|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
יצירת הפסיפס של נחום גוטמן בשדרות רוטשילד בתל אביב [צילום: אלי אלון]

תלאות מזרקת הפסיפס של גוטמן בת"א

בקצה המערבי של שדרות רוטשילד בתל אביב, בחזית "מגדל רוטשילד 1", ניצבת נחבאת משהו, ולא מוכרת לרוב רובו של הציבור, בריכת פסיפס "תולדות תל אביב", מעשה ידי האמן נחום גוטמן היצירה הועברה לכאן מכיכר ביאליק שם ניצבה במשך כ-30 שנה
04/09/2019  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לקראת סוף שנות ה-70 הושלם מעבר בית עיריית תל אביב ממשכנו בבית א. סקורה ברחוב ביאליק, למבנה חדש בן 12 קומות בכיכר מלכי ישראל (כיום כיכר רבין). בעיריית תל אביב הוחלט להפוך את בית העירייה הישן ברחוב ביאליק למוזאון היסטורי לתולדות העיר, וזה נחנך באוקטובר 1971.

במקביל לפתיחת המוזאון הוחלט בעירייה לשפץ ולשקם את כיכר ביאליק הנושקת-צמודה לבית העירייה הישן. הועלו הצעות ורעיונות שונים כיצד ואיך לשקם את כיכר ביאליק. היו שהציעו להפוך את הכיכר לכיכר ירוקה עם מרבדי דשא ובמרכזה מזרקה נוסח כיכר צינה דיזנגוף של פעם. היו שהציעו להקים סביב הכיכר ובמתחם הכיכר בתי קפה. הועלו רעיונות והצעות כהנה וכהנה.

בעיריית תל אביב הוחלט לבסוף להקים מול הכניסה לבית העירייה הישן שהפך למוזאון לתולדות העיר, מזרקה ובריכה מצופה בפסיפס צבעוני (מוזאיקה) שתתאר בתמונות פסיפס את תולדות תל אביב, שתואר בלילות, שתיצור מראה מרשים ושתמשוך למקום מבקרים ותיירים רבים. תלאות רבות עברה יצירת אמנות זו, וסיפורה הוא למעשה סיפור של חלמאות ושלומיאליות.

הקמת המזרקה ויצירת הפסיפס
נחום גוטמן [צילום: יעקב סער/פלאש 90]

פיקוח קרוב
עבודת הפסיפס נעשתה בסטודיו בעיר רוונה באיטליה על-ידי אמני פסיפס על-פי ציוריו ותשריטיו של גוטמן. גוטמן יצא לאיטליה לפקח מקרוב אחר עבודות הכנת היצירה.

משלוח חלקי הפסיפס לארץ התעכב והגיע בארגזים דרך נמל אשדוד וגם כאן מסיבות שונות התעכב במחסני הנמל במשך תקופה ארוכה
▪ ▪ ▪

ב-1971 פנתה קרן תל אביב לתרבות ואמנות שליד עיריית תל אביב לאמן נחום גוטמן, בהצעה ליצור עבור עיריית תל אביב עבודת פסיפס (מוזאיקה) שתוצב בכיכר ביאליק המתחדשת, מול בניין העירייה הישן ברחוב ביאליק בעיר, ושתתאר את תולדות העיר תל אביב-יפו.

הפנייה לגוטמן חתן פרס ישראל לספרות ילדים, שהיה כידוע סופר, צייר ופסל, באה ככל הנראה בשל ניסיונו בעבודת פסיפס לזכר גימנסיה הרצליה וראשית תל אביב הקטנה, שביצע מספר שנים קודם לכן ב-1966 על קיר הכניסה ל"מגדל שלום", והן בשל היותו מזוהה עם העיר תל אביב, לידתה, אדם המכיר וחי את העיר ושרבים מסיפוריו עוסקים בתולדות העיר והתפתחותה.

