|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

איך אסור לנתח תוצאות מלחמה

בהגדרתה הבסיסית, מלחמה היא "פרויקט"; יש בה התחלה, משך, מספר רב מאוד של פעולות-ביניים, הערכת אמצעים נדרשים (או נזקים לקיים) ומצב סיום רצוי. ככל שהמלחמה נובעת מיוזמה עצמית, חובה על היוזם לתכנן את תנאי הפתיחה והסיום שלה והשלכותיהם על הטווח הארוך; כשלון באלה, במיוחד בעיצוב הסיום, חמור יותר
29/07/2019  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
צה"ל במלחמת לבנון השנייה [צילום: Pierre Terdjman/Flash90]

שיעור קצר אך מאלף בשאלה זו אנו מקבלים מיורם דורי,1 שבמאמציו השקופים לנקות את ברק מעוללות "הבריחה" מלבנון בשנת 2000 וספיחיה, מנסה להפוך החלטות אסטרטגיות שגויות ל"הצלחות בדיעבד". אולם, ההחלטות הן מעשה ידי האדם, וההצלחות הן "עזרת השם", ובין השניים איננו זקוקים לפרשנות של דורי.

בכדי להבהיר דברים אלה, יש לחזור לשני מקורות: תורת קבה"ח ומדידת איכותן ומשמעותו של תכנון אסטרטגי לטווח ארוך. תורת קבה"ח מלמדת כיצד יש לנתח מציאות ותהליכים משני-מציאות וכיצד יש לבחור מול שני אלה, תוך התחשבות ברמת אי-הוודאות של המידע שבידינו לגבי התהליכים והמשתנים המעצבים אותם, בדרך המתאימה לנו ביותר, להגיע ממצב קיים אל מצב עתידי רצוי.

אנו חיים בעולם של אי-ודאויות, שאיננו סטאטי. כלומר: כל הנחת מוצא טובה לזמנה וכל תמונת מצב או ניתוח תהליך קיים, חייבת להניח שינויים על ציר הזמן, כך שכל נתיב שנבחר איננו קו כי-אם תחום, שמרחב הסטייה בו מהערך הנומינלי העכשווי הוא חלק מאי-הוודאות בה אנו חיים.

עד כאן הדברים בסיסיים וכמעט מובנים מאליהם, ותורת חקר הביצועים מלמדת אותנו כיצד להעריך כמותית גדלים אלה. מבחינה מחשבתית טהורה, כושר חשיבה מופשט, ניסיון חיים והבנה בסיסית של התהליכים הקיימים ומגמותיהם, מאפשרים קבלת החלטות, שאותן יש לבחון ולשקלל מול ניתוחים כמותיים שאמורים לאשש או לסתור את תחושות הבטן של מקבל ההחלטות.

מלחמה היא מציאות של כאוס, כלומר כל התהליכים והחוקים להם אנו רגילים בחיים הנורמטיביים משתנים בקצב מהיר יותר ובתחומי שינוי רחבים יותר מאלה להם אנו רגילים. על כן הפעלת ניסיון "אזרחי" לקבלה אינסטינקטיבית של החלטות אסטרטגיות במלחמה היא מסוכנת, משום שיש בה מרחב אי-ודאות גדול בהרבה מזה שלו אנו מודעים ובמסגרתו צברנו את הניסיון המעשי שלנו. הואיל ואחד הגורמים החשובים הפועלים במשנה קצב ועוצמה במלחמה הוא "השינוי" בכל משתני ההשפעה - עוצמה, מציאות בשטח, סוגי אמל"ח, תנאים אקלימיים, תנאים מדיניים ועוד - הקושי לחזות תוצאות של מהלכים דרמטיים, הזהירות הנדרשת, מקדמי הביטחון הנדרשים וחיזוי תנאי הסיום - כולם גדולים ורגישים יותר.

תפקידו של מקבל ההחלטות הראשי בסיטואציה הנ"ל הוא אחריות, זהירות והתחשבות מירבית ברמת אי-הוודאות שבמסגרתה תתנהל הפעולה שעליה הוא מחליט. מאז שנת 2000, היינו עדים בנושא לבנון לשני מהלכים עיקריים בנושא לבנון - היציאה מדרום המדינה 24 במאי 2000, על-פי החלטת רה"מ ד'אז ברק, ומלחמת לבנון השנייה, על-פי החלטת רה"מ אולמרט.2 ברק בעברו היה רמטכ"ל, אולמרט חסר ניסיון צבאי בכיר. בשני המקרים אנו רואים דפוסי קבה"ח דומים. שני האֶהודים מבצעים אותן שגיאות, ולטעמי מאותן סיבות. שני האהודים מנהלים מהלכים אסטרטגיים שהגרעין העקרי שלהן צבאי, כאשר במערכת השיקולים המביאה אותם להחלטה, השיקול המרכזי הוא פוליטיקת-פנים. מבחינה אישית, שניהם מצטיינים בתכונות אופי דומות: פזיזות ושחצנות (או ביטחון עצמי מופרז). בשני המקרים היה השיקול המרכזי קצר-טווח ופופוליסטי ואמור היה להכין בדעת הקהל אהדה למחליט, שתאפשר לו תוך זמן קצר לאחר השלמת המהלך הראוותני, מהלך פוליטי גדול יותר ומהותי יותר בחזית אחרת, שהיה שנוי במחלוקת ציבורית קשה - מימוש השלב המכריע של תוכנית אוסלו.3 גם כיום בהופעותיהם: ברק, כמי שיותר ויותר חשדות נערמים סביב מעשיו כאיש עסקים ופעיל פוליטי בכיר; ואולמרט, כעבריין שנשפט וריצה עונש מאסר על עבירות שוחד - עוסקים באותו עניין עצמו ובניסיון לטרפד מהלכים חלופיים לשלהם על-ידי נתניהו.

