|   15:07:40
דלג
בלפור חקק פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

סוכתו של מרדכי קרוצ'י בספר "גשם נדבות"

לקראת חג הסוכות, מתבקש לקרוא את הסיפור "סוכתו של מרדכי קרוצ'י" ואת ספרו של אשר כנפו "גשם נדבות" הכולל סיפורים יהודיים, ובתוכם סיפור זה . הסוכה בסיפור זה היא סוכה ממש, אך גם סוכה כסֵמל
29/09/2019  |     |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הרצל ובלפור חקק עם אשר כנפו בבית כנסת מרוקאי בממילא [צילום: הרצל חקק]


סיפורו של אשר כנפו על סוכתו של מרדכי קרוצ'י, סוכך עלינו כל זמן הקריאה. הסוכה עצמה נמסרה בירושה לַבֵּן דויד, להבדיל מאָחִיו שזכה בבית. לכאורה, זכה דויד בחפץ פחוּת ערך: סוכה בלבד. אך המשמעות הקבלית והסמלית של הסוכה מעניקה משמעות אחרת למתנה זו שזכה בה דויד קרוצי' בירושה. בספר הזוהר נקראת הסוכה "צִילא דמהֵימנותָא" - צֵל האמונה - זוהר, ח"ג ק"נ ע"א.

כלומר, קיום מצוות הסוכה היא ביטוי לעומק האמונה של היהודי המאמין, ובסיפור של כנפו, הנאמנות לשליחות להעלות את הסוכה ממרוקו לירושלים היא צֵל האמונה, היא מבחן האמונה של דויד קרוצ'י לאורך כל הסיפור.

דויד נאמן למצוות הסוכה, והוא נכון לעשות הכל כדי לקיים מצוות סוכה בירושלים ולא בגולָה. המצווה מיוחדת מאוד, והיא נושאת בתוכה את ערך הזיכרון ההיסטורי, של שְהות בני ישראל במדבר, בדרך לארץ המובטחת. המצווה מופיעה בויקרא כ"ג, 43-40, וכן דברים ט"ז, 15-13. חכמינו פֵּרטו את הדינים במסכת סוכה, ובסיפור זה מרדכי קרוצ'י, כיהודי מאמין, בנה את הסוכה על-פי הדין. שולחן ערוך סימן קל"ד הביא את פירוט ההלכות.

צריך לזכור לאורך כל הסיפור את הסמליות של הסוכה: סוכה היא סמל לביטחונו של היהודי באל, וארבעת המינים מסמלים את אחדות העם, על כל חלקיו. על-פי חכמינו, הסוכה מסמלת את עננֵי הכבוד שהקיפו את בני ישראל ביציאת מצרים, וקיום המצווה בימינו מבטֵא את האמונה באל ואת ערך הביטחון באל.

הכניסה לסיפור ולסמליו

כבר מראשית הסיפור אנו תמהים על החלוקה המוזרה של הירושה עם פטירתו של מרדכי קרוצ'י: הבֵּן הגדול זכה בבית, הבן השני ירש את הרהיטים והבן השלישי דויד, ירש את הסוכה.

לאורך הסיפור איננו יודעים את שמות אֶחיו: הסיפור עוסק בדויד בלבד, ולאורך הסיפור חש הקורא שמדובר בעלילה סמלית: הסוכה היא סמל. למרות שדויד ירש חפץ פְּחות ערך לכאורה, הוא זכה בסמל, והוא נאבק על כן לשמור על ערכו של הסמל הזה. האב שנפטר, מרדכי קרוצ'י, גם העֱצים את הסמל במעשיו: "מרדכי קרוצ'י חיבב מאוד את מצוות הסוכה. על כן, במשך שנים שיפר וקישט את סוכתו הקטנה והשקיע בה את מלוא מרצו, אהבתו וכשרונו. דפנותיה היו בּדים צבעוניים אותם צירף זה אל זה וחיבר למוטות בעזרת לולאות, כמו במשכן" (עמ' 48).

יחסו של דויד אל סוכת אביו מעיד על החשיבות, שהוא מייחס לסוכה כסמל למורשת אבות, ולא כפָריט חומרי בלבד: "כשירש דוד את סוכת אביו המנוח מרדכי, טיפל בה באהבה ובחרדת קודש. את המוטות משח בשמן, קשר אותם היטב זה לזה ותפר להם נרתיק גדול מבד חזק כדי לשמרם" (עמ' 48).

