|   15:07:40
דלג
  ארז כהן  

  ארז כהן  

  ארז כהן  
שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  ארז כהן  
חוקר, מרצה אוניברסיטת אריאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

תחבורה ציבורית טובה - הפתרון הנכון לבעיית הצפיפות <br>

לטעמי אין כלל משמעות לנתונים והמספרים המופרחים כיום באוויר לגבי יחידות דיור והצפיפות לדונם או לקמ"ר, אם לא תלווה אליהן תוכנית תחבורתית מעמיקה ונרחבת
07/08/2019  |   ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
"לחפש את האור מתחת לפנס" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

תחבורה ציבורית טובה הינה הפתרון האולטימטיבי לוויכוח חסר הפשרות המתרחש כיום בין מנהל התכנון לבין עיריית תל אביב וערים גדולות נוספות, האם אפשר וצריך להגדיל את הצפיפות בהן. לטעמי מדובר בוויכוח לא מקצועי בעליל, מיותר, שהינו בבחינת "לחפש את האור מתחת לפנס". שורש הבעיה איננו כלל ועיקר ב"כמה יחידות דיור אפשר לבנות לדונם", אלא בהעדר מערכת תחבורה ציבורית משלימה, שלא עונה כבר היום לצרכים הקיימים, וקל וחומר לא תענה לצרכים שיהיו לאחר שיתווספו עוד מאות אלפי יחידות דיור במהלך שנים הקרובות.

אין ספק שהעובדה שכבר היום מדינת ישראל הינה אחת הצפופות בעולם, כ-450 תושבים לקמ"ר, יותר מכל מדינה מערבית אחרת, כולל הולנד, בלגיה ויפן, מחייבת חשיבה מחודשת בנושא ניצול משאב הקרקע, ובמיוחד בערי ישראל שאינן צפופות ביחס לערים מובילות בעולם דוגמת ניו-יורק, פריז, ברצלונה שרמת הצפיפות בהן גדולה פי 3 לערך מזו של תל אביב, פי 4 מירושלים ופי 6 מחיפה.

הפיתוי לצופף את המטרופולינים הגדולים בישראל הוא אכן גדול, ומנהל התכנון מבקש לאחרונה להתאים את הצפיפות בתל אביב, לדוגמה, לזו של ערי עולם שהוזכרו לעיל. הרציונל בכך הינו שקיים דיסונאנס בין הצפיפות הגדולה בישראל מחד-גיסא, מאידך-גיסא בזבוז כרוני של משאב הקרקע והעדר ניצול הצפיפות המתבקשת בערים הגדולות, ובמיוחד בתל אביב גוש-דן, ובמיוחד על-רקע התחזיות המדברות על הכפלת אוכלוסיית ישראל לכ-18-16 מיליון תושבים עד 2050.

אינני נגד ערים צפופות חלילה. נהפוך הוא. הנסיון בכל העולם מלמד שדווקא ערים צפופות המתאפיינות בעירוב שימושים, מגורים, מסחר, משרדים ומקומות בילוי, ובמספר גדול של גורדי שחקים ורבי קומות, הינן מוצלחות. אולם, וזה אולם גדול, לא בכל מחיר. יש לצפייפות יתר גם מחיר לא מבוטל המתבטא בירידה באיכות חיים, בזיהום אוויר, ב"הליכה לאיבוד" במגורים בתוך מגדלים בני מאות דירות ללא אינטימיות של שכנים וחברים, ובמיוחד במערכות תחבורה ותשתיות שיתקשו מאוד לעכל את ה"הצפה של הצפפה".

תוכנית תחבורתית

מאידך-גיסא קיימת בעיה הפוכה של ערים חדשות ושכונות ענק המוקמות כיום בערים המתרחבות והולכות, בעיקר בפריפריה וב"מעגל השלישי" שסביב המטרופולין, וחלקן לפחות מתאפיין בבזבוז שטח כרוני, מה שמדינת ישראל ממש לא יכולה להרשות לעצמה כיום, שלא לדבר על העלויות האדירות של תשתיות חדשות ושלא לדבר על כך שקשה מאוד, אם בכלל, יהיה לייצר עירוניות עתידית טובה בתוך הבזבוז המשווע הזה.

על כן הפתרון הנכון לדילמה ולוויכוח הציבורי המתרחש כיום בין מנהל התכנון לבין העיריות והרשויות המקומיות, איך ובכמה לצופף ערים קיימות, הינו ללא ספק בתחבורה, ובמיוחד במערכת ההיסעים ההמונית. זה נכון לגבי מטרופולין גוש-דן, חיפה וירושלים, אולם באותה מידה בדיוק נכון לגבי ערי הפריפריה המתרחבות.

לטעמי אין כלל משמעות לנתונים והמספרים המופרחים כיום באוויר לגבי יחידות דיור והצפיפות לדונם או לקמ"ר, אם לא תלווה אליהן תוכנית תחבורתית מעמיקה ונרחבת, המנתחת בפירוט מירבי כמה בדיוק ניתן יהיה, לדוגמה, להוסיף יחידות דיור ברובע 3 או 4 (הצפון הישן) בתל אביב. האם 18 אלף יחידות הדיור שיוקמו במתחם שדה דב שהתפנה, יוכלו לשאת את העומס התחבורתי? ואיך, בדיוק, תהיה התנהלות אותן "ערי פיתוח" לשעבר בפריפריה, שרובן ככולן עוברות בעצם ימים אלה תהליכים מזורזים של הגדלה ניכרת.