דורי במאמרו מנסה, במחי מאמר קצר ושטחי אחד, לנקות את שניהם מאחריות לכשלים שהולידו החלטותיהם חסרות האחריות בחזית הצפון. חד-צדדיות המאמר אינה מותירה ספק לגבי מניעיו, מה גם שהשאלה העיקרית בשני המקרים אינה מקבלת בו התייחסות או מענה.

בהגדרתה הבסיסית, מלחמה היא למעשה "פרויקט"; יש בה התחלה, משך, מספר רב מאוד של פעולות, הערכת אמצעים נדרשים (כאשר חלק מהם מהווה נזקים לקיים) ומצב סיום רצוי. ככל שהמלחמה נובעת מיוזמה עצמית, גדולות יותר היכולת והחובה של היוזם לתכנן את תנאי הפתיחה והסיום של המלחמה, או המהלך האסטרטגי. זה למעשה המצב בשני האירועים הנ"ל: ישראל הייתה יוזמת המהלך האסטרטגי. נכון הדבר שמלחמת לבנון השנייה פרצה בעקבות פיגוע של חיזבאללה בצה"ל, אבל עיתוי התגובה ואופיה, נבחרו ע"י ישראל, והובילו בבירור לתוצאות המלחמה. ה"בריחה" בשנת 2000, פתחה לפני חיזבאללה, בתמיכה אירנית מסיבית, את האופציה הבלתי מופרעת להתעצם, להשתלט בפועל על לבנון ולהכין מול ישראל את האיום הקונבנציונלי החמור ביותר כיום. בריחה זו, לדעת רבים, גם הניעה את גלגלי ההתפתחויות בעזה וגם את פתיחת האינתיפאדה השנייה, שהייתה עתירת קורבנות אזרחיים. גם אם לא הייתה הגורם היחיד לכל אלה, היא בוודאי הייתה גורם מסייע רב-משקל.

שום דבר לא חייב את ברק לברוח מלבנון במועד שנבחר. בפזיזותו וחוסר אחריותו, "הבטיח" בבחירות 1999 "לציבור הבוחרים" יציאה מלבנון תוך שנה.4 כשנבחר לתפקיד ראש ממשלה, שכח הבטחות רבות אחרות שלו, ובחר בזו שהקושי לבצעה הוא הקטן ביותר (הוראה לצבא כשר ביטחון וראש ממשלה) וברח בפועל מכל השאר. הבריחה לא רק הפקירה את צד"ל5 והיוותה תקדים שלילי ביחסי ישראל עם מיעוטים ידידותיים-בפוטנציה מעבר לגבולנו המדיני. זו נשענה גם על הנחה מופרכת, שחזרה לגבול הבינלאומי, תבטל את תוקפן של התביעות הטריטוריאליות של לבנון לאורך גבול הצפון, שנתמכו ונתמכות עד היו ע"י חיזבאללה. הבריחה נשענה על הנחה מופרכת נוספת, שנסיגה אל מעבר לגבול הבינלאומי, תשנה את מעמדה הבינלאומי של ישראל מול לבנון - לא דובים, ולא יער. כשם שהחלטה 1701 של מועצת הביטחון הופרה ע"י לבנון וחיזבאללה אינספור פעמים מאז התקבלה, כך קרסה גם ההנחה בדבר השענות על הגינות המערכת הבינלאומית.

השקט בגבול לבנון הוא בוודאי דבר מבורך. אולם הוא איננו מבחן הבריחה ב-2000 ואפילו לא מבחנה של מלחמת לבנון השנייה. הניסיון להתלותם זה בזו הוא שגוי או שיקרי. חיזבאללה איננו גורם עצמאי, הוא "שפוט" של אירן. מעשיו ומחדליו נובעים משיקול אסטרטגי, אזורי. העובדה בשטח היא שישראל מורתעת ממערך הטילים והרקטות העצום שצבר חיזבאללה ואינה מעיזה לפעול נגדו פעולה מונעת, אעל-פי שהיא מבינה את האיום היבשתי האסטרטגי הגלום בו, ובאפשרות שיכונן נדבך חיוני בדרך היבשתית שמתווה אירן במסגרת המדיניות האימפריאלית שלה בין גבולה לחוף הים התיכון. דברים אלה כמובן אינם חדשים, אבל הולכים ומחמירים בחסות הכשלים הנ"ל של שני האֶהודים.6

