|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ישראל בפני החלטות בן-גוריוניות

עת להכריע - הכרעות היסטוריות דרושות לעת הזו בשני נושאים: גבולות קבועים וסופיים, ומרכיבי דוקטרינת הביטחון הלאומי (בט"ל), לאור הדינמיקה הגיאו-פוליטית האזורית באין פרטנר להסדרים מדיניים אמינים, דרושה הכרעה חד-צדדית, מושתתת על שקילת יחסי הגומלין הקריטיים בין שתי ההחלטות
28/08/2019  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
נשיא אירן, חסן רוחאני [צילום: Iranian Presidency Office via AP]

שיח היסטוריונים בשאלת תפקידם של מאורעות תרפ"ט (1929) בליבוי ופיתוח הסכסוך הישראלי ערבי, יוביל קרוב לוודאי למסקנה, שאותה מנסח פרופ' הלל כהן1 בקרוב כך: "אי-אפשר להבין את היחסים בין יהודים לערבים בארץ, בלי להבין את המאורעות הדרמתיים האלה. ... הסכסוך התחיל ב-1929...". מבחינה מעשית, השאלה היכן בדיוק התחיל הסכסוך, היא דיון סרק. אלימות ערבית נגד יהודים קדמה ל-1929, ושורשי המחלוקות התגלעו כבר בעקבות ההחלטה הבריטית לנתק את הגדה המזרחית (78% משטח המנדט) מארץ-ישראל ולהפכה בשלבים למדינת ירדן. לא פחות חשוב מכך הוא אירוע הפרת הסכם ויצמן- פייסל מ-1919 שאמור היה לספק את המצע להבנות מדיניות בארץ ישראל, ללא שימוש בכוח בין הצדדים. להערכתי אין בידינו כיום ולא יהיו גם בעתיד הנראה לעין, מספיק ידיעות עומק (להבדיל מנרטיבים מבויימים או מפוברקים) לגבי המניעים האמיתיים והשלמים לאירועים אלה. מרבית הדמויות המרכזיות כבר אינן בין החיים ופרשנויות על דבריהן ומעשיהן, הן בעיקר פונקציה של המסַפרים והמפרשים, דעותיהם ומטרותיהם בפרסום הדברים. תעודות שטרם פורסמו ותפורסמנה בעתיד הנראה לעין, אינן כל האמת. מאחורי תוכנן ועיתוי פרסומן מטרות פוליטיות ואחרות שלפחות חלקן ישארו סמויות מן העין.

העובדה שהמאורעות האלימים הללו נוצרו על-רקע הסכסוך הלאומי הישראלי-ערבי, שלו יסודות דתיים, פוליטיים אתניים ותרבותיים, אינה עומדת במרכז העניין. המוקד מהצד היהודי הוא רצון הציונות, התנועה הלאומית היהודית, ליישב יהודים בא"י ולחדש את החיים הלאומיים של העם היהודי במולדתו ההיסטורית. המוקד מהצד הערבי הוא למנוע ולאיין מגמה זו, כאשר המצאת "עם פלשתיני" לצורך מיקוד והובלת המאמץ הערבי, היא חלק מהאמצעים המדיניים בהם משתמש העם הערבי במאבקו הלאומי. הציונות, בהסכימה לדון בתוכנית חלוקה שתספק בסיס גאוגרפי להסדר מדיני בין שתי התנועות, עשתה בכך מהלך שקול אך עתיר סיכונים שהוכיח את עצמו. סירוב הערבים לתוכנית חלוקה ובחירה בדרך הכוחנית ליישוב הסכסוך על-ידי הכנעת הציונות והעם היהודי, היא כיום אחת העדויות המעשיות היסודיות ביותר להוכחת העובדה שפני הערבים אינם להסדר של פשרה.