גוטמן נענה בחיוב להזמנת העירייה. במכתב שהוא שולח בפברואר 1971 לקרן תל אביב לתרבות ואמנות הוא מודה לעירייה על האפשרות שניתנה לו להציג את יצירתו בכיכר העיר. תוך זמן קצר החל גוטמן בעבודה להכנת התשריטים והתוכניות להקמת יצירת הפסיפס שלו "תולדות תל אביב -יפו".

עבודת הפסיפס נעשתה בסטודיו בעיר רוונה באיטליה על-ידי אמני פסיפס על-פי ציוריו ותשריטיו של גוטמן. גוטמן יצא לאיטליה לפקח מקרוב אחר עבודות הכנת היצירה. בין הסטודיו באיטליה לקרן תל אביב לתרבות ואמנות נחתם ביוני 1971, הסכם לביצוע עבודות הפסיפס. זמן קצר לאחר חתימת ההסכם החלו עבודות הכנתו בסטודיו באיטליה ונמשכו כעשרה חודשים.

משלוח חלקי הפסיפס לארץ התעכב והגיע בארגזים דרך נמל אשדוד וגם כאן מסיבות שונות התעכב במחסני הנמל במשך תקופה ארוכה. בינתיים נבנה בכיכר ביאליק שלד בטון של בריכה (המזרקה) שבה תותקן יצירת הפסיפס. עבודות תשתית המזרקה כללו גם שלושה לוחות בטון בגובה של קרוב ל-3 מטרים שעליהם אמורים להיות מודבקים אבני הפסיפס.

כשהתברר כי הלוחות הגבוהים הם חלק מהיצירה קמו קולות מחאה והתנגדויות להצבת היצירה מול הכניסה לבניין העירייה הישן. המתנגדים טענו כי הלוחות הגבוהים מסתירים את החלק התחתון של בניין העירייה הישן וכי ברחבת בית העירייה הישן המקורי לא הייתה מוצבת בכניסה מזרקה ועוד "מפלצתית כזו" וכי היא לא שייכת למקום ובבחינת נטע זר. בראש המתנגדים עמדה סיעת גח"ל בעירייה ובראשה מנחם סבידור, לימים יו"ר הכנסת, שדרשה "לסלק את הקירות שהוצבו בפתח בית העירייה הישן" ולמצא מקום אחר להצבתם.

ההתנגדויות וקולות המחאה עיכבו את התקנת היצירה ובכיכר עמד במשך מספר חודשים שלד בטון מכוער ללא ציפוי הפסיפס. בשלב מסוים, כך דווח בעיתונות, הוצע לנחום גוטמן לוותר ביצירתו על שלוש הלוחות הגבוהים. אך הוא דחה ההצעה וטען כי הלוחות הן חלק בלתי נפרד מהיצירה.

גוטמן מחה במכתבים ששלח לראש העירייה יהושע רבינוביץ' ובהמשך לראש העיר שלמה להט שהחליפו בתפקיד ראש העיר על העיכובים בהצבת יצירתו עליה עמל חודשים רבים, וביקש לזרז הצבתה. מעת השלמת עבודות יצירת הפסיפס ביוני 1972 עד הצבתה וחנוכתה בכיכר ביאליק חלפו קרוב ל-4 שנים! חכו, זה לא סוף תלאותיה של יצירה זו.

חנוכת מזרקת הפסיפס
שלמה להט: "באמנות מפליאה צירף נחום גוטמן אבן לאבן וצבע אל צבע כדי ליצור על פני הכיכר 12 פרקים מתולדותיה של ת"א יפו"
▪ ▪ ▪

טקס חנוכת היצירה נערך ביום שני 19 בינואר 1976 במעמד ראש העירייה, שלמה להט, הצייר נחום גוטמן, אמנים ואישי ציבור. בדברי ברכתו בטקס אמר שלמה להט: "באמנות מפליאה צירף נחום גוטמן אבן לאבן וצבע אל צבע כדי ליצור על פני הכיכר 12 פרקים מתולדותיה של ת"א יפו, מן האגדות העתיקות של אנדרומדה הכבולה והסיפור של כיבוש יפו בערמת שר צבאו של פרעה תחותמס השלישי, מהמאה ה-15 לפני הספירה, ועד מונטפיורי, הרצל, ביאליק והכרזת המדינה בביתו של אבי העיר מאיר דיזנגוף".