הערות

1. ראה: יורם דורי, "בר מצווה בבונקר", מעריב-דעות, 18.7.19.
2. בממשלת אולמרט כיהנו השרים הבאים שלכולם עבר צבאי עשיר, וכולם בדרגת גנרל או מקבילה לכך: שאול מופז, פוד בן-אליעזר, אבי דיכטר, גדעון עזרא, רפי איתן, אפרים סנה (סגן שר הביטחון).
3. ויתור על מרבית איו"ש, ירושלים, שליטה בבקעת הירדן והקמת מדינה פלשתינית במרבית תחומי איו"ש.
4. גם כיום הוא מבטיח לקבוע את גבול המזרח של ישראל תוך שנתיים. ומאחר שכל תולדותיו המדיניות שזורות סביב נסיגות וויתורים חד-צדדיים, שלרוב מסתיימים בכישלון, זו איננה הבטחה, כי אם אזהרה לציבור – ההרפתקנות הברקית עדיין חיה ורושפת-אש.
5. צד"ל = צבא דרום לבנון.
6. על האיום הנשקף מצפון משמעויותיו ועל הדרכים בהן מומלץ לפעול מולו בעתיד הקרוב, כתבתי במאמר קודם ב-1 NEWS ראה: [קישור] ("דרום לבנון: האם משם תפתח הרעה?", 24.7.19)

תאריך:  29/07/2019   |   עודכן:  29/07/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך אסור לנתח תוצאות מלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בישראל כמו בשאר העולם קיימת עלייה מתמדת בשכיחות של השמנה ומחלות כרוניות, כגון: סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם ועוד. מגמת עלייה זו מופיעה הן בילדים והן במבוגרים ומעוררת דאגה רבה במערכת הבריאות, החינוך והחברה כולה. הסיבות להתפתחות מחלות אילו טמונות ברובן בסביבה וכוללות תזונה לקויה והעדר פעילות גופנית. מדובר בגורמים סביבתיים אותם ניתן למנוע. אירגוני בריאות בעולם ובישראל ממליצים על התערבות בגיל צעיר, בחינוך וביישום הרגלי חיים ותזונה אשר מקדמים בריאות.
29/07/2019  |  אולגה רז  |   יומני בלוגרים
'קוסמת המזרח' היה אחד מכינוייה. סופרת צרפתייה אהודה שהייתה מוכרת בשם העט שלה מרים הרי. היא הביאה את ריחות המזרח האקזוטי למרכז אירופה והכירה לאירופים את העיר הקדושה של אותם הימים.
29/07/2019  |  אבי הרטמן  |   יומני בלוגרים
אם "יהדות התורה" לא הייתה פדרציה של כתות אלא מפלגת על פוליטית ובאמת חרדית הרי שהיא הייתה מזמן מגיעה ל"חיבורים" הנכונים ערב הבחירות הקרובות כפי שבימין, בשמאל ואצל ערביי ישראל מנסים לעשות זאת. ל"יהדות התורה" היה יותר מחודשיים כדי לצרף לחזית הבחירות שלה את אלה שהעניקו לה את המנדט השמיני, בבחירות האחרונות - את תנועת "יחד" של אלי ישי, ולתת לה מקום ריאלי. אם "יהדות התורה" לא הייתה פדרציה של כתות דוגמטיות הרי שמזמן הם היו מחזירים הביתה את ה"פלג הירושלמי" של הליטאים. והאמינו לי שבשביל מקום "כמעט ריאלי" הירושלמים לא היו חוסמים יותר אפילו סמטה אחת בעיירה הכי נידחת בישראל.
הקולנוע מגיב לאירועים אקטואליים משמעותיים ומתעד אותם, כך שאפשר להתייחס אליהם ממרחק של זמן . מעניין שגם שנים אח"כ אותם המוטיבים חוזרים על עצמם, על-רקע חברתי דומה, גם אם במקומות אחרים בעולם.
התקשורת אוהבת לספר לנו כל מיני דברים על עצמינו. שיש כאן אפליה כנגד ערבים. לא חסר לספר כמה נאצות חטפה לוסי אהריש שנישאה לבחור יהודי, או מנגד עדי שילון שנישאה לבחור ערבי. מה לא הפילו עלינו כחברה ישראלית? אמרו שאנחנו גזענים, שאנחנו שונאים, שאנחנו לא. מה שטוקבקיסט אחד עושה ברשת, מאה טוקבקים אחרים לא יתקנו, בוא נודה על האמת. הרופא של הבנות שלי היה ממוצא ערבי, והצוות הרפואי שטיפל באבי ז"ל היו ממוצא ערבי, רוסי, ומי יודע מה.
29/07/2019  |  משה קנדלקר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רגב. יהירות ושחצנות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
יוסי אוחיון
למרבה הצער ביבי, שריו וממשלתו הרעה ממאנים או לא יודעים ללמוד מטעויות    בשל כך אנחנו והמדינה צועדים מכישלון לכישלון ונופלים לכל בור אפשרי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שכבר מעל לחצי שנה שכחו השרים בממשלת ישראל את המחויבות הגדולה שיש לנו כעם יהודי למימוש המצווה של פדיון שבויים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il