השערה זו מתחזקת כאשר מוסיפים לפרעות 1929 את ההתקפות האלימות הערביות נגד יהודים בתקופה שבין תחילת המאה ה-20 להחלטת החלוקה של האו"ם מ-1947. התמונה מושלמת כמעט, על-ידי הוספת פלישת הצבאות הערביים לישראל למחרת הכרזת העצמאות, ב-14.5.1948. בין פרעות תרפ"ט למלחמת השחרור אנו מכירים אירועים אלימים רבים בארץ בהם נתקפו אזרחים יהודים, שרבים מהם נטבחו על-ידי פורעים סדירים ובלתי-סדירים. התקופה הקשה ביותר היא מהומות 1939-1936.

להשלמת התמונה השלדית יש להוסיף את בגידת בריטניה בציונות, כאשר לאחר שקיבלה את המנדט של חבר הלאומים על הארץ (1922) בעקבות פרסום הצהרת בלפור, ניצלה את כוחה, שליטתה ועוצמתה הבינלאומית, לקריעת הגדה המזרחית של תחום המנדט מארץ -ישראל, והפיכתה לאמירות ההאשמית, ולימים לממלכת ירדן. למעשה בכך קבעה את המציאות הגיאו-אסטרטגית בתחום המנדט, ועיצבה דה-פקטו את הפתרון המדיני האפשרי היחיד. כל מה שעשתה לאחר מכן, לבדה או בסיוע ידידים מהעולם הערבי ומהעולם הכללי, הוא לאנוס את הפתרון הריאלי מעשה ידיה (במרמה) לסדר-אזורי אחר, בלתי-יציב ובלתי-סביר בעליל. במסגרת זו יש להסביר כל מה שמתחולל במאבק היהודי-ערבי מאז ועד עתה. לאחר הקמת המדינה, ובאין יכולת ערבית להכות את ישראל צבאית, הפכו הפרעות הבלתי-סדירות של ימי המדינה שבדרך, למלחמת טרור - מלחמה א-סימטרית שמוקדה מבחינת הערבים הם האזרחים היהודיים של מדינת ישראל2.

שפה גלויה

מבחינה מעשית, הפרעות ביהודים ב-1929, שבאו על-רקע ניסיונות של התנועה הציונית להגיע להבנות מדיניות עם הסעודים על הסדר מדיני בין התנועות הלאומיות הערבית והיהודית, הוכיחו, מה שהתברר בהמשך כחוט השני העובר ביחסי העמים במשך למעלה מ-120 שנים ברציפות: היהודים והערבים לא מצאו בינתיים דרך הידברות (מערבית) לדיון ביסודות המחלוקת ביניהם לשם יישובה בדרכי שלום. זו הוכחה היסטורית ניצחת למקום ולמצב בו עומד הסכסוך מאז ועד עתה וקו מנחה לגבי הדרך בה על ישראל לנקוט מכאן ואילך. העויינות הערבית אינה עניין קצר-טווח והעיקשות הערבית אינה "תכסיס זמני", אלא חלק מאסטרטגיית המאבק, שהנחת העבודה התומכת בה היא שהזמן פועל לטובתם. הוכחות המראות מציאות זו בעליל, דוגמת: מאורעות 36' - 39', מאורעות 47' אחרי החלטת החלוקה, מלחמת השיחרור ובעיקר המלחמה בירושלים, מלחמות 56', 67', 68-9', 73', 2006, המבצעים בעזה בעשור האחרון ומלחמות הטרור לאורך כל התקופה שבין המלחמות, מספרים ומדבררים את המציאות בשפה גלויה וברורה.