נחום גוטמן השיב למברכים ואמר "ביצירתי זאת סיפרתי את סיפורה של יפו, הנזכרת בתנ"ך (יונה הנביא), ואת סיפורה של ת"א מראשיתה. אני מוותיקי העיר וזוכר כל מקום בעיר זו, כפי שהיה לפנים. השתדלתי, תוך כוונה, לתת למסתכל ביצירה זו את הרצון לשמור על אופיה המיוחד של יפו, על פרווריה ועל תל אביב ורחובותיה ההולכים ומאבדים את חיינה הבראשיתי. "בהסרת הלוט מעל הפסיפס, נתכבדה רעייתו של גוטמן, דורה גוטמן.

יצירת הפסיפס של גוטמן
[צילום: יעקב סער/פלאש 90]

בתמונה
יצחק רבין מול יצירת פסיפס נחום גוטמן בככר ביאליק, מקבל הסבבר מהאמן היוצר.

אחד משלושת הלוחות המרכזים מוקדש ל"אחוזת בית". ראשיתה של תל אביב. רואים בו את רחוב הרצל, את גימנסיה הרצליה ועוד
▪ ▪ ▪

יצירת הפסיפס של גוטמן בכיכר ביאליק מורכבת משלושה לוחות בטון מרכזיים ורחבים מצופים באבני פסיפס צבעוניים המוצבים בתוך בריכה עגולה (מזרקה). מסביב ללוחות מוצבים על המעגל החיצוני שמסביב לברכה כ-12 תמונות.

הלוחות והתמונות מתארות סצנות ואירועים הקשורים בהיסטוריה העתיקה של יפו ובתולדות תל אביב ובהם: סיפור יונה הנביא שנבלע על-ידי דג גדול בעת שרצה לברוח דרך נמל יפו לתרשיש, ורק לאחר ששהה במעי הדג שלושה ימים הוא מוחזר ליבשה בקרבת יפו. סיפור הגעת ארזי לבנון דרך נמל יפו מתנת חירם מלך צור לבניית בית המקדש בידי שלמה המלך.

אחד משלושת הלוחות המרכזים מוקדש ל"אחוזת בית". ראשיתה של תל אביב. רואים בו את רחוב הרצל, את גימנסיה הרצליה ועוד. בין הסיפורים המופיעים על הפסיפסים: סיפור הנערה היפה אנדרומה, סיפור כיבוש יפו על-ידי מלך מצרים תחותמס השלישי, וסיפור המצביא נפוליאון בנופרטה, שהגיע עם צבאו ליפו בשנת 1799.

עוד מונצחים בפסיפסים: ביקורו של חוזה המדינה הרצל שהגיע לארץ ישראל בשנת 1898 דרך נמל יפו ושהה במלון קמיניץ ביפו, ביקורו של משה מונטפיורי ביפו בשנת 1855 ורכישת פרדסים במקום. עוד מונצחים בפסיפסים סיפור הגעת עולים לנמל יפו, בתי הקפה בתל אביב בימי המנדט, הכרזת המדינה בביתו של אבי העיר מאיר דיזנגוף ועוד.