כבר מראשית הסיפור, גבאי בית הכנסת חושף בהיסח הדעת את משמעות הסוכה. דויד אומר בעצב, שמצבו הכלכלי רע, ואינו יודע איך יישא אישה ויפרנס אותה. הגבאי מיד צופה שהסוכה תשמש כטַלמון, כאפריון לחתונתו ואף מעודד אותו: "דויד, הרי למדנו שאדם צריך לבטוח בה' ואם תרשה לי, אחליף למענך כמה מילים משיר השירים שאנחנו קוראים בהתלהבות כל ערב שבת: צאינה וראינה בנות מרַכֵּש במלך דוד בעטָרה, שעיטר לו אביו ביום חתונתו וביום שִׂמחת לבו" (49)ץ

נאמנותו של דויד למורשת אביו היא עקבית: כשהרב מבקש לזמן מניין ולהשיא אותם בבית הכנסת, מבקש דויד לקיים את הטקס בבית הכנסת של אביו, מתחת לסוכה שירש מאביו (51). ואכן, הסוכה הוקמה בחצר בית הכנסת, ושם התקיים טקס החופה. הרב בוחן את יפיה של הסוכה ואת ציוריו של מרדכי קרוצ'י על דפנות הסוכה ומשווה אותה לבצלאל בן אורי, בונה המשכן. הסוכה מתעלָה כאן לסמל של המשכן, בתקופת שהותם של בני ישראל במדבר (53).

סיפור העלאת הסוכה לארץ ישראל הוא סיפור רווי מעשי חסד של הזוג דויד וסולטנה, אך גם סיפורי תלאות ופגעים לאורך כל הדרך. הנסיעה לארץ מתבררת כנסיעת מבחן לנאמנותו של דויד למורשת אביו ולצוואה להביא את הסוכה לארץ הקודש.

כבר בביתו של טאג'ר ישועה במוגדור, מציע לו הסוחר לרכוש את הסוכה במחיר עתֵק, כיוון שהוא אספן של אוצרות אמנות יהודיים, וכוונתו למכור אותה לבריטיש מוזאום. דויד נחרץ לאורך כל המסע והוא מסרב לכל ההצעות לרכוש את הסוכה. הוא יכול היה להקל על נסיעתו לארץ ועל קליטתו בה בזכות הכסף שיקבל עבור הסוכה. אך הוא נאמן לצוואה.

הסיפור הוא גם סיפור אהבה מרגש בין דויד וסולטנה, זוג בראשית הנישואין: היא דבֵקה בשליחות של דויד, ואינה הולכת אחר התאווה החומרית להתבסס כלכלית במחיר זניחת הצוואה של האב.

סולטנה עונה לחסיבה אשתו של טאג'ר במוגדור: "החלטנו לקיים את מצוות העלייה לארץ ישראל", ענתה סולטנה בפשטות" (65).

דויד מגדיר זאת כקיום שתי מצוות: שיחה בין טאג'ר ישועה ודוד, שעולה לארץ ישראל: "מצוות יישוב הארץ ומצוות כיבוד אב ואם". "מצוות יישוב הארץ הבנתי, אבל היכן יש כאן מצוות כיבוד אב ואם"? "נדרתי לבנות את סוכת אבי באחת מערי הקודש. בכך אגרום להנצחתו. האם אין בזה ממצוות כיבוד אב ואם"? (66).

הזוג הצעיר מקבל הצעה לקבל אדמה ולהיות חלק מן הקהילה. דויד מתגלה כנאמן לצוואת אביו: "אני מצטער, טאז'ר אפריאט, ואני מודה לך על שאתה דואג לנו כל כך, אבל ההחלטה שלנו לעלות לארץ ישראל להקים שם את הסוכה לזכר אבי זכרונו לברכה, היא מעין נדר. וכידוע לך נדר אין להפר" (71).

בהיותם בגנואה הם נקלעים לשודדי דרכים שכופתים אותם בחבלים וגוזלים את כל רכושם, בעוד הסוכה מצויה על האונייה בעת הפסקה בהפלגה (27). בכל מצוקה שהם נקלעים אליה, הם זוכים לנסים ולהצלה באמצעות הקהילה היהודית באותו מקום. מתברר, שהעֵרך של ערבוּת הדדית יהודית עומד במבחן בכל מקום.

הם זוכים בסיוע הקהילה להפליג באונייה "איסטנבול" לכיוון יפו, בעוד הסוכּה המיוחדת מפליגה באונייה, שהם לא שבו אליה. גם באונייה זו הם נקלעים לאסון: קבוצת סוורים על האונייה שודדת את הנוסעים ומאשימה את דויד בגניבת החפצים. המשטרה המקומית אוסרת אותו, והוא נלקח מן האונייה, לעיני אשתו סולטנה שנותרת לבדה על האונייה (93).