מסקנתי האישית היא שאין למה להמתין עוד. התהליכים ארוכים וסימני השאלה בהם גדולים. לכן, יש לחתור להכרעות בנושאי המחלוקת בהתאמה עם העקרונות הציוניים וצרכי הבט"ל הישראלי, לרבות סיפוח איו"ש ובידול הרצועה מישראל תוך עידוד הגירה מרצון של תושביה למדינות אחרות בסיוע כלכלי ישראלי. הוצאת הערבים מקיבעונם מחייבת חתירה לניצחון ברור בכל עימות, כשניצחון פרושו מכות צבאיות קשות על כל תוקפנות, נזקים אנושיים וחומריים לכוחות הלוחמים ולזרוע השלטונית המקומית, ושינויים גיאופוליטיים בעלי משמעות אסטרטגית. אלה יעזרו לישראל להוכיח שהזמן אינו פועל לטובת הערבים. בחלק מהנושאים עושה זאת ישראל היטב - בצמיחה הדמוגרפית, בכלכלה, בעוצמה הצבאית והתעשייתית ובשנים האחרונות גם ביחסי החוץ. עתה עליה לבצע את המהלך האסטרטגי הגיאופוליטי הקריטי להמשך ההתפתחות החיובית מבחינתה: קביעה חד-צדדית של גבולות ביטחון ועידכון הדוקטרינה ההגנתית בהתאם3. המציאות המזרח-תיכונית והבינלאומית העכשווית מספקת לכך שעת כושר שאין להחמיצה.

ניצול שעות-כושר מקומיות כנ"ל, משרת היטב גם את המאבק מול אירן, שהוא מאבק בסקאלה שונה ומטעמים אחרים. אירן פועלת כמעצמה, שמבקשת להטיל את חסותה על האזור כולו. מאחר שישראל נתפסת כמכשול העיקרי בפניה בדרכה זו, בונה היא כחלק ממדיניות ההתפשטות הכללית שלה, שרשרת איומים סביב גבולות ישראל. בשלב ראשון מהווים איומים אלה מטרד, אך בהמשך מתעצמים הם והופכים לאיומים אסטרטגיים (איומים המשפיעים באופן גובר והולך על חופש ההחלטה והפעולה של ישראל). ישראל חייבת להסירם מגבולותיה בהקדם, כך שאם תידרש להיאבק ישירות באירן, לא תימצא במצב נחות, שבו היא מרוחקת מאוד ממרכזי האוכלוסייה והתשתיות הלאומיות האירניות, בעוד אירן ניצבת באופן ישיר או עקיף על גבולותינו צרי המידות. ישראל גם חייבת למנוע מצב שאירן יכולה להסתתר בדרך כל שהיא מאחורי העובדה שעושי-דברה פועלים נגד ישראל מטריטוריה "שלישית", כביכול ללא גיבוי וחסות מלאים של אירן, משמע ללא אחריות ישירה שלה.

כידוע, אירן היא מדינה שיעית החותרת להגמוניה שיעית בעולם המוסלמי. מולה נצבות הקבוצות הסוניות העוינות אותה ומבקשות למנוע הגמוניה אזורית זו, בין היתר באמצעות תמיכה אמריקנית ושת"פ עם ישראל. מורכבות התסביכים בעולם המוסלמי, מקשים על המדינות הסוניות לקבל את ההחלטות הדרושות לביסוס והנעת שיתופי פעולה אלה, ובכללם התנערות בפועל מהתניית שיתוף הפעולה ב"תשלום" ישראלי עבורו במטבע פלשתיני. בהיערכותה למאבק באירן, ביסודו של דבר, נשענת ישראל על ארה"ב, אולם זו עשויה להיות השענות חלקית וזמנית. שכן, לנוכח המשבר הפוליטי הפנימי בארה"ב, אין איש יודע מה יתחולל בה אחרי בחירות 2020, ובאיזו מידה תתמיד ידידה זו שלנו במדיניותה האוהדת העכשווית, או בנכונות לנהל מאבק אמיתי בתוכניות הגרעין ובהתפשטות האירנית. אסור לישראל להגיע למצב של עימות מול אירן, כאשר על גבולותיה הקרובים מוצבים איומים אסטרטגיים, שהפעלתם בהשראת אירן, תוביל למלחמה ב-4 עד 5 חזיתות בו-זמנית.

