התעופה הישראלית עומדת לעבור טלטלה בתקופה הקרובה. בעוד שעולם התעופה הבינלאומי פועל תחת מדיניות מוצהרת של "שמיים פתוחים", שהמסר העיקרי שלה הוא פתיחת כל היעדים לכל חברות התעופה והפקעת הבלעדיות מחברות התעופה "הלאומיות", בישראל 2007 עוד לא מורגשים סימנים אמיתיים לכך.
בהתאם לכתב המינוי שלה, בחנה ועדת סיטרמן את סוגיית השמיים הפתוחים במכלול היבטיה והשלכותיה על המשק הישראלי בתחומי התחבורה, הכלכלה והתיירות. היא בחנה את מדיניות התעופה של ממשלת ישראל מאז חודש ספטמבר 2006, והתכנסה ל-12 ישיבות שבמסגרתן נשמעו עמדות מגורמים ואנשי מקצוע שעשויים להיות משפיעים ומושפעים משינוי המדיניות.
"הוועדה סבורה כי מדיניות תעופה ליברלית, המבוססת על יצירת תנאי תחרות שווים והוגנים לענף התעופה הישראלית, הינה בעלת פוטנציאל חיובי גדול למשק הלאומי על היבטיו השונים", קובעת הוועדה במסקנות שהתקבלו על דעת כלל חבריה.
להלן תמצית המסקנות:
"בשנים האחרונות נתעורר הצורך לבחון מחדש את מדיניות התעופה של ישראל לנוכח מספר מאפיינים מרכזיים: ההכרה בשינוי ענף התעופה העולמי, בדגש על השינויים הרגולאטורים בתוך האיחוד האירופאי ושאיפת נציבות האיחוד האירופאי להחיל משטר תעופה ליברלי בהסכמי התעופה עם מדינות שלישיות; תהליכי הגלובליזציה ודה-רגולציה המשפיעים על הענף; השאיפה לניידות ללא גבולות במחיר שווה לכל נפש; מיזוגים של חברות תעופה מסורתיות והיעלמות חברות; Low Cost Carrier - כניסה אגרסיבית של מפעילים חדשים המאופיינים באימוץ הולך וגובר של טכנולוגיות אינטרנט להזמנת שירותי תיירות ותעופה; ההכרה בצורך לשיפור ענף התעופה הישראלית והחשיבות בקיומו של הענף כתשתית לאומית; השאיפה להפוך את מדינת ישראל ליעד תיירות אטרקטיבי במפת התיירות העולמית; המצב הגיאופוליטי הייחודי של ישראל והכורח הוצאות ביטחון כבדות.
"הוועדה ממליצה בפני שר התחבורה וממשלת ישראל, לאמץ מדיניות תעופה של 'שמיים פתוחים' וליברליזציה של ענף התעופה, תוך שאיפה להביא למצב של תחרות בתנאי שוויון והוגנות, על בסיס המאפיינים המיוחדים של ענף התעופה הישראלי ומתוך הרצון לשמור על קיומו של ענף תעופה לאומי יציב. השינויים המוצעים ייושמו בתוכנית מדורגת תוך הצבת אבני דרך מוגדרות וברורות מראש, לכל שלב בתוכנית. הוועדה פעלה במתכונת של שימוע ציבורי טרם גיבוש ההמלצה על שינוי המדיניות, זאת על-מנת שכלל הגורמים המשפיעים והמושפעים בתחום יציגו עמדתם בשקיפות מלאה תוך גילוי נאות להשקפותיהם ותפיסת עולמם.
"הוועדה ממליצה על אימוץ מדיניות תעופה המשמשת מנוף לצמיחה כלכלית והגברת התיירות לישראל וממנה, המבוססת על החשיבות בקיומו של ענף תעשיית תעופה לאומי, אשר ייקח חלק, ככל שניתן, בתחרות שוויונית והוגנת בהתאמה לתנאי הסביבה הגלובאלית. יישום מדיניות זו מחייב שילוביות ומתן ביטוי לפיתוח הכלכלה תוך היערכות מתאימה בענפי התיירות, המסחר, השירותים והתחבורה.
"יש לציין, כי מרכיב 'השמיים הפתוחים' במדיניות המוצעת הינו מרכיב שלם בתחום פיתוח משק התיירות והכלכלה. הוועדה ממליצה להביא לאישור ממשלת ישראל את יישום המדיניות המוצעת הכוללת מספר החלטות למימוש המדיניות המוצעת: פתיחת השמים לחברות התעופה בתוכנית מדורגת ומבוקרת; עידוד מיידי של כניסת חברות תעופה במודל הטיסות המוזלות (low cost); כיסוי מלא של הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות על-ידי ממשלת ישראל, כפי שהתקיים עד לתחילת שנות ה-80, תוך כדי התייעלות מערך האבטחה.
"הוועדה ממליצה על ביטול החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מיום 19.05.03 לעניין מדיניות התעופה של הממשלה לעניין הקווים הסדירים; היא ממליצה על הגדלת תקציב השיווק התיירותי למשרד התיירות באופן משמעותי ועל-פי דוח ארנסט אנד יאנג; הענקת רשת ביטחון לחברות תעופה בטיסות מיעדים חדשים לישראל; קביעת אגרות תעופתיות דיפרנציאליות בנתב"ג; כניסה למו"מ מיידי מול האיחוד האירופאי במטרה לקבוע מדיניות והסכמי תעופה חדשים, וממליצה על פיתוח תשתיות הולמות לפעילות חברות תעופה מוזלות בטרמינל מספר 1 בנתב"ג".