סיפור התלאות של דויד במעצר ובחקירות ושל סולטנה העולה בודדה לארץ, הוא סיפור מרגש ומצמרר. ולא ברור לאורך כל הסיפור איך תחזור אליהם הסוכה, ומה יהיה גורלה. הסיפור מסתיים לא במקרה כנראה בחול המועד סוכות. לא אעשה כאן ספוילר ולא אחשוף את ההתָרה מן הסְבך של העלילה הדרמתית.

מרדכי קרוצ'י, לאורך כל הסיפור, הוא בגדר אדם שהלך לעולמו. אך מתברר שהוא 'נפקד נוכח' מאוד לאורך כל העלילה, וגם בסופה (רמז זה נועד לזרז את הקוראים של מאמר זה לקרוא את הסיפור).

הסמליות של הסיפור

יהודי בתפילתו אומר מדי יום "ופרוש עלינו סוכת שלומך". בשבתות וחגים הוא אומר: ופרוש עלינו סוכת שלום. הסוכה אמורה להבטיח שלום, על-פי פסוקים אלה. הסוכה מוצגת בפסוקים אלה כסמל לשלום, למרות שהיא דירת ארעי. דויד, גיבור הסיפור, מקבל הצעות כספיות, שיכולות להבטיח לו מבנה חזק ויציב יותר. אך הוא דָבק בסוכה, דָבק באמונתו, דבק בארץ ישראל, דָבק בצוואת אביו.

שני ערכים מתעלים בסיפור זה: ערכה של הסוכה כּסֵמל, ערכה של צַוואת אב. דויד דבֵק בשני ערכים אלה, ולכן סוכַּת שלום פרושׂה עליו.

אשר כנפו, "גשם נדבות" (קובץ סיפורים ונובלות), הוצאת בימת קדם, 2019.
תאריך:  29/09/2019   |   עודכן:  29/09/2019
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוכתו של מרדכי קרוצ'י בספר "גשם נדבות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצמרר ומחריד: הזמר העזתי, מוחמד אסאף, שמשמיע שירי הסתה לרצח יהודים ולחיסול מדינת ישראל, הופיע בפני אלפי ערבים משולהבים, בדיוק ביום בו נרצחה רינת שנרב בת ה-17. נרצחה בידי מחבלים ערבים בעין דני ליד דולב, ואביה ואחיה נפצעו באותו פיגוע. מופע ההסתה התנהל, בחסות מדינת ישראל, באמפיתיאטרון של העיר הפלשתינית החדשה רוואבי, וכלל כאמור שירי הסתה קיצונית ושירי הלל למתאבדים הפלשתינים (ה'שוהאדא').
29/09/2019  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
ביבי הסתבך בחשד לפלילים ובעניינים אחרים מפני שנטייתו להיות תאב כסף נפגשה והתחברה לתחושה, שמגבלות הכוח אינן חלות עליו. כאשר שליט חש כך הוא שוחק את החוק ואת הדמוקרטיה, וכשהן מסרבות להיעלם הוא פותח במהלכים שנועדו לכתוש אותן. כך ניסה לעשות עם בג"ץ והתקשורת ופרקליטות המדינה והמשטרה. לכתוב ולאיים, ואולי זה הצליח פה ושם אבל לא כליל.
29/09/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
תוצאת הבחירות הייתה יכולה להיות שונה בהרבה אילו המפלגות המתחרות היו נוהגות אחרת מעט. ונתחיל בליכוד. הרעיון של סיפוח בקעת הירדן ומעלה אדומים עבד לכיוון הנגדי. רבים מהמתנדנדים שבין הליכוד למפלגות המרכז של "כחול לבן" ומפלגת העבודה זזו מהצבעתם לכיוון מפלגות המרכז מפחדם כי הליכוד הופך ל"ימינה" ומתחרה גם ב"עוצמה לישראל".
למרות שאני מניח שקרוב לוודאי שהיועץ לא יסכים לסתות מהנורמות המקובלות, שהרי זה יפתח פתח למקרים חריגים של אחרים, שרים, פוליטיקאים, אנשי צבא וביטחון ואפילו אנשי עסקים, לבקש שימוע פומבי במקרים שהם סבורים, שהחקירה פגעה בהם, בכבודם, מעמדם, עסקיהם, וכדי שהגרסה שלהם תשמיע עוד לפני המשפט, נוכח האשמות, ההדלפות וההשמצות.
חבריי, חברותיי,
29/09/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il