ראש העין מהווה דוגמה מצויינת למחדל תכנוני זה. מדובר בעיר קטנה יחסית המשתרעת על פני שטח מוניציפלי נרחב ביותר, כלומר צריך, לכאורה, לצופף אותה עוד יותר ואפשר לבנות בה עוד רבבות יחידות דיור? בפירוש לא! כבר היום, עוד לפני שרוב רובן של יחידות הדיור החדשות הושלמו, סובלת ראש העין מקריסה מוחלטת של מערכות התחבורה, פקקים המשתרכים בשעות העומס בכניסות והיציאות מהעיר, העדר נגישות לתחנת הרכבת, העדר מקומות חנייה מספיקים בתחנת הרכבת וכביש 5 בואכה נתיבי איילון ותל אביב שהינו פקק תנועה אחד גדול.

תחבורה ציבורית טובה אמורה להשתלב בתחבורה הפרטית ולאפשר לכל ישראלי להגיע לנקודת קצה בה תהיה לו בהתאמה, רכבת בין-עירונית מהירה, רכבת קלה זמינה, אוטובוסים קלים ומהירים (BRT, נתצ"ים בשפע ולא כפי קיימים כיום ממש במשורה) וגם, לא פחות חשוב, תחבורה ציבורית טובה בתוך(!) עיר המגורים, זאת משום שבערים הצומחות וגדלות מעיירות קטנות לערים בינוניות של 100 אלף תושבים ויותר (דוגמת אשקלון, נתיבות, נצרת עילית, רמת בית שמש ועוד) הצרכים ישתנו מאוד, רבים יעבדו באותן ערים, יקנו ויבלו, וכך גם הצורך של הצאצאים להגיע אל מוסדות החינוך בבוקר ואחר-הצהריים לחוגים וכו', מה שיצריך כמובן הנגשה טובה הרבה יותר.

רק כך נוכל לדעת היכן ובכמה ניתן ואפשר יהיה להגדיל את רמת הצפיפות. לתשומת לב מקבלי ההחלטות.

הכותב הוא יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר.
תאריך:  07/08/2019   |   עודכן:  07/08/2019
ארז כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחבורה ציבורית טובה - הפתרון הנכון לבעיית הצפיפות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
8/08/19 10:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מציבה גבולות לחברות התחבורה הציבורית בכל הקשור לפרסום על גבי אוטובוסים. בהנחיה שנכנסה לתוקף לפני כשלושה חודשים (1.5.19), מבחין משרד התחבורה בין אוטובוסים עירוניים לבין-עירוניים.
06/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
במפגש כביש-מסילה סמוך לאשדוד, נכנסה (יום ד', 6.8.19) משאית מנוף כחוק ונעצרה מסיבה שאיננה ברורה על פסי הרכבת, דקות ספורות לפני שרכבת נוסעים עברה במקום. מערכות ההתראה המצוידות במצלמות מעקב תזוזה (VMD) הופעלו, והתראה הועברה בזמן אמת לפיקוד הרכבות הארצי ולאלו שבאזור.
06/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
הרפורמה במוניות השירות תצא לדרך בעוד כשבועיים. שלושה קווי מוניות שירות ראשונים יחלו לפעול בתל אביב-יפו ב-18 באוגוסט 2019. זאת במסגרת הרפורמה בענף מוניות השירות שמקדם בימים אלה משרד התחבורה.
06/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
כמה משלם משרד התחבורה לחברה המבצעת בקרה על התחבורה הציבורית? הסכם ההתקשרות שנחתם (15.4.19) בין מנכ"ל משרד התחבורה וחשב משרד התחבורה לבין חברת מ.ג.ע.ר המבצעת את הבקרה שהגיע לידי News1 חושף מה הסכום המשולם לחברה עבור כל אחת מן הבקרות בענף התחבורה הציבורית באוטובוסים ובמוניות שירות:
06/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בימין המאוחד מבהירים (יום ב', 5.8.19) כי נושא התחבורה הציבורית בשבת אינו עומד על הפרק. הדברים מתייחסים לדברים שאמרה איילת שקד בראיון ל"קלמן ליברמן" לפיהם היא מסכימה לתחבורה פרטית תמורת צמצום המסחר ברוח אמנת גביזון-מדן, ובלבד שהדבר ייעשה בהסכמה.
05/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
ר"ג: הקווים יפעלו השבת, ספק לגבי השבת הבאה  /  עידן יוסף
קווים חדשים של מטרופולין בערבה  /  עידן יוסף
אגד: למנוע שביתה ממחרתיים  /  איתמר לוין, יצחק דנון
קווי שבת בהשגחת דרעי?  /  עידן יוסף
העדפת אוטובוסים תוצרת כחול לבן  /  עומר מואב
הרכבת לבית שאן כמשל  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il