שנותיה הראשונות של מזרקת הפסיפס בכיכר ביאליק
התברר כי ילדים נכנסים לתוך הבריכה, נוהגים להסיר אבני "פסיפס" זעירים צבעוניים שכנראה לא הודבקו בחוזק המתאים
▪ ▪ ▪

בחודשים הראשונים לאחר חנוכתה, משכה מזרקת פסיפס גוטמן בכיכר ביאליק קהל רב יחסית שבא למקום, בעיקר בשעות הערב, כדי לראות את הפלא החדש. התברר כי ילדים נכנסים לתוך הבריכה, נוהגים להסיר אבני "פסיפס" זעירים צבעוניים שכנראה לא הודבקו בחוזק המתאים. הבריכה גודרה בגדר מטעמי בטיחות למניעת כניסת מבקרים לתוך הבריכה וכן כדי להגן על אבני הפסיפס היקרים שבה.

הוצבה שמירה ופיקוח על המקום. הכיכר סביב המזרקה רוצפה ונעשו בה עבודות שיפוצים, אולם משום מה המקום לא "התרומם" ולא הפך ליעד מבקרים אטרקטיבי, והחל לדעוך כעבור זמן לא רב. הוא הפך לשומם ביום ובלילה.

בשנת 1978 נסגרה המזרקה לשיפוץ וניקוי יסודי לאחר שהתברר כי הרכב המים פוגע באבני הפסיפס.

הסרת יצירת גוטמן מכיכר ביאליק
במשך קרוב לשלוש שנים שכנה יצירת אמנות של נחום גוטמן, בה הושקעו כספים ועמל רב' במחסן העיריה כחפץ ללא שימוש
▪ ▪ ▪

ב-2008 לאחר למעלה כ-30 שנה בה שכנה יצירת הפסיפס של גוטמן בכיכר ביאליק, החליטה עיריית תל אביב להעביר את היצירה למקום אחר, ועד שימצא מקום מתאים להצבת היצירה היא תועבר לאחסון במחסני העירייה. בתחילת 2008 במבצע מורכב כדי לא לפגוע ביצירה, בו נטלו חלק עשרות איש, נוסרה יצירת גוטמן. הפסל הועלה על משאיות ומשם הועברה לאחסון במחסני העירייה במתחם הסוללים.

בריכת המים בה הייתה מוצבת היצירה נותרה במקומה והפכה לשמש בריכת דגי נוי וצמחי מים שונים. במשך קרוב לשלוש שנים שכנה יצירת אמנות של נחום גוטמן, בה הושקעו כספים ועמל רב' במחסן העירייה כחפץ ללא שימוש. כנגד עיריית תל אביב החלו להישמע דברי ביקורת על מחדלים, רישול וחלמאות בטיפולה ביצירת הפסיפס של גוטמן בכיכר ביאליק.

העירייה נימקה את ניסורו והסרת יצירתו של גוטמן בכך שלוחות היצירה הגבוהות מסתירות את בניין העירייה הישן - בניין המוזאון, אבל לא מן הנמנע כי זו לא הסיבה העיקרית והיו סיבות נוספות' כנראה גם כלכליות' עקב עלות תפעול ואחזקה היצירה.

יצוין, כי בשנים אלה הועלתה בעירייה תוכנית להקים חניון מתחת לכיכר ביאליק ויתכן שגם זו אולי אחת הסיבות להסרת יצירת גוטמן מכיכר ביאליק. הועלו כמה הצעות כמקומות ראויים להצבת יצירת הפסיפס של גוטמן ובניהם כיכר סוזן דלל בנוה צדק לבסוף הוחלט להציבו בקצה רחוב רוטשילד למרגלות גורד שחקים "מגדל רוטשילד 1".

הצבת פסל יצירת גוטמן ברוטשילד
נראה כי יצירת גוטמן במקומה הנוכחי לא הפכה ליעד מבקרים אטרקטיבי מצד מבקרים ומטיילים ישראלים ותיירים
▪ ▪ ▪

בנובמבר שנת 2011, הועבר פסל פסיפס גוטמן ממחסני העירייה והוצב במקומו החדש בקצה המערבי של שדרות רוטשילד, שם הוא ניצב עד היום, ושומר פחות או יותר על עיצובו המקורי עם שינויים קלים. נראה כי יצירת גוטמן במקומה הנוכחי לא הפכה ליעד מבקרים אטרקטיבי מצד מבקרים ומטיילים ישראלים ותיירים.

