיים ומתעד אותם, כך שאפשר להתייחס אליהם ממרחק של זמן . מעניין שגם שנים אח"כ אותם המוטיבים חוזרים על עצמם, על-רקע חברתי דומה, גם אם במקומות אחרים בעולם.
התקשורת אוהבת לספר לנו כל מיני דברים על עצמינו. שיש כאן אפליה כנגד ערבים. לא חסר לספר כמה נאצות חטפה לוסי אהריש שנישאה לבחור יהודי, או מנגד עדי שילון שנישאה לבחור ערבי. מה לא הפילו עלינו כחברה ישראלית? אמרו שאנחנו גזענים, שאנחנו שונאים, שאנחנו לא. מה שטוקבקיסט אחד עושה ברשת, מאה טוקבקים אחרים לא יתקנו, בוא נודה על האמת. הרופא של הבנות שלי היה ממוצא ערבי, והצוות הרפואי שטיפל באבי ז"ל היו ממוצא ערבי, רוסי, ומי יודע מה.
29/07/2019  |  משה קנדלקר  |   יומני בלוגרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - תגובות לטורי הקודם, איש הטפלון, סילוף ומחדל
צרכנים המבקשים לשלם בסניפי דואר ישראל את חשבון החשמל שלהם באמצעות כרטיס אשראי בתשלום אחד בלבד, וזאת כדי להימנע מתשלומי ריבית - קרדיט גבוהים, נענים על-ידי הפקידים כי אין אפשרות לשלם חשבון החשמל בתשלום אחד בכרטיס אשראי אלא רק באמצעות תשלומי קרדיט. מדוע?
29/07/2019  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il