אנו ערב בחירות אשר תכרענה איזו מגמה בישראל תנהל את המדינה ב-4 השנים הבאות: "מגמת אוסלו" - תבוסתנות פרו-אירופית, חסרת מעוף וחסרת עמוד שדרה, או מגמה לאומית-ימנית מתונה, שתקדם את ההכרעות הדרושות לייצוב מצב הביטחון הישראלי לאורך זמן מבית ומבחוץ ותשנה את המאזן האסטרטגי הקיים בין מדינות האזור. אם לא תוכר ישראל כמעצמה אזורית בזכות עמדותיה ומעשיה, יהיה מצבה קשה עד בלתי-נסבל. היא לא תוכר ככזו אם לא תשכנע בזכותה להכרה זו ידידים ואויבים כאחד. כמעצמה אזורית, ישראל אינה יכולה לראות את ליבת תנאי קיומה נתונה בידי הפלשתינים, שמטרת היסוד שלהם היא כיליונה4.

הערות

1. הלל כהן, תרפ"ט, 2013הוצאת עברית, 2013; ראה גם: עוז רוזנברג, "יריית הפתיחה", מעריב, 18.8.19. ניתוח מהות הסכסוך בין חלקיו הדתיים לחלקיו הלאומיים, כפי שמובא בכתבה של רוזנברג, יש לי הערות רבות, אבל לא זה נושא מאמר זה. אני חולק גם על הטיעון המבקש לקבוע באופן מלאכותי את תחילת הסכסוך במאורעות תרפ"ט. אין להסכים גם לטענה שבעת שהכול החל, עם התחלת פעולתה ההתיישבותית של הציונות היו בארץ יותר ערבים מיהודים – זה היה אילוץ שכפו שליטי המקום העותומנים באותן שנים (בין 1880 בקרוב ל-1929). את גורל הטריטוריה קבעו שליטיה- הטורקים וא"כ הבריטים בעלי המנדט, והוא לא עוגן בהרכב האתני-לאומי של האוכלוסייה. הסכסוך נבע ונובע גם כיום מעמדתם הבלתי מתפשרת של הערבים לגבי תנועה לאומית יהודית. גם מעמדו הדתי של הכותל המערבי קדם למעמדו הדתי של מסגד אל-אקצה, ואילו רצו הערבים לדבר על הסדרי תפילה ניתן היה לעשות זאת ללא מלחמות מיותרות. לפיכך העמדה המובעת במאמר זה נגזרת מהטענה שחוסר הגמישות והנכונות הערביים לפשרה הוגנת, הוא שורש הסכסוך, ואינו נראה בעין סיכוי לשינוי בעמדה זו.

2. בין 1948 ל-6719, התנהלו גם מאבקים צבאיים אולם מלבד מבצע סיני ומלחמת ששת הימים, מרבית הפעולות הכוחניות היו טרור. סיפורי המלחמה הסתיימו למעשה במלחמת לבנון הראשונה, וגירוש אש"ף מלבנון, אחרי שקודם לכן, ב-1979, גורש בסיוע ישראל מירדן ללבנון, לאחר ניסיון הפיכה נגד המלך חוסיין. האם היה זה מהלך נבון או שגיאה היסטורית, זהו נושא לדיון נפרד.

3. מאז ומתמיד היה עקב אכילס של דוקטרינת הביטחון הישראלית חוסר האיזון הדמוגרפי והעדר עומק אסטרטגי. בתחום הראשון התקדמה ישראל יפה, ואם תנצל היטב את הנסיבות הבינלאומיות לקידום עליית יהודים לארץ, תוכל להשיג בו עוד שיפור ניכר תוך זמן קצר יחסית (שנות דור). בתחום השני עליה לאמץ את הגישה של יצירת מעטפת אזורי חייץ מפורזים סביב כל גבולותיה בדומה לאזור הקיים בסיני, גם אם קטן יותר. כיבוש שטחים בהם נוצרו או יווצרו איומים אסטרטגיים בקירבת הגבול הבינלאומי, פירוזם, החזרתם לריבונות המדינות השכנות תמורת חתימת הסכמי אי-לוחמה, שימור הפירוז ועיצוב מערכות פיקוח וניטור המאפשרות בחינה שוטפת של קיום ההסכם, צריכה להיות השיטה בכל הגזרות.