היצירה לא מוכרת לרוב הציבור, כולל בקרב תושבי תל אביב, וגם אלה שחולפים על פניה אינם יודעים כי מדובר ביצירתו של האמן נחום גוטמן ששכנה בכיכר ביאליק כ-30 שנים.

תאריך:  04/09/2019   |   עודכן:  04/09/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תלאות מזרקת הפסיפס של גוטמן בת"א
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
6/09/19 01:12
2
נצר גבריאל
6/09/19 02:29
3
אביגיל
8/02/24 16:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה שעות לאחר מתקפת טילי הנ"ט מסוג "קורנט" על אזור אביבים על גבול ישראל-לבנון, מיהר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה להתייצב מול מצלמות הטלוויזיה ולנסות לקבע את כללי המשחק החדשים שלו בעימות עם ישראל. נסראללה יודע כי התקפה ישראלית על האתרים בלבנון של פרויקט דיוק הטילים היא רק שאלה של זמן, רשמית הוא משקר ומכחיש כי קיים פרויקט כזה, גם לפני התקיפה של טילי הנ"ט לעבר אביבים הוא קיבל מסרים מישראל, באמצעות מתווכים, כי אם התגובה הצבאית שלו לא תהייה "מידתית", ישראל תהרוס בתגובה את כל אתרי פרויקט הטילים המדויקים.
אין התקפה על עצמאות התקשורת החופשית יש חלק מכלי התקשורת, בגיבוי עיתונאים ופרשנים, שמנסים בדרך בוטה, לסכל בחירות דמוקרטיות חופשיות על-ידי הזרמת מידע מודלף מחקירות משפטיות - בצורה מגמתית וחד-צדדית
רענן שקד כדרכו מתבל את טורו באירוניה, המבצבצת בין השורות. אין ספק כמו כל אב קלאסי טוב, הוא שואף ומייחל שבנו התפוח לא יפול רחוק מהעץ, ואפילו, כלשונו, יהיה מחובר אליו. ועם זאת, בזכות הנימה האירונית, שהיא החמצן של כתיבתו המפרנסת אותו, רענן מרשה לעצמו לעשות את כל הטעויות החינוכיות האפשריות, ונראה שהוא אף מודע לכך. זאת, לשירותם של הורים שעדיין אינם עֵרים לכך, החל מהשוואה לאחרים, והפעם בהנחה שקנאת יוצרים (או עיתונאים) תַּרבה חוכמה, ועד הלחץ שהוא משדר לבנו להיות כמוהו, או לפחות למלא את מאוויו שלו כאב מבחינה מקצועית.
03/09/2019  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
ביום ראשון שעבר (1.9.19) מלאו 80 שנה לפרוץ מלחמת העולם השנייה (1.9.39). מועד זה צרוב בבשרו של העם היהודי ולא יימחה ממנו לעד. צרוב - תרתי משמע. רבים מניצולי המחנות, אשר מספרם הסידורי ממחנות אושוויץ ומיידאנק חקוק בבשרם, מהלכים בקרבנו, נושאים את המזכרת להתעללות הנוראה בעם היהודי, פשע שבוצע על-ידי עם אחר על-פי תכנון ארוך טווח, בשיטתיות וללא חמלה. השבוע לפני 80 שנה הוא גם המועד לציון השואה שגבתה את חייהם של שישה מיליון אחים.
03/09/2019  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
מה מוציא את ביבי מהכלים למשמע ההקלטות של גערותיו המתנשאות באיוב קרא? אולי לא שנתפס מפר את הוראת היועץ המשפטי ד"ר אביחי מנדלבליט לרחוק מלעסוק בענייני התקשורת לאחר שהוא חשוד בהעברת שוחד לחברו שאול אלוביץ';
03/09/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il