מורים צעירים רבים מתכוננים בימים אלה לקראת כניסתם למערכת החינוך. המעבר מסטודנט למורה האחראי באופן בלעדי לחייהם של תלמידים רבים איננו פשוט, אך ליווי, סיוע והדרכה נכונים, עשויים לעזור.
אני שותפה להתרגשות של המורים הצעירים. ממחקרים של היחידה לכניסה להוראה במכללת קיי עלה כי המפתח להצלחתם של המורים החדשים הוא מתן מענה לצרכים הפסיכולוגיים הבסיסיים שלהם: שייכות, מסוגלות ואוטונומיה. מורה שחש חוויה של סיפוק פועל מתוך מוטיבציה אוטונומית להוראה, תומך בצרכים של תלמידיו ומאפשר להם לשגשג.
כמו במכללות רבות להכשרת מורים בארץ גם במכללת קיי אנו פועלים בשיתוף עם האגף להתמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך ועם משרד החינוך במחוז על-מנת ליצור מסגרות תמיכה שתאפשרנה למורים השתלבות מיטבית במערכת החינוך. אנו מלווים את המורים מהחברה היהודית והבדואית כאחד, בסדנאות בשלב הסטאז' והכניסה להוראה במשך שנתיים. המורים מקבלים בבתי הספר ליווי של מורים חונכים, שעברו הכשרה מקצועית במכללה.
כוחות ומשאבים
אחד המודלים לתמיכה שפותחו במכללת קיי ובמכללות נוספות, הוא מודל של חממות בית ספריות ויישוביות. מדובר בקהילות של מורים, בהם משתתפים גם מנהלים, מורים ותיקים, קובעי מדיניות, אנשי משרד החינוך ומנחים מטעם המכללות להוראה. מודל זה פועל כיום גם בשותפות עם
האיחוד האירופי, מכון מופת, משרד החינוך ומוסדות אקדמיים בישראל ובאירופה בפרויקט שנקרא פרוטיץ.
במסגרת חממות אלה, המורים הצעירים מגלים את הכוחות והמשאבים הטמונים בהם, תוך שהם מרגישים בנוח ליזום ולממש פרויקטים פדגוגיים וחברתיים לטובת בית הספר והקהילה. במודל זה גם המורים זוכים לאפשרות לשגשג ולהשאיר חותם בשלב הכניסה להוראה למרות צעירותם ובתי הספר והקהילות זוכים ליהנות מרוח חדשה ורעננה.
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2019 מוכיחים את חשיבות התמיכה במורים החדשים. רק 11.3% מהמורים החדשים שהשתתפו בסדנאות תמיכה נשרו מהוראה בטווח של שלוש שנים, לעומת 29.6% בקרב מורים שלא קיבלו תמיכה כזו. מכאן שיצירת מערכות תמיכה למורים חדשים מונעת נשירה של מורים טובים בתחילת דרכם.