4. אני סבור שהדוקטרינה שטבע בן -גוריון בשעתו, לפיה על ישראל לחתור לתמיכה של מעצמה גדולה כאשר היא יוצאת למלחמה גדולה, עודנה תקפה, ואולי אפילו תקפה יותר מבעבר. כל עוד טראמפ הוא נשיא ארה"ב, תנאי זה מתקיים, אם כי לפעמים הוא גם חונק. אחרי הבחירות שלנו, חייבת ישראל לזוז ולהתחיל לשנות את מערכי העימות בסביבתה הקרובה, תוך תאום עם ארה"ב, שתפקידה העיקרי יהיה למנוע גלישה לעימות אזורי כולל.

תאריך:  28/08/2019   |   עודכן:  28/08/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל בפני החלטות בן-גוריוניות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
28/08/19 17:30
 
רפי לאופרט
31/08/19 09:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
פרשנים בעולם הערבי שהאזינו לנאומו האחרון של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ומכירים אותו היטב מעריכים כי התגובה של חיזבאללה נגד ישראל תבוא מגבול לבנון. נסראללה מכין את דעת הקהל בלבנון ובעולם לקראת התגובה הצבאית של ארגונו, האופן שבו הוא מצדיק את התגובה הצפויה הוא שישראל הרגה 2 פעילים של חיזבאללה בהתקפה בכפר עקרבה בדרום סוריה וכי החדירה שני מל"טים לשכונת א-דאחיה בביירות, שנחשבת למעוז של חיזבאללה, ובכך הפרה לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה את כללי המשחק שהיו נהוגים בין שני הצדדים ואת החלטה 1701 של האו"ם.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קרא לקהילה הבינלאומית לפעול על-מנת שאירן תפסיק את ההתקפות שהיא מתכננת על ישראל.
26/08/2019  |    |   חדשות
ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו הזמין (יום ב', 26.8.19) את יושב-ראש כחול לבן בני גנץ למשרד ראש הממשלה לצורך קבלת עידכון ביטחוני מיוחד בנושא ההתרחשויות הביטחוניות בצפון הארץ ובגזרת עזה.
26/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
כלי תקשורת לבנוניים דיווחו (יום ב', 26.8.19) כי ישראל תקפה הלילה בגבול בין לבנון וסוריה מתקנים צבאיים של החזית העממית לשחרור פלשתין - המפקדה המאוחדת שבראשותו של אחמד ג'יבריל, מייסד הארגון, מבית אש"ף. ישראל הרשמית לא הגיבה לדיווחים.
26/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
צה"ל פרסם תיעוד של חוליית כוח קודס האירני שניסה לבצע פיגוע תופת בישראל תוך שימוש ברחפן נפץ. מדובר בצילום של החוליה שנעשה ביום חמישי האחרון, לאחר שסוכל ניסיון שלה להוציא את הפיגוע אל הפועל.
25/08/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
דיווח: כטב"ם חיסל מפקד מיליציה שיעית  /  איציק וולף
נתניהו איים על סוריה: אתם תשאו בתוצאות  /  איציק וולף
התוכנית: שיגור מקביל של רחפנים אירניים  /  עידן יוסף
נאום הרהב של חסן נסראללה  /  יוני בן-מנחם
ישראל נגד יעדים אירניים בעירק  /  יוני בן-מנחם
מכות מנע ישראליות בעירק  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il